Att blogga är inte nog…

Fritt efter H C Andersen;

Att blogga är inte nog…. solsken, frihet och en liten blomma måste man ha….

Allt sedan jag började blogga har jag många gånger funderat på att sluta helt och hållet. Jag har tagit några långa bloggsemestrar, men varje gång har jag återkommit. Till sist har jag tänkt – fram till valet ska jag fortsätta – sen är det slut, oavsett hur det går…

Nu är valet och rösträkningen över… ja, nästan i alla fall….

Mörkret har sänkt sig – Sverige har blivit ännu kallare, råare och hårdare och den grymma verkligheten fortsätter för alla ”dom” som utsetts till samhällets syndabockar. Vare sig det handlar om sjuka och arbetslösa eller invandrare. Givetvis får ingen av oss tystna helt i ett sådant läge.

Ett av mina sätt att fundera över hur samhället utvecklas, att formulera frågor och försöka hitta svar har varit genom min blogg. När jag började skriva var det mest för att få ut en del av min ilska över samhällsutvecklingen – för min egen skull – inte trodde jag att någon skulle läsa och kommentera.

Men… jag har fått ett fantastiskt gensvar – både här och på facebook. Jag vill passa på att tacka alla okända (och kända) vänner som har följt och peppat mig genom de här fyra frustrerande alliansåren. Jag vet att jag har haft några riktigt trogna läsare genom åren och många av er har betytt oerhört mycket. Ni har gett mig självförtroende, inspiration, massor med tips och massor med uppmuntran. Utan er hade jag inte orkat eller haft glöd nog att fortsätta.

Nej, jag kan givetvis inte släcka ned bloggen nu – inte för gott.

Min blogg kommer att finnas kvar, men visst kommer jag att ta det lite lugnare med bloggandet en tid framöver…

Men, kampen måste gå vidare… nu mer än någonsin…

Vi börjar med en tyst minut – men sedan är det dags att tala igen…

tala

du som ännu har läppar
tala

tala med grannarna i farstun
tala med folk på gatan
och i tunnelbanan

den som ännu har öron
han höre

skriv ord på papper
på väggar och plakat
bär orden genom staden
högt över huvudet
så alla kan se
dela ut flygblad
om frihet, motstånd, människovärde
fred solidaritet

/…/

tala

du som ännu har läppar

ord kan bli solar
ord kan bli floder
ord kan öppna portar
och bygga broar
ord kan störta tyranner
om tillräckligt många
av oss
beväpnar sig med ord

tala tala
det är vår skyldighet
mot dem som talade
medan de ännu
hade läppar

– dikt av Helga Henschen

*

Läs; Sjukskrivna kräver – Stig Orustfjord avgåVi är alla ”enskilda fall”

Bloggat; Alliansfritt Sverige – Möt Stig Orustfjord, Reflektioner och speglingar om valet, Greiderbloggen – bloggpaus!, Martin Moberg – efter valet

Netroots

*

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Följande inlägg
Lämna en kommentar

21 kommentarer

  1. Pellefantia

     /  september 23, 2010

    Tack för att du tänker fortsätt kampen. Precis som du, tänkte jag blogga fram till valet men inte kan man sluta nu när mörkret sänker sig över landet

    kram

  2. Kära Ilse-Marie

    Du har en fantastiskt fin och viktig blogg. Det du gör sprider sig som ringar på vattnet. Droppen urholkar stenen och det är klart att en dag så måste förnuft och medkänsla segra.

    Ta det lugnt och skriv när du inte kan låta bli. Jag tror det blir oftare än du vill tro nu. 🙂

    Hälsningar

    – Eva

  3. Tack!

    Ja, Eva… jag känner redan hur det kliar i fingrarna när jag lyssnar på radion just nu… 😉

  4. Mumlan

     /  september 23, 2010

    Din blogg är fantastisk. Jag läser allting du skriver och den är en utomordentlig källa till fakta. Du har med ditt bloggande skapat ett uppslagsverk och ibland har man ju undrat hur du orkar ta fram så mycket information, analysera och sammanställa.

    Tack för allt du orkat skriva hittills. Jag fortsätter att läsa här när du skriver igen.

  5. Maja

     /  september 23, 2010

    Hoppas du får lust igen, du behövs och du är viktig!
    Valet är ej heller klart än, Reinfeldt har inte fått majoritet och därför kommer han inte få makt att genomföra så speciellt mycket! Troligen väljer han omval, för han kommer att få sälja sig dyrt.

  6. (är helt övertygad om att du inte kommer att tystna helt 😉 ) Hittar ett rättspatos och ett samhällsengagemang här hemma hos dig som har hållit mitt huvud över ytan många gånger!

    På återknattrande vännen och ha det bäst!
    Kram från en tanta i norr!

  7. Styvbard Hårdnacke

     /  september 23, 2010

    Du behövs mer än du tror och jag läser alltid dina bloggar!

  8. Jag hoppas verkligen att du fortsätter med ditt bloggande – blogosfären behöver fler som skriver så välformulerat, vältänkt, och passionerat som du.
    Jag tittade in här i måndags för första gången på länge och det var som att en del av ångesten över utfallet försvann – solidariteten är inte död, jag är inte ensam, kampen fortsätter.

  9. Nu viktigare än någonsin att du fortsätter blogga. Som jag sagt förut – Din röst behövs – vi, dina läsare och hela samhället behöver så många röster som möjligt som kan föra humanitetens och människovärdets talan.
    Vi fortsätter kämpa – eller hur?
    Många hälsningar
    från bloggaren Nemokrati

  10. Ilse-Marie !
    Jag kan bara uttrycka att jag håller med i att din blogg läser jag, blir inspirerad av, hämtar fakta, vrede och energi.

    Även om jag inte alltid så tydligt visar det annat än med en länkning då och då.

    Var sak har sin tid! Så ta du det lugnare. Vi som läser finns kvar när du skriver.

    / Stefan

  11. Du behövs, Din blogg behövs !
    Vi följare/läsare kan inte vara utan DIG 😉
    Ett lugnare bloggande, men det är svårt som du säger, det börjar klia ganska snabbt i fingrarna när man hör radio eller ser TV…..
    Var så säker att VI kommer att fortsätta läsa och kommentera. Snälla, tystna inte helt.
    Kram på Dig

  12. Karin

     /  september 24, 2010

    Instämmer med föregående kommentatorer! Vi måste fortsätta kämpa! Och om valresultatet står sig får kanske Reinfeldt mindre utrymme att genomdriva högerpolitiken! Gräsrötterna kan kanske påverka! Och fler kanske hittar din och andras bloggar och känner sig mindre ensamma i sina tankar och känslor än de kanske gör idag.

  13. Katrin

     /  september 24, 2010

    Jag har alltid varit imponerad när jag läser dina bloggar. Av många olika anledningar men mest för att du formulerar det jag själv mest bara går omkring och ”känner”. Du är verbal, saklig, kunnig och lägger ut en massa viktiga och relevanta länkar. Jag hoppas att du fortsätter!
    Ilse-Marie, för mig kan du gärna få bli statsminister!
    ;o)

    Största ”kämpa-på-din-röst-behövs” kramarna!

  14. Kära du, inte får du sluta nu! Du behövs verkligen. Så påläst är du att jag ibland trott att du är proffstyckare och anställd någonstans i politiken.

    För min del anser jag att vi på något sätt måste komma bort från det hysteriska jobbtänkandet. Det kan inte vara meningen med livet att vi ska konsumera oss till välfärd. Det är ologiskt, människovidrigt och miljövidrigt.

    Men hur? Hela världen är ju så tätt sammankopplad numera. Tills man kommer på lösningen får man väl lappa och laga i det haltande systemet. Tyvärr tror jag att det redan ligger i dödsryckningar.

    Är det någon som är intresserad av frågan?

  15. Vanessa

     /  september 24, 2010

    Nej! sluta inte! Jag som precis upptäckt din blogg! Jag förstår iofs att det kan bli för mycket och att man kan behöva pauser. Men försvinn inte helt, utan gör en lite come-back senare. Ditt ord är viktigt.

  16. Kajsa Warg

     /  september 24, 2010

    Din blogg – är ett av skälen att jag inte tappat allt mod under valrörelsen 😉 Du har en förmåga att läsa, och få ihop, höra och få ner, på ett sätt som gör det läsvärt och förståeligt. Det som pågår.

    När jag själv har svårt att hålla reda på alla siffror och reda ut vad som sagts så går jag in på din blogg för att se om du skrivit om just det. Din blogg och några andras som också håller hög klass.

    Men känn inga krav, absolut inga krav ;D På att skriva – utan bara, bara när andan faller på . Inga krav alls ;;D

    /K

  17. Ilse-marie:
    Du får absolut inte sluta blogga. Vi är många som behöver dig och som ser dig som en strimma ljus i mörkret.

  18. mona

     /  september 25, 2010

    Tack för de gångna åren Du har en verbal förmåga att få orden att komma fram och skapa ett sammanhang. Du vågar känna, du vågar skriva, du vågar… Tack….

  19. En till här som hoppas på en fortsättning.
    Själv ligger jag väldigt lågt nu men att vara sjuk och att kämpa känns ibland helt enkelt för tungt.

    Det är nog många som har tänkt sluta efter valet. I alla fall ett tag men……

    Tackar i alla fall för de många, många timmar du har suttit och lyssnat, läst, tänkt, skrivit och letat information.

    Fin dikt om att tala. Det är inte alltid guld att tiga 😀

  20. Tack alla snälla… tack!

    Oavsett hur mycket jag nu kommer att skriva framöver så betyder era ord oerhört mycket för mig. Nu vet jag att alla de timmar jag lagt ned på det här inte har varit helt förgäves.
    Dessutom – jag vet att jag har en massa själsfränder där ute. Eller rättare sagt, vi vet – vi är inte ensamma. Vi fortsätter att kämpa – på alla sätt vi kan och orkar!

  21. Det är vi som ska tacka dig Ilse-Marie!
    Det framgår ju klart och tydligt av de förgående inläggen!
    Du är en av mina absoluta favoriter i bloggosfären, (det tror jag att jag har sagt flera ggr tidigare)… 🙂
    Förstår om du inte orkar lägga allt ditt krut här ute nu, det finns som sagt även andra värden i livet… 😉
    Men, du behövs… mer än någonsin!
    Bra att du kommer att finnas kvar för vi måste fortsätta kämpa för ett drägligare samhälle!
    Då krävs det sådana pålästa drivande krafter – som du!

Kommentera

