Alla borde läsa det här!

I dag handlar DN:s ”insida” om konsekvenserna av den nya sjukförsäkringen, den så kallade ”rehabiliteringskedjan”. Läkaren Jenny Fjell (Resursbloggen) berättar om sina erfarenheter av hur de nya sjukreglerna och hetsjakten på sjuka slår mot de svagaste i samhället.

Alla borde läsa den här artikeln. Jag skulle helst citera den i sin helhet, men jag nöjer mig med avslutningen;

När socialdemokraten Per Albin Hansson höll sitt berömda folkhemstal 1928 beskrev han det dåvarande klassamhället så här:

”Olikheterna äro stundom skriande, några bo i palats medan den fattige ängslas för morgondagen, där sjukdom, arbetslöshet och annan olycka lurar.”

– Just denna ängslan såg jag hos de utförsäkrade patienterna i Spånga, säger Jenny Fjell. Och med den politiska ideologi som råder just nu är det ju helt okej att vissa har det bra medan andra har det sämre. Vi är snart tillbaka i ett samhälle där du får skylla dig själv om du blir sjuk.

Solidaritet mellan medborgarna gynnar både människorna och ekonomin, säger hon.

– Vi är inte antingen starka eller svaga – vi är både starka och svaga. Det är helt okej att betala skatt om jag får chansen att utbilda mig och kan känna mig trygg när jag blir sjuk eller råkar illa ut på annat sätt. De som just nu är friska och har ett jobb ska över skattsedeln hjälpa dem som råkar vara sjuka och utsatta. Om ett år kan rollerna vara ombytta!

Läs mer här; RESURSBLOGGEN – Det är allvar nu!

… och visst är det sant att jämlikhet solidaritet gynnar hela samhället – även överklassen. Staffan Skott skrev om boken “The spirit level” i DN nyligen. Den tar upp precis detta. Citat;

Fysisk och psykisk ohälsa, narkotikamissbruk, kriminalitet, sociala missförhållanden, tonårsgraviditeter, ångest, rökning, övervikt – både för rika och fattiga länder visar det sig att i länder med mindre ekonomiska klyftor har människorna mindre av dessa missförhållanden.

Och tvärtom: människors tillit till varandra är större i länder med mindre ekonomiska klyftor. Även känslan av lycka, livslängden, kvinnans ställning i samhället är bättre, ja till och med sopsortering och återbruk fungerar bättre.

Solidaritet har varit ämnet på DN:s ”insida” hela denna vecka. I måndags berättade professor Börje Kling om hur klassklyftorna, återigen allt oftare, syns i människors munnar. Täbymoderaten Thomas Nilsonne, ordförande i socialnämnden, berättade att han själv inte kunde tänka sig att bara ha 20 tänder kvar i munnen ”- det innebär ju sämre komfort”. Socialbidragstagare i Täby kan däremot inte räkna med att få behålla fler tänder än så ”-där går gränsen för vad skattebetalare ska ställa upp med”

Man skulle lika gärna ha kunna citera Fredrik Reinfeldt när han beskriver sitt drömsamhälle;

– Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras.

Den enda skillnaden är väl att statsministern inte ens tycker att alla människor är värda 20 tänder… bara de inte svälter ihjäl….

fredrikschling

*

Mer Länkar; Nya stenhårda reglerna gör fysiskt sjuka psykiskt sjuka, Tusentals ramlar ur sjuksystemet, Förlorade jobbet – och sjukpenningen, En sjuk statistik

Tidigare Bloggposter (urval);

Sjuk-kedja med svaga länkar
Verkligheten väntar inte
Ministerns bortförklaringar och lögner
Läkare protesterar mot FK och regeringen

Bloggat; Alliansfritt Sverige, Jakob Fritzell, Underdogblog, Den osynliga patienten, Veronica Palm, Utredarna

Mer; Queen of light om psykiatrin, Tomas Jonsson om budgettak

Press; AB1, AB2, SvD1
*
Andra bloggar om: , , , , ,

intressant.se

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

18 kommentarer

  1. Jävlars! Min ilska växer! Känns att min gräns börjar bli nådd, vad det gäller denna fascistoida regering! Måste få citera detta även på min blogg! Tack för att du finns och är så klok Ilse-Marie!

  2. ”Vi är snart tillbaka i ett samhälle där du får skylla dig själv om du blir sjuk.”

    Istället för att andra får skylla sig själva om du blir sjuk?

  3. Marina

     /  mars 27, 2009

    Så här säger de!

    http://www.regeringen.se/sb/d/3213/a/123306

    Vart hittar man alla svar på det?
    Var är analysen av deras jobb?
    Lustigt att man i alla de tidningar på nätet kan läsa om folks misär!

    Kommuner som har problem osv

    Någon borde ifråga sätta deras skrivelse!

  4. Mike

     /  mars 27, 2009

    Gränsen är nåd för längesedan.

    Ett riktigt skämt till fashist riksdag.

  5. Marina, din länk var intressant! Den visar återigen att regeringen och Husmark Pehrson inte drar sig för att bluffa med siffror och verkligheten. Ska titta närmare på den där artikeln!

  6. Surgubben

     /  mars 27, 2009

    Struntprat. Jag har för första gången tvingats till operation och *allt* fungerade fullständigt perfekt. Jag har satt undan slantar för sådant trots att det inte blev särskilt dyrt med högkostnadsskyddet.

    Om ni rödingar lärde er att in är vuxna och faktiskt måste ta hand om era liv och inte gnöla efter bidrag så skulle ni må bättre.

  7. kristallina

     /  mars 27, 2009

    Jag trodde att sjukförsäkringsreglerna och allt vad det innbär har hamnat i skymundan.
    Tur att det fortfarande finns människor som engagerar sig i frågan.

    Ska sprida alla länkar och även din (som jag alltid gör).
    Tackar för all tid och jobb du lägger ner för din blogg.

  8. Jag tycker att regeringen ska avgå:

    Orsak 1: Passivitet i en världsomspännande börskrasch orsakad av en ekonomo-politisk ideologi vars skapare, Milton Friedman stöttade militärdiktatur i Latinamerika, nämligen Pinochets Chile. Denna passivitet kan få katastrofala följder för befolkningen i vårt land i flera decennier framöver.

    Orsak 2: Överföringen av skattemedel – alltså pengar ihoptjänat av befolkningen – till utländska företag och koncerner i utlandet, även överföringen av skattemedel, som tillhör skattebetalarna kollektivt, till privatpersoner, direktörer, koncerner i och med New Public Management och privatiseringarna

    Det är två starka skäl.

    Finns många fler – återkommer om det.

    Vore också intressant att få veta hur många inom de övre skikten – i vilken utsträckning de bidrar med skatt. Hur många nolltaxerare osv. särskilt efter avdrag.

  9. Tack Ilse-Marie!! Blir alldeles varm i hjärtat mitt! Det är alla ni goa, goa bloggarvänner som gör att man går vidare med kampen trots svackorna.

    Och alla ni andra som är arga över idioti och orättvisor – engagera er nu! De sjuka behöver er! Och i Resurs duger man oavsett om man orkar mycket eller inget alls!

    Kramar,

    Jenny

  10. michblake

     /  mars 28, 2009

    Nemokrati; det vore intressant att veta hur många som skulle flytta tillbaka pengarna till Sverige om Socialdemokraterna kunde ge ett långsiktigt besked om att inte återinföra förmögenhetsskatten. Detsamma gäller resultatet av att ta bort den statliga inkomstskatten. Två skattesystem som vänstern länge har förespråkat, men som har dränerat Sverige på riskkapital.

    Att strama åt sjukförsäkingen var helt rätt av regeringen, men det har genomförts på fel grunder. Sjukförsäkringen måste bli mer flexibel för att hantera de personer som verkligen är sjuka, så att ingen faller mellan stolarna.

  11. Bra att jag kom hit, här skrivs om bra saker. Just nu är jag glödande arg över sjukförsäkringen, är själv drabbar,
    över politikernas och Wanjas höga löner.
    Nu måste vi ju agera och göra någonting som i Frankrike, vi kan inte låta oss nöjas med regeringens politik längre.
    Så vad föreslår ni att vi gör och det är bråttom?

  12. Nu har jag gjort det igen. Därför att ”Alla borde läsa det här!” Jag har alltså länkat dig, http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1732&blogg=31396

    Eva

  13. Åååhhh, jag måste bara ge mig tillkänna och berätta att jag läser din blogg och mår så himla bra efter varje besök.
    Du skriver så bra så jag ryser. Det är så gott att veta att vi är många med hjärtat rött, särkilt i dessa tider.

    Tack för alla inlägg. Tack för att du finns och gör livet uthärdligt. Önskar dig lycka till i fortsättningen.
    Kram.

  14. Opinionssiffrorna går bara ner hela tiden.
    Varför sa S ja till Lissabonfördraget.
    Det skulle de aldrig ha gjort.

    Och så hela härvan med bonusar och Lundby-Wedins roll i det.

    Det visar att ledningarna måste ersättas av ansvariga sådana – både inom S och LO, som tillvaratar de intressen de är satta att försvara.

  15. Tack för alla snälla kommentarer! Tack, Margus, Eva, Jenny, Ilona och alla andra som läser och kommenterar… det är jag som ska tacka! Ni får mig att orka fortsätta!

  16. Michael Blake

     /  mars 29, 2009

    Nemokrati;
    Vad är problemet med att (s) röstade igenom lissabonfördraget? Om man är EU-positiva så är det i princip en självklarhet eftersom det ger ett mer demokratiskt och öppet EU. Även för den som är kritiker så är det en fördel eftersom att det nya fördraget ger en formell möjlighet att begära urträde. Och ja, jag har hört det där med ”inom detta och detta område blir det inte längre demokratiskt”! Och så är det, men vi har även internt i svensk demokrati där demokratin inte riktigt fungerar.

  1. Sjukskrivningsreglernas konsekvenser « Horisonten
  2. Morgonens hyckleri står obesvarat « Michael Blake

Lämna en kommentar