Andrum och feminism

En klok kommentar om feminismen och Pär Ström i SvD. Läs den! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, därför försöker jag inte ens 😉

*

Ibland behöver man ett andrum…. en paus mitt bland alla ord…

vinter.jpg

Dikt av Tomas Tranströmer

Trött på alla som kommer med ord
ord,ord men inget språk
for jag till den snötäckta ön.
Det vilda har inga ord.
De oskrivna sidorna
breder ut sig åt alla håll!
Jag stöter på spåren av
rådjursklövar i snön.
Språk, men inga ord.

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Tycker inte alls att det var någon klok kommentar. I själva verket var det ett rejält självmål. Han gör samma sak som Per Ström – han generaliserar, drar alla av samma kön över samma kam. Jag är så jävla less på att inte få bli bedömd utifrån mina egna handlingar!

    Däremor har Blogge Bloggelito ett helt fantastiskt inlägg om detta. Läs det. han må vara blåaktig, men i det här har han mycket vettigt att säga.

  2. H-E.R

     /  januari 5, 2008

    Den var mitt i prick den dikten av Tranströmer.
    Ordvila och eftertänksamhet framkallar ofta reflektion, får stillheten och tiden bara sitt utrymme så blir vissheten en del av sanningen och verkligheten syns klarare än förut.
    Hm…exakt hur jag menar vet jag inte ens själv, men det där med rådjursspåren i dikten slog an något 🙂

  3. H-E.R

     /  januari 5, 2008

    Måste bara kommentera Perez ord om Per Ström; det bevisar ju att det är svårt, närapå omöjligt, att visa sitt missnöje och sin frustration utan att själv falla delvis eller helt i den fälla det utgör när man försöker ge eftertryck och visa sin ilska. Jag förstår Perez till 100% och har ibland uttryckt mig på liknande sätt men även insett att det är lite av självmål.
    Samtidigt är ämnet så viktigt, jämställdheten och rättvisan, att det är oundvikligt med kraftuttryck likt dem Perez använder, det går inte att föra fram budskapet på annat sätt.
    Det han skriver bär ju förvisso på en besk sanning, fobier styr mången mansgris, men problemet blir att det kan tolkas som att alla dras över samma kam.
    Men bra skrivet var det.

  1. Individuell föräldraförsäkring? | Svensson

Lämna en kommentar