Ekumeniskt upprop; Stoppa utförsäkringarna

Missa inte;

Charlotte Thérèse Björnström i Uppsala föreslår ett stort landsomfattande ekumeniskt påskupprop mot utförsäkringarna.

”Jag frågar mig var kyrkorna finns i det här och hoppas att alla kristna ska inse hur illa det faktiskt är. Nu, innan det är för sent för ännu fler! Tänk om vi kunde gå före och visa vägen till ett människovänligt samhälle.”

Stoppa utförsäkringarna, Citat;

Den som blir sjuk i Sverige i dag möts av nya regler och absurda tidsgränser. Handläggare utan medicinsk kunskap fattar beslut, oavsett läkarintyg och hälsotillstånd. Bedömningen sker gent­emot fiktiva jobb; även om man ligger på dödsbädden eller på operationsbordet så kan det tänkas finnas en teoretisk arbetsförmåga…
Vi har fått ett rättsosäkert system i stället för en sjukförsäkring som gick med rejäl vinst.

I media ljuger ansvariga politiker om statistiken för sjukskrivningar och förtidspensioneringar, sjuka har med orätt pekats ut som ”fuskare” som inte vill arbeta. Våra gemensamma sjukförsäkringspengar har fördelats till dem som just nu råkar vara friska och ha arbete, och ännu ett jobbskatteavdrag är på gång, meddelar Göran Hägglund.
Jag förstår inte hur svenska folket kan gå med på denna totala nedmontering av välfärdssystemet. Vem vill ha en hundralapp i skatteavdrag i stället för en fungerande sjukförsäkring?

Svår sjukdom kan drabba precis vem som helst. Men intresset för frågan är märkligt nog svalt. Även bland politiker. Jag och andra har kommit med konkreta förslag till förändringar utifrån den tuffa verklighet vi dagligen möter, men får bara intetsägande standardsvar.
Ulf Kristersson, som ansvarar för sjukförsäkringsutredningen, är nöjd med reformen; som bäst blir det små justeringar av de allvarligaste felen, tidigast år 2013. Det är bara det att under tiden blir ännu fler sjuka hemlösa, hamnar i social misär, ja, de till och med dör! Ingen vet exakt hur många självmord utförsäkringarna hittills har orsakat.

Många som har fysiska sjukdomar får även psykiska besvär och blir alltså sjukare. Vanligen halveras inkomsten och alla har inte sparade pengar. Valet kan stå mellan att betala hyran eller nödvändiga mediciner.

Nya grupper hamnar i en permanent fattigfälla. Barn drabbas genom att föräldrarna drabbas. Någon rehabilitering erbjuds inte. Är detta ett bra system? Jag tycker inte det.
Röda Korset inriktar för första gången sin verksamhet på nödlidande i Sverige, insatser från fler organisationer behövs. Och eftersom den akut nödvändiga förändringen inte kommer att initieras från politiskt håll, då inte ens oppositionen driver frågan längre nu när valet är över, så borde alla som ser vad som händer gå samman och protestera. Hur länge ska vansinnet få pågå? Tusentals är redan drabbade. Utförsäkringarna måste stoppas!

Jag frågar mig var kyrkorna finns i det här och hoppas att alla kristna ska inse hur illa det faktiskt är. Nu, innan det är för sent för ännu fler! Tänk om vi kunde gå före och visa vägen till ett människovänligt samhälle.
För vem eller vilka ska annars göra det? Om evangeliet ska klinga trovärdigt mellan kyrkvalven, så krävs tydliga symbolhandlingar offentligt när saker är uppåt väggarna i samhället, särskilt när det rör grupper som är för svaga för att själva protestera mot vad de utsätts för. Så jag föreslår härmed ett stort landsomfattande ekumeniskt påskupprop. Med krav på omedelbar förändring.

Charlotte Thérèse Björnström
Uppsala

*
Bloggar; Martin Moberg, Kaj Raving, LO-bloggen, De tystas röst, Netroots

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

18 kommentarer

  1. Jag ställer upp direkt!

  2. Eva

     /  januari 21, 2011

    Var är listan? Jag skriver på!

    Associerar dessutom till ett annat påskupprop, det som kyrkan höll i för asyl åt flyktingar och de apatiska barnen 2009, http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=667470. Vi sjukskrivna är en annan utsatt grupp som behöver stöd!

  3. Jag läste nånstans att Sveriges kristna verkar börja hugga i när svensk vänster inte orkar. Det verkar vara ett riktigt konstaterande. Angeläget och bra!

  4. Patrik Johansson

     /  januari 21, 2011

    Rehabilitering kostar pengar. Då kör moderaterna en kalkyl.
    rehabilitering + bidrag = ingen skattesänkning

    gratis fas 3 arbetare + mera företagare = lägre arbetslöshet.

    Om dessa ”lata parasiter” gillar att jobba sedan gratis för ”altruistiska medmänniskor” som får betalt, det förtäljer inte historien.

    Jag antar att även sjuka hamnar i ”fas 3” av jobb- och utvecklingsgarantin a.k.a aktivitetsgarantin.

    Men se det positiva i det hela, friska, arbetsföra människor som kan jobba får sina efterlängtade skattesänkningar.

    Det innebär ju trots allt att man straffbeskattar pensionärer, sjuka, arbetslösa.

    men det är ju klart i moderaternas fantasi så ”väljer” vi alla vad vi ska göra. Problemet med arbetslösheten och de ”höga” sjuktalen är ju självklart att folk tycker det är så mycket ”roligare” än att jobba.

  5. Patrik Johansson

     /  januari 21, 2011

    Kristdemokraterna har tyvärr sålt sig till mammon för länge sedan.

    Jag är inte så kristerlig av mig men jag kommer ihåg historien om när Jesus slängde ut försäljarna ur templet.

    Tyvärr förändras inte saker och ting så lätt. Skulle man lägga ihop alla träbitar som sägs komma från Jesus kors så sägs det väga flera ton. I Jerusalem är det en veritabel industri i att sälja ”heliga relikter”. Man kan nog till och med hitta någon som säljer exkrement från åsnan som bar in Jesus i Jerusalem.

    Så är det alltid, det finns krämare (i detta fall kristdemokraterna) och idioter (exempelvis såna som röstar på KD för deras ”kristerliga värderingar”).

    Säga vad man vill om kristendomen men armodet var/är upphöjt till en dygd inom den rörelsen. Möjligen kanske kristdemokraterna vill ha tillbaka ståndsriksdagen med kungen, adeln, präster, borgare och bönder?

    en bättre tid kanske? En tid då vi levde i ignorans? Det fanns distans mellan de som hade och de som inte hade.

  6. @Patrik Johansson:

    Jag kunde bara inte hålla mig från att skoja ang. din kommentar om ståndsriksdag. Har denna tanke aldrig slagit dig?:

    adel = moderater
    präster = kristdemokrater
    borgare = folkpartister
    bönder = centerpartister

    Den tanken har nämligen slagit mig. 🙂

  7. Katrin

     /  januari 22, 2011

    Skulle Moderaterna vara Adeln? De Moderater jag stött på har alla varit mer av ”sliskiga fiffel-Harry” typen. Med egna firmor, knepiga svartjobb, olagliga metoder, kreativa ideer om hur skattefiffel ska gå till, utnyttjande av alla system, mm mm. I och för sig kanske det är så adeln har skott sig under alla år…
    Javisst! Jag håller helt med!!

  8. @Lasse Eriksson: Jag har också tänkt att det är intressant att de kristna tar över frågor som socialdemokratin överger (eftersom jag är närmast millitant ateist så försätter det mig i ett visst bryderi…). Inte minst i flyktingfrågan spelade ärkebiskop Hammar och Svenska Kyrkan en enormt viktig roll, vilket jag förstod när jag läste Gellert Tamas ”De apatiska”.

    Samtidigt är det ju ett sjukdomssymptom för vänstern. När arbetarrörelsen känns stängd och inåtvänd så kanaliserar människor sitt engageman till andra organisationer.

  9. Patrik Johansson

     /  januari 22, 2011

    De Tystas Röst: Haha det var en bra liknelse. Allra helst aktuell nu när oppositionen verkar vara lamslagen av valförlusten (trots att miljöpartiet gick kraftigt framåt), vi har nog våran ståndsriksdag (fast den följer inte idag kungen utan Fredrik Reinfeldt våran nya ”landsfader”)

    Katrin: Bra liknelse. Anser mig själv vara ganska bra bevandrad inom historien och kan nämna att under stormaktstiden behövde Sverige mycket pengar till alla sina krig, då kunde driftiga ”entrepenörer” och andra nyrika köpa adliga titlar. Dessa ansågs dock inte lika ”fina” som den gamla ”krigsadeln”, detta eftersom det blev något av en inflation av adelsmän. På toppen får det aldrig tydligen vara så många då är det ju inte lika ”fint” längre.

    Motvalls: Jag känner mig som agnostiker/ateist men av traditionskäl har jag inte än lämnat svenska kyrkan. Min erfarenhet av religiösa organisationer är att de alltid ska försöka förvrida sinnet på människor, exempelvis missioner till Afrika som alltid i första hand ska omvända befolkningen och först i andra hand ge hjälp. Katolska kyrkans besatthet av kondomer, all denna idioti på idioti. Gudar/gudinnor/treenigheter/profeter mm. Bättre då med exempelvis läkare utan gränser som inte ska ha någon gömd agenda.

  10. elisabeth.svensson

     /  februari 9, 2011

    Jag ställer upp direkt! Gick in på facebook och fick ett konto, men tror inte att jag lyckades göra min stämma hörd där. Det är inte så lät med det datatekniska när man är en bra bit över de 70. Hoppas det här också går bra.
    Kör hårt!

    Tant Elisabeth

  1. Vår gemensamma sak « De Tystas Röst
  2. Finns det inget lyckligt slut? « Annarkia
  3. Påskupprop – engagera dig! « De Tystas Röst
  4. Nya sjukreglerna försämrar sjukas hälsa « Ett hjärta RÖTT
  5. Påskuppropet engagerar « De Tystas Röst
  6. Dagens rekommenderade länk – Charlotte Therese Björnström – Stöd Påskuppropet! | Nemokrati
  7. Dumsnålheten som dödar folk | Nemokrati
  8. Påskuppropet – några artiklar « Påskuppropet 2011

Lämna en kommentar