Vem avgör valet?

I Sverige går numera media och den politiska makten arm i arm. Jesper Bengtsson skriver i dag i Aftonbladet om hur årets valdebatt är unik. Den handlar inte, som vid tidigare val, om en central politisk fråga som dominerar debatten. Nu handlar det istället om person – man ställer en ”stark” ledare mot en ”svag”.  Taktiken har varit klar sedan lång tid tillbaka…

Så här skriver Jesper Bengtsson, citat;

Redan för ett år sedan hörde jag journalister som talade om att lyfta fram krisen för Sahlin, trots att de röd-gröna då hade över 50 procent i opinionsmätningarna. Massmedierna sätter dagordningen för det politiska samtalet. Om medierna fokuserar på socialdemokratins låga opinionssiffror och förtroende för Sahlin, då handlar diskussionerna kring kaffebordet på jobbet om detta. Inte om arbetslösheten, sjukförsäkringarna eller klimatkrisen.

Det påverkar i sin tur opinionen. Det kan till och med avgöra val.

Vidare, citat;

I fredags hade P1 Morgon granskat de stora tidningarnas hantering av partiledarna. Det visade sig att 18 förstasidor hade haft en vinkel som var negativ för Mona Sahlin medan Reinfeldt hade framställts negativt fem gånger.

Tolv förstasidor framställde Reinfeldt i en tydlig positiv dager. Mona Sahlin hade fått tre sådana förstasidor.

Medieforskaren Ester Pollack konstaterade att det inte bara handlade om rubrik och allmän vinkel på förstasidan.

Olikabehandlingen syntes även i bildvalen. Reinfeldt framställdes som en vinnare, Sahlin som pressad, stressad och butter.

Men på en punkt kan jag inte hålla med Jesper Bengtsson. För visst har medias ägarstruktur en viktig roll i vilken kandidat journalisterna och media väljer att stödja – öppet eller under falsk och ”opolitisk” flagg.

Det har givetvis betydelse vem som äger pressen och den mediala makten i ett land – särskilt när en sida dominerar så fullständigt som den numera gör i Sverige. Se bara på Italien – visst har det betydelse.

De rikstäckande borgerliga morgontidningarna sätter agendan. När SvD (med Filippa Reinfeldt som ledamot i stiftelsens styrelse) och DN varje dag inleds med 3-4 sidor ”opinion” – det vill säga ren och skär borgerlig (val)propaganda påverkar det givetvis alla som varje morgon läser tidningarna. På nyhetssidorna tiger man medvetet ihjäl viktiga frågor som sjukförsäkringen och alliansens nedmontering av välfärden och trygghetsförsäkringarna.

Visst kan ”spelet kring politiken” ofta vara viktigare än sakfrågorna. Särskilt när kvällstidningar vill sälja lösnummer. Men man får aldrig underskatta makten som styr media – ägarna, pengarna, intressena och organisationerna…. även de kan påverka och avgöra val…

Mer om högerns mediamakt; Myten om väljarnaStorstadETC – Högerns ekokammare vrider debatten

*

Missa inte om avregleringarna som lett till tågkaos; dn1, dn2, dn3, dn4

Bloggtips; Martin Moberg, Röda Malmö, In your face, Kaj Raving om vinster i välfärden, Alliansfritt Sverige om angreppen mot arbetet, Reflektioner och speglingar om ”vi och dom”, Mathisen om klyftor som förvärrar krisen

Mer – Netroots

Media; svd1, svd2, svd3, dn1, dn2exp1, exp2, exp3, gp, ab1, ab2, ab3
*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Advertisements
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Jag håller med dig fullständigt. I media har Alliansen ett massivt övertag, det förstår man när man läser vad som skrivs . Det konstiga är att folk i allmänhet går på det och inte granskar media kritsikt. Det är tydligehn lätt att slå blå dunstre i ögonen på folk om man har tilräckligt mycket pengar. Sorgligt.Berloskonis tuttifierande av Italien och dominans över media i samarbete med maffian borde vara andra en väcklarklocka för omvärlden.

    Har du läst P3/nyheter om smutskastningen i valkampanjen? Se här http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=3974128

  2. Jack

     /  september 6, 2010

    Jag håller med dig. När man ser hur media styr valdebatten, d.v.s. huvudsakligen fokuserar på de rikas hotbilder (avskaffat RUT-avdra, förmögenhetsskatt, fastighetsskatt, inkomstskatt osv.) då känns det ibland som rena ”berlusconifieringen” av detta land.

    Självklart spelar det roll att 90 procent av pressen är ägd av borgerliga sympatisörer. Detta disciplinerar självklart de anställda journalisterna som vill göra karriär.

    Om hur denna åsiktdisciplinering har en gång den kloke socialliberalen och DN-redaktören Olof Lagercrantz berättat. Tragiskt att inte ens en socialdemokrat, som Jesper Bengtsson, idag längre vågar se de makstrukturen som Lagercrantz såg.

    Men, men också detta kanske är ett uttryck för den mentala disciplinering som idag gäller i media. ”Berlusconifiering” var ordet! 😉

  3. Gudrun

     /  september 6, 2010

    För första gången får socialdemokratin känna av det som de själva utnyttjat i många år
    för att få behålla makten.
    Alla media, SVT och till och med de oberoende liberala tidningarna som Sydsvenskan stödde Soc.dem vid tidigare val. Jag har samlat exempel på hur man bedrev ren lögnpropaganda mot borgerliga partier.
    Sociademokratin förtjänar att få erfara hur det känns när mediadrev riktas mot dem själva.
    Hur hade du reagerat om Alliansen tagit en ofördelaktig bild av Wanja, Mona och Maria, sminkat dem likbleka och hängt dem upp och ner med en taskig kommentar.
    Seriöst?
    Hade sossetidningar lämnat Fredrik eller Bildt i fred om de haft en bakgrundshistoria som Monas?
    Så sluta gnälla och börja med att rensa upp i de egna leden.

  4. ulla

     /  september 6, 2010

    I Gävle kan vi läsa Arbetarbladet, som har en bra ledarsida.
    De har även en bra insändarsida, Torget, där många kloka insändare skrivits nu senaste tiden angående valet. Flera äldre har skrivit och berättat sin livshistoria.Läs gärna på http://www.arbetarbladet.se

  1. Kaktusblommans blogg: Mona trakasseras och osynliggörs av media
  2. Iskall borgerlig politik… « reflektioner och speglingar II…
  3. Sanningen om samhället – 2010-09-06 EM
  4. Avgör maktstrukturer och hemliga nätverk valet? | Annarkia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: