Den som aldrig öppnar fel dörr…

Jag ägnar större delen av söndagsmorgonen åt en oerhört intressant mejlväxling mellan Håkan Juholt och författaren Jerker Virdborg i DN Kultur. Om kultur, politik, visioner, kärlek, livsvillkor och framtiden. Om hur politiken ska kunna bli mer än färdigstylade 15-sekunders klipp i TV-nyheterna inriktade på att vinna väljarna för nästa opinionsundersökning – nästa val. Det går inte att sluta läsa när man väl har börjat. Jag tänker när jag läser Juholts inlägg; Ja, en sådan statsminister vill jag ha!

Läser också en mycket välskriven reflektion av Fredrik Virtanen i AB; Skattesänkningarna är en otäck idé, Reinfeldt. Citat;

Ett land som inte kan ta hand om ­sina svaga är ett land som det är synd om. En regering som gör det till affärsidé är otäck.

Kan även rekommendera intervjun med Laleh. Jag tycks inte ha varit ensam om att falla för hennes meloditolkningar i ”Så mycket bättre” – och förälskat mig i hennes starka och känsliga personlighet.

Gårdagens ”Så mycket bättre” blev dessutom bättre än någonsin, med en rad fantastiska tolkningar av Mikael Wiehes musik.

Och visst såg jag Tomas Tranströmer ta emot sitt Nobelpris i litteratur i går. Sällan har ett pris varit så välförtjänt och så efterlängtat. Det var omöjligt att inte fälla en glädjetår.

En av Tranströmers dikter jag aldrig kommer ifrån är Guldstekel. Några rader ur den passar dessutom väldigt väl in i det debattklimat vi just nu befinner oss i. I dagens mediaklimat ska alla politiker vara felfria. Alla ord, alla stavelser som kommer ur deras munnar ska vara godkända och tillrättalagda av en PR-Guru. Reinfeldt har länge haft sin egen häxmästare – Per Schlingmann.

Men jag vet inte om jag vill leva i ett land där ingen politiker får ha visioner, tänka fritt, och någon gång till och med vågar öppna fel dörr…

Den störste fanatikern är den störste tvivlaren.
Han vet det inte.
Han är en pakt mellan två
där den ene skall vara synlig till hundra
procent och den
andre osynlig.
Vad jag avskyr uttrycket ”till hundra procent”!

De som inte kan vistas någonannanstans
än på sin framsida
de som aldrig är tankspridda
de som aldrig öppnar fel dörr och får
se en skymt av Den
Oidentifierade –
gå förbi dem!

– (ur Guldstekel) Tomas Tranströmer

*

Lästips;

Blå patriarker bygger sina drömmars stad

Drevet mot Juholt ger totalitära vibbar

Bloggtips; Jonas Sjöstedt om partiledarskapet, Alliansfritt om Reinfeldts miljöengagemang, Eva Hillén Ahlström om Juholt och media, Annarkia om EU, In your face om Sjöstedt, Martin Moberg om skolan, Netroots

Media; dn1, dn2, dn3, dn4, dn5, dn6, dn7, dn8, dn9, dn10, ab1, ab2, ab3, ab4, ab5, ab6, ab7, exp1, exp2, exp3, svt1

*

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

intressant.se

Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Tufft att säga att du vill ha en statsminister som Juholt.
    Han står ju inte högt i kurs efter den mangling den samlade borgerligheten, sossehatarna på Expressens nyhetsredaktion, deras kollegor på Aftonbladet och diverse ur hans eget parti givit honom.

  2. Laleh är ju helt enkelt underbar! En rad i Wiehe´s text säger det mesta om människan och mänskligheten: ”…med freden kommer tystnaden.”

  3. Hej,

    Fastnar för det citatet, så viktigt det är med medkänsla om precis alla i ett land…

  4. Jag blir alltid så upprymd när jag läser dina inlägg – även om de handlar om jobbiga ting. Min upprymdhet kommer sig av att jag mår så bra av att du sätter ord på det som snurrar runt i min ostrukturerade hjärna.

    Tack också för Tranströmers klokord!

  5. Ulla

     /  december 11, 2011

    Hej Ilse-Marie!
    Tack för ditt tips om mejlväxlingen mellan Håkan Juholt och Jerker Virdborg i DN Kultur, som jag lyckades hitta på Gävle Biblioteks hemsida.
    En annan bra kulturartikel av Juholt ”Om samtidens olycksbarn” som jag läste tidigare i höst finns på http://bit.ly/nvvYm4
    Jag instämmer med dig, jag vill också ha den kloka, fina, ödmjuka
    Håkan Juholt som statsminister!
    Varma Hälsningar Ulla

  6. Ulla

     /  december 12, 2011

    Hittade länken till ”Författaren Jerker Virdborg mejlväxlar med Håkan Juholt hösten 2011” http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forfattaren-jerker-virdborg-mejlvaxlar-med-hakan-juholt-hosten-2011

  7. Tack för tips om brevväxling mellan Virdborg och Juholt. Vilket driv de har i både tanke och ord! En ren fröjd att läsa!

    När jag lagt ifrån mig tidningen, blev min först tanke:

    Juholt är FÖR GOD för politikens smutsiga värld. Det är inte synd om den här mannen, trots det masspsykoshat han utsätts för. Det är synd om svenska folket som inte förstår vad de går miste om, om de fortsätter sitt papegojlika hyllande av Reinfeldt!

  8. Håller med dig Pyttiminpanna! Väl skrivet!! Tänkte också just denna tanke….

  9. Sanna (r)

     /  december 14, 2011

    Tack Else-Marie för din glöd, att du inte ger upp hoppet och tystnar i dessa mörkertider! Vi behöver dig och alla röster som envist hävdar att vi kommer att väcka vårt allianskidnappade sovande land. Vanligt hyggligt folk som ligger nedbäddade i Reinfeldts jättekuvös med sedlar nedkörda i halsen.
    Ja. Det var i sanningen ett härligt samtal mellan Juholt och Virdborg. Mycket inspirerande. Jag mailade dem genast och skrev (bl.a) att det är så här vi borde ta del av politiken dagligdags. Som allvarligt menade samtal. På kulturscener ihop med författare, och andra tänkare från alla möjliga sammanhang, samhällsvetare, forskare, klokt folk, som inte babblar partipropaganda och slår varandra i huvudet med hätska genmälen och hat. När politiker möter oss genom riksdagsdebatter och liknande bara ökar det misstron mot politiken.
    Jag blev glad av mycket av det Juholt skrev. Men för att han ska attrahera fler väljare måste han nog jobba på sin verbala förmåga, det finns något osmidigt och patriarkalt som retar upp mig, jag hör mest bara fraser som kommer lite som i staccato och det känns mossigt (detta sista skrev jag inte till Juholt eftersom det är taskigt men jag hoppas att han kan hitta fram till det tonläge han har i skriftspråket för det är lysande).

  1. Är Juholt en politiker som överskrider ramarna för det mediala samtalet? « VÄNSTRA STRANDEN
  2. Dagen efter… | Annarkia
  3. Sjukförsäkringen är fortfarande som ett öppet sår för regeringen! | LO Bloggen

Kommentera

