Ideologisk förvirring – här finns förklaringen

Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag kritiserar idag på DN debatt centern och Maud Olofsson för att de ”i alltför hög grad anammar det nyliberala tankegods som moderaterna lämnat bakom sig.”

Som utomstående betraktare kan man inte annat än småle åt alltihopa. Den ideologiska förvirringen verkar vara total inom borgerligheten. Därför har jag roat mig med att skriva ihop en liten ”handbok för förvirrade partimedlemmar och presumtiva alliansväljare” 😉

*

bella.gifmaud.jpg

Centerpartiet:
Tidigare miljökämpar och kärnkraftsmotståndare. Traditionellt förespråkare för en levande landsbyggd och decentraliserad makt.
Numera vill man framförallt se till att ”den svenska modellen” avvecklas. Bort med arbetsrätten och fackföreningarna. Låt kärnkraften blomstra och sälj ut Sveriges bolag och naturtillgångar till multinationella storföretag. Partiledaren och rymdministern Maud Olofsson leder sina muntra anhängare med ödmjuka anekdoter om sitt nära samarbete med, och stora betydelse för, USA:s näringsliv och president Bush. Ett piggt parti, enbart för ivriga bävrar – resten göra sig icke besvär.

*

mr_bean.jpgleijonborg.jpg

Folkpartiet:
En gång Sveriges socialliberala parti som starkt betonade samhällets ansvar för de svagaste och sämst ställda.
Numera inriktade på att språktesta invandrare, betygsätta förstaklassare, spionera på sossar och anklaga sjukskrivna för fusk. Har på senare år, med all sin kraft, axlat nyDemokratis avlagda populistiska mantel. Partiet har av misstag någon förvirrad idealist kvar i ledningen. Detta ska dock inte skrämma bort mera hårdföra och kallhamrade liberalister från partiet. Känn er i stället som hemma. Ledaren Lars Leijonborg är Sveriges inofficiella svar på MrBean. Totalt frånkopplad från verkligheten.

*

ulfekman.jpggoranhagglund.jpg

Kristdemokraterna:
En gång i tiden ett minimaliserat högerkonservativt och skenheligt parti. Fick sitt genombrott när Sveriges tanter upptäckte den genomtrevlige Alf Svensson.
Numera ett hårdhudat utförsäljarparti. Vill gärna att multinationella företag ska få tjäna pengar på andras sjukdomar och olyckor. Har slutat hyckla. Gillar pigor och kvinnor som stannar hemma med barnen. Förespråkar att våra medborgerliga rättigheter ska bestämmas utifrån kön och sexuell läggning.
Har hittat en ny skenhelig och genomtrevlig partiledare i Göran Hägglund. Han har på senare tid skapat oro i leden med att förespråka, vad vissa partikamrater kallar, abortturism. Vi har alla anledning att känna oss förvirrade.

*
fester1.jpgfredrik-reinfeldt-m.JPG

Moderaterna:
En gång i tiden ett konservativt gubbparti. Har historiskt varit motståndare till alla stora sociala reformer som t.ex. allmän rösträtt.
Säger sig numera vara ett allomfattande parti. ”Vi ger er vad ni vill ha – i alla fall om ni är så blåsta att ni enbart lyssnar på vad vi säger och inte bryr er om vad vi gör.”
Slog igenom i det senaste valet med sin nya charmiga partiledare Fredrik Reinfeldt. Är det ”nya arbetarpartiet”, det ”nya miljöpartiet” och snart även det ”nya kvinnopartiet”. Allt enligt retoriken. Politiken går annars ut på att befrämja sina egna med skattelättnader och subventioner och låta de svagaste i samhället betala kalaset. Representerar i dag traditionell högerpolitik med starkt nyliberala inslag. Enbart ni med tjocka plånböcker eller masochistiskt läggning kan rekommenderas att rösta på detta parti. Eller gör som många svenskar före er – låt er luras!

*

P.S. Ni får ursäkta bilderna, det blev lite fel här och var – förvirringen är som sagt total…. 😉

*
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,
Intressant.se
Lägg till som favorit – nyligen.se

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Underbart inlägg!
    Ha det underbart och tack för att du låter oss läsa och lära av dina smarta inlägg!
    Kramar i massor!

  2. He, he, precis så uppfattarjag den oheliga alliansen också. Borgare är och förblir alltid borgare.

    Snöskottning? Nej, nu med +12 grader idag är snön i backen ett otäckt minne blott…

    ha det gott! /Katrin

  3. Jag känner folk som röstade på dessa pajaser men nu ångrar sig. ”Jag ville bara ha nått nytt och lite fräscha ideér”. Tyvärr var det så, många röstade på ”något nytt”, utan att närmare fundera över politiken. Nu är det långt till nästa val och dom kommer hinna förstöra mycket, men jag tror aldrig dom har en chans att vinna igen.

  4. Ännu ett super inlägg! Illustrationerna är högklassiga.
    Jag är inte så insatt i politiken, blev besviken för så länge sedan men inser mer och mer att jag måste delta för att förändra. Jag är en blankröstare för att inget parti står för det jag kallar moral. Solidaritet är för länge sedan utraderat ur politikers munnar. Sko dig själv och skit i andra. Att låta utsatta människor bli ännu mer utsatta i välfärdens Sverige är för mig obegripligt. Det har pågått länge och idag tror man att det drivits till sin spets men jag är övertygad om att dom inte ens är halvvägs i sin idoga föresats att knäcka en viss grupp människor totalt.
    Din blogg har lärt mig massor ska du veta. Du har en saklig beskrivning av olika saker. Du kräver inte att andra ska dela din åsikt. Det gör att man läser noga och tänker.

    Tack för att du tittar in på min menlösa blogg. Jag kommenterar folks bloggar när jag tycker jag är tillräckligt insatt men själv kommer jag inte på ett enda smart inlägg. Är nog alldeles för mesig skulle jag tro.

    Ha en skön kväll. Kram:)

  5. lenasstudio

     /  mars 12, 2007

    Kanon bra inlägg. Tycker allt verkar vara smått förvirrat när det gäller den svenska regeringen och dess ideologi.

    Har inte blivit så mycket bloggande eftersom jag håller på och uppdaterar hemsidan. 🙂
    Kram
    Lena

  6. Vi får hoppas att det blir mer av den varan så att regeringen spricker! Sköt nu om dig och ha en härlig dag!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  7. kirira

     /  mars 13, 2007

    Visst är det underhållande!

  8. Lena från Gävle

     /  mars 13, 2007

    Härligt och med viss sanning, vad jag ser, hehe!
    Fortsätt i samma stil!

  9. Haha! Jävligt roligt, och tyvärr även ganska träffande (med undantag för ”traditionell högerpolitik med starkt nyliberala inslag” då).

    Grymma bilder också!

    Hoppas det är okej med dig att jag länkar hit.

  10. *skrattar*…host host.. Fan det är ju verklighet…Tragiskt men sant ..DU ÄR BRA.. härligt….Ha en bra Onsdag../moa

  11. plainsong

     /  april 24, 2007

    Haha, toppenbra skrivet! Och en riktigt bra blogg, den har sedan jag upptäckte den för någon vecka sedan blivit en av mina favoriter.. 🙂
    Ha det bra! / K

  12. Komplimanger för ett bra inlägg. Många fullträffar på en och samma gång.

  1. Jag tror jag är tillbaks. « Mina relativa majs

Lämna en kommentar