Utförsäkringen slår sönder människors liv

Den senaste tiden har det kommit allt fler skrämmande siffror och rapporter som visar vilket fiasko de nya sjukreglerna är – och vilka fruktansvärda konsekvenser de har fått.  Allt fler utförsäkrade tvingas söka socialbidrag eller får förlita sig till välgörenhet för att överleva.

Ett stort antal utförsäkrade som räknas som ”lyckade fall” – en siffra mindre i statistiken – är de som tidigare hade sjukersättning på deltid. Nu ”väljer” de att gå ned i arbetstid och själva betala sin ohälsa – istället för att bollas mellan arbetsförmedlingen och försäkringskassan. Andra tvingas ”välja” mellan att säga upp sig eller få sparken när de slits ut eller drabbas av långvarig ohälsa.

Men, de som drabbas är inte bara siffror i statistiken, de är människor av kött och blod. Många får sina liv sönderslagna. Här är en berättelse från verkligheten…..

Utförsäkrade Yvonne från Göteborg höll på att bli hemlös med sin son på åtta år, newsdesk citat;

Tack vare bidrag från Stadsmissionen kunde Yvonne Aloba, 56, betala sin hyra och bo kvar i sin lägenhet. Yvonne blev utförsäkrad i januari 2010 och blev tvungen att skriva in sig på Arbetsförmedlingen för att få behålla sin sgi. På Arbetsförmedlingen konstaterade man att det inte fanns någon form av arbete som kunde bli aktuellt för Yvonne. Förutom fibromyalgi har Yvonne: artros, hypotyreos, ibs och kroniskt trötthetssyndrom.
– Utförsäkringen har slagit sönder hela mitt liv. Jag har stått med min enorma oro och min son på åtta år och inte vetat hur jag ska klara morgondagen, säger Yvonne.

/…/

Vad skulle du vilja säga till socialförsäkringsministern om du fick träffa honom?
– Jag vill inte träffa honom om jag ska vara ärlig. Sjukförsäkringsreglerna har förstört hela min tillvaro. Jag har jobbat sedan jag var 15 år och gjort rätt för mig i samhället. Och nu sviker samhället mig som tack.

Hur ser du på framtiden?
– Den är mörk. Sjukförsäkringsreglerna måste omgående ändras. Reglerna är människofientliga. /../

Läs hela!

En annan utförsäkrads berättelseNedräkningen har börjat.., citat;

Så Herr Reinfelt ser det ut, kan du föreställa dig vad som händer de människor som inte längre har någon röst? Kan du det?

Läs; Regeringen kände till att de nya sjukreglerna skulle skapa problem

*

Bloggtips; Alliansfritt om hur sänkt krogmoms kallas för ungdomssatning, Eva Hillén Ahlström om sveket, Kaj Raving om hur högerpolitiken genomdrivs, Martin Moberg om ett pågående systemskifte, Netroots

Media; svd1, svd2, svd3, svd4, svd5, dn1, ab1, exp1, exp1, sr

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. ja fy säger jag .. jag har funderat varför jag om betala skatt i 38 år ska behöva sitta och glo i ett kyslkåp där det finsn lite lingonsylt senpa och två korvbröd.. Var det verklign det här jag slet och dubbeljobbade för under min yrkeskarriär..var det det här som fick mig att gå till jobbet innan 7 på morgnen och itne komma hem förän kl 20,,,,fast ajg var sjuk redan då…. Var det för lingonsylten senapen och korvbrödet?????

    Nyss ringde kronofogden igen och undrard när jag kan påbörja min skulddsanering.. ja s när jag får pengar.. När är det?? och när jag får dem räcker det mer än en vecka nästa gång???

  2. Det är nog inget misslyckande det här, utan precis vad regeringen ville åstadkomma. De som drabbas ska fungera som avskräckande exempel för alla dem som fortfarande jobbar och dessutom dra ner lönerna för dessa.

  3. T Lindholm

     /  september 13, 2011

    Det här har satts i System av Alliansen, m.a.o är det uträknat från allra första början.
    Från att bli Utförsäkrad trotts( Läkarintyg,Läkarutlåtanden, så är det Försäkringskassan som bestämmer), till Arbetsförmedlingen ”om man inte har ett tidigare Arbete att gå till”,( trotts att man är Sjuk fortvarande).

    I det här läget har den sjuke inte mycket att säga till om, i princip är man rättslös. Därför” Tvingas” den sjuke att gå med på det mesta som Arbetsförmedlingen säger!

    Efter som, om man nu skulle få för sig att vägra ja då blir det inget Försörjningsstöd” Soc:bidrag”, och därmed äventyrar den Sjuke sitt boende, riskerar alltså att bli Bostadslös.

    Därför kan dom Arbetslösa, Sjuka, Handikappade,som är Utförsäkrade eller Nollklassade,Tvingas, utnyttjas till att jobba Gratis, och gratisjobb finns det gått om. Det verkar som att även Gratis Arbetsplatserna är ”uttänkta” redan innan,och att det ingår i själva ”kedjan”.

    vi kan se här hur utbrett det är:
    http://blogg.svt.se/fas3/hjalp-oss-kartlagga-fas-3/

Kommentera

