Unga pensioneras, medelålders utförsäkras

Under alliansregeringens första fyra år har två rekord slagits när det gäller sjukförsäkringen;

  • Aldrig förr har så många medelålders långtidssjuka kastats ut från försäkringen och nekats sjukpenning eller sjukersättning (förtidspension). De allra flesta är kvinnor som under många år har slitit ut sig fysiskt och psykiskt i sina arbeten, och/eller drabbats av kroniska sjukdomar/smärttillstånd.
  • Aldrig förr har så många unga (under 30 år) förtidspensionerats som under de senaste fyra åren. Ökningen har accelererat och fördubblats sedan alliansregeringen tillträdde.

Att äldre och medelålders svårt sjuka, ofta med ett långt arbetsliv bakom sig, kastas ut från försäkringen samtidigt som allt fler unga nekas en väg in i samhället med arbete och gemenskap är sannerligen en ”politisk katastrof”. Den ena sidan av katastrofen vill socialförsäkringsministern inte kännas vid – den andra erkänner han nu, citat, svd;

– Vi kan inte fortsätta parkera unga människor i en förtidspensionering som de aldrig kommer ur. Det är inte rimligt, det är en politisk katastrof att det blivit så här, säger Ulf Kristersson till SvD.

Samtidigt betonar han att det inte handlar om att ”pressa ut” någon på arbetsmarknaden: – Det här ska göras varsamt.

Man får sannerligen hoppas att regeringen denna gång lärt sig av sina misstag, för någon ”varsamhet” har aldrig visats alla de som hittills har utförsäkrats. Kronisk sjuka och utslitna, cancerpatienter, psykiskt sjuka…otaliga är exemplen på hur svårt sjuka har kastats ut från försäkringen, blivit fattigare, sjukare och i många fall tvingats till socialen för att överleva.

Men, regeringens ”politiska katastrof” handlar inte bara om sjukförsäkringen. Man har skapat ett samhälle där arbetsgivarna kan kasta ut och rata sjuka och funktionshindrade – redan efter sex månaders sjukskrivning. Samtidigt låter man långtidsarbetslösa arbeta gratis åt företag som tjänar storkovan. Arbetsmarknadsutbildningen, vuxenutbildning,  och möjligheten till en andra chans har reducerats eller helt tagits bort.

I skolan sorteras numera de ”lågpresterande” ut tidigt, stämplas och ratas. De är ”icke lönsamma” – varken för vinstmaximerade riskkapitalbolag eller för framtida arbetsgivare. Inget annat land har gått så långt som Sverige när det gäller att tillfredsställa marknaden som suktar efter ”snabba cash” ur välfärdens skattekista.  Funktionshindrade och andra som inte kan prestera till 110 procent ratas när marknaden själv får bestämma.

Ökad segregering och ökade klyftor kännetecknar i dag vårt ”välmående och framgångsrika samhälle”. Hur väl vi mår av denna politik i längden återstår att se. Men i ett samhälle där en tredjedel ratas eller lämnas åt sitt öde – i det samhället kommer inte heller den ”välmående” eliten och medelklassen snart att må så särdeles bra….

Om de inte väljer bort ”samhället” förstås…och följer Margaret Thatchers linje….

There is no such thing as society

*

Skriv på namninsamlingen Sjukupproret

Gå med i Facebookgruppen Påskupprop mot utförsäkringarna

Läs mer här; Påskupprop mot utförsäkringarna

Skriv på mot de omänskliga utförsäkringarna

Läs mer; Utförsäkringens oskyldiga offer, Ge utFasade riktiga rättigheter

*

Bloggat De tystas röst – Påskupprop, engagera dig, Peter Andersson, Veikens blogg, Martin Moberg, Olas tankar, Alliansfritt Sverige, Röda Berget, Nertroots

Media; ekot, svt1svd1, svd2, svd3, svd4, svd5, svd6, svd7, ab1, ab2, ab3, dn1, dn2, exp1, exp2, lo-t1, lo-t2,

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

intressant.se

Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Tyvärr verkar övervägande delen av svenska folket ha samma uppfattning som alliansen.
    Hur gör vi
    för ändra det egoistiska synen på människan
    hur kan vi
    för att få människor att inte lägga ansvaret på den enskilda personen för sin arbetslöshet eller sjukdom.
    Sveriges framtid är död som en nation av allas lika värde och vi kan bara tacka oss själva att vi tillät det…

  2. Det är smärtsamt att läsa allt detta, men samtidigt är det verkligen angeläget att du skriver om dessa missförhållanden, Ilse-Marie. Att utslitna, medelålders personer misshandlas å det grövsta av Fk vid långvarig sjukdom det vet vi, men att yngre personer förtidspensioneras i den utsträckning du anger var nytt för mig.
    ”Tyvärr verkar övervägande delen av svenska folket ha samma uppfattning som alliansen.” skriver mona.
    Jag undrar om det är på det sättet egentligen. Jag tror att alltför många har fullt sjå med att klara familj, hårt arbete och bångstyriga arbetsgivare för att orka engagera sig. Våra borgerliga medier gör oss dessutom inte uppmärksamma på detta så det stör.

  3. Ursäkta en misstänksam tanke, eller så har jag missuppfattat det hela!

    Varifrån kommer uppmärksamheten om att så många unga sjukpensioneras? Är det Kristerssons egen upptäckt när han rannsakar reformen? Det här låter som när drevet om ”fusket” började.

    Vad jag förstår handlar det här om unga med funktionshinder psykiskt eller fysiskt och där kan jag tycka att det viktigaste är att de har en försörjningstrygghet.

    Ska man nu börja resonera i termer att det är förnedrande med sjukpension, att de är utanför, så ger jag mig den på att misstagen upprepas. Det blir nu denna grupps tur att ”slussas” ut, eller snarare tvingas ut. Inte kommer det att ske på ett smärtfritt sett.

    Dessvärre kan det här snarare ge en startgrop för att slänga ut alla med definitiv förtidspension, med en motivering att de ska “ombedömas“. Då kan det låta bra i statistiken att börja med åldersgruppen under 30 år!

    Jag hoppas jag har missuppfattat saken för vi måste alla se upp så inte ännu fler sjuka hamnar i kläm.

  4. Ja Lars… jag tror också att väldigt många inte alls engagerar sig. Jag har svårt att tro att en majoritet är så grymma att de skulle acceptera hur illa de ser ut om de verkligen förstod och visste. Jag hoppas det. Sedan måste man minnas – det var först när nya M stal S retorik som man började vinna val. Folk i allmänhet är lurade av all högerpropaganda i media.

    Och visst Bella – jag tror säkert att det ligger en baktanke i det Kristersson säger. Målet är säkert att få bort så många unga som möjligt från sjukpensionen (det var på gång redan för något år sedan). Men faktum kvarstår – Det är grymt att förtidspensionera unga som både vill och kan jobba om de bara skulle få chansen. Lika grymt som att kasta ut utslitna och sjuka medelålders från sjukförsäkringen efter bestämda tidsgränser.

  5. Marita

     /  januari 27, 2011

    Ja visst är det konstigt hur Alliansen får hålla på som dom gör, det räcker att dom kör sitt mantra att hjälpa folk ur utanförskapet så faller majoriteten av folket in i någonslags masshypnos och godtar allt de gör.

    Eller vad annars kan det vara för fel på Svenska folket när dom inte ser att det Alliansen gör är exakt det motsatta mot vad de säger.

  6. Eva

     /  januari 27, 2011

    Såvitt jag förstår ska även den definitiva sjukpensionen som är så svår att få, omprövas vart tredje år. Då kan man ju undra varför det är så svårt att få den! Jag har en vän som blev nekad nyligen, trots utmattning, flera reumatiska diagnoser, en whiplashskada OCH att man i utredning konstaterat att hon inte har någon arbetsförmåga alls! Motiveringen: Det kanske kommer nån behandling som gör att hon blir friskare om några år. Mn hon är ju för höge Farao sjuk NU!!

  7. Kvinna

     /  januari 28, 2011

    Jag bävar för när omprövningar på stadigvarande sjukersättning drar igång.
    Jag fick stadigvarande just för att FK:s utredningar knäckte mig, jag hinner inte leta mig upp till ytan innan FK ska dra ner mig igen.

  8. T lindholm

     /  januari 28, 2011

    Vi som har varit med ett tag, allafall flertalet ( hoppas jag) har uppmärksammat att det just Medierna som är av stor betydelse, och som ” styr” mångas uppfattning och tankar. Det är om man skall vara mild i tonen en ” sårjlig katastrof” bland befolkningen. Denna borgar smörja som nu finns i ,både i Tidningar och TV är nästan i allafall total. Om man tänker efter så saknas många av människorna i Medierna nästan helt nu som man tidigare brukade se t.ex i TV dagligen i nyhets sändningarna,människor som har en högre position i sammhället och vilkas ord väger tungt. Jag skulle vilja se ett brogram, som upplyser folket om allt djävulskap på Försäkringskassan, som sker bakom våra ryggar, i en följetång i flera avsnitt hellst! Jan Joseffson som Brogramledare förståss. Jag tror att det skulle bli kanske lite fler tittarsiffror i ett sådant brogram än Idol eller Robinson eller något annat sk ” underhållnings” brogram!

  9. Linnéa

     /  januari 29, 2011

    Jag kan bara hålla med. Vi som nu närmar oss 50 och har haft tidsbegränsad sjukersättning som tar slut sitter och oroar oss alldeles för mycket. Den kommentar jag fårr när jag säger att jag är orolig för att inte få sjukersättning är så gott som enstämmig: ”Inte behöver du vara orolig, det ärklart att du få. Det är ju uppenbart att du inte kan arbeta!”
    Ja, det är uppenbart att jag inte kan arbeta på ett ”vanligt” arbete, inte ens i mitt ordinarie arbete som var både fritt, lätttanpassat, vanligen inga tyngre lyft än en väska med papper/material att dela ut på te x kurser. Jag hade eftersom jag arbetade inom företagshälsovården främst med utbildningar och grupper tillgång till ergonomiskt utformade stolar mm när jag satt på det kontorsrum jag hade. I föreläsningsssalen likaså..

    Men inte ute hos kunderna, där fick jag anpassa mig efer deras samlingslokaler. Det var mycket resor ( idag är jag beroende av färdtjäns och kanbara åka några mil i sträck)

    Jag kunde också planera mitt arbete till stor del själv. Men inte ens detta klarar jag idag.
    Dock så har försäkringskassa nämt ”restarbetsförmåga” men min handläggare på FK anser att sjukersättning är det rimligaste. Men det är inte han som bestämmer…
    Jag har kvar stora delar av min förmåga att tänka, läsa och skriva samt föra ett samtal. Jag klarar också av att ta till mig även ”svårare” litteratur. Just detta tror jag kommer att bli det osm gör att jag kommer att bli bedömd som tillräckligt frisk för att delta i arbetsförmedlingens verksamhet.

    Jag är djupt oroad. Dels för min situation, men också för hela vårt samhälle. Vi har haft ett samhälle där vi solidariskt ställt upp på varandra och en fördelningspolitik som inneburit att när jag arbetade som mest, kunde och skulle jag betala in hundratusentals kronor till stat och kommun som var ämnade att användas för dem som var sämre lottade än vad jag var då.
    Nu – var är alla dessa pengar som vi under så lång tid betalat in till ett försäkringsskydd som inte existerar?

    Det sägs att det idag inte går att leva på en lön om man är två personer. Många som har sjukersättning tvings till det och finns då barn i familjen så blir det än svårare.

    Vem vill egentligen ha ett samhälle där sjuka och arbtslösa har så låga ersättningar att de inte ens kan klara de mest nödvändiga utgifterna? Ett samhälle sär socialförvaltningen säger när man ber om hjälp: ”Ni har haft 300 eller 400 eller 200 kr i överskott enligt ”norm” de senaste tre månaderna. Ni har inte sparat dem, alltså kan vi inte ge ersättning.”

    Det sägs: ”Ni som är sjuka har inte de kostnader vi som aarbetar har” Nej, det har vi inte, men vi har andra kostnader. Sk enklare hjälpmedel kan kosta allt från någon 50-lapp upp till en bra bit över 1000 kr. Vårdbesök kostar, även om det finns högkostnadsskydd. Den av läkaren beordrade och absolut nödvändiga kostnaden för träning fins inga högkostnadsskydd, utan det är terminsavgifter och färdtjänst till tränigslokalerna. Medicinen – allt fler läkemedel lyfts ur högkostnadsskyddet osv. När jag behöver hjälp av hemtjänsten kostar det.

    Förlåt mitt långa inlägg, men personligen är jag så oroad av detta att det påverkar min hälsa negativt. Vad får det för konsekvenser?

    Tack för att du Ilse-Marie lyfter upp detta till ytan. jag önskade bara att fler skulle reagera!

  1. Unga ställs åt sidan. | Annarkia
  2. En regering som strutar i alla som inte jobbar! | FASAN
  3. En kontraproduktiv utsortering « Ett hjärta RÖTT
  4. Ej uppdaterad eller ljuger han? | Jan-Eriks blogg

Kommentera

