Om sveket mot de utsatta…

Pockettidningen R:s senaste nummer handlar om ”Den nya svenska modellen – om sveket mot de utsatta”.

Där finns ett citat av arbetslivsforskaren Tor Larsson (f.d. Arbetslivsinstitutet – nedlagt av alliansregeringen);

Drabbas du idag av psykisk ohälsa eller värk i muskler och leder, så kan du sluta som socialbidragstagare. Om du inte har en klockren medicinsk sjukdom så finns det inget skydd längre. Det informella samhällskontraktet mellan staten, politikerna och medborgarna gäller inte. Själva fundamentet i den nya politiken är absurt. Var ska folk ta vägen när man tagit bort det sociala grundskyddet?
En del kanske kan leva på familj och släktingar. Men för det flesta går det inte att trolla bort försörjningsbehovet. De kommer att dyka upp på andra konton hos staten och i kommunernas socialbidragsbudget.

Men även för många av de som har ”klockrena medicinska sjukdomar” väntar utförsäkring. Till en av mina senaste bloggposter ”Verkligheten fortsätter för de utförsäkrade” fanns (som ofta) flera gripande kommentarer från utförsäkrade (”enskilda fall”)…

Litentanta (blogg), citat;

/…/Vi är många som nästan gått under, vi var många som hoppades på en förändring och det verkar bara bli värre och värre. För mig personligen slår det till så kraftigt, jag reagerar i panik, måhända enbart inuti, men jag känner mig hotad till livet. Hur ska en människa orka?

Anna, citat;

/…/Den lilla energi som finns går åt till allt krångel med fk, trots att man egentligen skulle behöva den till att kämpa med sin sjukdom.
Hur dom har tänkt att man ska klara av att jobba kan då inte jag förstå, var ska man ta den energin och orken ifrån, hur ska det gå till när kroppen inte orkar mer.
Trodde att när inte kroppen orkade längre så skulle man få hjälp av den sjukförsäkring som man varit med och betalat till i så många år.
Förstår att människor ger upp och avslutar sitt liv för man orkar inte kämpa hur länge som helst..

En länk av Mia till historien ”Social security” berättad av Owatone, citat;

Jag visste inte vad utförsäkring var. Men nu – med – ”one foot in heaven and one stucked in hell” – vet jag.  2009 blev jag av med mitt vänstra underben och spenderade ett halvår på sjukhus med svåra infektioner. Så kom utförsäkringen. Jag åkte sjuktransport till arbetsförmedlingen med protes som krånglade, med en infektion och begynnande värk även i höger ben. Arbetsförmedlaren ställde sig lika undrande som mig inför utförsäkringen och tvånget att ”no matter what” ingå i arbetslivsintroduktionen. Själv hade jag knappt fattat; ”Jag har förlorat något jag aldrig kan få tillbaka”. /…/

Läs hela berättelsen här! (och lyssna på den vackra musiken)

Till sist;

Läs i Expressen om hur Reinfeldts regering försökte (och till stor del lyckades) tysta ned sjukförsäkringsreformens konsekvenser inför valet – och lägga munkavle och hela skulden till det misslyckade och grymma sjukförsäkringsexperimentet på Husmark Pehrsson. Vi får också veta hemligheten – hur många miljarder regeringen sparat in på att utförsäkra sjuka….

Mer hos Alliansfritt Sverige!

Arbetarrörelsens Tankesmedja snabbanalys – Sjukförsäkringen måste förändras

P.S.
Fick precis höra att Solomon Burke avlidit… Jag tänker direkt på ”None of us are free” – på solidaritet och på att säga ifrån när något är fel. ”…If you don´t say it´s wrong then that says it´s right…”


*

Bloggtips; Kaj Raving om ytterliggare nedskärningar i välfärden, HBT-sossen om maktgalna moderater,  Veronica Palm lämnar socialförsäkringarna för skatterna, mer – Netroots

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Erik

     /  oktober 10, 2010

    ”Drabbas du idag av psykisk ohälsa eller värk i muskler och leder, så kan du sluta som socialbidragstagare. Om du inte har en klockren medicinsk sjukdom så finns det inget skydd längre.”

    Ehum, socialbidraget är ett skydd. Om du inte är sjuk kan du naturligtvis inte få sjukpenning men socialbidraget ger dig en grundnivå som ligger över vad t.ex. många studenter lever på frivilligt.

    Medicinsk sjukdom f.ö? För att skilja dem från de icke-medcinska sjukdomarna? Vad är det? Påhittade sjukdomar?

  2. Patrik Johansson

     /  oktober 11, 2010

    Erik: Det finns en rad olika krämpor och sjukdomar, många människor har blivit utslitna genom dåliga arbetsplatser.

    Moderaterna ”hjälpte” dessa människor först genom att lägga ned arbetslivsinstitutet som gjorde viktiga arbeten/studier just inom dessa områden.

    Idag gäller tydligen att blir du utsliten får du ”skylla dig själv”, som vanligt slog Fredrik Reinfeldt och hans underhuggare i moderaterna med underpartier dövöra till alla protester. Maktfullkomligheten var total under förra mandatperioden där ”vi har mandat, vi gör som vi vill” var ledorden.

    Så vad hände sedan. Jo just som moderaterna hade orderat så skärpe försäkringskassan sina riktlinjer. Alla dessa ”miljoner” svenskar som enligt moderaterna blev ”slentianmässigt” ”förtidspensionerade” försvann. Moderaterna drog fram de stora statistika planscherna och förklarade alla sjuktal för drastiskt ”förbättrade”, MEN statistik är alltid statistik, den tjänar alltid ett syfte och används otroligt ofta i propagandasyfta på grund av att den är otroligt lätt att manipulera.

    Först när kritiken nådde massmedia och började hota moderatpropagandan på allvar så reagerade moderaterna, de kom med sina godtyckliga ”undantag” trots att sjukdomsbilderna av människor är så otroligt komplex och varierar otroligt mycket från människa till människa, det skulle du veta Erik, om du någonsin läst medicin och psykologi. Sjukdomar är inte bara medicinska.

    Att exempelvis människor med psykisk ohälsa får gå på det stigmatiserade försörjningsstödet (socialbidrag) är väldig påfrestande för många och AVSAKNADEN av aktiva åtgärder (hellre tydligen skattesänkningar?) gör att många människor BÅDE med psykiska och medicinska sjukdomar tappar allt hopp om ett framtida liv där de kan bidra till samhället.

    Jag är själv socialliberal och jag äcklas av det människoförakt som moderaterna med härförare Fredrik Reinfeldt uppvisar. Jag klarar inte av hans falskhet.

  3. Erik

     /  oktober 11, 2010

    Så typiskt S att vägra ens tänka tanken att folk kan fuska.

    Mätte man riktiga medicinska sjukdomar var svenskarna bland de friskaste i världen. Tittade man på sjukskrivning och förtidspension var vi bland de sjukaste. Glappet måste bero på något. Antingen har vi drabbats av en epedemi av psykisk sjukdom som saknar motstycke i den civilicerade världens historia eller så sjukskrev vi folk i onödan för att de hade svårt att hitta jobb eller vantrivdes på det de hade.

    Folk blev också friskare illa kvickt när ersättningsnivåerna sjönk. Om pengar påverkar om man vill jobba eller inte så är man inte sjuk på riktigt.

  4. Marina

     /  oktober 11, 2010

    De flesta sjukdomar har regeringen satt arbetsför på!

    Och Reinfeldt pratar om den fria människan..HOST…nej vi är inte fria, vi är mer i klorna på myndigheterna. jag brukar säga TRAPPED.

    Ingen väg ut ….

  5. Arne carlsson

     /  oktober 11, 2010

    Vi har betalt in pengar till sjukförsäkringen för att få ett försäkringsskydd och så ändrar försäkringskassan vilkoren sedan vi betalt premien och ökar på detta sätt vinsten för försäkringsverksamheten.
    Är det lagligt? Kan en bilförsäkring ändras så att man plötsligt säger att vi betalar inte ut skadegarantin för vi har ändrat reglerna? Dags att granska det lagliga i moderatregeringens sparnit som ska ge utökad vinstdelning i form av sänkta skatter!!

  6. Barbro

     /  oktober 11, 2010

    Erik tror att det han själv tänker är sant, inget annat. En sådan människa är det inte lönt att diskutera med, de har alltid rätt. De skiter högaktningsfullt i fakta och annan verklighet än deras egen.

  7. Svensken borde skämmas. Kan inte reflektera ser inte sjukdomar ser bara människor som fuskar. Vilken måttstock är det de går efter vilka normer baserar man sin empatilösa människosyn på? Är det den egna moralen man slåss med huru vida man själv skulle agera? Är det så enkelt att det är sin egen etik och moral man förespråkar när man säger att alla andra fuskar?

  8. T Lindholm

     /  oktober 11, 2010

    Jag tycker det är konstigt att ingen har något att säga. Jag menar dom människorna som har blivit” hjälpta” av Högerns( frisk skrivnings Politik). Jag menar dessa som blivit tvingade att återgå till sin arbetsplats,(om en sådan finns kvar) en Arbetsplats som under många år har slitit ut deras kroppar och därför varit tvungna att sluta. Alians Kramarna tror väl att det är lätt att byta till ett lättare arbete! Men har ni glömt att det alltid finns en Arbetsgivare som bestämmer om du skall få jobbet eller inte. Vad händer när Arbetsgivaren frågar om du är frisk? Jag menar i det läget , skall jag ljuga att jag är frisk ,eller skall jag tala sanning,för övrigt spelar det ingen roll för sanningen kommer fram allafall! Och det finns en annan sanning också, jag och dom många andra utslitna och sjuka som jobbar mot Försörjnings Stödet (soc bidraget ) kommer aldrig så långt som till en Arbetsgivare!!

  9. T Lindholm

     /  oktober 13, 2010

    Det är ju tragiskt, att lite mer i plomböckerna är som räknas. Det var väl det som alla hörde Täby Muppen Reinfellt upprepa gång på gång! Det är som när Spriten rinner in , så rinner förståndet ut, det är en bra liknelse med Reinfelts ”mera i plomboken politik”. Jag blir förbannad när jag, med min uteblivna Sjukförsäkring ,trots att jag är utsliten och sjuk ,måste betala dom friskas Jobb skatte sänkning, och samtidigt får höra att den låntids-sjukskrivne hamnar i utanförskap om denne får fortsätta att vara Sjukskriven (enligt Reinfellt) . Efter att Sjukförsäkringen togs bort var det exakt där utanförskapet började för mig och dom allra flesta. Tvärt emot vad Muppen Reinfellt propagerade! Efter detta har jag hunnit pasera den gigantiska Jungel som kallas ”Arbetsmarknadspolitiska åtgerder”. Denna period med Aliansen kommer jag sent att glömma, jag har alldrig i hela mitt liv sett något lika djävligt,och då har jag varit med ett tag !

  1. Om meritokrati (nu i Nobelpristider) eller om att mänskliga prestationer förmodligen är bättre i mer jämlika förhållanden, samt om individualiseringen av problem i dagens samhälle… « reflektioner och speglingar II…
  2. Om meritokati och individualisering av (alla) problem… « mina små funderingar…
  3. Peter Andersson - med rätt att tycka....: En sjukförsäkring före och efter valdagen
  4. Propagandministern, behövs han ? « PeoWagstrom's Weblog

Kommentera

