Vad som fattas är den politiska viljan

Den borgerliga regeringen sa i gårdagens utfrågning om ”tågkaoset” blankt nej – det blir inga mer pengar till järnvägstrafiken. Den är bortprioriterad.

Så här uttryckte sig Anders Borg redan år 2007, citat;

Samtidigt betonar finansminister Anders Borg att 70 procent av statens trafikinvesteringar bör gå till vägar, bara 30 procent till järnvägar.

– En investering i väg är fyra-fem gånger viktigare än i järnväg. Vi har överinvesterat i järnvägar. Vi måste våga göra en prioritering.

Anders Borgs prioriteringar handlar om helt andra saker….

Mikael Nyberg, Skenande orättvisa, citat;

/…./

Vi måste spara ihop till ”en krigskassa till nästa gång det smäller”, förklarar Anders Borg (Svenska Dagbladet 29 nov). Han syftar på bankerna och de skenande bostadspriserna.

Bankernas utlåning är i dag tre och en halv gång så stor som BNP. Det är mer än i USA före det finansiella sammanbrottet och närmar sig irländska tal. Produktiva investeringar är det sällan tal om. Det mesta går till köp av allt dyrare bostäder.

I ena änden av ekonomin finns pengar i överflöd, i den andra snålas det i övermått. I snart 30 års tid har politikerna underblåst marknadernas svindlande affärer med kommersiella fastigheter, it-aktier och bostäder, och varje gång det smällt har staten räddat bankerna ur knipan. Sist hivade den upp motsvarande 49 procent av BNP i nödlån och garantier.

Nu ska vi spara ihop till nästa omgång. Då finns inte budgetrum för fungerande tåg. Staten ställer sin kreditvärdighet till bankdirektörernas förfogande men tillåter sig inte att låna till en upprustning av den svenska järnvägen.

Hur får Anders Borg politiskt stöd för detta val? /….läs hela!/

Åsa Linderborg ger denna förklaring, citat, ab;

/…/

Men ansvaret ligger inte hos dem i SJ:s uniformer, utan hos alla dessa välutbildade, välavlönade pendlare som till övervägande majoritet stödjer denna satans avregleringspolitik, som gör att inget funkar och alla skyller ifrån sig på varandra.

Det spelar igen roll hur mycket SJ än går med vinst, pengarna plöjs ändå inte ner verksamheten – de använder Anders Borg till annat. Som skattesänkningar för pendlare som förbannar att en kollektivtrafik på dekis gör att de aldrig kommer i tid varken till hem eller jobb.

Ingvar Persson knyter ihop säcken på ett briljant sätt , ab, citat;

/…/

Järnvägen har format vår syn på avstånd, vår syn på tiden och järnvägsstationerna har skapat dagens stadsmiljöer. När järnvägen får förfalla faller också tron på gemensamma lösningar, på samhället.

Upplevelsen av ett antågande barbari i väntan på ett försenat tåg är alldeles äkta. /…/

Pengarna finns, liksom idéerna och behoven.

Vad som fattas är den politiska viljan.

*

Tillägg – missa inte Alliansfritt Sverige;

Regeringen inte ansvarig för ökad fattigdom, citat;

NOTIS. Statsministern låter i riksdagens frågestund meddela att de försämringar som har gjorts i sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna inte har haft någon som helst påverkan på människors ekonomiska marginaler, och eventuella tidsmässiga sammanträffanden med ökad fattigdom är en ren slump./…/

Bloggat om tågkaoset; Svensson, Badlands Hyena, Jinge, Peter Andersson, Netroots

*

Till sist… mer om socialdemokratins framtid…..

Lästips; Göran Greider – Vägen tar slut och ett parti rullar över kanten

P.S. Förslag till ny partiordförande – Lena Sommestad eller Morgan Johansson

Bloggtips; Eva Hillén Ahlström – Jag älskar dig Göran Greider, Lena Sommestad – Ge de unga chansen att lyfta S

Tidigare bloggposter i ämnet; Trovärdighet är nyckeln, S har bitit sig själv i svansen

*

Media; svd1 – regeringen drar fel slutsats om finanspolitiken

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Advertisements
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Erik

     /  december 11, 2010

    Varför klarar sig inte järnvägen på det de tar betalt för transporter av folk och gods? Är det ett så kostnadsineffektivt transportmedel så kanske det är dumt att investera mer i det?

  2. Erik:
    Det är nu inte riktigt så enkelt, och hur tågen klarar sig beror ju bl.a. på hur vi satsar. Eller glömmer du bara att nu ska det satsas massor med pengar på vanliga bilvägar och att detta är en gigantisk statlig satsning som innebär väldiga bidrag till både privatbilismen och lastbilstrafiken.

    I det längre loppet kommer satsningar på vägtransporter framför järnvägstransporter att visa sig ha varit väldigt dyrt och lika med att leva på kredit. Då kommer man att säga att priset på olja aldrig var förnuftigt och att den ensidiga satsningen på vägtransporter var vansinnig.

  3. Susanna R.

     /  december 14, 2010

    ps,

    länk till arbetsmarknadsutskottets betänkande:

    http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3322&rm=2010%2F11&bet=AU2

  4. Linnéa

     /  december 16, 2010

    Jag ser på bilden av Anders Borg som du lagt ut i detta inlägg. Bilden i sig för mig att tänka på mörka krafter. ”här kommer jag, och skrattar åt er stackars satar som inget har” Den gör mig beklämd och ledsen var gång jag ser den, för leendet känns inte äkta….
    Är det dessa personer vi vill ha som styr vårt land, personer som skrattar åt befolkningen och applåderar när sjuka och arbetslösa blir satta på gatan?

    På så sätt kan jag ju då se bilden som välvald då den visar den verklighet som vi gräsrötter inte ska se….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: