Så funkar den – arbetslinjen

Arbetslinjen, Sverige, december 2010…..

Syftet med alliansens ”arbetslinje” har varit att minska arbetslösheten genom att öka klyftan mellan de som jobbar och de som inte jobbar för att på så vis öka incitamenten för att arbeta.

Metoderna är dessa;

  • Hårdare regler i sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen.
  • Jobb- och utvecklingsgarantin.
  • Lägre ersättning för sjuka och arbetslösa (i sista steget – ingen alls) och högre skatt.

Så här funkar det – i praktiken;

Hårdare regler i sjukförsäkringen….

Ett av de senaste exemplen….

Citat, ab;

Han är rullstolsburen och nästan blind. 20 timmar i veckan genomgår han ­dialys. Resten av tiden går åt till återhämtning.

Men nu ska Jan Gustafsson, 43, tvåbarnspappa från småländska Sävsjö utförsäkras. Och tvingas söka jobb.

Jobb- och utvecklingsgarantin….

Jusektidningen, citat;

Det kallas gratisjobb, slavkontrakt eller Fasan. Regeringens program för långtidsarbetslösa ska höja deras kompetens och ge jobb genom praktik. Problemet är bara att nästan ingen får jobb. Och att människor känner sig kränkta eftersom de måste jobba gratis.

/…/

Regeringens största program för arbetslösa växer snabbt. För tre år sedan fanns knappt 26 000 personer i den så kallade jobb- och utvecklingsgarantin, nu är det över 83 000.

Lägre ersättning – eller ingen alls….

Ab citat;

Multisjuka Linda Gustafsson, 38, har levt på 2 200 kronor i månaden sedan februari. Trots 16 diagnoser menar Försäkringskassan att hon är fullt kapabel att arbeta. Den 1 januari blir hon och 15-årige sonen Casper hemlösa. – Jag är desperat, jag vet inte vad jag ska ta mig till, säger hon.

Sista steget i jobb-och utvecklingsgarantin – fas 3….

Den arbetslöse får ingen lön eller utbildning, men tvingas arbeta 40 timmar i veckan . Arbetsgivaren får 225 kr/dag eller 5 000 kronor i månaden. I dag har drygt 24 000 personer en sådan placering – en fördubbling sedan årsskiftet – och antalet ökar stadigt.

Gill Hagström, 61 år, är av deltagarna i fas 3, citat, sr;

Det är inte bara det att folk mår dåligt som är i fas 3, det urholkar hela arbetsmarknaden. Jag konkurrerar med mig själv, varför ska de anställa mig när de kan få mig gratis, och dessutom få 5 000 kronor i månaden för mig? Fas 3 dumpar ju löner.

En annan fas 3 deltagare (kvinna 54 år) tidigare miljöchef och byrådirektör på bland annat SCB, säger så här i Jusektidningen, citat;

– Man förlorar allt i Jobb- och utvecklingsgarantin. Jag har varit politiskt aktiv på fritiden men får inte vara det längre eftersom jag då inte står till arbetsmarknadens förfogande. Mitt uppdrag som nämndeman vid Migrationsdomstolen får jag behålla på nåder. För mig är praktiken meningslös. Jag kan inte överleva på de här pengarna och sysselsättningen kommer aldrig att leda till en anställning. Och att hitta en praktikplats som passar min kompetens är jättesvårt. De arbetsgivare som är seriösa vill inte ha något med Fas tre att göra.

Facit av ”arbetslinjen”;

  • Antalet långtidsarbetslösa ökar stadigt. Den totala arbetslösheten ligger på rekordnivåer – trots att konjunkturen har vänt.
  • Antalet socialbidragstagare har exploderat – enligt kommunerna själva beror en stor del av ökningen på de hårdare reglerna i sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen.
  • 10 000 fler barn lever i familjer som är beroende av socialbidrag än för 4 år sedan.
  • Jobb- och utvecklingsgarantin beskrivs som ett förnedrande fiasko.

Men….

Enligt statsministern och andra företrädare för alliansen har ”arbetslinjen” lyckats bra. Eventuella problem har inget samband med regeringens politik.

Fredrik Reinfeldt sa själv så här i torsdagens frågestund i riksdagen, citat;

– Det är inte relaterat till vår politik på något sätt… (om barnfattigdomen, ökade klyftor etc)

Fan´trot´…

Men, visst har de lyckats bra, i alla fall på en punkt….

Klyftorna har ökat (”- på rättvisegrund” som statsministern uttrycker det)… precis som det var tänkt!

Fredrik Reinfeldt har all anledning att vara stolt!

*

Läs mer; Sagt om fas 3, Regeringens miljardsatsning ger inga jobb, Jobb- och utvecklingsgarantin fas tre

LO-tidningen; Vad ska vi göra med de utförsäkrade, Sjuka hamnar på undantag

*

Bloggat; Kaj Raving, Annarkia, Martin Moberg, TaggaNer, Alliansfritt Sverige, Netroots

Läsvärt; Motvallsbloggen del IV

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Nu väntar vi bara på siffrorna som visar att medellivslängden minskar i Sverige – också. Vi kan vara säkra på att de kommer för det gör de automatiskt när fattigdomen ökar.

  2. Susanna R.

     /  december 14, 2010

    Regeringen har gett avslag på samtliga motioner om en förändring av den skoningslösa arbetsmarknadspolitiken inför det kommande budgetåret 2011.

    Riksrevsionen kritiserar granskningen och effekterna av FAS 3 men regeringen anser att den inte har varit i kraft tillräckligt länge för att riktigt kunna utvärderas och står fast vid åtgärden.

    Man kommer således placera ytterligare tusentals långtidsarbetslösa i slavarbete även under 2011.

    Jag ser fram emot en vår med kraftfulla manifestationer mot alliansen med arbetsmarknadsminister Hillevi Engström i spetsen och direkta aktioner mot de kommuner, företag och så kallade sociala företag som utnyttjar möjligheten.

    VI MÅSTE GÖRA MOTSTÅND!!!

  3. Linda Gustafsson

     /  januari 31, 2012

    Hejsan. Jag är oerhört tacksam att ni tar er tid och bryr er om mig. Jag har inte riktigt haft orken att skriva tidigare till alla som läst och tyckt till. Jag har åter tagit kontakt med Josefin sköld för en uppföljning. Skall på rättegång i morgon i Uppsala kl 13.00 på förvaltningsrätten mot försäkringskassan. Kan meddela att jag är utförsäkrad igen och beviljas ej att arbeta deltid. Var på ett överlämningsmöte (som jag själv begärt) i måndags med en läkare, två arbetsförmedlare och Riita HögbergSom är min handläggare på FK i Fagersta. Riita lämnade mötet efter en kort tid då jag verkligen ville höra från henne hur hon resonerar kring alla de avslag hon ger. FKs egen rådgivande läkare anser mig för sjuk för att arbeta.
    Nu hoppas jag på att förvaltningsrätten ger ett annat beslut. Denna förhandling är om 2010
    Hälsningar Linda Gustafsson
    Lindagustafs@hotmail.com

  1. Tweets that mention Så funkar den – arbetslinjen « Ett hjärta RÖTT: Syftet med alliansens ”arbetslinje” har vari... #arbetslinjen #svpt -- Topsy.com
  2. Motvallsbloggen » Min svenska historia IV (Hur vänstern, miljörörelsen och feminismen dog)

Kommentera

