Verkligheten fortsätter för de utförsäkrade

Valet är över och socialförsäkringsministern är utbytt – men allt är inte frid och fröjd. Den dagliga kampen mot de nya sjukreglerna och försäkringskassans beslut fortsätter för de långtidssjuka.

I dag berättar Expressen om Margareta Johansson, 59 år, som tidigare jobbade tillsammans med vår nye socialförsäkringsminister Ulf Kristersson i stadshuset i Stockholm. Margareta fick en hjärntumör och håller nu på att lära sig tala och gå igen – samtidigt har hon fått avslag på sin ansökan om fortsatt sjukpenning och uppmanas istället att infinna sig på arbetsförmedlingen. Hon är så dålig att hon inte själv kan läsa brevet från försäkringskassan, hon orkar inte heller föra en dialog med arbetsförmedlingen.

Margareta är ett av alla de senaste ”enskilda fallen” som uppmärksammats i media… ett annat är Anita Svedin som utförsäkrats och nu lever på sparade pengar, eller svårt sjuka Annica Holmqvist som utförsäkrats och inte orkar leva längre, eller hjärtsjuke Christer Nilsson som utförsäkrats och nu är hemlös, eller Ann-Charlotte Bylund som bollats mellan försäkringarna och samtidigt fått hela sitt liv sönderslaget. Eller de som inte orkar längre och väljer att avsluta sina liv,  eller alla de nya 276 ”enskilda fall” som Alliansfritt Sverige tar upp, eller alla de hundratals ”enskilda fall” och artiklar om drabbade som finns med i Resurs länksamling

Regeringen visar ingen vilja att se verkligheten, eller vilka konsekvenser det stenhårda regelverket har fått. Verkligheten består av tiotusentals ”enskilda fall” som alla kastats ut i en otrygg ekonomisk situation, som stressas av att bollas mellan myndigheter samtidigt som de försöker klara av att leva med sina sjukdomar och all den smärta och oro det innebär. Verkligheten består också av alla de utförsäkrade som redan arbetade deltid (39 procent av de utförsäkrade) – de som aldrig var ”utanför” vare sig rehabilitering, jobb eller gemenskap – men som nu blivit fattigare och ofta själva tvingas betala sin sjukdom eller arbetsskada genom kortare arbetstid.

Den nya socialförsäkringsministern är nöjd med ”reformen” – den var ”otroligt viktig”. Och socialförsäkringsutredningens nya ledare Gunnar Axén, som ska utreda ”reformen”, vet redan nu att den var och är ett mästerverk.

Om dessa herrar – och deras regering – hade någon skam i kroppen hade de avbrutit hela experimentet i dag. Det enda vettiga vore att, som TCO föreslår, införa ett ”utförsäkringsstopp” och kompensera alla de som hittills har drabbats av detta grymma experiment.  Alltså – riv upp, gör om och gör rätt!

Vi vet alla att det inte blir så – politiken står fast. Borg och Reinfeldt, och deras nye propagandaminister Per Schlingmann, kommer att göra allt för att vi ska glömma hur verkligheten ser ut…

Jag hoppas bara att vi är tillräckligt många som aldrig glömmer…..

Lotta Gröning skriver så här i Expressen, citat;

/…/

Du kan ha jobbat i 20 år, betalt miljoner i skatt och inte haft en enda sjukdag tills den där dagen då du blir allvarlig sjuk länge. Spränger du tidsgränsen är du absolut i utanförskapet. Då får du din lilla stjärna stämplad i pannan.
Hur vore det Ulf Kristersson att bestämma sig för att först ge ungdomar och arbetslösa ett jobb, i stället för att jaga människor i kris, människor som varje dag brottas med att överleva.

*

Bloggat; Annarkia, Alliansfritt Sverige, Martin Moberg, LitentantaNetroots

Media; svd1, svd2, svd3exp1,

*

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Följer dig, ser till min glädje att du viftar på med den röda fanan och må folket vakna snart!! Själv har jag kroknat, betydligt….

    Det är sluttampen för min ALI, eller som det ju blir när en arbetsförmedlare förlänger ALI´n, jag har visst övergått i någon annan sorts ”arbetsmarknadsåtgärd”, 15 oktober är det egen sjukskrivning i 1 vecka som gäller. Får se om fk kommer att godkänna mina nya läkarintyg, har fått en ny rad … ”ep-kirurgi utredning”

    Vi är många som nästan gått under, vi var många som hoppades på en förändring och det verkar bara bli värre och värre. För mig personligen slår det till så kraftigt, jag reagerar i panik, måhända enbart inuti, men jag känner mig hotad till livet. Hur ska en människa orka?

  2. Karin

     /  oktober 7, 2010

    Pockettidningen R skriver en lång, tänkvärd artikel ”Försäkringskassan ljuger om fusket” som kan läsas i sin helhet här: http://www.pockettidningenr.se/42007-forsakringskassan-ljuger-om-sjukfusket/

  3. Mrs

     /  oktober 7, 2010

    så bra du skriver ett hjärta rött!

    Din röst behövs
    som en stark motvikt
    till den egoism som präglar
    debatten
    i vårt kalla land

    det är inte sanningen
    utan propagandan
    som ska fram
    via Propagandaminister Schlingmann

    Står stövlarna putsade och klara i garderoben?

  4. Anna

     /  oktober 8, 2010

    Bra skrivet, och så sant!
    Man hoppades på att regeringen skulle bytas ut så det skulle ta slut på allt detta hemska som sjuka människor utsätts för.
    Orkar inte ens läsa om alla dessa människor längre för man blir bara så ledsen.
    Den lilla energi som finns går åt till allt krångel med fk, trots att man egentligen skulle behöva den till att kämpa med sin sjukdom.
    Hur dom har tänkt att man ska klara av att jobba kan då inte jag förstå, var ska man ta den energin och orken ifrån, hur ska det gå till när kroppen inte orkar mer.
    Trodde att när inte kroppen orkade längre så skulle man få hjälp av den sjukförsäkring som man varit med och betalat till i så många år.
    Förstår att människor ger upp och avslutar sitt liv för man orkar inte kämpa hur länge som helst..

  5. Patrik Johansson

     /  oktober 8, 2010

    Skönt att det finns kvar förståndiga människor som inte fastnar i det nyliberala träsket…

    och inte sådana som i protest mot högern röstar in ett högerextremt parti. Det förstår jag inte alls??

    Men det är bara att kämpa på. Tänker man på liberalism tänker jag själv enbart på socialliberalismen.

    Inom många kretsar i USA ifrågasätter man republikanernas doktriner. Bedömningen om alla avregleringar och motstånd mot allmän sjukvård blir mycket hårda. Sakta men säkert så blir det mer och mer människor som ifrågasätter Milton Friedmans doktriner.

    Där behövs alla kämpar. Nyliberalismen kommer inte bara krypa in i ett hörn och självdö efter finanskrisen utan den har lyckats överleva genom att skylla alla sina problem på vänstern, socialliberaler mm.

    I USA har befolkningen fått betala dyrt för George W. Bushs nyliberala agenda. Jag vägrar låta det ske även i Sverige.

    Alla sjuka och utsatta måste få hjälp, dit kan alla ramla och då hjälper inte alla skattesänkningar i världen. Enbart hjälp och vård.

    Pengar som moderaterna aldrig kommer vilja ge!

  6. Mia

     /  oktober 10, 2010

    Patrik Johansson.Bra skrivet.Enbart hjälp och vård.Det är vad sjuka människor ska ha.Här ytterligare en länk och berättelse
    http://www.youtube.com/user/Owatunes#p/u/12/1l4aYvXCECc
    Funkar inte länken.Gå in på youtube owatunes och leta upp låten social security.
    Blev berörd av vad litentanta had skrivit.Det här är för otäckt

  7. Ludde

     /  oktober 10, 2010

    Mycket bra skrivet! För verkligheten är horribel….

    Också jag tillhör de ”enskilda fallen” fast jag inte varit i media….Har en lång rehabilitering framför mig…Alla säger att det är av största vikt att jag går långsamt fram. Har en trafikskada som blivit felhanterad av vården, men också av FK som försökte piska ut mig i arbete innan man ens visste vad som gått sönder i min kropp. Arbete skulle vara min rehabilitering sa de…

    Nu går jag på riktig rehabilitering på en smärtklinik. Min väg är lång, längre än vad som är tillåtet enligt det här regelverket. Efter årsskiftet ska jag börja arbetspröva. Men i juli tar det slut om jag inte är uppe i heltid. Jag kanske har kommit upp till 50% då. Då får jag välja mellan att försöka försörja mig själv på det, eller bli arbetslös och stå till arbetsmarknadens förfogande…

    Mitt CV är ingen vacker syn. Lång sjukskrivning och irreparabla skador som begränsar mig…

    Som ensamstående med två barn att försörja är jag tvungen att hitta ett sätt att försörja mig själv….Förmodligen blir det genom att arbeta trots mina skador och försöka hålla så länge det är möjligt….Gör jag det inte går jag ju under ändå.

  1. Människor far illa i Alliansens Sverige. | Annarkia

Kommentera

