Medelklassen faller hårt med alliansens politik

Dagens Nyheter presenterar i dag nya beräkningar som visar vilka som är vinnare och förlorare med alliansens politik. Inte helt oväntat visar beräkningarna att de stora vinnarna är barnfamiljer med två inkomster som bor i villa eller radhus. Ju högre inkomst, ju större villa – desto större vinnare.

I andra änden är det precis tvärt om. De allra största förlorarna är sjukskrivna – speciellt de som tidigare hade en hög inkomst/sjukpenning. Man kan konstatera att när medelklassen faller – då faller den hårt i alliansens Sverige. Den som 2006 hade en sjukpenning på 28 260 kronor har i dag förlorat nästan 8 000 kronor före skatt, och har nu en sjukpenning på 20 560 kronor. På den inkomsten betalar den sjukskrivne dessutom en extra straffskatt.

Även medelklassens arbetslösa förlorar stort. I dag får endast en av tio 80 procent av lönen vid arbetslöshet. Många får inte mer än 50 procent av inkomsten. A-kasse avgiften är högst för de med osäkra och dåligt betalda jobb, men vid arbetslöshet förlorar medelklassen mest.

I den familj som får representera vinnarna i DN har de inte märkt av att de har mer pengar i plånboken. Men förlorarna – sjuka och arbetslösa  – behöver man inte ens fråga. Man kan vara helt säker på att de märker en skillnad. Och de som gjorts försäkringslösa – kastats ut från sjukförsäkringen eller inte längre kvalificerar sig till a-kassan – de finns inte ens med i beräkningarna längre. De som lever på anhöriga, de som tvingas arbeta trots smärta och sjukdom, eller  de som tvingas till socialen eller till kyrkans välgörenhet för att få mat för dagen. De osynliggörs och kommer nu allt längre bort från samhället, arbetsmarknaden och ett värdigt liv.

Vinnarfamiljens Patrik Persson säger så här i DN, citat;

– Frågan är om man ska vara egoistisk och rösta på det som är bäst för en själv eller det som är bäst för samhället. Någonstans får vi betala det i alla fall med skatten, så det spelar ingen roll. Jag tycker att det har blivit sämre för våra arbetslösa, sjukskrivna och pensionärer.

Är det värt att att ge de som redan har det gott ställt ännu mer – när de redan har så mycket att de inte märker av att de får mer. Eller, ska vi satsa på att skapa ett samhälle där alla har rätt till ett värdigt liv. Ett samhälle där den som drabbas av sjukdom eller arbetslöshet inte behöver gå från hus och hem. Där arbetsmarknadspolitik innebär utbildning och nya chanser istället för förvaring och passivitet.

Anders Borgs vårbudget har inga svar, inga lösningar. Det enda som finns är mer av samma sak – jobbskatteavdrag för de som redan har ett arbete. Det skapar inga nya jobb, enbart ökade klyftor – inte ens borgerlighetens egna ekonomer kan längre se att jobbskatteavdraget ger någon effekt….

Citat, AB ledare;

Magnus Henrekson, vd för Institutet för näringslivsforskning, konstaterar att jobbskatteavdraget inte har sänkt några arbetskostnader utan blivit en ren inkomstförstärkning för dem som har jobb. Alltså: 100 miljarder i sänkt skatt plus hårdare tag mot sjuka och arbetslösa kombinerat med ett fåtal jobb i en konstbevattnad städsektor. Där har ni på ett ungefär regeringens arbetslinje.

Bokslut Borg Reinfeldt; S-buzz

Missa inte Karins värld; Vad är det för värld vi lever i när en dödssjuk tvåbarnsmama måste åka till Norge och jobba

*

Bloggat; Rödgröna, Annarkia, Martin Moberg, Röda Berget, Jinge, Ola Möller, Stefans konspirationer, Röda Malmö, Greider bloggen, Alliansfritt Sverige

Netroots

Media; svt1, svt2, svt3, svt4, svt5VF ledaresvd1, svd2, svd3, svd4, svd5dn1, dn2, dn3, dn4, dn5, dn6, dn7, dn8, dn9, dn10, dn11, ab1, ab2, ab3, ab4, ab5, ab6, ab7, ab8, exp1, exp2, exp3, exp4, exp5, exp6, exp7, exp8

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

intressant.se

Lämna en kommentar

29 kommentarer

  1. dellorT

     /  april 15, 2010

    Det enda sättet att skapa äkta jobb är att minska den statliga budgeten. Att på så vis göra det ekonomiskt hållbart att köpa svenskt och öka den svenska exporten. Självklart tycker du, som mer än gärna vältrar dig i av andra människor skapade resurser, inte om det alternativet.

  2. Jack

     /  april 15, 2010

    Jag tillhör medelklassen, om man enbart mäter detta utifrån inkomst. Kortsiktigt har jag tjänat på de stora skattesänkningarna.

    Men jag är väldigt väl medveten om att denna vinst är mycket bräcklig. Skulle jag ha oturen att skada mig eller bli av med jobbet kommer jag snabbt att hamna i en situation där jag tvingas byta ned mig boendemässigt och leva på en ersättning som närmar sig det outhärdliga.

    Visst kan jag välja att tänka ”ja, men det där händer ju inte mig. Jag är ju frisk idag och har ett jobb som är bra.” Men precis som familjen i DN föredrar jag att slippa se fler fattiga på stadens gator och att själv leva med rädslan för att en dag hamna där, utanför välståndsvärmen.

    Den rädsla för att falla socialt och ekonomiskt (vid sjukdom och arbetslöshet) som Alliansen väckt till liv hos medelklassen kommer att avgöra valet. Alliansgänget kommer att vara tvungen att tacka för sig, åtminstone för den här gången!

    På valdagen kommer svenska folket att till Fredrik Reinfeldt och hans gäng säga: Dörren är där! Hejdå, trevligt att träfffas… 😉

  3. ViggoVerner

     /  april 15, 2010

    Jag är medelklass och jag har fått det bättre!
    Inte bara bättre personligen, men jag njuter av att samhället blivit lite mindre ”fiffligt”. Med det menar jag givetvis alla som utnyttjat systemet. Jag vet personligen om flera som varvar arbete med a-kassa och som fejkar sjukskrivning. Men det är mindre lönsamt nu och det leder till minskat fiffel.

    Men de som är riktigt sjuka då? Ja, jösses, vad kan jag säga. Jag är sjuk, arbetsoförmögen eller arbetslös. Och ÄNDÅ får jag pengar så jag klarar mig, får mat och bostad. Jag får mycket mindre än min granne som jobbar, men det är väl ändå självklart. Solidaritet innebär inte att alla ska ha det lika. Vi har ett fantastiskt system som Alliansen räddat från undergång. Var tacksam!

  4. Tack Ilsemarie för ett bra inlägg.

    Var inne på Politikerbloggen.se och debatterade i ett par inlägg. Och fann det märkligt hur borgarna försvarar sig med bara näbbar och klor mot andras åsikter, även när de i sak blir överbevisade. Att sitta i förarsätet måste framkalla en viss fartblindhet gentemot hur verkligheten ser ut.

    Hujeda mig om det blir fyra år till med samma förare. Kan bara se kraschen närma sig i rekord fart.

    Tillhör själv vad man kan kalla övre medelklassen inkomstmässigt sett.
    Men jag glömmer aldrig av att jag kommer från ett arbetarhem och de sunda värderingarna som där fanns.
    Tanken om jämlikhet och solidaritet med människan sitter inpräntad i min hjärnbalk för alltid

    Kan bara hålla med Jack när han säger att dörren är där! Hejdå, det var inte trevligt att träffa er!

  5. Vilka har 28 000 i sjukersättning ? Jag har knappt 7 000 om man räknar bort bostadstillägget.

  6. Anna

     /  april 15, 2010

    Trams.

    Vem som helst förstår väl att vi måste sanera systemet efter sossarnas förtidspensioneringsfester och bidragsfester! Det innebär att det blir hårdare ett litet tag, tills sysselsättningen stiger.

    Man måste dock försöka ha såpass mycket ekonomisk grundförståelse att man inser att förändringar TAR ETT TAG att få genomslag.

    Att det blir lättare att anställa och att det lönar sig att arbeta leder till att fler får arbete – det är enkelt och lättfattligt.

    Därefter tar det ett tag – särskilt i en lågkonjunktur – innan man ser effekterna. På längre sikt betalar skattesänkningarna sig själva i och med att man får fler i arbete, som betalar skattepengar istället för att kosta skattepengar.

    Det de röda vägrar förstå är att ansvarsfull och stabil politik tar ett tag att få till. Rödingarna vill ha resultat snabbt – mer i plånboken IDAG, annars är det fail. Men så enkelt är det inte. Ekonomier rör sig långsamt.

    I längden kommer ni att se de positiva effekterna:

    Sänkta skatter -> fler i arbete, fart på ekonomin -> mer skatt kommer in -> de fattigaste kan få det bättre.

    Så snälla, försök att förstå att det finns några steg mellan där vi är nu och där vi vi behöver vara för att kunna göra betydande höjningar av t.ex. socialbidrag och annat.

  7. vildhunden

     /  april 15, 2010

    Jag hörde på radion* att regeringen ska ge mer till pensionärerna. Den som har en pension på 8.000 i månaden får en hundralapp mer att leva på medan den som har 25.000 i månaden får 300 kronor mer i månaden. Vad jag funderar över är om den som har 25.000 i månaden verkligen behöver 300 mer för att leva drägligt? Kunde inte dessa 300 göra bättre nytta någon annanstans? Men det är klart. 25.000 kronors pensionären tillhör väl alliansens ”kärnväljare”.

    Bra inlägg (som vanligt) 🙂

    *med reservation för ”felhörning”

  8. Martin H

     /  april 15, 2010

    Jack – du vet att det finns försäkringar man kan köpa för en mycket billig slant, vissa fack erbjuder också sånt. Det är en minimal kostnad för att undvika de risker du beskriver. Det är trots allt så att man måste ta lite eget ansvar för sin ekonomi.

    För övrigt är det trots allt väldigt sällan arbetslöshet eller sjukskrivning är en evighetsdom, som det ofta framställs på denna sida. Ekonomin vänder och folk blir friska.

    Det sagt skulle jag verkligen inte ha nåt emot att ge mer till dom som har det allra sämst, oavsett om de är pensionärer, ensamstående eller sjukskrivna. Men att som sossarna föreslår lägga 20 miljarder på att generellt höja a-kassan låter som galenskap som definitivt inte skapar några jobb.

  9. Vilka bitiga kommentarer du fick idag, jag själv tillhör väl den ”undre” klassen, nöter och tär på systemet och min verklighet är en annan än de som faktiskt har tjänat något på dessa borgare.

    Klart är väl att inte ALLA förblir evigt ”sjuka” och/eller arbetslösa, kan inte bestrida det faktum att det visst har förekommit bidragsfusk och nä, kanske man inte ”skapar” fler jobb genom höjda a-kassor eller humana regler för oss trasiga samhällsmedborgare, men att bara strunta i oss och fästa blicken i skyn… fy fan säger jag bara.

    Om jag ska lita på borgarna, ställa mitt liv på undantag tills då effekterna av deras otroliga politik, som vissa tom har mage att påstå ska ”rädda” systemet (????) vad ska jag göra då? Grejen är ju den att jag INTE alls blivit frisk, friskare, mer attraktiv på nån arbetsmarknad eller rikare utan snarare tvärtom, min epilepsi med dess idiotiska medicinering håller nere mig som ”nyttig” samhällsmedborgare samtidigt som jag blivit helad av politikerna. Ska jag också välja att avsluta pågående behandling för att kanske, eventuellt, om man håller tummarna jävligt hårt, få tillbaka mina kognitiva förmågor, alltså, i väntan på nästa anfall…och nästa….och nästa?

    Tack för din blogg Ilse-Marie, du ger mig hopp, du ger mig fakta, du ger mig ork, kommer att läsa här så länge jag orkar, lovar!

    Kramar!

    Kram!

  10. anna

     /  april 16, 2010

    Medelklassen faller hårt i och med globaliseringen!

  11. Tack Ilse-Marie för återigen en bra krönika.

  12. Marina

     /  april 16, 2010

    Synd bara att pensionärer och barnfamiljerna blir lockade av deras nya budget:( jag blir så ledsen på allt det som sker i Sverige idag.

    Man tar ifrån en grupp mäniskor allt, och sen pytsar man ut till andra ….Sen ser man på när de sämst ställda bönar och ber om lite humanare hantering.

    Märkligt att folk inte förstår.

  13. Jack

     /  april 16, 2010

    Martin H, de där privata försäkringarna du talar om att man nu ska köpa för att det offentliga försäkringssystemet brutit samman har vissa komplkationer. Jag arbetar själv i försäkringsbranschen och vet att det blir problem att teckna en privat försäkring, som ju tecknas ”i befintligt skick”, om jag har eller har haft ohälsa. Orimligt höga premier eller helt enkelt ett ”nej tack” från försäkringsbolaget blir resultatet.

    När det gäller fackliga försäkringar så är det likadant där. Finns du exempelvis i en bransch med hög arbetslöshetsrisk (ex. industriarbetare i exportindustrin) blir premien så hög att det knappast lönar sig att teckna en sådan försäkring. Så är läget för exempelvis IF Metalls medlemmar. IF Metall har utrett vilka villkor man skulle kunna få för sina medlemmar och valt att avstå från en gruppförsäkring för att antingen villkoren blir orimliga eller premien för hög.

    Sedan Martin H, vet vi ju att i de länder där man har system som bygger på privata försäkringslösningar (ex. USA) har man mycket högre byråkrati- och kontrollkostnader än i länder som Sverige. De offentliga trygghetsförsäkringarna vi har i de nordiska länderna är betydligt mer samhällsekonomiskt effektiva än t.ex. den amerikanska lösningen med privata försäkringsbolag som ”gatekeepers” och förvaltare.

    Slutsatsen blir ganska enkel: Det amerikaniserade försäkringssystem som Alliansen vill införa vill inte jag ha. Turligt nog verkar också det svenska folket tycka likadant, åtminstone nu när de själva sett effekterna av Allianspolitiken.

    Nej för mig blir det rödgrönt i valet!

    Till Ett Hjärta Rött vill jag säga: fortsätt din kamp för ett regimskifte. Det du skriver om gör skillnad!!

  14. Jack

     /  april 16, 2010

    Martin H, glömde att upplysa dig om den kanske viktiga invändningen mot ditt resonemang. Det är nämligen så att de där privata försäkringarna, som du rekommenderar mig och andra att skaffa, följer och är kopplade till Försäkringskassans beslut. Det innebär att om du utförsäkras eller nekas ersättning av Försäkringskassan, som ju följer Alliansregeringen omänskligt hårda regelverk, då försvinner också den privata försäkringsersätttningen du eventuellt skaffat dig.

    Som tillhörande en välbetald medelklassväljare blir jag alltså dubbelt bestraffad av Alliansens orimligt hårda sjukregler den dagen som oturen är framme och jag insjuknar. Det är precis så som Ett Hjärta Rött skriver: i Alliansens Sverige faller medelklassen hårt och far illa när den drabbats av sjukdom eller arbetslöshet!

  15. Anna…
    Fantasi och verklighet. Tror man riktigt hårt kan nog orden bli sanning i motvind och suddiga glasögon. Ja du ANNA det tar ett tag innan en förändring slår igenom. Glömde du bort alla de människor som inte får hjälp under den tiden det tar för alliansen paradis att slå in eller menar du att lite svinn får vi räkna med oavsett om det gäller människor. Har du möjligen missat debatten om människor som står utanför välfärden? Anna visste du att Attendos vinst skulle räcka till att nyanställa 800 vårdbiträden i äldrevården. Det är ingen svår gissning att förstå vad de pengarna tog vägen. Inte gick det till att nyanställa. Allt det kan du läsa om i kommunals facktidning. I slutänden kommer de vinstdrivande sjukvårdsinrättningarna bara att ägna sig åt lätta sjukdomar. De som inte är så vårdkrävande och inte kostar i längden, mycket vill ha mer. Dit kan överklassen söka sig med sina krämpor och få lite sockerpiller för den inbillade huvudvärken eller knölen i bröstet. Kanske blir det vanligt med hembesök till de fina kvarteren så de välbärgade inte behöver gå ut och beblanda sig med vanligt folk. Jag önskar dig lycka till i livet Anna fri från sjukdom och arbetslöshet.

  16. Hoppas du har en fin fredag=) Här hemma i norrland har solen kikat fram idag och man tror knappt att det är sant! Lycka!

    Jag tänkte be dig om hjälp med en liten sak, jag har blivit uttagen som en av 15 kandidater som tävlar om att bli modell för en dag.

    Snälla rösta på mig ERICA, nr 6 och hjälp mig vinna! http://www.paulamyo.com/info/modelltavling/

    I min blogg finns en pågående tävling där alla som röstar på mig kan vinna ett valfritt namn/budskapssmycke! Bara skriv en liten kommentar så är du med=)

    Om du hjälper mig så lovar jag att jag blir fantastiskt glad! Snälla=) Detta är väl enda chansen för en tvåbarnsmorsa att ”leka” modell=)

    KRAM/ Erica

  17. ”Medelklassen faller hårt med alliansens politik” lyder rubriken. Sedan sägs ”[…] de stora vinnarna är barnfamiljer med två inkomster som bor i villa eller radhus. ”—just de stereotypa medelklassfamiljerna.

    Som jag läser artikeln, försöker den att blanda samman begreppen på ett som ska missleda medelklassen.

  18. Läs min familjs historia om hur M har påverkat oss. Givetvis på ett mycket negativt sett.

    http://blogg.vk.se/myh

  19. Neoliberal Agenda

     /  april 18, 2010

    ”Är det värt att att ge de som redan har det gott ställt ännu mer ”

    Staten ger ingenting. De som har höga löner har producerat något av högt värde, någon som andra i samhället vill betala dyrt för.

    De har fått behålla mer av det de har skapat.

  20. Vill bara uppmärksamma dig på Anders Borgs uttalande om det minskade utanförskapet:

    Vi ser också en kraftig minskning av utanförskapet framöver, ner mot 700000, men då kan vi inte backa på reformerna av sjukförsäkring och förtidspension som de rödgröna vill, säger Anders Borg.

    Nej de kan ju inte backa eftersom de utförsäkrade försvinner ut staplarna som regeringen valt att inkludera i utanförskapet.

    http://tinyurl.com/y7cj8uz

    Stort tack för att du finns!

  21. Emile

     /  april 18, 2010

    Ni sossar är så tragiska alltså… drömmer ni aldrig om att få tjäna mer, få ett bättre jobb, få det bättre ställt?

    Titta noga på era liv, där ni sitter nu och svara ärligt er själva om ni är nöjda eller om ni skulle vilja kunna tjäna mer, bo finare, resa oftare, köpa fina kläder osv.

    Så länge ni röstar röd grönt är detta en omöjlighet då så fort du tjänar dessa ”extra” pengar så man kan göra detta så skall staten ta dem ifrån en, tänk på det.

    Tror när ni var unga att ni drömde att lyckas bli något i livet och åstadkomma något och kunna tjäna pengar för att ge er familj ett bra liv.

    Ni sakta men säkert förstör moralen på varenda människa i Sverige som inser att de inte kan arbeta till sig en förmögenhet med det skattetrycket som finns i detta land under sossarnas ledning. Alla sitter och gnäller och plockar bidrag, så det fungerar här nu. Tragiskt. Öppna era ögon och titta utanför Sverige.

  22. Du skriver att största vinnare alliansens politik är de ”som bor i villa och har två inkomster” men säger inte någonting om två löntagare i hyresrätt med två barn, som tjänar nästan lika mycket. De tillhör faktisk till vinnare, samt även ensamstående utan barn (som jag)
    som tillhör den medelklassen som du så hatar . Tror du att om man får mer bidrag man får mer lust söka jobb?
    eller utbilda sig 5-6 år ,tar studielån när grannen får lika mycket utan man gör något. Klyftorna är och kommer alltid finnas annars alla kan stanna hemma och leva på bidrag ,frågan är bara den vem betalar då? För resten
    för mig 1300 kr mer i månad är viktig i min pressat ekonomi. Fast jag tänker inte bara pengar,för mig frihet att välja ,själv ta ansvar mitt liv är lika viktig . Vad kommer till sjukskrivnas situation så det är bra att man har gått genom deras sak, för att kunna se möjligheter med rehabilitet återvända till arbetsmarknad. Självklart de som kan inte jobba ska kunna fortsätta med sjukskrivning .

  1. Ett par ord om budgeten… « Thomas Bergh, idag och imorgon
  2. Jinges Web och Fotoblogg » Jag tänker på Magnus Uggla
  3. En tunn budget med dolda löften? | annarkia
  4. Risk för rekyl i Kina – fastighetsbubblan kan brista « Nemokrati
  5. Tillägnas finansminister Anders Borg och Alliansen « lena alun
  6. Jinges Web och Fotoblogg » Absurt flygförbud
  7. Alliansens dödsoffer « skvitts

Kommentera

