I gÃ¥r kom pressmedelandet att Ford vill sälja Volvo. I dag är det officiellt – Volvo är till salu!
Nu diskuterar allt fler pÃ¥ allvar ett förstatligande av Volvo. Rösterna kommer inte längre enbart frÃ¥n vänsterhÃ¥ll. Nej, snart är det väl bara den ideologiskt förstoppade borgerliga regeringen som säger NEJ till all statlig inblandning – oavsett vad som händer.
Så här säger några experter på området;
Sten Ljunggren, fil. dr i företagsekonomi vid Uppsala universitet i Arbetaren:
Så illa som det har gått sedan Ford tog över och lade beslag på alla företagets vinster tycker jag att Volvo Personvagnar ska förstatligas. Lastvagnar bör ha kapaciteten att reda ut stormen av egen kraft om företaget förmår att tänka långsiktigt och inte bara på det kortsiktiga börsvärdet, som man dessvärre gör nu. Fortsätter det så bör man överväga förstatligande även här. Det borde finnas ett regelsystem för vanvård som innebär att samhället kan ta över ett företag som missköts, ungefär som nu är fallet med många fastighetsbolag. Det är ju faktiskt det som sker nu med Volvo Lastvagnars panikartade avskedanden.
Rektorn på Handelshögskolan i Göteborg professor Rolf Wolff (citat E24.se);
Amerikanerna som har konfronterat oss med ideologin om privatisering, att staten är en dålig ägare, är oerhört pragmatiska nu när krisen är ett faktum. De går in och räddar företag, medan vi håller fast vid en ideologi att staten är en dålig ägare, som det överhuvudtaget inte finns några empiriska forskningsbevis på.
Den amerikanske bilanalytikern Bill Visnic;
Om Saab och Volvo blir kvar hos sina amerikanska ägare är det stor risk att de läggs ner och försvinner som varumärken. De är i tryggare händer om de förstatligas.
Det är dags att Fredrik Reinfedlt och hans regeringsallians inser allvaret i krisen. Den ”vargavinter” som Anders Borg nyligen förutspÃ¥dde kan endast staten och regeringen mildra. Sorgligt nog vägrar de ta sitt ansvar. Nyliberalismens teser om ”inga statliga företag” och ”marknaden ska klara sig själv” tycks vara viktigare än alla andra värden för denna moderatstyrda ideologiskt förblindade regering.
Ett tips – Förstatliga Volvo, sälj Kungahuset! 😉
*
Läs ETC – Visst kan Volvo förstatligas
Press;BLT.se, AB, AB-ledare, AB-Gröning, DN 1, DN 2, DN 3, E24.se, Sydsvenskan
Bloggat; Arvid Falk, Kildén & Åsman, Svensson, Jinge, Mullvaden
*
Andra bloggar om: politik, volvo, samhälle, regeringen, moderaterna, nyliberalism, ekonomi
Ilona
/ december 2, 2008Ett utmärkt förslag att förstatliga Volvo och sälja ut kungahuset!!!
Fille
/ december 2, 2008En i grunden genial idé!
Men tyvärr tror jag att Kungahusets marknandsvärde inte är särskilt högt just nu…
I inlandet finns det säkert gott om lätt pÃ¥strukna älgjagande män som sluddrar om att vi borde skjuta bort fler vargar…
Men för varumärket ”Sverige” skulle det antagligen vara en bra idé att sluta betala ut socialbidrag till en inavlad släkt som mest bara driver omkring och sluddrar i nattmössan…
Lasse Gustafsson
/ december 2, 2008När det gäller frågan om Volvo och dess framtid, vill jag föreslå en annan lösning.
Istället för ett statligt övertagande, föreslår jag att kungen tillsammans med Carl Bildt köper det. Då skulle Sverige få tillbaka satsade medel på ett annorlunda och bättre sätt.
A.Jonsson
/ december 2, 2008I västsverige har man förhoppningsvis inte glömt hur man tidigare pumpade in miljarder av skattemedel för att rädda en dödsdömd varvsnäring. För skattepengar byggdes massvis med tankfartyg som sedan fick rosta sönder i de bohuslänska fjordarna för att sedan säljas för långt under råvarupriset.
Problemet med Volvo PV är att de tillverkar saker som ingen vill ha. Då spelar det ingen roll hur mycket pengar staten pumpar in.
Men, låt för all del Sossarna köpa Volvo PV, om de bara köper för sina egna pengar. Då får de ju chansen att driva företag enligt socialistisk teori. Arbetarråd som tar besluten, 6-timmarsdag, chefen har lika mycket betalt som städaren. Arbetarrådet på Volvo PV där alla har en röst, den nyanställde städaren likväl som den erfarne ekonomen har lika inflytande vad gäller materialinköp t.ex. leds av en gediget erfaren socialistisk trojka bestående av Sahlin, Ulvskog och Nuder.
Vissa är ju mera jämlika än andra så någon slags socialistisk nomenklatura måste ju leda arbetarråden. Undrar bara vad arbetarrådet gör då ingen vill ha ny-Trabanterna och kassan sinar? Höjer skatten?
Det blir nog fint.
St Just
/ december 2, 2008Istället för att inse det som idag lyser med eldskrift – att marknadskrafterna själva skapar sina egna vettlösa kriser – vädrar A.Jonsson sina antipatier mot arbetare, socialism och jämlikhetsideal.
Det vore alldeles utmärkt om arbetarrÃ¥d utvecklades ur den kris kapitalisterna, bankerna och marknadskrafterna skapat – dÃ¥ skulle ju äntligen de som producerar all världens rikedomar – fÃ¥ bestämma.
NÃ¥got som säkerligen bÃ¥de Sahlin, Reinfeldt och A.Jonsson skulle protestera över – de är ju alla nöjda med att Ford-, GM- eller Toytakapitalister fÃ¥r rasera miljoner arbetares kompetens och samhällsnyttiga arbete för snöd profit.
DanielB
/ december 2, 2008Helt rätt Jonsson, och för en gÃ¥ngs skull har t o m toktomten Jan-Inge pÃ¥ jinge.se rätt. Att St Just bekräftar med en sur uppstötning är ju sÃ¥ att säga pricken över i:et. Den fria marknadens styrka är i mÃ¥ngt och mycket konkursen – företag som producerar tjänster som inte efterfrÃ¥gas gÃ¥r omkull och resurserna (anställda, rÃ¥varor, maskinpark..) frigörs för att göra bättre nytta pÃ¥ annat hÃ¥ll.
Jag tror det var i Ryszard Kapuscinskis ”Imperiet” som en av socialismens absurditeter Ã¥skÃ¥dliggjordes pÃ¥ ett muntert sätt: en sovjetisk fabriksbyrÃ¥direktör som intervjuades var omÃ¥ttligt stolt över att hans fabrik Ã¥r efter Ã¥r hade uppfyllt femÃ¥rsplanerna i frÃ¥ga om produktion av skor eller skjortor eller vad det var. ”JassÃ¥, och hur mÃ¥nga säljer ni dÃ¥?” frÃ¥gade man honom, och dÃ¥ blev det genanta svaret att allt lÃ¥g magasinerat sedan Ã¥rtionden. Ingen ville köpa de gräsligt fula klädesplaggen, men fabriken puttrade pÃ¥ som om ingenting hade hänt..
A.Jonsson
/ december 2, 2008Vad för antipatier talar du om, St Just?
Här har ju facken och sossarna en gyllene chans att köpa upp ett företag för en spottstyver. Kapitalisterna har ju enligt er misslyckats och eftersom ni socialister har den slutgiltiga lösningen på hur man driver företag så vore det väl alldelens utmärkt om ni då tog över. Det enda jag vill är att ni gör det för era egna pengar och inte stjäl mina. Det är nog där skon klämmer.
Om nu den socialistiska företagsmodellen är sÃ¥ överlägsen allt vad ”kapitalismen” kan Ã¥stadkomma, varför inte bara visa det dÃ¥. När ni framgÃ¥ngsrikt drivit Volvo PV till vinst (som naturligtvis Ã¥terinvesteras och sprids till arbetarna genom sociala projekt) igen och under tiden tagit alla miljömässiga och sociala hänsyn sÃ¥ kommer ju varenda kotte att bli socialist. DÃ¥ har ni ju bevisat att ert system fungerar av egan kraft. Vad väntar ni pÃ¥?
IF Metall, Sossarna, LO eller vem som helst. Det är bara att slå till!
A.Jonsson
/ december 2, 2008Men visst, St Just har åtmistone en halv poäng i att marknadskrafterna ibland skapar kriser. I alla levande och flexibla system mellan människor uppkommer ibland kriser. Historien har dock visat att en fri marknadsekonomi har förmågan att läka ut sina kriser, på ett eller annat sätt. I alla samhällen där socialism provats har dock en konstant kris uppkommit. Vill vi ha en chans till välstånd, frihet och tillväxt måste vi förkasta socialismen.
Nu invänder någon att ingen av de diktaturer som kallat sig socialistiska verkligen varit socialistiska. De har allihop stannat i en slags statskapitalistisk diktatur. Man kan förstås se det som en olycklig slump att alla försök att införa St Justs socialistiska drömsamhälle har urartat i diktatur, förtryck, terror och massmord eller så kan man öppna ögonen och se att det är inbyggt i det socialistiska systemet.
ett hjärta rött
/ december 2, 2008Bland nyliberalerna (marknadsfundamentalisterna) som besöker denna blogg tycks enbart två samhällsformer existera; kommunistiska (socialistiska) diktaturer eller marknadens diktatur.
Ingen av er som har hört talas om blandekonomi?
St Just
/ december 2, 2008För första gÃ¥ngen i historien omfattas hela världen av en omfattande kris för den kapitalistiska marknadsekonomin. Det längsta denna krisernas ekonomis föresprÃ¥kare kan sträcka sig är att mumla ”att marknadskrafterna ibland skapar kriser.”
Jojo, det är till att vara hovsamt mild i kritiken.
Personer som A.Jonsson och DanielB ropar ”diktatur, förtryck, terror och massmord” när miljoner arbetare kommer att sparkas för att marknadens aktörer frÃ¥n direktörer, aktieägare till bank- och finanskretsarna Ã¥terigen misslyckats. Men dessa marknadskramares ilska riktar sig mot de som drabbas och inte mot det anarkistisiska produktionssättet.
A.Jonsson & DanielB är dessutom synneligen nöjda över att miljoner människor ska fÃ¥ känna pÃ¥ marknadens förmÃ¥ga att ”läka ut” och att företag fÃ¥r gÃ¥ ”omkull och resurserna (anställda, rÃ¥varor, maskinpark..) frigörs”.
Frigörelse och att läka ut – man tror sig förflyttad till ett hälsohem och inte till krisande världsekonomi.
Så kan idag endast nyliberaler vars politiska projekt havererat resonera. Detta i avsaknad av minsta empati för de outhärdliga förhållanden krisen just nu skapar över jorden.
A.Jonsson
/ december 2, 2008Ilse-Marie, det är väl precis blandekonomi jag föreslår här. Köp Volvo PV och driv det framgångsrikt enligt socialistiska principer så blir det ju en slags blandekonomi, åtminstone tills alla andra företag insett hur oerhört mycket mera framgångsrik er modell är. Bygg det socialistiska samhället underifrån och visa på era idéers överlägsenhet i praktiken, då kommer människor att gladeligen hjälpa er att bygga det samhälle ni önskar. Varför denna iver att blanda in statens tvångsmedel? Är det måhända för att era idéer inte håller måttet omsatta i praktik?
Matte
/ december 2, 2008Det spelar ingen roll om det är Ford staten eller jultomten som äger Volvo. Så länge ingen köper bilarna så kan man inte arbeta med att bygga dom.
St Just
/ december 2, 2008Varför köper ingen last- och personbilar längre? Försvann behovet av fordon helt plötsligt över hela jorden?
Självfallet inte – marknadskrafterna skapade en världskris där bilarbetare nu ska sparkas, produktionskrafter rivas ned och människors ekonomi raseras (sÃ¥ de bland annat inte har rÃ¥d att köpa en bil).
Förnuftigt skött ekonomi? Ren idioti!
Det vore onekligen trevligt om jultomten räddade Volvo Matte, men då figuren inte finns, existerar endast asociala kapitalister från Ford och andra företag och de har ju redan visat sin oförmåga.
Nej, förstatliga bilindustrin under de anställdas kontroll (och inte under något skämt från regeringen).
DanielB
/ december 2, 2008Jag förundras alltid över likheten mellan religiösa fanatiker och föresprÃ¥kare av socialism – bÃ¥da anser sig känna vägen till paradiset men ingen har nÃ¥gonsin sett det. St Just, jag förstÃ¥r om det är tröttsamt att alltid höra om den Röda Terrorns offer i Sovjet, Kina, Kambodja et c men det är ju ocksÃ¥ ofrÃ¥nkomligt att ta upp dessa brister i utövandet av religionen ”kommunism”. Att hundra anställda varslas i Eskilstuna är faktiskt inte anledning till väpnad revolution och upprättande av den kommunistiska diktaturens järnstat. Vi människor fungerar relativt väl i en fri marknad och det är inte en slump att det är i sÃ¥dana länder som välfärden är som högst. Jag förstÃ¥r att det är bittert när man under hela sitt vuxna liv närt en politisk idé om total rättvisa som man aldrig fÃ¥r se i praktiken. Jag är istället pragmatiskt lagd; det kommer alltid kriser av olika slag, det beror pÃ¥ människans inbyggda svagheter, men jag är ocksÃ¥ övertygad om att ”frihet under ansvar” – till skillnad frÃ¥n socialismens ansvarslösa ofrihet – är den bästa vägen till ett hyggligt liv.
Lasse Gustafsson
/ december 2, 2008Jag tycker anarkisterna som tror så intensivt på marknadens förmåga att skapa en egen överlevnad, ska se sig om i världen och rekognosera det s.k. krisläget.
Det är marknadskraften ”FORD” som bjuder ut Volvo PV till försäljning. Samma ”eminenta marknadskraft”, deklarerar ännu större förluster ifrÃ¥n fabrikerna i Spanien. Varför bjuder de dÃ¥ inte ut dem till försäljning? Svaret är jätteenkelt! De konstruerade för att tillverka tvÃ¥ olika FORD-modeller för hela europa. Volvo är ett separat företag och varumärke. Det kan det finnas intresse för, men vem vill köpa en fabrik skapad för att skapa en Ford? Speciellt som den saknar köpintresse.
Genaral Motor/ GM köpte upp ett koreanskt storföretags biltillverkning och skapa de en ny ”linje” Chevrolete. Sen började bilförsäljningskrisen och man la ned den mest lönsamma modellen. Bara för att ersätta den med en ”lyxigare” kopia av en Opel kunstruktion.
Det konstiga är att marknadskrafterna aldrig lär sig, nÃ¥got om den totala samhällsekonomin. De verkligen agerar för att göra omvärlden ”jämlik”, de är just de. Via sina egna ekonomiska intressen, skapar de direkt ekonomiska kriser. Detta beroende pÃ¥ att de hela tiden försöker resurs- och vinstmaximera sina egna tillgÃ¥ngar. Helt plötsligt blir det för lite pengar i omlopp, eftersom de gjort omvärlden för jämlik till ”utseende”, men de glömt att behÃ¥lla köpkraften.
Gaspode
/ december 2, 2008Volvo PV gick enligt utsago från Volvo AB uselt redan 10 år innan Ford kom in i bilden. Man agiterar just nu alltså för att staten skall ta över och driva någon slags skyddad verksamhet för ett företag som uppenbarligen är alltför ineffektivt för att kunna hävda sig i fri konkurrens.
Vad var nu det egentliga syftet med den solidariska lönepolitiken igen…
Om de som bygger bilarna nu är så ofantligt duktiga så borde det vara en smal sak för dem att starta om med ett nytt kollektivt ägt bilbyggarföretag om Volvo PV skulle gå i putten. Enligt St Just så är ju behovet av den typen av bilar som Volvo tillverkar oförändrad.
St Just
/ december 2, 2008Det är onekligen lustigt att höra liberaler i sin iver att motsätta sig samhälleligt engagemang inom transportsektorn, klagar på att biltillverkarna tillverkat fel fordon. I åratal har samma debattörer försvarat monster-SUV-fordon med att marknaden bara tillverkar vad konsumenten vill ha.
Krisen inom bilindustrin är naturligtvis inte begränsad till Volvo PV utan gäller stora delar av världens bilfordonstillverkare. Krisen omfattar inte enbart fordonssektorn, utan är en marknadsekonomisk kris som berör varje bransch frÃ¥n bygg, till transport, frÃ¥n bank till resor …
För övrigt dyker alltid ett demagogiskt förslag om att arbetarna kan ju köpa tex Volvo och driva företaget kollektivt och jämlikt om de nu är så duktiga (hör ni klassföraktet?).
Arbetarna kan naturligtvis driva vilka företag som helst (utan profitörer) men tvingas att arbeta på en kapitalistisk marknad där lägsta lön, billigaste arbetsmiljö, hårdaste tempo, osäkraste arbetsvillkor osv gäller. Dessutom skulle varje borgare, varje bank, varje privat företag på alla sätt motarbeta ett arbetarägt företag (vilket bevisats gång på gång genom historien).
Dessutom skulle självfallet en borgerlig regering med sin statsapparat på alla vis söka sabotera arbetarstyrda företag.
Eller tror någon att Maud Olofsson (denna parodi på näringsminister) skulle understödja Volvoarbetarna?
Mikael
/ december 2, 2008StJust:
”…klagar pÃ¥ att biltillverkarna tillverkat fel fordon. I Ã¥ratal har samma debattörer försvarat monster-SUV-fordon med att marknaden bara tillverkar vad konsumenten vill ha.”
Du har precis rätt, men du missar liksom hela poängen. Först tillverkade företagen det som marknaden vill ha – alltsÃ¥ SUV:ar – men sedan svängde marknaden och tillverkarna hängde inte med. Helt enkelt sÃ¥…
”…om de nu är sÃ¥ duktiga (hör ni klassföraktet?” Nja, eftersom ni hävdar att ”vi liberaler” har fel sÃ¥ tolkar vi det som att ni tror er veta bättre. SÃ¥ vi föreslÃ¥r helt enkelt att ni visar vad ni gÃ¥r för. Det hade varit jättekul om det hade gÃ¥tt – jag tror dock inte att det kommer att fungera – menmen. Det har inget med klassförakt att göra.
”Arbetarna kan naturligtvis driva vilka företag som helst (utan profitörer) men tvingas att arbeta pÃ¥ en kapitalistisk marknad där lägsta lön, billigaste arbetsmiljö, hÃ¥rdaste tempo, osäkraste arbetsvillkor osv gäller.”
Som sagt – starta ett eget företag dÃ¥. OBS! Inget klassförakt!
”Dessutom skulle varje borgare, varje bank, varje privat företag pÃ¥ alla sätt motarbeta ett arbetarägt företag (vilket bevisats gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng genom historien).
Vilka dÃ¥ menar du? Och arbetarägt fÃ¥r inte vara ett företag som pÃ¥ nÃ¥got sätt ”förstatligats” eller som nÃ¥got sätt övertagits med lagstiftning (jämför löntagarfonderna). Företaget mÃ¥ste ju självklart ha stÃ¥tt pÃ¥ egna ben – inte fÃ¥tt bidrag/stöd frÃ¥n staten (som alla ”banker” och ”privata företag”). Nämn ett företag, snälla….
”…skulle självfallet…sabotera arbetarstyrda företag”.
Inte dÃ¥, ren och skär lögn. De som äger företaget fÃ¥r styra det som dom vill – detta kommer ingen regering (framförallt inte en borgerlig) att lägga sig i. Det vet du och ändÃ¥ ljuger du om det…
Lasse Gustafsson
/ december 3, 2008Gaspode!
Jag uttryckte mig inte tillräckligt klart, för att du som marknadsivrare skulle för stÃ¥ mina ord. – Det är inte Volvo personvagnar som är förlustföretaget. Det är Ford! Orsaken till att vill sälja den del av koncernen som fortfarande klarar nettonivÃ¥n i omsättning, är att den kan finna en köpare.
– Och det är inte bara Ford, utan samtliga amerikanska och japanska storföretag gÃ¥r med minus. Detta sedan en bank ”gÃ¥tt omkull” och ”vält” hela kapitalistimperiet. Börsen är för högt uppskriven, företag för kraftigt belÃ¥nade och gÃ¥r i konkurs världen över. Vilket fÃ¥r tillföljd att marknadsomsättningen avstannar, eftersom människa inte kan eller vÃ¥gar investrera och konsumera.
När den typen av krissituation uppkommer krävs stödÃ¥tgärder. Det beror pÃ¥ att som tidigare ”tjänade stora pengar” innan krisen uppstod, inte vill riskera sina ”sparade medel” i kristider. Vilket gör att stödÃ¥tgärderna mÃ¥ste komma ifrÃ¥n centralt eller statligt hÃ¥ll.
Det är den typen av stödåtgärder som kallas för offensiv ekonomisk politik eller blandekonomi.
Det är den typen av politik som skapar överlevnad för enskilda personer och aktivt arbetande företag.
Min morfar sa alltid till mig: Så länge du har rika och friska föräldrar behöver du aldrig vara orolig.
Ps. Hur mår dina föräldrar?
Voogi
/ december 3, 2008Märklig debatt!
Jag har inget principiellt emot statligt ägande av företag. Att politikerna inte har någon speciell kompetens att driva företag spelar mindre roll. Den kompetensen finns att köpa.
De flesta av oss är medvetna om klimatproblematiken och att biltrafiken är en av bovarna i dramat. Så vi konsumenter börjar alltmer rikta in oss på bilar som är snällare mot miljön, därtill uppmuntrade av politikerna.
Även innan lågkonjunkturen slog till har vi siktat in oss på billigare bilar.
Med andra ord, så handlar det (kanske) om ett struktur- och teknikskifte.
Att i ett sådant läge binda sig vid den gamla strukturen eller tekniken är inte särskilt klyftigt. Det var ungefär det fatala misstaget som, med bred politisk förankring, gjordes inom varvsindustrin på 70-talet.
Mycket av det som krävs kompetensmässigt i den nya strukturen finns inom Volvo PV och SAAB, men de har båda en ganska lång, dyr, och osäker väg att vandra innan man funnit sina nya eventuella roller.
Svårt att säga vad det kostar på vägen, men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om vi pratar om minst 100 miljarder kr och det finns ingen garanti för att resultatet blir konkurrenskraftiga bolag. Tänk om vi ändå blir utkonkurrerande av effektivare biltillverkare?
Är det inte bättre om staten, dvs vi skattebetalare, satsar de här beloppen på sådant som vi vet att vi behöver och får nytta av; vård, utbildning, infrastruktur, a-kassa, sjukförsäkringar, forskning, stöd till nyföretagare m m?
Voogi
/ december 3, 2008Lasse Gustafsson;
Jag har försökt lägga pussel med dina ord för att förstå vad du menar. Men det blir, tyvärr, ingen särskilt begriplig bild.
Jag vet inte vad du menar med att Volvo PV fortfarande klarar ”nettonivÃ¥n i omsättning”, men gissar pÃ¥ att du menar att de inte gÃ¥r med förlust. Är du en stÃ¥-upp-komiker?
Du har uppenbarligen ingen insikt om vilken situation de amerikanska biltillverkarna står inför och vad de måste göra för att, kanske, få det ekonomiska stöd de söker från sina politiker. Hur stor andel av Volvo PV:s resp SAAB:s anställda är amerikaner arbetandes i USA?
Företag som går med förlust kan mycket väl vara säljbara, t o m till ett mycket gott pris. Inte för att det kan finnas förlustavdrag, utan framför allt för att det finns en bra kompetens i bolaget och att man har ett värdefullt varumärke.
I rätt ägo och i rätt strukturell miljö kan säkerligen Volvo PV, men kanske även SAAB, åter bli konkurrenskraftiga biltillverkare. Men jag tvivlar starkt på att de klarar det som ensamstående bolag. Oavsett ägare.
Lasse Gustafsson
/ december 3, 2008Voogi
en kurs i läsförståelse voro inte så dumt.
Ford är en ofantlig koncern inom bilindustrin. Hela koncernen gÃ¥r med hög förlust! Det finns dock ett antal enheter inom koncernen, som i princip klara sina egna kostnader. Dit räknas Volvo PV. Det finns andra enheter som gÃ¥r med ”enorma” minus, dit fÃ¥r du bl.a. räkna den europeiska tillverkningen av Fiesta.
Ford kan inte sälja Fiesta, vare sig som modell eller fabrik.
ps. Sedan ska du läsa dagen tidningar och titta på TV´s ekonominyheter, så ser du vart allt är på väg. Nu är det SAAB´s tur.
Matte
/ december 3, 2008Det jag menade i mitt tidigare inlägg är att det inte finns någon garanti för att det finns jobb innom bilindustrin om inte bilarna säljer. Även om staten är ägere kan man inte ha en produktionskapacitet som är 10 gånger större än efterfrågan. Då måste man dra ned om man inte vill att företaget skall gå med enorma förluster.
Anledningarna till att folk inte köper bil är givetvis många, men de flesta går att koppla till finanskris och lågkonjunktur. Jag tror inte att socialisering eller förstatligande kan förhindra konjunkturen från att svänga.
St Just
/ december 3, 2008Det allra bästa i den världsomfattande krisen inom fordonsbranschen vore att snarast stoppa privatbilismen och satsa miljarder på en gigantisk utbyggnad av främst tågnät, spårvagnar och andra kollektiva transporter. Det skulle ha en utomordentligt effekt på klimatet.
Arbetare på Volvo/SAAB/GM/Ford & Toyota skulle med allt sitt kunnande, snabbt kunna ställa om produktionen .
Varje regering som stödde en sådan utveckling, höll bilarbetarna om ryggen och avpolletterade de gamla ägarna utan ersättning, vore värd all stöd.
Men nÃ¥got sÃ¥dant kommer inte att ske – istället väntar nu uppstyckning av bilföretagen, arbetslöshet och nya spekulationshungriga ägare – arbetare världen över kommer att fÃ¥ betala för produktionsanarkin.
I Sverige förordar varje liberal (och flera s-ledare) denna lösning med olika små tillägg. Från cynikerna som gärna låter all tillverkning förflyttas till länder med låga löner, usla arbetsförhållanden och inga fackföreningar till Maud Olofsson med 450 miljoner i forsknings och utvecklingsstöd till Volvo (och SAAB?) vilket kanske räcker till 400 jobb när 20 000 i månaden varslas! Mer kanske inte var att vänta från en minister vars enda längre arbetslivsmerit varit att prata i hushållningssällskapet Västerbotten län.
Gaspode
/ december 3, 2008Lasse Gustafsson
Jag vet inte riktigt var du får dina siffror ifrån men i den verkliga världen där jag bor så genererar Volvo PV enorma förluster och har så gjort under lång tid.
Jag är nyfiken: Visa mig gärna de siffrorna du refererar till som säger att Volvo PV inte går med förlust.
Mina föräldrar är döda båda två. Tack så mycket för intresset.
Klas
/ december 3, 2008St Just – Arbetarna pÃ¥ volvo, samt även vissa av verktygen och enstaka it-system skulle nog klara en omställning. Men med nuvarande strukturer och ledning skulel det aldrig gÃ¥. SÃ¥ istället för att ta skattepengarna frÃ¥n en massa annat och slänga dom i sjön efter biltillverkare som är pÃ¥ fallrepet (?) sÃ¥ vore det bättre, tycker jag, att hjälpa de anställda (eller f.d. anställda) att hitta nya jobba och att satsa pÃ¥ nya företag bÃ¥de i VästSverige och pÃ¥ andra ställen för att fÃ¥ igÃ¥ng ekonomin, och dessutom kanske i en nära framtid förda upp ett nytt svenskt storföretag (nÃ¥got som inte hänt sedan socialdemokratins intÃ¥g pÃ¥ 20/30 talet !!)
/K
St Just
/ december 3, 2008”Men med nuvarande strukturer och ledning skulel det aldrig gÃ¥.” Instämmer i dina ord Klas. För att citera en som är väl insatt i frÃ¥gorna – fd fackföreningsmannen pÃ¥ Volvo Lastvagnar i Göteborg, Göte Kildén:
”BÃ¥de Volvo personvagnar och Saab mÃ¥ste förstatligas. Men räcker det verkligen med att bara förstatliga alltihop? Självklart inte. Men det ger ett rÃ¥drum för att bÃ¥de Volvos och Saabs industriella plattformar ska finnas kvar. Plattformar som kan bli till grunden för den oerhört radikala omläggning av produktionen som krävs. Vad som behövs är att samla politiska styrkor för en socialisering av hela personbilsindustrin. Med innebörden att alla anställda ocksÃ¥ tar makten över investeringarna sÃ¥ att beslut om framtidens produktion avgörs av vad som är sociala behov i samklang med den revolution som ocksÃ¥ krävs inom energiomrÃ¥det och reproduktionen av alla rÃ¥varor. Varför ska besluten rätta sig efter en havererad marknad? Med socialisering menar vi ocksÃ¥ ett maktskifte ute i verkstäderna och pÃ¥ kontoren. De militära kommandostrukturer som nu gäller frÃ¥n bolagsstyrelse med verkställande direktör ner till linjechefer och arbetsledare rivs upp och ersätts av en helt öppen och fritt bubblande demokratisk process.”
Så ska det låta!
Lasse Gustafsson
/ december 3, 2008Gapode,
läs hela deras företagsredovisning. Läs den i detalj och gör en kostnadsanalys. Då kommer du att förstå att förlusten kommer ifrån andra delar än basoperativet. Förlusten kommer ifrån en utbliven försäljning, vilket innebär att man haft en svag marknadsanalys och för höga försäljningsmål. Kolla deras försäljningssiffror och dess utveckling, så finner du bekräftelsen.
Gaspode
/ december 3, 2008Försäljningssiffrornas utveckling!!!
Du menar det faktum att försäljningen rasat med 46% i november månad?
Menar du på fullaste allvar att du tror att Volvo PVs förluster kommer från att man haft för höga försäljningsmål? Please.
Volvos förluster kommer av att man tillverkar produkter som ingen vill ha, så enkelt är det.
Voogi
/ december 3, 2008Lasse Gustafsson;
Har du verkligen tillgång till Fords interna bokföring? Jag tvivlar starkt eftersom det vore ett lagbrott för Ford att lämna ut sådana siffror till enskilda personer och inte till allmänheten genom sina officiella räkenskaper.
Ur den oficiella företagsredovisningen kan du inte urskilja Volvo PV:s egna verkliga resultat- och balansräkningar, utan bara vad Ford väljer att lämna ut. Hur gör man en kostnadsanalys av Volvo PV:s verksamhet baserat på Fords redovisning? Enklast är kanske att du redogör för vad du kommit fram till med angivande av faktiska siffror.
Vad betyder ”basoperativet”? Som verkar vara nÃ¥gon slags verksamhet som inte skulle gÃ¥ med förlust.
Att utebliven försäljning kan förorsaka förluster är nog ett tämligen känt faktum.
Visst har många bilproducenter i sina marknadsanalyser missat förändringen i efterfrågan och har byggt upp en för stor produktionskapacitet för bilar som inte finner köpare.
För alla biltillverkare gäller det att anpassa sig så snabbt som möjligt till de förändringar som sker. Men det tar tid och kräver enorma resurser.
Jag tycker vi har betydligt mer angelägna områden att förse med skattepengar än att satsa dem på en synnerligen osäker framtid i bilbranschen.
Lasse Gustafsson
/ december 3, 2008Voogi,
de företagsanalyser i reella siffror du efterfrågar, skapas inte under en vecka för att ett företag bjuds ut till försäljning. Det är en omfattande studie underr flera års tid. Jag var tidigare verksam som marknadsanlytiker och konsult för ett antal företag. Då fick jag lära mig att noga följa ett företags trend och utveckling, via just offeciella redovisningar, försäljningssiffror, marknadstrenden, tidningsartiklar, etc.
När jag senare lämnade den branschen, fortsatte mitt intresse och Volvo är ett av de företag jag följer. SÃ¥ mitt intresse för Volvo och mina analyser grundar sig pÃ¥ studier sedan 90-talet. Jag var med när Volvo var Volvo, idag är Volvo – FORD.
Vidare har jag aldrig uttalat mig om att svenska staten ska skjuta till skatte pengar i någon industri överhuvud taget. Däremot har jag hävdat att det är viktigt att en sittande regering under en lågkonjunktur, sätter in offensiva stödmedel för att främja sysselsättningen.
Slutligen två saker. Försäljningnedgången började inte nu för bilindustrin. Den är mer än ett år gammal.
Samt känner du inte till vad som anses som basoperativ inom verkstadsindustrin, får du plugga på handelssvenskan.
Voogi
/ december 4, 2008Lasse Gustafsson;
Jag har stor respekt för historia och är övertygad om att vi har mycket att lära av den.
Dock är jag mycket tveksam till vilken relevans siffror för Volvo innan Fords köp kan ha på dagens situation. Ännu mer tveksam blir jag om de appliceras på en analys inför framtiden.
Kanske har jag missuppfattat dig när jag tolkar dina krior till att du hävdar att Volvo PV inte är en förlustbringande verksamhet, varken i dagsläget eller de senaste åren.
Vad har det för bäring på Fords möjligheter att sälja Volvo att de blöder mer inom andra enheter än Volvo?
Vi är helt överens om behovet av en aktiv ekonomisk politik från regeringen.
För 30-talet Ã¥r sedan var jag under en period ansvarig för marknadsanalysverksamheten inom Volvo International Development. Jag kan inte pÃ¥minna mig att nÃ¥gonsin ha hört begreppet ”basoperativet”. Jag har frÃ¥gat ett par f d kolleger, varav en fortfarande är verksam inom AB Volvo, men ingen av dem kände till begreppet. Min sambo är sprÃ¥kforskare, men hon har aldrig hört ordet och kan heller inte härleda det till nÃ¥got (vilket är ytterst ovanligt för henne). Jag ”googlade”, men fann bara it-relaterad info.
Jag har arbetat inom och med svensk industri under merparten av mitt yrkesverksamma liv, men vet ändå inte vad basoperativet är. Kanske beror det på att engelska varit mitt huvudsakliga arbetsspråk?
Jag kan visserligen gissa mig till vad basoperativet kan tänkas betyda, men hjälp mig gärna ur min okunnighet.
Tack på förhand.
mona
/ december 4, 2008lägg ut kungahuset pÃ¥ auktion…. 😉
Voogi
/ december 4, 2008Vi kunde skicka ut dem till diverse öriken och spela in ett TV-program under rubriken ”Kungafamilj söker land”.
…..Island behöver ju en nystart, t ex….
Lasse Gustafsson
/ december 7, 2008Voogi
Låt oss ta det hela ifrån början. Jag skriver att Volvo PV har ett basoperativ, som klara sina ekonomiska mål och att förlusterna kommer ifrån andra delar av verksamheten.
Ett basoperativ för ett verkstadsföretag är tillverkningsenheten. De övriga delarna av företaget anses vara ”service och managementsenheter”. Basoperativet är alltsÃ¥ ordet i bestämd form.
Anledningen att jag inte svarade tidigare var, att jag lever och är verksam utanför Sverige. Jag behövde kontrollera med mina svenska kontakter om jag hade uppfattat nÃ¥got helt galet. Det har jag inte. Saken är den att uttrycket i sig, är en ”försvenskning” av det engelska begreppet base operative, vilket betyder precis det jag beskriver ovan. Det används mest mellan idag internationellt verksamma marknadsekonomer. Den troliga anledningen till att du inte är bekant med det, är att du inte pratar med yngre, nu aktiva marknadsanalytiker tillräckligt ofta. Mina aktuella studier sker varje vecka och vanligtvis pÃ¥ tre sprÃ¥k.
Låter du sedan göra en noggrann studie av Ford, kommer du att finna att endast Volvo återstår för företagsförsäljning. Tidigare har Ford sålt sina tillverkande företag Jaguar, Croswort samt har bara Mazda och Volvo kvar. Mazda är för stort för att de ska kunna finna en köpare.
Voogi
/ december 8, 2008Lasse Gustafsson;
Tack.
Jag skall inte ta strid kring användandet av försvenskningen av base operative, men använder hellre begrepper kärnverksamhet. Att slimma begreppet ytterligare tycks mig inte meningsfullt. Ej heller skall jag hänga upp mig på att jag inte kan påminna mig ha hört base operative trots jag varit, och är, verksam i internationell handel sedan drygt 35 år och varit bosatt utomlands i 11 av dem, huvudsakligen i London.
Jag vidhåller att det är omöjligt att utläsa Volvo PV:s verkliga resultat ur Fords redovisning utan vi får nöja oss med de siffror de lämnar ut. Förlusten är då stor, men begränsas rejält om man exkluderar engångsposter. Ford kan mycket väl dumpa sådana poster på Volvo som egentligen inte hör dit. Tror vi att Ford är riktigt elaka och endast hälften av engångsposterna är Volvos på riktigt, så kvarstår ändå en mångmiljardförlust.
Dock vore väl det att skjuta sig i foten om man lägger kostnader på Volvo som inte hör dit. Ford måste under 2008 ha insett att en försäljning av Volvo fanns i korten även om den tekniska integreringen skulle skapa problem. Rimligen försämras Volvos framtidsbild av att man, sannolikt, kommer att möta statligt subventionerade konkurrenter.
Jag kan inget om Fords Mazda-innehav, så jag tar ditt ord för gott att det inte går att sälja. Desto större anledning att klä upp bruden, Volvo PV.
m00ns Hellre upplyst än nedsläckt
/ december 8, 2008Köpa Volvo blir en bättre idé ju mer man tänker på det..
¤Blir nära gratis
¤Kan säkert lura till oss något av ford pga deras ekonomi.
¤Vi får valuta för dom forsknings pengar som redan är utbetalade.
¤Vi behåller jobben.
Jag hade helst sett att Volvo och Saab blev ett. Men det är kanske omöjligt?
Voogi
/ december 8, 2008m00ns;
Volvo blir definitivt inte ”gratis”. Saab möjligen. Vad har bolagen för gemensamma nämnare som skulle förvandla dem frÃ¥n tvÃ¥ förlustbringade verksamheter till ett lönsamt sÃ¥dant? Vad skall man producera, och, framför allt, vem skall köpa deras produkter? Betänk att bilindustrin sannolikt kommer att subventioneras runt om i världen. Hur lÃ¥ngt räcker vÃ¥ra statsfinanser dÃ¥?
Vad gör vi efter att ha pytsat in, säg, 50 miljarder (går fort) i köp och drift av bolagen och de fortfarande visar förlust?
Tänk ett varv till.
m00ns Hellre upplyst än nedsläckt
/ december 8, 2008Voogi
Jag blir sÃ¥ glad när du ser mig som den som kan komma att rädda världen. Jag tackar för förtroendet. Jag försöker leta upp din plan i det DU säger. Men där stÃ¥r bara ord. Det du sagt kommer absolut inte rädda Sverige ur nÃ¥gon kris. Kanske är tanken att det där ”tänk ett varv till” ska hÃ¥lla vÃ¥rat land flytande? Eller ska vi lägga oss i dvala och vakna till när det vänder. Att kunnande och ”know howe” inte har nÃ¥got värde hos vissa har jag förstÃ¥tt men att du som brukar vara rätt klyftig och förstÃ¥ndig var en sÃ¥n hade jag missat. FörlÃ¥t ska inte upprepas. Vad du föreslÃ¥tr förstÃ¥r jag inte ser bara anti över det du skrivit och en sÃ¥n lösning tror jag inte alls pÃ¥ ledsen. Läste du ”utbilda tvÃ¥ fiskare” sÃ¥ dom är kunniga nog att dra upp riktigt mycket fisk när säsongen börjar förstÃ¥r du mitt tänk. Företaget Ericson har alltid försökt spara sig ur alla kriser .. knappt nÃ¥got kvar av Ericson idag. Ikea däremot gör tvärtom hur gÃ¥r det för dom?
Voogi
/ december 9, 2008m00ns;
Ja, jag är anti att vräka in våra skattepengar i en bransch, som är oerhört konkurrensutsatt och som löper höggradig risk att subventioneras av diverse stater. T ex så avser de amerikanska politikerna att det stöd de är på väg att ge till bilindustrin där enbart får användas till att rädda amerikanska jobb. Hur skall Volvo kunna fortsätta att konkurrera på den amerikanska marknaden?
Jag tycker det finns alltför mycket likheter mellan ett ev stöd till bilbranschen som till varven på 70-talet. Det var en ekonomisk katastrof.
Jag är övertygad om att våra pengar också skall användas till svenskar och svenska jobb. Kommuner och landsting har stora behov, som inte lämpar sig för att flytta utomlands. Våra socialförsäkringar behöver stärkas. Vi behöver satsa än mer på utbildning för att möta framtiden.
Visst finns ett stort know-how hos bilarbetarna, men användningsområdet är på intet sätt begränsat till att sköta robotar som skruvar ihop bilar.
Lasse Gustafsson
/ december 9, 2008Jag har aldrig sagt någonting om Volvos förluster eller ej. Det enda jag har sagt är att Volvos tillverkande enheter har gjort det de ska och till budgeterade kostnader. Jag har sagt att deras förluster kommer ifrån en bristande framförhållnig, via en klen analys av marknadsutveckling. Sedan hävdade jag, att företagets försäljningsmål var orimligt höga och att deras olika marknadsföringsinsatser inte var resultatfrämjande. Volvo har under det senaste deceniet haft ett extremt intresse fixerat mot sponsoring av proffsidrotter, som golf, segling och tennis. Detta anses inte direkt påverka försäljning, positivt eller negativt.
m00ns Hellre upplyst än nedsläckt
/ december 9, 2008Voogi
Ser inga lösningar i ditt svar…
Gå in med pengar i Volvo så länge det är ford som är ägare ser jag ingen mening med.
Volvo + Saab know-how
År inte dom på golvet jag pratar om.
Varför pumpade vi in 1500 miljarder till (vi har redan ställt garantier sen tidigare) Om det ändå inte kommer folket till del? Om det ruttna systemet som finns nu inte kan göra ett skit åt folket på golvet och det inte ens finns en tiondel över att lägga på dom som verkligen behöver för brödfödan. Vad är ett sådant system värt?
Hade varit kul med förslag istället för gnäll.
Lasse Gustafsson
/ december 9, 2008Moons och Voogi,
som tredje replik under den här sidan, gav jag ett förslag. Det är helt allvarlligt menat från min sida.
”När det gäller frÃ¥gan om Volvo och dess framtid, vill jag föreslÃ¥ en annan lösning.
Istället för ett statligt övertagande, föreslÃ¥r jag att kungen tillsammans med Carl Bildt köper det. DÃ¥ skulle Sverige fÃ¥ tillbaka satsade medel pÃ¥ ett annorlunda och bättre sätt.”
Sidan totalt sett förelÃ¥r att Sverige ska sälja ut Kungahuset, vilket jag inte tror att ens en slarvigt genomförd marknadsanalys kan finna ett forum för. Men jag tror att vÃ¥ra tvÃ¥ ”charmtroll” gemensamt kan fixa att folk köper volvobilar.