Snälla marknaden, skärp er!

I dag gråter Per Schlingmann ut på SvD Brännpunkt. Han bönar och ber och frågar sig om och om igen – var finns de ”goda”, ”ansvarstagande” näringslivet? De ledare som är folkets ”goda förebilder” och ”tar långsiktigt ansvar”?

Ja, hallå – var finns ni? Ni har ju haft alla möjligheter under de senaste 30 åren att få visa upp er filantropiska sida. Ni har, på den allt mer lössläpta och avreglerade ”marknaden” fått visa att ni – marknadens aktörer – saknar girighet och egennytta – att ni enbart vill göra gott för oss andra – för oss ”kunder” och ”konsumenter” på den sköna, nya, fria och globala ”marknaden”. Men, det blev visst inte som det var tänkt…

  • Skattesänkningarna har lett till ökade klyftor mellan de fattigaste och de rikaste. Den berömda ”trickle down effekten” uteblev, istället ökar klyftorna och delar samhällen mitt itu. Nu när roffarkapitalismen har kollapsat tar direktörerna sina bonusar och pensioner och flyr, vi andra får fortsätta att betala för festen under lång tid framöver.

Den djupa kris som den råa kapitalismen nu går igenom är ingenting annat än resultatet av årtionden av avregleringar, skattesänkningar och utförsäljningar av välfärden till privata vinstintressen. Politikerna, påhejade av nyliberala ekonomer, har lämnat över makten och härligheten till den ansiktslösa ”marknaden” .

Nu försöker de politiska högerkrafter som starkast och tydligast har drivit på utvecklingen att med alla medel rädda sitt eget skinn och svära sig fri ifrån ansvaret. Man vädjar, bönar och ber – snälla ”markanden” bli liiiite mer ansvarstagande, lite mindre girig…. snälla. Men herregud – kaiptalismen bygger på girghet. Det är politikernas sak att skapa regler och kontrollsystem som håller den i schack.

Man kan fråga sig om Schlingmanns utspel bygger på naivitet (en verklig och obruten tro på att marknanden kan reglera sig själv, och att marknadens aktörer verkligen i grunden egentligen bara vill göra gott) eller är ett sätt att försöka vinna väljarnas sympatier?

Media spinner vidare på trenden – strunta i att diskutera orsakerna till varför bonusar, löner och vinster har blivit astronomiska under de senaste årtiondena. Strunta i politiken – fokusera på personerna. Annars skulle det ju finnas en risk för att ”den fria, oreglerade marknadens” mest ihärdiga förespråkare fick ta en liten del av ansvaret när kulisserna har fallit och den råa kapitalismens baksida har blivit fullt synlig för alla att se.

Sedan kan man ju fundera över varför den ”girighetskultur” som den nyliberala ekonomiska politiken har skapat har fått en kvinna från arbetsklassen som ”woodoodocka”. Någon att kasta åt vargarna och slita i stycken när festen fortsätter för resten av gänget….

Sverker Sörlin i DN kultur;

…kvinnan från arbetar­klassen kastas ut, som en symbolisk voodoodocka, 2000-talets offerdjur. I en medial orgie av skenhelig exorcism. Som om det var hennes fel alltihopa. Resten av gänget sitter kvar vid lunchborden.

*

Bra Bloggat; Peter Andersson, Erik Laakso, Svensson, Kaktusblommans blogg, Alliansfritt Sverige, Nemokrati

Press; DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvDbrännpunkt, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, AB6, AB7, AB8, AB9
*
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

intressant.se

Annonser
Lämna en kommentar

18 kommentarer

  1. Jan

     /  mars 26, 2009

    Jag tror inte att Du riktigt förstår orsak och verkan.

    Besök gärna några småföretag i verkligheten och skaffa Dig kunskap. Oftast tjänar ägarna mindre än sina anställda och arbetar både helg och söcken!

  2. Fille

     /  mars 26, 2009

    En mästerlig analys!! Tyvärr finns ingen plats för denna fördjupning i dagens platta mediala ”verklighet”. Tyvärr.

    Man kan bara hoppas att de s.k. ”vänsteranalytikerna” (sådana som Lotta Gröning och Lena Melin) ”råkar” läsa denna blogg. De skulle öka deras kunskap och bildning en hel del…

  3. hillary2

     /  mars 26, 2009

    Ilsemarie

    Vill bara komplettera ditt goda inlägg med att –
    Som vanligt försöker moderater sno åt sig S hjärtefrågor. Tidigare var det sysselsättningen och nu är det bonusfrågan. Schlingmann, Borg, Reinfeldt och Littorin fortsätter att ta skamgrepp med sina falska bedrägliga politiska stölder och trolleriuppvisningar. Vi får inte låta moderaterna stjäla även bonusfrågan.

  4. Konstigt att du inte reflekterar över att just tågbiljetter ökat i pris så mycket. Det är ju faktiskt den enda marknaden i den lista du räknar upp som INTE avreglerats. SJ har fortfarande monopol på ALL lönsam trafik i Sverige (förutom Västkustbanan, där en andra aktör fick tillträde i år som en försmak av den kommande avregleringen). Intressant nog ligger priserna för resor mellan Göteborg och Malmö när jag kollar priserna LÅNGT under priserna till och från dessa bägge städer till Stockholm, linjer där SJ har ensamrätt. Även om avståndet för de senare är något längre motiveras inte hela prisskillnaden.

    Att den olönsamma trafiken (den som handlas upp av staten för att den inte bär sig själv) avreglerats sedan länge är en helt annan sak.

  5. Bra analys Ils-Marie! Försöken att smutskasta Vanja Lundby – wedin och mediadrevet efter henne och Mona Sahlin är bara ett försök från den borgerliga sidan att vinna billiga poänger. Visserligen har Vanja, liksom alla styrelseledamöter, ett ansvar att läsa igenom och ifrågasätta tjänstemännens förslag till beslut. Men av egen erfarenhet vet jag att det inte är lätt att ifrågasätta när man är i kvinnlig minoritet bland manliga styrelseproffs , som har en tendens att klappa en på axeln och kalla en ”Lilla gumman”. Däremot är det illa att många politiskt aktiva och fackliga förtroendevalda sitter i så många styrelser att det inte är praktiskt möjligt att vara aktiv som ledamot. Där har både fackföreningsrörelsen och politiker ett ansvar att rensa upp bland styrelseproffsen och ge någon annan tillfälle att sitta där i stället.

    Ang. avregelringen av Apotek och Sj instämmer jag helt med dina åsikter. De enda som gynnas av en avregleringen är aktieägarna. För oss konsumneter blir det bara krångligare att välja mellan flera olika alternativ och hitta vilka alternativ som finns. Jag kan ta som ex. att när jag åkte upp till Norrland i december, visste jag inte att sträckan Stockholm-Skellefteå , förutom SAS, även trafikerades av Skyways. Hade jag vetat det, hade jag haft fler tider att välja på och antagligen fått billigare biljett också. När man ska åka tåg upp till Norrland är det väldigt krångligt innan man hittat vilka som trafikerar de sträckorna.

  6. Magnus Persson, om du hade klickat på länken i bloggposten skulle du ha läst detta (DN);

    ”El, flyg, järnväg, post och taxi har alla blivit dyrare sedan 1988. Bara telekom blev billigare..
    Priserna på de avreglerade marknaderna har skenat i väg. Alla, förutom telesektorn, har ökat klart snabbare i pris än inflationen. Värst har utvecklingen varit på järnvägsresor som blivit 125 procent dyrare sedan liberaliseringen 1988.”

    I Storbritanien, som har gått längst, har avregleringen dömts ut av nära nog samtliga bedömare. Krångligt, sämre säkerhet och på många avgångar och sträckor betydligt dyrare priser.

    Nu finns dessutom en utredning som förespråkar en bolagisering av Banverket. Exemplen Nya Zeeland och England avskräcker även där. Sekotidningen, citat;

    ”– Där var bolagisering och senare privatisering av järnvägen en katastrof. I Nya Zeeland fick staten betala dubbelt så mycket för att köpa tillbaka spillrorna det man tidigare sålt ut.”

  7. Ilse-Marie: Problemet är bara att ”liberaliseringen” 1988 inte alls innebar en avreglering, och DN-artikeln är därmed minst sagt inte helt renhårigt skriven! Låt oss inte diskutera (här) vad ökningen av tågbiljettpriserna beror på, jag kan bara konstatera att det inte är avregleringen av persontågmarknaden, den har nämligen ännu inte skett. Du får gärna jämföra priser mellan våra tre storstäder, på Västkustbanan tillåts ju numera viss konkurrens (även om det fortfarande inte är helt avreglerat ens där)

    Om jag skulle tycka att det vore en bra idé att köra passagerartåg mellan Stockholm och Göteborg exempelvis, så skulle jag inte få det (se länkarna i ett inlägg jag skrivit). SJ har ensamrätt! Motsatsen tilll en avreglerad marknad, alltså.

    Notera alltså att biljettpriserna har ökat så mycket trots att marknaden inte är fri. Tågbiljetter är alltså inte en bekräftelse av den tes som DN-artikeln påstår att den är. Den enda delen av tågmarknaden som är avreglerad är den olönsamma persontrafiken och godstrafiken. Det första gällde exempelvis Västkustbanan ett år på nittiotalet, tyvärr var företaget som vann den offentliga upphandlingen för bra. De lyckades gå med vinst, så SJ ville ha tillbaka trafiken, och fick det också. Företaget gick därmed i konken.

    Jag säger inte att avreglering är alldeles oproblematiskt – men de problem vi har idag är definitivt inte orsakade av sådan. Flera av de andra marknaden du märker har avreglerats med en total dundertabbe – man har i samband med avregleringen skapat oligopolmarknader (gäller i varje fall el, flyg och post). Hela idén med att avreglera är att höja möjligheterna till konkurrens – och att skapa sådan har man totalt misslyckats med på många av de avreglerade marknaderna.

    Vad gäller bokning går det redan idag att boka alla tågbolag via sj.se (eller bokatag.se om man vill boka hos deras konkurrent). Jag hoppas verkligen att den servicen kvarstår även i framtiden, det tror jag faktiskt tågbranschen som helhet tjänar mycket på (annars är risken precis som du säger att man kollar hos en aktör och om inte tid och pris passar så väljer man annat transportmedel). Så samarbetar ju faktiskt även flygbolagen till viss del redan idag.

  8. En sak till förresten: Banverket vore det ypperligt dumt att privatisera. Infrastrukturen ska fortsätta vara statligt ägt, dock betyder det ju inte att fordonen som rör sig på den nödvändigtvis behöver vara statliga även de…

  9. Wilhelm S

     /  mars 30, 2009

    Det påstås att ”Mest av allt har priset på järnvägsresor stigit, sedan avregleringen 1988 hade priserna (fram till 2004) stigit med 125 procent (allmänna prisökningar 57 %).”

    Avreglerat eller ej, finns det någon källa på att prisökningen varit så stor som 125 procent? Personligen betvivlar jag att det är sant. Själv jag har ju endast en liten bild av hela marknaden, som inte överensstämmer med denna utsaga.

    Efersom det är meningslöst att anföra anekdotiska ”bevis” ger jag inga prisexempel, men när det gäller de resor jag med regelbundenhet genomfört genom åren har priserna i de flesta fall sjunkit, i varje fall i reala termer, i något fall till och med i absoluta termer.

    Som sagt, källa efterlyses.

  10. Wilhelm S – klicka på någon av länkarna, en i bloggposten, en i mitt svar här ovanför.

    Här är länken igen – till DN ”Avregleringar höjde priserna”;
    http://www.dn.se/ekonomi/avregleringar-hojde-priserna-1.307084

  11. Att vädja till ”ansvar” hos marknadsaktörer är så urbota dumt så jag nästan får en aneurysm när jag läser om det. Tidigare har Maud Olofsson gjort något liknande riktat mot ett elbolag i Norrland (hittar inte länk nu dessvärre).

    När politiker uttrycker sig så där så visar de på en så djup okunskap om kapitalismens grundförutsättning så de diskvaliciferar sig själva för vidare diskussion och debatt. Kapitalism handlar om profit och inte humanism. Punkt!

    Därmed inte sagt att alla marknadsaktörer och företagsägare är onda eller inte har en humanistisk ådra eller annat samhällspatos men till syvende och sidst så kokar det ändå ned till att profiten är A och O. Det borde vara elemäntär kunskap, i synnerhet för en marknadskramare som Schlingmann!

  12. …äh, min poäng behöver förtydligas och det är (givetvis) att politiken behövs för att balansera maktförhållandet mellan marknadsintresset och allmänhetens/samhällets.

    Politik som bygger på ”vädjanden” till de man ska vara en motkraft mot är per automatik kaputt och havererad!

  1.   ”Torstensson försämrar för tågresenärerna” — Mullvaden
  2. Vi behöver inte mer flyg, vi behöver bättre tågtrafik | Svensson
  3. Svar på tal till den ‘hälsosamme’ Ekonomisten « Nemokrati
  4. Svar på tal till den ‘hälsosamme’ Ekonomisten « Nemokrati
  5. Att vara vän med alla « Organisk Intellektuell
  6. Skattehöjningar på sin plats « Nemokrati

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: