Påskuppropet – det handlar om människosyn

Ingen har väl missat Påskuppropet mot utförsäkringarna!

Nu vaknar äntligen Svenska Kyrkan – fattas bara att även Biskoparna vaknar….

För visst är det precis som Marie Larsson, diakon, säger;

– Det är vår uppgift att skrika när grupper av människor far illa och hamnar i kläm. Det har inte med partipolitik att göra, utan med människosyn och om vad som är rättfärdigt och inte

Diakoner hoppas på nytt Påskupprop, citat;

Diakonkritiken mot utförsäkring och ökande barnfattigdom växer nu till krav på ett nytt påskupprop. Frågan har redan varit uppe i Sveriges kristna råds ledning.

– Vi samtalar nu om formerna. Vi får väldigt mycket signaler – inte bara från diakonuppropet – utan över huvud taget från församlings­folk som alla ser samma sak, säg­er Sven-Bernhard Fast, avgående generalsekreterare för SKR och blivande biskop i Visby stift./…/

Vad diakoner och andra församlingsarbetare ser är hur hårt de nya reglerna om utförsäkring slår mot människor som anses för friska för att vara sjukskrivna, men för sjuka för att i praktiken kunna förvärvsarbeta. Utan a-kassa eller sjukersättning är de i stället hänvisade till försörjningsstöd, det som tidigare kallades socialbidrag. /…/

Om biskopsmötet eller Sveriges kristna råd sluter upp bakom kraven återstår ännu att se.
– Det har varit uppe på presidiets bord, och där konstaterar man att det inte är så lätt att nå konsensus. Det är i så fall om man kan fånga det etiska perspektivet där vi utmanar de politiska makthavarna. Och det ska vi ju göra hela tiden, säger Sven-Bernhard Fast.

Sydöstran, citat;

– Vi som ser det här kan, och ska, inte tiga. Medmänniskor har kommit i kläm, och far illa. Jag stöder helhjärtat ett nytt påskupprop, säger diakonen Gunnel Grimhammar i Karlskrona stadsförsamling till Sydöstran.
Diakonerna poängterar att kritiken inte har med partipolitik att göra, utan med människosyn och rättfärdighet.

Rekomenderad läsning för de av Kyrkans företrädare som fortfarande tvekar att stödja Påskupproret….

Det finns en fortsättning på dessa ord… (Matteus evangelium, 25 kapitlet);

Ty var och en som har, åt honom skall varda givet….

Den lyder som följer;

Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var
törstig, och I gåven mig icke att dricka;
jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I
klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.’
Då skola också de svara och säga: ‘Herre, när sågo vi dig
hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller
i fängelse och tjänade dig icke?’
Då skall han svara dem och säga: ‘Sannerligen säger jag eder:
Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I
ej heller gjort mot mig.’
Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga
till evigt liv.»

Verkligheten; En ung människa finns inte längre, citat;

En ung tjej lever inte längre, hon tog sitt liv när allt rasade samma för henne. Mobbning på jobbet och omänskliga sjukförsäkringsregler var huvudorsaken till hennes drastiska beslut.

Hon jobbade med det hon hade utbildat sig till. Sedan började sjukdomarna komma. En mycket svår lunginflammation och svårigheter med arbetskamraterna gjorde att doktorerna sjukskrev henne gång på gång. Det gick så långt med sjukskrivningarna att hon blev utförsäkrad. Detta tog hon så hårt och tyckte det var förnedrade, som hon sa.

Hon och hennes sambo hade planerat att skaffa barn och hade sparat till att köpa hus. När hon blev utförsäkrad och uppmanad att söka annat jobb av Försäkringskassan, rasade allt och det blev kolsvart för henne, så hon tog det drastiska beslutet att ta sitt unga liv.

Hon är tyvärr inte den första och troligen inte heller de sista som av samma anledning tar sitt liv.

Alliansregeringens hårda regler dödar folk. Har ni tänkt på det, Maud Olofsson, Jan Björklund, Göran Hägglund, att ni är medskyldiga till hennes död?

Utförsäkrad; Öppet brev till Fredrik Reinfeldt, ”Så förnedrande att inte bli trodd”  Citat;

Tack, Fredrik för att du är med och ser till att alla svaga människor i samhället försvinner. Jag har varit sjukskriven för stressrelaterad depression sedan första dagen på det här nya året. men har nu fått besked att jag inte är berättigad sjukpenning. Jag äter antidepressivmedicin för att få kraft att komma tillbaka till mitt arbete. Men får inte en chans att rehabilitera mig för min kraft går åt till att kämpa MOT Försäkringskassan. Hur jag ska överleva och hur jag ska försörja mig och betala min hyra, mata min dotter har jag ingen aning om.

Det är så förnedrande att inte bli trodd, att inte tas på allvar. Jag är 50 år och har arbetat hela mitt liv och betalat skatt. Nu när jag kämpat och jobbat för mycket så jag gått in i den berömda väggen finns inga livlinor för mig. Kan du ens föreställa dig hur det är att vara psykiskt sjuk och inte bli trodd, inte få en chans att kurera sig och komma tillbaka till arbete? /…/

Läs hela!

Protestera mot de omänskliga sjukreglerna…..

Skriv på namninsamlingen – OBS Ny lista; Påskuppropet

Gå med i Facebookgruppen; Påskupprop mot utförsäkringarna

Läs mer; Seglora Smedja – Dags för ett påskupprop!, Ta ditt ansvar Kristersson

*

Lästips; Så plundrade de världen

Bloggtips; Motvallsbloggen om valtvånget,  Silverstare om att kapitalismen är död, In your face om Kristersson, Roger Jönsson om ideologi, Eva Hillén Ahlström om påskupproret, Jinge om vårdval Stockholm, Claes Krantz om jobb-och utveckling, LO-Bloggen om sjukförsäkringen, Netroots

*

Media; dn1, dn2, dn3, dn4, dn5, svd1, svd2, svd3, svd4, svd5

intressant.se

Lämna en kommentar

16 kommentarer

  1. Mike

     /  februari 18, 2011

    Jag orkar inte höra mycket mer om den här fascistregeringen vi har fått. Varför röstar folk på moderaterna?!?!?! Det är ju tack vare socialdemokraterna sverige varit så tryggt som det varit, vafan håller ni på med?!?!?!?!?!?!

  2. Eva

     /  februari 18, 2011

    Synd bara att alla de här reaktionerna liksom kyrkans uppvaknande inte kom FÖRE valet. Det är tröstlöst långt till nästa val nu…

  3. Svenska Kyrkan har väl aldrig brytt sig om folket, varför reagerar dem nu, trots att det har gått över 4 år sedan pissregerningen systematiskt utförsäkrade sjuklingar! ><

  4. anton

     /  februari 19, 2011

    håller med er Mike och Eva.

  5. Men det fanns faktiskt de som sa ifrån redan före valet.

    Kristna – Byt block
    http://www.aftonbladet.se/debatt/article7776405.ab

  6. Tobbe

     /  februari 19, 2011

    Så fick jag nöjet att bli förnedrad av en handläggare på FK, utstuderat och tränat fick handläggaren mig att känna mig värdelös och få det till att det är en nackdel att jag försöker jobba 25 %, för då borde jag klara ännu mer! Efter 7 år med neurlogisk sjukdom går min tillfälliga sjukersättning nu ut och jag ska infinna mig på AF eller få en SGI beräknad på mina 25 % arbete. Att det jag behöver är medicinsk rehabilitering tas ingen hänsyn till, att jag riskerar att allvarligt försämras tar ingen något ansvar för. Jag kommer att avstå erbjudande och klara mig på det lilla jag orkar jobba och blir ännu en lyckad rehabilitering i statistiken. Vinnare blir mitt försäkringbolag som slipper betala ersättning varje månad och staten går miste om dubbelt så stora skatteinbetalningar som min ersättning från FK var. Jag kommer inte ha råd och ork att fortsätta min medicinska behandling och riskerar därför ytterligare försämring. Jag förstår nu begreppet ”försäkringskasse utlöst depression”.

  7. Eva

     /  februari 19, 2011

    Tobbe: Det är faktiskt inte alla försäkringsbolag som slutar betala ut ersättning när man blir utförsäkrad, bara man har läkarintyg. Fråga hur ditt gör!

    Jag hade turen att ha min sjukförsäkring genom facket i Skandia, och de har snällt betalat lika mycket hela tiden. Jag trodde inte det, men jag frågade ändå och skickade med mitt läkarintyg, och se – då kom pengarna… Hoppas du har nån hjälp av detta.

  8. Tobbe

     /  februari 19, 2011

    Eva, tack för tipset – tyvärr har jag Alecta och där försvinner ersättningen med FK´s beslut – ingen återvändå. Troligen kan jag dock betala premie för den och ha ett skydd om jag blir tillräckligt sjuk för att FK ska godkänna det, vilket innebär nästintill död….Premien är hög, men jag tror och hoppas att den baserar beloppet på min tidigare lön och inte min kommande SGI.

  9. Tobbe

     /  februari 20, 2011

    Visst är det fantastiskt, så friska tjänstemännen blivit, eller är de utförsäkrade?

    ”Alectas styrelse beslutade igår att halvera riskpremien till sjuk- och premiebefrielseförsäkringarna under 2011. Orsaken är att sjuktalen för tjänstemän har sjunkit, vilket lett till ett överskott i riskförsäkringarna. Därför kan Alecta införa en premiereduktion på 50 procent för hela 2011”

    och jag som snart utförsäkrad som orkar jobba några timmar i veckan kan ju glädjas åt halv premie på försäkringen som jag antagligen inte kommer att ha någon nytta av med nuvarande regler. Men jag försäkrar mig nog ändå för säkerhets skull!!

  10. Ann Persson

     /  april 18, 2011

    Har en liten fråga. Blir det ett Påskuppror i Karlskron?
    Isåfall: VAR och VILKEN TID???
    // ordf. Karlskrona Fibromyalgi Förening

  11. sten

     /  maj 7, 2011

    Detta omänskliga behandling av de svaga, som sjuka och arbetslösa är ju godkänd av svenska folket, som ju har röstat fram denna regering, och regeringen för ju såklart sin agenda och politik, så detta är ju ingen direkt en kalldusch, eller?

  1. Jinge.se » Obama lägger in veto mot resolution
  2. Arbeit macht frei? « Sverige är inte världens navel!
  3. Rivière fortsätter håna utsatta! « Ett hjärta RÖTT
  4. Välfärden på väg nedför ett stup! « Ett hjärta RÖTT
  5. Ärkebiskopen stöder diakonernas upprop « Ett hjärta RÖTT

Lämna en kommentar