Det finns inte ord…

I Gårdagens debatt i Agenda mellan Sahlin och Reinfeldt blev det uppenbart att statsministern inte hade någonting nytt att komma med.

När Reinfeldt försökte försvara att pensionärer (efter det borgerliga ”jobbskatteavdraget”) betalar högre skatt än löntagare i Sverige drog han till med märklig formulering. Frågan är om det var en ren lögn… eller bara en chansning?

– Jag vill påpeka att det är ganska spritt i utvecklade länder att man har den här typen av lösning, att man ger lite lägre beskattning för dom som jobbar….

När PRO lät Katharina Wesolowski, Institutet för social forskning på Stockholms universitet, göra en jämförelse av skatterna i 15 EU-länder samt Norge, USA och Australien blev utfallet detta;

– Sverige är det enda land av de jämförda länderna där pensionerna genomgående belastas högre än arbetsinkomster.

Flera länder beskattade tvärt om pensioner betydligt lägre än inkomster;
Australien: 10 procent lägre.
Belgien: Lägre skatt, men svårt att beräkna.
Danmark: 7 procent lägre.
Finland: 1 procent lägre.
Frankrike: 13 procent lägre.
Grekland: 12 procent lägre.
Irland: Mycket högre grundavdrag för personer över 65 år.
Italien: 7 procent lägre.
Luxemburg: 6-9 procent lägre.
Nederländerna: 15 procent lägre.
Norge: 6-11 procent lägre.
Portugal: 11-15 procent lägre.
Spanien: Ungefär lika.
Storbritannien: Lika vid genomsnittlig pension, 11 procent lägre vid högre pension.
Sverige: 4,2-5 procent högre.
Tyskland: 18 procent lägre.
USA: Pensioner från det statliga socialförsäkringssystemet beskattas sällan.
Österrike: 8-9 procent lägre.

– Vem är trovärdigast när det gäller pensioner?”  frågade sedan Reinfeldt. Ja, man kan ju undra…. 😉

När det gällde sjukförsäkringen försvarade statsministern regeringens hafsverk så här; ” – Det finns inga perfekta reformer. Det kan gå snett på en myndighet. Det kan finnas behov att rätta till.”  Reinfeldt fortsätter alltså på den inslagna linjen – skyll på FK – så länge som möjligt, sedan –  spela inkännande…

Men det är inte möjligt längre. Kulisserna har fallit. Till och med Husmark Pehrsson tvingades nyligen erkänna (i Aktuellt 9 december 2009), citat; ”– remissinstanserna var mycket kritiska mot hela rehabiliteringskedjan…”

Det fanns varningar och kritik, men man brydde sig inte. Anledningen var att man hade sin politik klar – ”drivkrafterna för att söka jobb” måste öka. Det vill säga – klyftorna måste öka. Sjuka blir friska och får jobb bara de blir fattigare, arbetslösa hittar en anställning bara deras ekonomi blir tillräckligt usel. Så enkelt allt är – synd bara att verkligheten inte är lika enkel.

Sedan Alliansens politik har praktiserats har ”utanförskapet” ökat med 70 000 personer!

Till sist…

I dag når moderaterna en ny bottennivå i sjukförsäkringsdebatten på AB debatt. Helena Rivière (M) och Gunnar Axén (M) går i dag till personlig attack mot Alexandra som i ett tidigare inlägg har beskrivit sin situation som utförsäkrad på AB debatt.

Så här skrev Alexandra, citat;

Mitt skyddsnät är borta. Säkerheten om att jag kan sätta mat på bordet åt mina barn är borta. Jag vet inte längre när jag nästa gång kan hämta ut mina mediciner.

……
Jag har svårt att förstå, svårt att acceptera mitt nya liv som jag blivit tilldelad. Jag är ett bottenskikt i samhället, utan rättigheter och det tär att se vad människor tycker om de som är sjuka. Jag ser i media runt om mig att människor ger upp, de orkar inte längre. Kommer jag också att känna så snart? Har så många frågor, men ingen kan svara.

Alexandra är en av alla de som nu kastas ut från sjukförsäkringen. Hon är inte frisk  men har uppnått en bestämd tidsgräns. Hon vet inte hur hon ska klara sin försörjning, sin sjukdom eller hur hon ska ha råd med sina mediciner.

I detta läge väljer ledande moderata toppolitiker att gå ut och håna henne – en enskild individ som har mod nog att berätta om sin utsatta situation i media. Tusentals andra vågar inte – de befinner sig i samma situation – men de är rädda för att bli utsatta för just det hån och den misstro som Alexandra nu blir utsatt för. Ingen kunde väl tro att de som hånar skulle vara kända och ledande toppolitiker.

Det finns inte ord som kan beskriva hur lågt Axén och hans moderata kollega har sjunkit. Men, de behöver inte säga så mycket mer nu – vi har fått se deras rätta ansikten. De är skrämmande!

*

Missa inte heller Marie-Lousie sons debattinlägg i AB – Mammas död måste bli en väckarklocka

*

Lästips; Det är dags att vakna nu! Om uppföljaren till Åtta år med Reinfeldt – ”Bokslut Reinfeldt”

Bloggat; Röda Berget, Jinge, Högbergs tankar, Annarkia, Peter Andersson, Alliansfritt Sverige

Netroots

Media; AB ledare, AB1, AB2,   SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, DN1, DN2,

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

intressant.se

Lämna en kommentar

38 kommentarer

  1. hedvig2

     /  januari 25, 2010

    hoho sverige största grupp rika är just pensionärer

    /scb

    varför vill sossar som vanligt ge rika mera?

    varför har pensionerna för dom FATTIGA pensionärerna alltid släpat efter senaste 12åren??

  2. Michael

     /  januari 25, 2010

    Dom har inte gjort annat än ökat samhällsklyftorna senaste 20 åren.

    Politiker förjänar en hurring

  3. Anonym

     /  januari 25, 2010

    Jag hade nästan hoppats på något sånt här från Galne Gunnar och förläggare Riviére, låt oss gissa att den senare fått stå för utformningen av ‘debattartikeln’.

    Det här går ju som på räls.

  4. Jag kan inte annat än hålla med om att artikeln av Axen och Riviere är så låg att det inte går att beskriva. När jag klickade för att läsa artikeln trodde jag i min enfald att de hade någonting att säga (försvar av regler o.d.) men den innehöll så mycket kränkningar och förtal att jag inte trodde mina ögon.

    Jag bara undrar hur de är skapta som kan gå ut och påstå att hon inte vill jobba när de uppenbarligen inte vet något om hennes sjukdomar eller besvär att sköta det dagliga livet. Uppenbarligen kan de inte skilja på att ”vilja” och att ”kunna”. För dem tycks allt handla om viljan.

    Det här kommer säkerligen att skapa en hel del turbulens. Jag hoppas att Alexandra stämmer dem. Så här får det inte gå till.

  5. Maja

     /  januari 25, 2010

    Jag blev så upprörd över det som Axén/Rivère skrev om Alexandra i AF. Att inte ens ha empati till att begripa att Alexandra har tappat hoppet om att få hjälp ens av psykiatrin (de är inte speciellt duktika på att bota fibromyalgi) utan vränga detta till att hon är arbetsskygg. Jag blev så äcklad av denna totala brist på empati och att de fortfarande ljuger och påstår att vi har fler sjuka i Sverige än i andra länder. De moderater jag känner säger att de skäms å regeringens vägnar, för hur den behandlar de sjuka.

  6. Efva

     /  januari 25, 2010

    När man inte har något annat att ta till är misstänkliggörande det enda som finns kvar. Härskarteknik, helt enkelt. Att tillämpa det på en av dem som har bestämmanderätt om de ska ha sitt jobb kvar eller inte visar på dels maktfullkomlighet och dels brist på respekt för demokratiska principer.

  7. Jag blev så fruktansvärt arg och ledsen när jag lästa debattsvaret till Alexandra. Tappade hakan och trodde inte det var sant. Inte kunde de väl skrivit på det viset?
    Sandlådenivå är ett för högt epitet på det där tilltaget. Otroligt äckligt gjort tycker jag… *ryser*

  8. ”Mitt skyddsnät är borta. Säkerheten om att jag kan sätta mat på bordet åt mina barn är borta. Jag vet inte längre när jag nästa gång kan hämta ut mina mediciner.”

    Sjukförsäkringen skall väl ändå inte vara det sista skyddsnätet i ett samhälle, eller?

    Jag är av övertygelsen att INGEN är absolut arbetsoförmögen, så även denna Alexandra.
    Till Mumlan/Maja/Efva fibromylagi enbart gör ingen helt arbetsoförmögen, hon har ju dessutom psykiatriska problem, och dessa anser man att hon bör söka hjälp för. Försöker man själv inte hjälpa till att antingen bli frisk eller få hjälp till att bli frisk anser jag inte heller man har rätt till sjukpenning. Då får man precis som så många andra söka socialhjälp

    // Anders
    http://blogg.aftonbladet.se/aceeo/2010/01/alla-kan-jobba

  9. Vi borde be honom om att kommentera andra fall nu i och med att han har börjat med det nu ju…

    Först och främst Marie-Louise fallet kan vi ju börja med..

    Dom gör allt för att sjuka INTE ska komma till tal..

    Och säger dom (sjuka) något då får dom ju i värsta fall ju bara att veta att kan dom skriva in till tidningar och säga sin mening då har dom ju en arbetsförmåga..
    (fick slängt denna kommentar i huvedet på Veronica Palms blogg)
    Bara pga man kämpar för sina rättigheter…

    Men det är kanske det dom vill se..
    Dom som käftar emot har arbetsförmåga och dom somINTE gör det skickar dom ut ändå eller låter dom ta livet av sig..

    Mvh. chris

  10. Ibland tycker jag att allt som kan och behöver sägas redan har sagts, samt av fler. Men, icke. Det moderata gänget med sina lakejer och medlöpare, fortsätter att slänga ur sig sina plumpheter, sina ihåliga och tröttsamma mantran, sina lögner och förvrängda tolkningar av vad som sagts och inte, vad som görs och kommer att göras. Likt gödselspridare skitar de ner allt omkring sig.

    Nu hade de mage att med hån och lögner angripa Alexandra. Och varför? Jo hon hade modet att sticka ut med sin berättelse om hur moderaternas/alliansens politik slår mot henne och många andra. Vilken smaklöshet att i en duett använda dessa lögner och klump-retoriska skamgrepp mot en rakryggad individ, en av dem de säger sig vilja hjälpa. Vilken ynkedom!

    Den goda nyheten i detta är att de nu måste ha satt sin sista potatis och att vi därför måste få se allt mindre av dessa gödselspridare. Det här borde resultera i Axéns och Riviéres avgång, det borde splittra alliansen. De här människorna och deras politik är en skam för landet!
    Får inte kommande anmälningar stöd i svensk lag… vad ska man då tro på?

  11. mertz

     /  januari 25, 2010

    Jag började må illa när jag lyssnade på Mona Sahlin(S), – ”även människorna som är MYCKET, MYCKET SJUKA kan med hjälp JOBBA lite, kanske är en timme i veckan, två timmar i veckan, allt behövs för att klara välfärden”. Hur kunde hon står där och påstår att rödgrönas arbetslinje och välfärd hänger på mycket, mycket sjuka människor, – och att mycket, mycket sjuka ska betala ”mindre” sjukas ersättning och välfärd?

  12. Jag hatade spyan Gunnar Axén av hela mitt hjärta redan innan, det jag känner nu går inte att beskriva.

  13. Johan

     /  januari 25, 2010

    Till Mona Sahlin,

    Många i min generation som vuxit upp i det samhälle ditt parti skapat skulle aldrig falla sig in att rösta på dig.

    Tyvärr har du en stor skara väljare som är missnöjda med allt och nog aldrig kommer vara nöjda förrns hela landet är asfalterat och alla bor i en exakt lika stor kontainer, har lika många par skor och får vistas utomhus lika många timmar om dagen.

    Mona Sahlin, den extrema vänsterpolitik ditt parti står för har förstört livet för många hårt arbetande människor i Sverige. Företagare som blivit totalt överkörda av ditt parti och din Skattemyndighet, företagare som trots arbete sju dagar i veckan inte får ekonomin att gå ihop, företagare som inte kan sova på nätterna eller som spenderar tid på helt fel saker. Ditt parti är orsaken till många av dessa fall.

    Mona Sahlin, det samhälle ditt parti skapat i Sverige med stora klyftor, utanförskap, integrationsproblem, kriminalitet, våld i skolan, våld mot lärare med mera är inget ni borde vara nöjda med. Fråga hur många äldre som vågar gå ut på kvällen i det Socialdemokratiska Sverige? Trots dina bidrag och det du kallar trygghet så är missnöjet precis lika stort.

    Mona Sahlin, sen ditt företag tog makten på slutet av 1930-talet i Sverige har det inte startats ett enda nytt storföretag som fortfarande är Svenskt här. Ditt parti drev IKEA och Ingvar Kamprad på flykt till Holland och Schweiz, ni drev Tetra-familjen till England. De som finns kvar har ni gjort speciella skatteavtal med för att inte de också ska lämna landet. Samtliga sveriges 10 viktigaste företag räknat i antal anställda och underleverantörer startades innan Socialdemokraterna kom till makten. Ericsson, Volvo, Saab, ABB, Atlas Copco, Astra, Sandvik, SCA, Skanska, SKF, Scania, Electrolux.. alla.. ja alla startades de före ni Socialdemokrater tog makten i Sverige. Det enda ni lyckats med är att totalt förstöra ett av världens mest blomstrande företagsklimat.

    Så Mona Sahlin, för landets och framtidens skull, försök inte vinna nästa val. Ta ansvar för Sverige för en gångs skull och lägg ned ditt parti en gång för alla.

  14. Johan

     /  januari 25, 2010

    Varför är det så svårt att tänka tanken att hon [Alexandra Johansson] är frukten av ett (s)-tillverkat system där folk som faktiskt inte vill jobba kommer undan med det? Jag vill att mina skattepengar ska gå dit de bäst behövs och det är inte till att låta såna som henne sitta hemma och klaga på systemet

  15. Det kanske var lite tufft skrivet men samtidigt undrar jag vad hon egentligen lider av?

    Sverige är såvitt jag vet ett utav världens absolut friskaste folk, samtidigt är vi det mest sjukskrivna folket. Man skulle ju kunna hävda att det är för att vi är så fruktansvärt omtänksamma och att många fler, i andra länder, skulle behöva vara sjukskrivna. Jag tror personligen inte att så är fallet, då kommer frågan vem som ska betala för hela kalaset?

    Jag tycker att det ska finnas ett grundskydd men någonstans måste man dra gränsen. Har man dessutom ett väldigt givmillt system så kommer man få folk som utnyttjar det.

    Jag vill inte betala för de som inte gör rätt för sig, de som inte orkar. Livet är inte enkelt, livet är hårt – en del utav korten får man, andra kan man faktiskt skaffa sig själv för att på så sätt skapa sig ett eget liv, utan en massa bidrag.

    Mvh,
    Christer

  16. Styvbard Hårdnacke

     /  januari 25, 2010

    Christer,vem är du?
    Låter nästan som om jag känner dig…
    Att göra rätt för sig är ett gammalt utryck som härstammar way back i historien.Så det är en mening som borde tas bort ur svenskan!

  17. Ola

     /  januari 25, 2010

    Christer:

    Undrar du verkligen vad hon lider av? I så fall är hennes första inlägg i Aftonbladet (Axén refererar till hennes andra) bara ett klick borta. Fibromyalgi, heter sjukdomen. Här kan du läsa om den:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fibromyalgia

    Axén och Rivière säger att ”vi inte får veta” vad hon lider av, men det är givetvis en lögn. Självklart har de läst artikeln där hon berättar om sin sjukdom. Men istället för att vara ärliga och nyanserade låtsas de som ingenting, hävdar att hon är en fullt frisk bidragsfuskande människa genom att sätta citattecken runt ordet ”sjuk” och börjar ösa koskit över henne.

    Vi har en ordförande för socialförsäkringsutskottet som just has bevisat att han är ett förbannat jävla as. En hycklande skitstövel som mosar ner sjuka människor i skiten för att försöka få tag i ett par politiska poäng. Närmare att ”gå över lik” kommer man knappast.

    Jag mår bokstavligen illa.

  18. … och Christer skriver igen det vi alla kan utantill:

    ”världens absolut friskaste folk, samtidigt är vi det mest sjukskrivna folket.”

    … och dessutom det folket med den absolut längsta vårdkön. Ooops.. kan det ha något sammanhang?

    Nu missade han det här med de 140 personer om dagen. Jag blev så besviken, det hör väl till deras repliker.

    Tillbaka till temat – magstark artikel som Axén fick till. Helt otroligt men jag är inte ett dugg förvånad. Hoppas verkligen att det blir konsekvenser för M.

    Får inte till något inlägg längre om sjukskrivningar och utförsäkringar.
    Det jag skulle vilja skriva kan man inte publicera 😉

  19. Hej Christer
    I mitt blogginlägg ”Nä nu djävlar, Gunnar Axén och Helena Rivière, har ni gått över gränsen!” på http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1732&blogg=38936 får du svaret på din fråga om Alexandra. Hon var sjukskriven för fibromyalgi, utmattningsdepression, lätt ångest och kognitiva minnessvårigheter. Där finns också länken till hennes första debattartikel där hon berättar om sin vardag. Läs den gärna. Det hade inte Gunnar Axén och Helena Rivière gjort innan de författade sitt inlägg.

    Mvh/Eva

  20. Martin H

     /  januari 25, 2010

    Samtidigt så hålls denna debatt på de villkor och inom de ramar som media sätter, där man gärna anklagar regeringen för all olycka som drabbat människor. Det är utan undantag icke ifrågasättande återgivning av enskilda personers beskrivningar av sina liv. Någon mer nyanserad bild av vad de bakomliggande skälen egentligen är ges aldrig och hemska tanke att ens antyda något om den enskildes ansvar. Med det sagt tycker jag ändå artikeln går för långt.

    Debatten om pensioner är nästan lite roande med alla sina dimridåer. Det är trots allt så att pensionärer fått sänkt skatt under mandatperioden, men inte lika mycket som de som arbetar. Sådär väldigt upprörande kan man knappast tycka att det är. Att sedan pensionen sänks är en direkt följd av krisen och något både S och regeringen står bakom. Där kan man bara vara imponerad av att Mona gav så tydliga besked att S inte vek från pensionsöverenskommelsen.

  21. ”Jag vill inte betala för de som inte gör rätt för sig, de som inte orkar. Livet är inte enkelt, livet är hårt”

    Trevlig kille den där Christer!

    Vad ska vi då göra med dem som inte orkar, Christer?
    Ättestupan eller?

  22. Voogi

     /  januari 26, 2010

    En läcker politisk ”Foppa-dragning” att lura ut Axén och Rivière att kommentera ett enskilt fall. Och dessutom i en insinuant ton. Om de är tillräckligt små som politiker, så går det säkert att locka dem ändå längre ut på den tunna isen. Vem eller vilka drar de med sig ner i det kalla vattnet? Fast Reinfeldt kanske hinner kasta lasso kring dem och rädda dem från den värsta blötan?

    Jag kan/skall naturligtvis inte heller ha åsikter om Alexandras fall.

    Jag har har hjälpt en kvinna med fibromyalgi att få skuldsanering och kan bara konstatera att hon aldrig hade haft en chans att klara det på egen hand. Sjukdomen är alldeles för tung att dras med och dessutom skanas ofta omvärldens förståelse.

    Jag har full förståelse för Alexandras känslor. Jag önskar att hon har någon/några i sin närhet som orkar ta sig an hennes sak och slåss med myndigheterna. Det är svårt och tar lång tid och kräver enormt tålamod. Men det går!

  23. Det där påståendet av Reinfeldt att det är ”ganska vanligt i utvecklade länder att pensionärer betalar mer i skatt” var kul.
    Det påminner mig om den förra borgerliga/moderata statsministern vi hade, som slängde ur sig allt möjligt med självsäker min, och klarade sig undan en god tid, under vilken alla journalister talade om hur kunnig Bildt var. Så tog sig en journalist för att kontrollera något han vräkt ur sig – och fann att det var gripet helt ur luften. Sedan var det inte så många som gapande beundrade Bildts kunnighet. Han bara lät kunnig.
    Det där går emellertid inte längre, så Reinfeldt ska nog försöka undvika att vräka ur sig sådant som han bara vill ska vara sant.

    Vad gäller Sverige som det friskaste folket, som den empatiske Christer påstår, så är det en sanning med modifikation. För det första har vi väldigt hög pensionsålder jämfört med många andra länder (somliga har faktiskt haft 50 år som pensionsålder när vi haft 65, och nu har vi höjt till 67 igen), för det andra så har vi de senaste 50 åren haft fler av den vuxna befolkningen i arbete, vilket bådadera givetvis ger fler sjukskrivningar.

  24. Jack

     /  januari 26, 2010

    Christer, du säger att du inte vill betala för den som inte orkar ”göra rätt för sig”. Din uppfattning är medeltida. Vad du snackar om är ett återinförande av ättestupan.

    Den dag du själv, Christer, inte orkar är jag faktiskt beredd att betala för dig. Tycker faktiskt denna grundhållning här till det vi kallar för civilisation.

  25. Jag säger det igen. Ta det lugnt, Det röda laget kommer att vinna valet. Efter det kommer alla problem att lösa sig. Ohälsan kommer att försvinna spontant. Alla kommer att känna hur initiativlusten att arbeta kommer tillbaka när man får vara sjukskriven med 80% av lönen (eller mer) på obestämd tid. Arbetsförmedlingen kommer inte att behövas längre eftersom alla kommer att få jobb i den nya miljöbaserade industrin som dom älskar och som är utformat precis efter deras behov och önskemål. Ingen kommer att vilja ha svartjobb eftersom det är coolt att betala skatt. Och med hjälp av höjda skatter kommer alla att känna sig trygga och kan bjuda varandra på glass för dom höjda löner och pensioner som alla givetvis kommer att få.

  26. Hej Vlken bra sida du har här, jag tror att du vill delta i det här;

    ”FemtioTusen Röster

    Den 3 Februari år 2010 utlyses en bloggdag för, Femtiotusen röster i en gemensam bloggattack till stöd för alla arbetslösa,sjuka och överskuldsatta ett utanförskap skapat av en politik som bedriver hetsjakt på människan, ”

    Du och dina vänner hittar mer info på sidan i min blogg och länk till uppropet med namninsamling.

    Väl Mött

  27. Kanske är det såhär det ska vara..? Verkar som att det bara är vi ”fejk-sjuklingar” som förstår och håller varandra om ryggen, jag menar, om alla ska utför ättestupan så är problemet helt enkelt löst….

    Ett jävla bra land Sverige har blivit va?! Jag blir så trött, jag ”arbetade” till mig mitt jävla diskbråck, vanligt svenne-jobb i en stormarknad, vanliga lyft knäckte min kropp, och vad ni än vill tro som kommer vi gräsrötter att behövas i det framtida Sverige också… Bara en specialframställd sort kanske, en sån som inte går sönder?

    Jag har fått mina kängor av livet också ja, trots noll missbruk och idogt arbete har jag också lyckats dra på mig ett sånt skit som PTSD…. men kanske det hör till min ”klass”, lite bör vi ju tåla, oavsett om det är våldtäkter och misshandel alltså… Och sen har jag mage att ”utveckla” ett neurologiskt ”problem” också tillråga på allt, jag menar epilepsi, hur fan är man funtad som drar på sig det mitt i allt också?!

    Har varit uppgiven, jag kämpar på så gott jag kan, arbetstränar och har mig, SKA tillbaka om det så ska ta död på mig, o nu förstår jag ju att det är det som är själva tanken…. Gud vad jag känner mig patetisk som har mage att skriva om självomhändertagande på min blogg just nyss… Är jag helt utan vett och sans, inte tusan ska jag bry mig om sånt, jag ska tuta och köra, buga och bocka när läkare rör till det bland mina mediciner för att han ska försöka göra mig anfallsfrihet, på bekostnad av min ev hjärnkapacitet (japp, har aningens för hög dos just precis NU så ni får leva med väldigt mysko formuleringar och stavfel härifrån till….. medicinsk lobotomi är vad som pågår för stunden och jag har tom mage att hoppas på bättre mående sen, man …. är jag naiv som drömmer om sånt?)

    Nu blev jag ivf ilsk och förbannad, får väl tacka för det då, var nämligen ledsen alldeles nyss och sörjde vissa saker, nu tänker jag kämpa mer, jag är också MÄNNISKA, bara så att ni vet det!!

  28. Det finns många som håller på med ordbajseriet och undrar vem som ska betala för sjuka och huruvida sjuka de är. Istället borde man oroa sig för att Alliansen har sänka skatten. 10 miljarder kostar kalaset. Någonstans ska ju pengarna tas ifrån resultatet kan vi se bland arbetslösa, sjuka och pensionärer .
    Men det är klart har man turen att vara frisk och dessutom har ett arbete och en årslön insatt som blivande pensionär. Då kan man kosta på sig att uppträda arrogant för man tror att man är fri från att drabbas av sjukdomar och arbetslöshet i framtiden och pensionär kanske man inte ens har räknat med att bli.
    Grattis till er.
    Jag önskar att ni alla fick chansen att bli sjuka, utan jobb och en pensionär med låg pension. Det är ni värda. För med er inställning skulle övriga folket slippa höra om människor som blir utförsäkrade och inte klarar ekonomin Inte heller kommer vi att få höra om att man inte vet om man kan bo kvar i sitt hus/lägenhet för man har inte råd och man kan fortsätta att leva i sitt fantasiland
    För ni som tror er stå i heligheten och kommer att bli opåverkbara in i framtidens konjunktursvängningar och aldrig kommer att drabbas av sjukdomar. Pensionsåldern blir ert eget lilla nirvana. Ni lär bli en nöjd grupp som sjuk eller arbetslös Som pensionär kommer ni att jubla fattig och fri. För det är väl så att då i framtiden får ni som ni förtjänar av gårdagen då ni röstade blått. Ingen sörjer er och ej heller ingen empati för er utsatthet ni får.

  29. Johan

     /  januari 28, 2010

    re: mona

    Det finns många som håller på med ordbajseriet….

    Du säger: Jag önskar att ni alla fick chansen att bli sjuka, utan jobb och en pensionär med låg pension. Det är ni värda.

    Har du tänkt på att det är nästan alltid människor med din inställning till livet som råkar ut för detta. Väldigt sällan hamnar de du önskar i denna situation.

    Hänger det ihop?

  1. Smaklöst « Johannes Blogg.
  2. När ytan krackelerar och siffrorna inte räcker till « Storstad
  3. Ett elakt virus eller bara moderatpolitik « Fi Västra Götaland
  4. Bloggvärlden rasar mot Moderaterna : Fredrik Jönsson
  5. Rättvisa och rättigheter « Ett hjärta RÖTT
  6. Hej då, trevligt att träffas Fredrik! « Ett hjärta RÖTT
  7. Kalla fakta om utförsäkringen « Ett hjärta RÖTT
  8. Tar alliansen avstånd från sin egen ”arbetslinje”? « Ett hjärta RÖTT
  9. Alliansen förvirrade valjakt « Ett hjärta RÖTT

Kommentera

