Varför? – för att stävja fusk…

”Åtta år med Reinfeldt” var titeln på en bok som avslöjade nästan exakt vad den borgerliga alliansen skulle hitta på under sina år vid makten. Boken kom ut redan före valet 2006. Nu, med facit i hand, är det skrämmande hur verkligheten har stämt med ”dikten” (boken).  I ”Åtta år med Reinfeldt” berättade Christer Persson, Stefan Carlén och Daniel Suhonen vad som skulle hända efter valet – det hände (och mer därtill).

Jag har skrivit om boken tidigare och använt den som inspiration flera gånger sedan jag började blogga strax efter valet 2006. Hade fler läst den före valet kanske det hade gått annorlunda.

Nästa vecka kommer en uppföljning – Bokslut Reinfeldt. Missa den inte!

Så här skriver Lars Bodén i Västerbottens Folkblad, citat;

Det är dags att vakna nu!

EFTER VALET 2006 var det många väljare som efteråt uttryckte: ”Jag känner mig lurad.”
Nu återstår bara åtta månader till valet den 19 september. Det är dags att vakna nu, alla väljare som förra gången inte insåg faran.
Det är också dags att vakna för alla de journalister som i den förra valrörelsen gjorde ett dåligt jobb och undvek att ställa den viktigaste frågan: vilket slags samhälle får vi om alliansens politik genomförs?

…..
”Bokslut Reinfeldt” blir ett viktigt verktyg i valrörelsen. Jag råder journalister med självinsikt att ta del av innehållet. Lyssna inte bara på retoriken, ta reda på fakta!

Läs hela!

Missa inte heller dagens ledare av Lars Bodén, där han bland annat tar upp det Fredrik Reinfeldt tjatade mest om under Agenda debatten i söndags och fortsätter att tjata om på DN debatt idag – ”58 års gränsen”,  citat VF;

AGENDA-debatten visade åter att argumenten börjar tryta för Fredrik Reinfeldt. Det han tjatade mest om den här gången var den gräns vid 58 år för förtida pension som de rödgröna satt upp. ”Om du nu är emot gränser, varför just 58 och inte 57 år?”
Den här detaljen återkom Reinfeldt till flera gånger. Den regeringschef som åstadkommit det mest stelbenta sjukförsäkringssystemet som skådats hakar alltså upp sig på möjligheten för människor att erbjudas förtida pension när alla andra utvägar är prövade.
Jag tycker att Mona Sahlin ska se till att den rödgröna koalitionen plockar bort den fixerade gränsen 58 år. Om inte annat för att få tyst på Reinfeldt. Det räcker att säga att arbetslinjen gäller, men när inget annat går, då kan det bli fråga om tidigare pension.

Läs hela!

Veronica Palm (s) svarar så här på kritiken mot förslaget, AB, citat;

– Det är en vantolkning av den rödgröna överenskommelsen. Vårt förslag innebär självklart inte att människor som har en stadigvarande nedsatt arbetsförmåga under 58 år kommer att få sänkt ersättning, säger Veronica Palm, Socialdemokraternas talesperson i frågan.

Däremot är det inte klart vad ersättningen för de som är under 58 år ska kallas i det rödgröna systemet.
– Det vi säger är att de har en ersättning i dag och vi kommer inte att rycka undan ersättningen för den gruppen människor, säger Veronica Palm.

Hon tycker att dagens debattartikel luktar desperation från Fredrik Reinfeldts sida.

– Jag kan inte tolka den på något annat sätt än att de har det ganska jobbigt. Att en statsminister går ut på en sakministers område och angriper ett oppositionsförslag samtidigt som 50 000 människor kommer att bli utförsäkrade, det känns lite desperat. I stället borde han ge svar på den politik som han själv har orsakat.

Till sist en liten påminnelse om varför regeringen Reinfeldt har slaktat sjukförsäkringen och a-kassan. Så här skrev man på DN debatt (10 april 2008). Citat;

Att bekämpa människors utanförskap från arbetsmarknaden var Allians för Sveriges tydligaste löfte till väljarna i valet 2006. Vårt reformtempo har varit högt sedan regeringstillträdet. Några av de åtgärder vi har genomfört för fler jobb och minskat utanförskap har också upplevts som tuffa. Framför allt gäller det förändringarna i a-kassan och arbetet med att stävja fusk i sjukförsäkringssystemet.

….

Alliansregeringen för stegvis samman ett delat samhälle och ökar sammanhållningen mellan människor.

Så hette det alltså i propagandan. Slakten av sjukförsäkringen iscensattes för att ”stävja fusk i sjukförsäkringssystemet” och ”öka sammanhållningen mellan människor”.

Det är därför människor som försöker att arbeta deltid trots sjukdom och värk nu kastas ut från försäkringen och/eller från sina arbetsplatser. Det är därför cancersjuka har tvingats arbeta trots pågående behandling och mot läkarens intyg, och det är därför moderata politiker nu öppet går ut och hånar enskilda människor som drabbats av de nya reglerna.

Det är därför – för ”att stävja fusk” och ”öka sammanhållningen”….

Det finns alltså ingenting som är så bra för att ”öka sammanhållningen” som att sparka på de som ligger, ta ifrån svårt sjuka deras försörjning, och anklaga de som försöker arbeta så mycket de orkar och kan trots ohälsa för ”fusk”…

*

Lästips Annarkia har fomulerat en mycket bra kommentar till dagens DN debatt artikel – Missa inte!

*

Tidigare bloggpost; Så raseras välfärden (28 mars 2007)

Bloggat; Advetskalendern, Högbergs tankar, Veronica Palm, Röda Berget, Storstad, Luka(s) blogg, S-buzz, Alltid rött alltid rätt , Rosen(rasande)Netroots

Mer Press; En värdig sjukförsäkring VFSvD1, SvD2, AB1, DN1,

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Hej – jag har nyligen upptäckt den här bloggen och till skillnad från det mesta i bloggväg verkar denna vara läsvärd mer än av rent sociala anledningar.

    Jag har en sedan flera år pågående kontrovers med fk som jag gärna skulle vilja dela med mig av, och undrar om du är intresserad av att ta del av den? Det handlar om hur fk vägrar att rätta sig efter lagen i sin nit att försöka hålla de försäkrade på plats – i detta fall jag.

    Jag har två länsrättsdomar i samma ärende som båda fastslår att fk är skyldiga mig pengar på grund av felaktigt inkrävda bidrag i form av återbetalning av underhållsbidrag. Detta hindrar inte fk att vägra betala ut pengarna.

    Jag tänkte själv publicera historien på min hemsida, men den är egentligen inte avsedd för dylika samhällskritiska texter, medan jag tolkar det som att den skulle passa utmärkt här. Om intresse finns – maila mig!

    Hälsningar
    Sonny

  2. olle

     /  januari 26, 2010

    Ett så välskrivet blogginlägg att det intet finns att tillägga!

  3. Hejsan!
    Mitt namn är Monica Olsson från Bromölla. Jag går på C4 gymnasiet, inr.Media i Kristianstad! Jag och några till håller på med en skoltidning just nu och den handlar om politik. Vi har en gästkrönika varje nummer. Och undrar om just du skulle vilja skriva vår krönika om varför kommunalpolitik är så tråkigt? Hade varit väldigt snällt! Tack för hand. Hör av dig på min email om du är intresserad!

  4. peter doland

     /  januari 27, 2010

    Ja, journalisterna överlag är dåliga när det gäller kritisk granskning av alliansens politik. Förra valet var de mer som en hyllningskör till Reinfeldt. Fortfarande har de ju onekligen en lång bit kvar till att skildra verkligheten.

    Hur teve förmedlar saker utan någon vidare granskning var ju tydligt igår, när Husmark Person står och säger, att ”nu får de sjuka äntligen stå i centrum…” Jag, som är berörd, tycker ju det är ett väldigt märkligt sätt att tvingas stå i centrum på.

    Men så är defenitionen på ”hjälp” i det här landet väldigt förringande. En gång tvingade en läkare mig att sluta med en medecin, vilket kan låta bra. Men jag fick ingen hjälp med biverkningarna, abstinensen eller ångesten. Ingen alls. Ändå fick jag höra av andra läkare hur snäll han hade varit som ”hjälpt mig” med att sätta ut den medecinen…

    Som sjuk kämpar man mot två saker; sin egen sjukdom (överlevnad) och samhällets förakt. De växer till enorma självanklagelser. Jag vet inte längre ut eller in. Vet bara att jag har gjort vad jag har kunnat även om ingen annan verkar dela den uppfattningen.

  5. mertz

     /  januari 27, 2010

    Hur reagerade ni på vänstersidan när Mona Sahlin(S) i debatten med statsminister Reinfeldt(M) plöstligt började förklara de rödgrönas sjukförsäkring och förtidspensionen… ” även människorna som är mycket, mycket sjuka kan med hjälp jobba lite, en timme i veckan, två timmar i veckan…..”. Även människor som är mycket, mycket sjuka,…. hur känns det nu?

  1. Fusknyheter och hemligheter « Ett hjärta RÖTT
  2. En fars i bästa Åsa-Nisse stil « Ett hjärta RÖTT

Kommentera

