När vinsten är överordnad…

Alla civiliserade samhällen måste ha fungerande infrastruktur. Kommunikationer som fungerar – post, järnväg, kollektivtrafik, elförsörjning osv. För inte så länge sedan handlade det om samhällsservice – det skulle helt enkelt fungera för alla i hela samhället.

Numera har nära nog all grundläggande infrastruktur i Sverige avreglerats, privatiserats eller bolagiserats. Vinsten, aktieutdelningen, feta chefslöner och bonusar har blivit överordnad alla servicekrav och alla andra krav som man bör kunna ställa på den grundläggande infrastrukturen i ett land – nämligen att den fungerar och är tillgänglig för alla för ett rimligt pris.

I dag kommer nyheten att Posten återigen ska spara och denna gång ska 2 000 anställda bort. ”– Det kommer inte märkas” säger VD:n Lars G Nordström.  Men både kunderna och de anställda känner redan av alla slimmade organisationer och besparingar. Samtidigt får vi veta att Posten ska ha en ”utdelningsnivå” på minst 60 procent till staten – 1,4 miljarder. Om servicen fungerar, om Posten är en bra arbetsplats – vem bryr sig?  Nu är det vinst och avkastning som gäller.

Det är som Erik de Vahl (en postanställd) skriver på sin blogg; ”Ska vinsterna fortsätta öka så måste tempot öka och de anställda stadigt minska.”

I går skrev jag om hur John Stuart Mill redan i mitten på 1800-talet insåg att det fanns något som han kallade ”naturliga monopol” – det handlade om vital infrastruktur. Han insåg då att privatägd infrastruktur inte är bra för samhällsekonomin. I dag gör vi om misstagen om och om igen (efter Banverket och Järnvägen – nu står Luftfartsverket och SL på tur) – samtidigt som kostnaderna för samhället skenar, servicen blir sämre och de som fortfarande är anställda på de slimmade bolagen och privatiserade företagen får betala med en sämre och mer stressad arbetsmiljö.

Läs;

Gårdagens bloggpostKaos istället för service och säkerhet

Dan Gunnemark i ETC En avreglerad och konkurrensutsatt vinter

MotvallsbloggenDen första avreglerade snövintern rullar vidare….

Missa inte Erik de VahlPostal självsvält

VF ledare Spåren räcker inte

SR Flera brister bakom järnvägskaoset

*

Bloggat; Lasses blogg, Brittis andrum, Annarkia, Jinge, Ekonomikommentarer, Netroots

Mer media; SR, AB1, AB2, AB3, AB4, DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8, DN9, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, SvD8,

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Det intressanta är att ett välfungerande infrastruktursystem är ett måste i ett land som vill betrakta sig som utvecklat och som vill fortsätta att utvecklas ekonomiskt och teknologiskt. Tillåter man dessa system att förfalla då åker landet rutschkana och hamnar så småningom i underutveckling.

    Nyliberalism resulterar i devolution med andra ord.

  2. Ja det som kan tyckas som framåttänkande utveckling kanske visar sig bli systemets kollaps.

    Det egoistiska och ekonomiska tänkandet som präglar all företagsanda idag, kommer långsiktigt visa sig motverka sig själv.
    Slit och släng kommer också att slängas 🙂

    ´Ha´t

  3. Mållgan

     /  februari 25, 2010

    När posten snart blir helt privat, så kommer postutdelning på landsbygden att kosta mycket mera än postutdelning i städerna.

  4. Man kan ju undra om vi är på väg till total kollaps. För de styrande verkar inte ha den insikten som du ilsemarie. Så länge kärleken till pengar och makt styr människans tanke lär vi inte få uppleva en förändring som är till för alla medborgare.

  5. peter

     /  februari 25, 2010

    Det är precis det här det handlar om angående SJ; när bolagisering och vinst-till-varje-pris tänket tog över. Som med allt annat inom samhällsservicen.

    Och vadå: ”inte märkas” – nej, det har de sagt alla 50 gånger de tidigare skurit ner. Gå in på ICA och posta ett brev själv gubbe så kanske du märker nåt av verkligheten.

  1. När plånboken får styra. | annarkia
  2. Långsiktighet – inget för marknaden « Ett hjärta RÖTT

Lämna en kommentar