Kaos och uppgivenhet

I går blev det alltså klart vilka som blir EU:s president och utrikesminister. Valet föll slutligen på två politiker som ytterst få känner till (utanför den innersta kretsen) och ingen tycks ha några åsikter om.

Politisk blev valen ändå acceptabla – det blev en politiker på varje sida om mittlinjen. Ingen kan klaga – ingen orkar bryr sig. Kanske är det så man vill ha det – ett uppgivet och lättmanipulerat folk….?

Men, varför kallar man dessa två EU-talespersoner för ”president” och ”utrikesminister”? En president borde väl väljas av folket, inte av en maktelit – allt mer distanserad från de människor de sägs företräda.

Se bara på hur Lissabonfördraget till sist lyckades bli godkänt. Först hette det EU-konstitutionen. De två länder som faktiskt fick folkomrösta – Frankrike och Holland – sa NEJ. Därefter kom små omformuleringar och ett namnbyte. Nu vågade inget land utom Irland (som har det inskrivet i sin konstitution) folkomrösta. Det blev ett klart NEJ. Naturligtvis var det inte acceptabelt, alltså – en ny folkomröstning. Man fortsätter tills man får det svar man vill, och får man inte det slutar man helt enkelt att fråga.

Men , trots allt – nu finns inga andra alternativ för oss som är EU-kritiska än att göra det bästa av situationen. Vi är med, och det finns för många viktiga frågor för att vi ska helt ska ge upp. Kritiska röster behövs nu mer än någonsin…

Läs Jonas Sjöstedt – Farväl till folkens Europa

Alliansfritt Sverige – The Econimist outar Reinfeldt

Mer Bloggat; Jinge, Röda Malmö, Kildén & Åsman, EUgranskning, Nemokrati

Press; DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8, SvD1, SvD2, SvD3, AB1, AB2, AB3, Sydsvenskan

*

Till sist…

Vårdkaoset i Stockholm – kring svininluensavaccinet..

Här är det inte de som har störst behov av vaccinet som får det. Nej, i det nya vård-stockholm har inte behov någon betydelse. Här är det vassa armbågar, efterfrågan och plånbok som gäller.

Själv har jag flera i min närmaste omgivning som tillhör de s.k. ”riskgrupperna”. En av dessa är över 80 år och har en svår lungsjukdom. Han uppmanas titta på nätet när vaccinet finns inne och stå i kö – som alla andra – för att bli vaccinerad. Men, att stå i kö med trängsel och kaos i timmar är en risk i sig för sköra personer med svåra sjukdomar. Dessutom – även för de som orkar stå i kö i timmar är vaccinet slut innan de når fram. Så borde det inte få gå till.

Kaoset kring influensavaccineringen i Stockholm är som en illustration över hela vårdval stockholm kasoet. Dags att vakna nu Filippa – innan kaoset tvingas på resten av Sverige!

Press; DN1, DN2, DN3, DN4, SvD1, SvD2, SvD4, AB-debatt

*

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

intressant.se

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Martin H

     /  november 20, 2009

    Finns inte så mycket som tyder på att kaoset är värre i Stockholm än någon annanstans, dock kunde det varit bättre organiserat.

    Men vad din och Eva Franchells kommentar om att plånboken styr kommer ifrån får ni gärna utveckla? Vaccinet är gratis och det här är väl ett tydligt exempel på när både hög och låg får köa tillsammans. Kan tilläggas att jag själv tillhör en riskgrupp och var och vaccinerade mig innan man började öppna upp för andra grupper, då var det verkligen inga köer att tala om.

  2. Apropå första delen av inlägget läste jag häromdagen en artikel som är publicerad i Ordfront Magasin nr 4 i år – ”EU:s inbyggda fel” av Kent Werne.
    Den är synnerligen intressant och jag rekomenderar den.

    Angående influensavaccinet vill jag delvis också rikta mig till Martin; Det är glädjande att höra att det fungerade smidigt i alla fall någonstans.
    Så var dock inte fallet när jag och min familj vaccinerades. Kösystem och organisering var chokerande dåliga. Jag hade hört människor beklaga sig och trodde bara att det var ”svensk gnällighet”, men de hade rätt.
    Det var under all kritik.

    Jag ska också tillägga att en bekant till mig tillhör en riskgrupp och fick också vaccin innan det blev ”allmänt” och rapporterade om en fullständigt kaotisk hantering och bedrövligt patientbemötande.

    Som sagt; Det är bra att någon har en positiv upplevelse. Andra mottagningar kanske kunde ta lärdom…

  3. Lilla Jag

     /  november 21, 2009

    Angående vaccinering….
    Bor i Skara och var och tog vaccin i måndags på drop in. Både jag och min dotter fick sprutan. Vi väntade i 5 minuter och blev jättebra bemötta. Helt underbar personal, trots att de vaccinerat rätt länge nu. Vi valde att byta vårdcentral i vårdvalet och har inte ångrat detta en minut.

  4. Demokratin är snart ett minne blått. Allt kommer att styras mer och mer från maktens korridor i EUs högkvarter. Vi kommer att få se fundamentalister i klädd i politikers kostym arbetande för sig själva. Folket i respektive länder kommer att bli statistes vi är där men är inte tilldelad någon replik.
    Angående vaccinet att be en äldre herre uppdatera sig på nätet verkar underligt. Hur många 80+are har dator hemma? Själv är jag förvånad över hur många 40+are som har tillgång till dator men svårt att veta hur man gör? Själv mailade jag in till min vårdcentral för att få veta vilka riskgrupperna var. Fick till svar att det hade stått i dagspressen och att jag fick leta på nätet. Jag har nu bytt vårdcentral

  1. EU – Entropin ökar i maktens centrum « Nemokrati

Lämna en kommentar