Protestlistor mot utförsäkringarna – det är bråttom nu!

Påskuppropet mot utförsäkringarna är i full gång – runt om i  landet samlar nu diakoner in namnlistor i protest mot sjukreglerna.

Dalarnas Tidning, citat;

Det är bråttom – allt fler människor tar sitt liv i desperation, berättar diakon Rosita Borum-Halvars. /…/

-Reglerna måste ändras och vi vet hur hårt många människor drabbas. Många orkar inte själva överklaga. Vi måste vara de svagas röst. Det räcker inte med att sitta på sitt rum och be när människor går under, sa Rosita Borum-Halvars

-Vi möter dagligen problemet och förtvivlade människor som står med läkarintyg Försäkringskassan inte tror på. Läkarens ord betyder ingenting. Många skäms att komma, att behöva tigga i ett välfärdssamhälle, säger Isabel Ramberg, diakon i Näsby/Frövi och Ronald Henriksson, Västerås stadsmission håller med.

-Det borde finnas en känsla, ett sätt att hantera detta på ett vettigt sätt och konstruera ett system som fungerar, säger Ronald Henriksson.

Men det är bråttom för diakonerna berättar att det går fort utför med många människor.

-De känner sådan vanmakt att vissa tar sitt eget liv, säger Rosita Borum-Halvars.

Och det är på grund av detta det är så bråttom. Det är inte att vänta, anser biskop Thomas Söderberg.

5 000 har skrivit på kyrkans upprop i Skara stift

*

Skriv på protestlistor;
Påskuppropet
Ett upprop om att riva upp sjukförsäkringen

Gå med i Facebookgruppen; Påskupprop mot utförsäkringarna

Nu är 50 orter inbokade för manifestation – mer på facebook

Ladda ned affisch och sätt upp runt om i landet

Påskupprop mot utförsäkringarna i Stockholm;
Medborgarplatsen 25 april kl 14;00

Länkar:

Martin Moberg; Sjuka sjukförsäkringen
De tystas Röst; Påskuppropet engagerar
Charlotte Therese Björnström – Påskuppropet är varken höger eller vänster
Bitte Assarmo – Att agera mot utförsäkringarna är en kristen skyldighet
Svenska Kyrkan – Brev till Statminister Fredrik Reinfeldt
Tankesmedjan allmänmedicin – Förutspått om utförsäkrade
Sveriges Kristnas Råd – brev till regeringen
LO:s brev till regeringen (2008, 2009, 2011)
Påskuppropet i svt
Skrämmande varningar före de nya sjukreglerna röstades igenom
Landets alla fackförbund och patientorganisationer välkomnas att delta i påskuppropet
Myterna om sjukförsäkringen
Humanitär katastrof för de som drabbas
Hur kunde vi välja Moderaterna igen
Proteststorm mot utförsäkringarna
Förbön att användas under gudstjänsten annandag påsk 25/4 2011

*

Bloggat; Alliansfritt om att rösta i riksdagen, Annarkia om Libyen, Greiderbloggen om kärnkraft, Kaj Raving om övertidsarbete, Lena Sommestad om en privatiserad stat, Netroots

Media; dn1, dn2, dn3, dn4, svd1, ab1

*

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Ja hur ska man orka kämpa mot när man är sjuk. Jag är nu utsatt för nagelfarning och har aldrig blivit så förnedrad i hela mitt liv. Jag försöker jobba så mycket som möjligt, villket innebär max 10 timmar i veckan. Man tror inte på mina uppgifter och vill se en dagbok på 4-5 månader tillbaka vad jag gjort, istället för att uppskatta att jag försöker allt vad jag kan. Trots jag svimmat, medicinerar kraftigt och har en tydlig diagnos på en fysisk sjukdom, så ifrågasätts jag. Jag skulle vilja anmäla och driva process mot FK, men vid offentlighet av min sjukdom riskerar jag bli av med de kunder och jobb jag har och vem vill frivilligt visa upp sig i pressen eller liknande. Men snart är gränsen nådd, jag skiter i konsekvenserna och tar striden via anmälan om förtal eller kanske till Europadomstolen? Jag känner mig som en brottsling, dom säger ju indirekt att jag ljuger och missbrukar systemet. Hur försvarar man sig mot det? I min verksamhet kan jag inte jobba svart eller tror de att jag jobbar gratis resten av tiden? Om jag hade orkat mer hade tjäna oerhört mycket mer än det lilla försäkringen från FK, och jag hade inte haft svårt att få jobb. Men kanske kan jag jobba 20 timmar i veckan om jag tar det lungare? Jo jag kan göra samma jobb jag gör idag på 20 timmar också, men vad är vitsen med det om resultatet blir det samma? Jag har inget social liv kvar då jag bara orkar jobba, resten av tiden måste jag vila och återhämta mig. Men hur ska jag orka driva något mot FK utan att sluta jobba helt, och är det lönt – jag har i bästa fall 5 år kvar att leva – ska jag verkligen förstöra den tiden med en process?

  2. En annan Fas3:are

     /  mars 18, 2011

    Kära ”Ett enstaka fall till”. Det är lika vidrigt upprörande varenda gång. Att läsa hur man behandlar dig och andra svårt sjuka med arbete som du inte mäktar med och orimlig nervpress från regeringen via försäkringskassan. Jag vet inte hur jag ska härbärgera raseriet som flammar upp. Hjärtat klappar fort-fort-fort. Jag förstår inte hur vi ska klara av att överleva fram till nästa val, vi som inte har en prognos som säger att vi kanske inte kommer klara av att hålla oss vid liv de närmaste åren. Jag inser ju att det hjälper inte dig att hoppas på ett regeringsbyte 2014. Du måste få hjälp nu.

    Mitt hopp står bland annat till Påskuppropet. Att vi blir tillräckligt många som marscherar ut, att oppinionen blir tvärbred, att alla de samhällsgrupper och samhällsklasser som gett regeringen mandat också äntligen fått nog. Då blir det politiska priset för Reinfeldt alltför högt. Då måste han åtminstone lägga ner förföljelsen av de riktigt svårt sjuka. Som en eftergift. Och då kanske det är kört? För om en av käglorna faller så drar det med sig fler… och moderaternas masterplan att skapa en permanent underklass kanske kan sopas av banan innan det är för sent…

  3. En annan Fas3:are

     /  mars 18, 2011

    ps,

    ps,

    Idag syns ett litet ljus i mörkret för oss som tvångsarbetar utan skälig lön i fas3. Fackförbundet Kommunal i Västerås har satt stopp för fler Fas 3-placeringar inom vård och omsorg. Enligt representanten på orten Nicklas Gustafsson har “intresset från arbetsgivarna bara blivit större och Fas 3 har nu gått för långt, därför sätter facket lokalt stopp för fler platser inom äldreomsorg och psykiatri i Västerås”.

    Att man inte opponerat sig tidigare är naturligtvis inte försvarbart men detta är ändå den första reella ljusglimten för oss slavarbetare. Förhoppningsvis kommer det leda till att även andra lokala fackförbund vågar sätta ner foten.

    Se länk:

    http://svt.se/2.33831/1.2365418/kommunal_stoppar_fas_3

  1. Varför nekas lågavlönade oftare sjukpeng? | LO Bloggen

Kommentera

