Alliansens Bidragssamhälle del 1

Anders Borg, Fredrik Reinfeldt, och med dom borgarpressen, benämner regelmässigt både a-kassan och sjukförsäkringen för ”bidrag”. I går var det dags igen. På sin presskonferens efter oppositionens skuggbudgetar kom deras sedvanliga besvärjelser om oppositionens ”bidragspolitik”.

I verklighetens Sverige är det Borg och Reinfeldts politik som har kastat oss in i ett riktigt bidragssamhälle. Idag tvingas tiotusentals arbetslösa och sjuka som utförsäkrats från våra trygghetssystem att söka försörjningsstöd – socialbidrag.

Alliansens Sverige – från välfärdssamhälle till bidragssamhälle

Del 1 – A-KASSAN

Den svenska a-kassan har under de senaste åren gått från OECD-toppen till OECD botten. I dag är den inledande ersättningsnivån för medelklassen sämre än i USA! Sedan alliansens a-kasseslakt 2006 har den svenska a-kassan försämrats snabbare än i något annat OECD-land. Hårdare kvalifikationskrav, kraftigt höjd avgift och lägre ersättning är bara en liten del av alliansens massaker på a-kassan.

Den initiala ersättningsnivån olika år för ensamstående medelinkomsttagare (klipp från TCO)

Fakta om a-kassan 2011;

  • Endast 4 procent av de arbetslösa får i dag 80 procent av lönen i a-kassa. Om inte taket höjs kommer snart ingen (eller ytterst få) få 80 procent av lönen i a-kassa.
  • Endast 35 procent av de arbetslösa har överhuvudtaget rätt till a-kassa – antalet sjunker oavbrutet. 2006 hade ca 70 procent av de arbetslösa rätt till a-kassa.
  • En servitris betalar idag 385 kr/mån medan en läkare betalar 90 kr/mån

Del 2 – SJUKFÖRSÄKRINGEN

Efter alliansens regelförändringar 2008 har över 50 000 utförsäkrats  efter bestämda tidsgränser. Enligt regeringens egna utredare har Sverige i dag västvärldens hårdaste regler för sjukersättning (förtidspension), bara Mexico har i dag ett lägre inflöde i förtidspension än Sverige av OECD-länderna. Sjuka och utförsäkrade tvingas nu stå med mössan i hand på landets socialkontor – eller söka sig till kyrkans välgörenhet.

Så här såg det ut förra julen – fattigdomen och bidragsberoendet breder ut sig. Välgörenhetsorganisationer får nu ta hand om en helt ny grupp av människor – utförsäkrade sjuka och arbetslösa.

Citat, svt;

….det senaste året har det dykt upp nya grupper av fattiga. Utförsäkrade som blivit av med sin a-kassa eller sjukpenning och som ofta får förlita sig på socialbidrag eller annat./../

-Flera av de utförsäkrade som kommer hit har för första gången i livet blivit tvungna att gå till socialtjänsten. Samtidigt är en del ensamma och saknar stöd, de har ingen familj och saknar socialt nätverk. Då är det lättare att ge upp, säger Magnus Helmner.

-Många som nu går på a-kassa är oroliga för vad som ska ske när den tar slut, att få leva på socialbidrag resten av livet./…/

Till sist…

Våra socialförsäkringar genererar miljardvinster till statskassan varje år.  Senaste prognosen; 89 miljarder plus under perioden 2010-2014. A-kassan har under flera år skapat stora mångmiljardbelopp till staten. För att ta ett par exempel; 2007 var överskottet 28 miljarder , 2010 drygt 23 miljarder. Till och med pensionssystemet genererade förra året ett överskott på 103 miljarder kronor (enligt årsrapporten om den allmänna pensionen).

Trots att trygghetssystemen  går med miljardöverskott har herrar Borg och Reinfeldt skyfflat över sjuka, arbetslösa och fattigpensionärer till det nya Sverige – Alliansens Bidragssamhälle.

Vem var det som sa något om ”bidragspolitik”?

Läs; Borgs fantasivärld sabbade a-kassan

*

P.S.

Hörde precis att Tomas Tranströmer fick Nobelpriset i Litteratur….

ÄNTLIGEN!!!!

Ett litet smakprov från en stor tänkare och poet….

Den störste fanatikern är den störste tvivlaren.
Han vet det inte.
Han är en pakt mellan två
där den ene skall vara synlig till hundra
procent och den
andre osynlig.
Vad jag avskyr uttrycket ”till hundra procent”!

De som inte kan vistas någonannanstans
än på sin framsida
de som aldrig är tankspridda
de som aldrig öppnar fel dörr och får
se en skymt av Den
Oidentifierade –
gå förbi dem!”

– (ur Guldstekel) Tomas Tranströmer

Nobelpriset;  SvD SvD2 DN DN2 AB1, AB2, GP HD Exp SkD Svt

*

Lästips; Vi står över borgarnas hätska personkampanjer

Mer fakta om a-kassan;  LO tema a-kassanTCO – Svensk a-kassa kvar i strykklass, Borg snart ensam i synen på a-kassan

Bloggat; Martin Moberg om den sjuka sjukförsäkringen, Lena Sommestad om skuggbudgeten, Motvallsbloggen om Natos bombningar, Peter Andersson om Sara Palin, Röda berget om KD, Röda Malmö om litteraturpriset, Netroots

Media politik; dn1, dn2, dn3, dn4, dn5, svd1, svd2, svd3, svd4, svd5, svd6, svd7, ab1, ab2, exp, ka

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

intressant.se

Lämna en kommentar

23 kommentarer

  1. Mumlan

     /  oktober 6, 2011

    Vill bara säga tack för att du skriver. Jag delar ofta dina inlägg på FB även om jag sällan har några klyftiga kommentarer.

  2. Tack ska du ha.

  3. Tack själv Mumlan för att du läser – och delar! Det betyder mycket!

  4. Maria

     /  oktober 6, 2011

    Härligt att få läsa dina klarsynta texter igen, det var lite tomt över sommaren, men alla måste ju få lite paus, vila och semester:)

  5. ja världen är upp och ner. Bidrag eller inte bidrag, det beror på vem som tar emot. Sjukpenning och a-kassa blir bidrag för BoR skattelättnad heter samma bidrag till företagarna och de som har råd med städpiga.

  6. Mycket, mycket bra, helt enkelt suveränt jobbat och skrivet: Bra slogan för Alliansen föreslår du också:

    Med Alliansen från väldfärdssamhället till bidragssamhället!

    Kanonbra, på pricken.

  7. Viveka

     /  oktober 7, 2011

    Jag ser detta som ett utslag av den typiska gammal högers politik som kräver för att rika ska växa sig ännu rikare, att fler svenskar bli fattiggjorda och tvingas ut i att leva sina liv i det där så kallade utanförskapet.
    .
    Alliansens ”nya” ekonomiska agenda , är att steg för steg se till att vältra över socialförsäkringsostnaderna på kommunerna, då allt fler med akassa tvingas söka kompletterande socialbidrag för sin försörjning,
    Kommunerna ska därigenom, med staten svavelosandes svada om de onyttiga och tärnade utanförskaparna, att tvingas lägga ned kommunala ”välfärdsverksamheter” som socialbidrag..
    /Viveka

  8. Tumme och stort TACK !!!!!
    Du skriver så himla bra, fortsätt med det.

    Ha en härlig helg !

    Kramar

  9. Dan Greider

     /  oktober 8, 2011

    Tack för samlade sannningar!
    Jag läser!
    Dan

  10. T Lindholm

     /  oktober 8, 2011

    ”Idag tvingas tiotusentals arbetslösa och sjuka som utförsäkrats från våra trygghetssystem att söka försörjningsstöd – socialbidrag.”

    Och det slutar inte där utan den Sjuke tvingas efter detta jobba mot Försörjningsstödet i Fas:3, medan den Arbetsgivare som tillhanda håller Fas:3 platser i sin tur får 4000 till 5000 kr i månaden för varje Fas:3are.

    Det skulle vara intressant och få reda på mycket den summan blir som Arbetsgivarna får i bidrag för varje Fas:3are Tillsammans i Sverige, som Skattebetalarna får betala. Nu när Fas:3 är större än Volvo så måste det bli väldigt kostsamt för Skattebetalare !!!!

    Det är första gången jag upplever detta i mitt liv att en Arbetsgivare får betalt för att få ett Arbete utfört!

  11. Ja T Lindholm… funderar på att göra en fortsättning med Alliansens Bidragssamhälle del 2. Den skulle handla om resten av bidragen – Fas 3; både till de som tvingas in i det och till de som har det som affärsidé. Sen har vi alla andra bidrag, som går till överklassens lyxboende utomlands, butlers och nannays på Östermalm, osv

  12. Linnéa Johansson

     /  oktober 9, 2011

    Mina ”bidrag” räcker till det mest nödvändiga. ”Bidraget” kallat sjukersättning räcker inte alls, sedan har jag två riktiga bidrag, handikappersättning – är en kostnadsersättning ett bidrag förresten? Jag vet inte, men bostadBidrag har jag. Tillsammans utgör de ung 50% av en industriarbetarlön netto. Men ändå räcker de inte? Jag får som 50-åring be min far om hjälp för att kunna lösa ut medicin innan jag nått frikort, pengar till färdtjänst för att kunna åka till simhallen för att på sjukgymnastens inrådan träna i varmbassäng, som inte landstinget står för. Tack vare handikappersättningen klarar jag i allafall av att betala hemtjänsten själv, alltid något.

    TACK Ilse-Marie för att du lyfter frågan om vad som är bidrag eller inte.
    Jag är i allafall oändligt tacksam för att jag kom igenom nålsögat och fick stadigvarande sjukersättning. Vem ska jag niga för med nedböjt huvud och tacka?

  13. Linnéa Johansson

     /  oktober 12, 2011

    Mina avs´lutande ord kanske blev fel, men var direkt riktade till den politik som förs idag och som du på ett mycket bra sätt beskriver. Tyvärr är känslan att jag ska vara tacksam för något jag egentligen tycker är en rättighet som följer med att jag genom att ta del av samhället i den mån jag kunnat, haft förmånen att studera och betala tillbaka genom att arbeta och nu då jag inte längre kan arbeta – ja, då känns det som jag ska kastas ut i kylan. Jag betalar fortfarande skatt på min sjukersättning och bidrar därmed efter in förmåga till samhällets gemensamma kostnader, väl medveten om att jag idag kostar mer än vad jag betala in. Jag betalar för hemtjänsten och för vården och medicinerna men bara till en del. Hemtjänsten är inkomsbaserad, men ersätts av en handikappersättning som ska jämna ut kostnaderna mellan funktionshindrar och frisk.
    Hade jag haft minsta möjlighet att återgå i arbete, så hade jag arbetat.

    Men – jag vill fortfarande inte känna mig som en parasit i samhället pga att jag inte är frisk. Tyvärr är den känslan en allt starkare känsla som stundtals tenderar att ta över. Människosyn och människovärde som jag upplever den i dagens samhälle bidrar inte till att jag mår bättre. Frisk kommer jag aldrig att bli, men jag kan må bätte eller sämre och nuvarande politik bidrar direkt till att försämra mitt måeende.

  14. Bra sagt om dessa sociopater..

  1. Motvallsbloggen » Som brev på posten, S fuskar och fiskar i grumliga vatten
  2. Vad ska Socialdemokraterna göra nu? » HumanLabRat bloggar
  3. Nya bidrag och avdrag – Alliansens Bidragssamhälle del 2 « Ett hjärta RÖTT
  4. Välfärden monteras ned – precis som Borg och Reinfeldt planerat « Ett hjärta RÖTT
  5. Alliansens socialpolitik |
  6. Ideologi, ledarskap och partikultur hos Moderaterna |
  7. Alliansens socialpolitik – bryter mot lagen | Oikonomia – en nutidsblogg

Lämna en kommentar