Skriv på mot de omänskliga utförsäkringarna!

De omänskliga utförsäkringarna fortsätter. Bara under den senaste veckan har skrämmande rubriker avlöst varandra.

Bakom rubrikerna finns människor av kött och blod. Det handlar om de allra svårast sjuka, om kroniskt sjuka och om funktionshindrade. Istället för att få möjlighet att läka och rehabiliteras i sin egen takt utförsäkras de efter förutbestämda tidsgränser. Som lök på laxen fråntogs läkarna från årsskiftet den sista rätten att bedöma sina patienters arbetsförmåga – nu är det försäkringskassans handläggare som  helt tagit över bedömningen. Läkarförbundets ordförande Marie Wedin är kritisk, citat;”- Läkarna kan inte längre skydda patienterna.

För många innebär utförsäkringen inte bara en ekonomisk katastrof – utan även en försämring av sjukdomsbilden. Statistik från Försäkringskassan tyder också på att det är färre som arbetar efter utförsäkringen än före. Före utförsäkringen arbetade nära 40 procent (deltid) – nu säger FK:s statistik att mellan 3 och 10 procent av de utförsäkrade har någon form av arbete.

Snart beräknas ca 5 000 av de 42 000 som utförsäkrades förra året dessutom bli helt utan ersättning. De bedöms för friska för sjukersättning men för sjuka för att jobba. De hamnar i ett moment 22 – helt utan framtidshopp eller ekonomisk trygghet.

Citat sr

”Det handlar om en grupp som inte kan bli sjukskrivna igen, hur sjuka de än blir.”

Det har sedan länge varit övertydligt att regeringens ”sjukförsäkringsreform” är ett fullständigt misslyckande på alla plan. Det absolut värsta är det mänskliga lidande som denna regering genom sina ogenomtänkta och grymma regelförändringar har skapat. Före förändringarna fanns gott om varningar och kritiska synpunkter från ett stort antal remissinstanser och experter – och precis det man varnade för har nu blivit verklighet.

När statsminister Fredrik Reinfeldt säger sig vara ödmjuk inför att stora reformer alltid får icke avsedda effekter” och socialförsäkringsministern upprepar att ska ”man ha respekt för att det inte finns några helt perfekta system” klingar deras beklagande ord därför falskt. Målet med ”reformen” har hela tiden varit att ”spara pengar till skattesänkningar”. Hur de som fick betala dessa skattesänkningar skulle drabbas har aldrig varit en prioriterad fråga.

Reinfeldts regering visste precis vad de gjorde – och visste de inte – då berodde det på att de inte ville veta.

Därför….

Protestera mot de omänskliga sjukreglerna…..

Skriv på namninsamlingen – OBS Ny lista; Påskuppropet

Gå med i Facebookgruppen; Påskupprop mot utförsäkringarna

Läs mer här; Påskupprop mot utförsäkringarna

Fler iskalla rubriker under den senaste veckan; F-kassan, får jag ligga med min man? Jag har varit utan inkomst sedan 10 november, Filip är handikappad och utförsäkrad, Reformen var bra tänkt men blev för hård, Jag spyr av smärta efter jobbet, Lenas läkarintyg godkänns inte., Pengarna dras in för nackskadad

Läs mer; Reinfeldts inbrytningar i välfärden

*

Lästips: Lars Erikssons blogg – KD-kvinna plagierade Per Albins folkhemstal, citat;

Artikeln är /…/ ordagrant hämtad från det som kommit att kallas Folkhemstalet, som Per Albin Hansson höll i riksdagen 1928. Thorzén Sundberg har alltså inte skrivit ett enda ord i artikeln.

Folkhemstalet var ett uttryck för de visioner om samhälltsutveckling Socialdemokraterna hade, och kom att ligga till för byggandet av det välfärdssamhälle som Thorzén Sundberg och hennes parti  tillsammans med övriga borgerliga partier håller på att rasera. Trots att de säger sig värna det. /…/ Läs hela!

*

Bloggtips; Alliansfritt om moderat påhopp på funktionshindrad, Jinge om tänkta s-ledare, Lena Sommestad om vikten av att skriva sin egen historia, Röda Berget om den kostsamma ojämlikheten, Netroots
Media; ab1, ab2, ab3, exp1,

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

intressant.se

Lämna en kommentar

21 kommentarer

  1. cissi

     /  januari 24, 2011

    Jag var helt sjukskriven och skulle ha sjukgymnastik dagen efter kom det ett brev frånförsäkringskassan att jag va friskförklarad.
    Jag hade ingen förmåga att kunna arbeta, jag kämpade med en knäskada plus att jag mådde väldigt dåligt efter endel problem som hade varat i flera år.
    jag va kvar hemma och hade inga pengar alls. fick försöka klara av mej själv och mitt liv med sambon och dottern som vi har tillsammans.
    Hans ekonomi brakade eftersom jag inte hade eller kunnde få de pengar som jag hade haft.

    i dag bor jag själv blev tvingad bort av soc från min dotter och hennes pappa. jag har problem med mina leder och har även haft spänningshuvudvärk som försvann när jag inte hade med arbetsförmedlingen,försäkringskassan att göra.
    men i dag har huvudvärken kommit tillbaka, jag går hos min läkre som försöker efter mycke om och men ta reda på vad min värk beror på. hon kan inte sjukskriva mej….

    jag kan en dag vara rätt okej men nästa funkar inget, jag kan inte handla själv behöver ha hjälp med att få hem mina varor, händerna kan inte alltid hålla i saker,bär jag något får jag lida av de i dagar efteråt.

    och nu har soc även sagt att jag måste anmäla mig till arbetsförmedlingen.

  2. Ulla

     /  januari 25, 2011

    Hej Ilse-Marie!

    Vill tipsa om en bra ledarkrönika av gästkrönikör Jenny Wrangborg i Arbetarbladet.
    ”Regeringen har tagits över av robotar”.
    Läs på http://www.arbetarbladet.se/ledare
    Hälsningar Ulla

  3. Hej!
    Vad bra att du tipsade om sajten och om facebook-sidan! Jag har gått med på båda ställena.
    Du finns sedan flera månader på min bloggroll och jag hoppas att du fortsätter att skriva och ta upp saker som vi tillsammans kan försöka förändra och förbättra!

    Tack igen!

    Vänliga hälsningar,
    Anna

    http://annavoroslindenmyblog.wordpress.com/

  4. Lennart Karlsson

     /  januari 25, 2011

    Det är nog dags att se till att Reinfeldt får sig en funderare på om alla delar i hans politik är lyckade.

  5. Tyvärr verkar det som att majoriteten av befolkningen vill ha det så här. Det debatterades hårt innan valet och ändå röstades regeringen fram. Tyvärr.

  6. Majsan

     /  januari 25, 2011

    Det är överhuvud taget en massa påhopp på sjuka, arbetslösa och pensionärer. I Reinfeldts värld är de inget värda. Vad ska man gå till läkare för när FK iaf inte bryr sig om vad min läkare säger. Man är ju arbetsför så länge man kan vifta med lillfingret. Om man har ork att sitta hemma och facebooka el blogga så har man ork att arbeta tycks han och Alliansen tycka.
    Ta vilket jävla skitjobb som helst till vilken lön som helst och tig annars kan du vara utan är också deras paroll.
    Sen dom där jävla pensionärerna som bara ska ha. (Lika skatt t ex).
    Nej säger jag bara. Vi behöver en ny regering 2014.

  7. Hej!
    Min son föddes 2006. Jag förstod redan efter några månader att allt inte var som det skulle. Nu är jag hemma och har fått ta tjänstledigt för än har vi ingen diagnos men sjuk är han. Han har immunbrist och kan inte vara i förskolan. Han är utvecklingstörd, har astma och matallergi och kan dessutom nästan inte få i sig näring via vanlig mat. Han får ständigt extra näring via pulver som vi får lirka i honom. Han kan inte prata och är muskelsvag. Varje vinter drabbas han av infektion i höften och kan inte gå. Får åka vagn och bi buren. Vem försörjer oss. Jag har arbetat hela mitt liv och behöver nu stöd. Jag har en pappa som är sjuk och en syster som också har psykiska problem. Vi har aldrig fått någon hjälp ifrån samhället och vi har hela tiden betalat skatt. Nu när vi väl behöver Lss så har vi fått 6,5 timme per vecka. Detta är istället för min heltidslön som förskollärare. Jag är arg bitter och besviken för vem bryr sig. INte samhälllet. Folk är rädda för att störa. Kommunen erbjuder förskola och snart börjar han skolan. En ensam och arg mamma!!!

  8. Hasse

     /  januari 25, 2011

    Man kan bli förbannad för mindre. Handläggarna på kassan har ingen som helst medicinsk kompetens. De är uteslutande byråkrater som läser bibeln som fan själv. Varför valde vi inte en annan regering när vi hade chansen. Får Blåbären fortsätta så kan gamla och sjuka ta en kula för pannan. Då slipper ju samhället ta hand om dem som varit med och byggt välfärden.

    Hoppas att SD kan medverka till att fälla alliansen. Då har de gjort en god gärning, sedan kan de gott få åka ur riksdagen.

  9. Mike

     /  januari 26, 2011

    Vafan röstade majoriteten av svenska folket på Hitlerpartiet moderaterna för? För att ”Göran, 32, snickare” som tjänar 20 000/mån tror att han är rik eller? Patetiskt! Jävla Amerika wannabe land! Sverige var ett av världens bästa länder. Nu börjar det likna nazi-tyskland.

  10. Branka Paskota

     /  februari 18, 2011

    Jag har skrivit på!!
    Har också delat länken på facebook!!

    Kan inte säga mer än att jag är skitarg på regeringen och försäkringskassan!!

    Jag är själv sjuk i en kroniskt magsjukdom,MB Crohns.
    Jag är rädd varenda gång jag sjukskrivs!! har fått bråka med FSK inte bara en gång!!
    Senast tog det 4 månader innan jag fick några pengar. Jag var pank i 3 av dom månaderna! jag är ensamstående med 2 barn. Sociala hjälpte mig inte heller så jag står utan bostad, plus att jag har anmärkningar nu så jag får ingen lägenhet heller. 😦

  11. Bo Jonsson

     /  februari 18, 2011

    helt vansinnigt galet. Så får det inte gå till. Detta måste vi ändra på o protestera mot.

  12. Jag har skrivit på och länkar till dej så fort min post är klar.

  13. Lennart Krantz

     /  april 17, 2011

    Vi vill rösta bort Alliansen,det är en grupp med mycket svår virus i hjärnan ( Obotlig.) omänskliga.hjärtlösa. Tänker bara på de rika,som har råd att gå till sjukan tandläkaren. Jag har jobbat sedan jag var 14 år.och har inte råd i dagens samhälle. Önskan är att alla röstar bort dessa.

  14. Per-Olof

     /  april 27, 2011

    Moderaterna tror att alla sjuka och arbetslösa fuskar.
    En vansinnig inställning mot folk.

  1. Jag har rätten att bo och rätt att bo värdigt
  2. Skriv på mot de omänskliga utförsäkringarna « Lenas blogg
  3. Tweets that mention Skriv på mot de omänskliga utförsäkringarna! « Ett hjärta RÖTT -- Topsy.com
  4. Jämlikhet, tillväxt och konkurrenskraft förutsätter varandra! | LO Bloggen
  5. Jinge.se » Rawia Morra om Palestina
  6. Ring Reinfeldt, och sörj inte – organisera er! « Ett hjärta RÖTT
  7. Påskupprop – engagera dig! « De Tystas Röst

Lämna en kommentar