När ytan krackelerar….

Intressanta lästips – att ladda med inför valspurten….

Sven-Eric Liedman, DN Kultur, citat;

/…/

Reinfeldt vill inte avslöja var hans parti får sina pengar ifrån. Förklaringen är enkel. Då skulle den blanka ytan krackelera.

I stället väljer han med stor skicklighet att göra förtroendet till den avgörande frågan i valet mellan alliansen och de rödgröna partierna. Vem har människor störst förtroende för, honom eller Mona Sahlin?

Reinfeldt är som en hovmästare, rak i ryggen och klädd i diskret mörk kostym. Han är beredd att servera alla och envar, inte bara grevar och baroner utan också Kolingen och hans kompis. Men på ett villkor! Kolingen måste ha jobb – annars åker han ut.

Arbetslinjen måste gälla.

Reinfeldts arbetslinje kommer mig att tänka på den engelska fattigvårdskommission som var så viktig för det samhälle som industrialismen höll på att skapa. I kommissionens betänkande från år 1834 hyllas verkligen arbetslinjen. De avgörande orden lyder: ”Varje öre i bidrag som tjänar till att göra de fattigas villkor mer tilltalande än den frie arbetarens är en premie för lättja och synd.”

Mikael Wiehe, DN Kultur, citat;

/…/

– Jag träffade en kompis häromdagen som talade om sin magkänsla, hon sade: ”Jag är inte alls så säker på att de rödgröna förlorar.” Och jag viskade tillbaka: ”Inte jag heller.” Jag misstänker inga konspirationer och falskspel, men ibland kan jag tro att den borgerliga pressen är så förblindad av sitt stöd åt alliansen att den inte förstår den vrede, bitterhet och kampanda som också finns i det här landet. Den kommer inte riktigt till tals i medierna, säger han med illa dold sarkasm och tillägger:

– Jag möter helt andra politiska åsikter, men så spelar jag ju inte heller för den mutade medelklassen.

/…/

All makt i dag är samlad i näringslivet, DN debatt, citat;

/…/

Den ekonomiska och mediala makten är nu samlad i en krets kring Moderaterna och Svenskt Näringsliv liksom makten över den långsiktiga opinionsbildningen. Det vet vi. Finansieringen av Moderaternas parti och valkampanj kan vi bara spekulera över eftersom de vägrar att offentliggöra sina bidragsgivare.

Är det rimligt att politisk propaganda och långsiktigt opinionsarbete ska bedrivas så helt utan balans och offentlig insyn? Ska även demokratin underordnas den ekonomiska marknaden?

/…/

Johan Croneman, citat;

/…/

Nya opinionsundersökningar toppar varenda tv-sändning, det har blivit en blandning mellan VM-kval och en Melodifestivalomröstning.

/…/

Jag tycker nog att medierna visat rätt allvarliga brister på självrannsakan, alliansen har vinden i ryggen – och medierna i handen. Högern har i 40 år hävdat att medierna är vänster, med viss rätt. De har haft helt fel i alla fall de senaste 10–15 åren, men illusionen fungerar fortfarande, till och med kommunistskräcken har dammats av. Carl Bildt vill varken se Sverigedemokraterna eller Vänsterpartiet i Rosenbad. Han vill inte jämföra de bägge partierna – men säger att de ju är ytterlighetspartier bägge två. Om man jämför. Hade Bildt blåst upp den ballongen på 70-talet hade medierna prickskjutit på den. Nu ligger landet lugnt. Jasså, jaha, säger han det.

Tv-debatterna har präglats av den här synen på blocken, en slagkraftig allians, en loserstämplad rödgrön röra. Den här bilden har helt kommit att skymma politiken./…/

*

Bra bloggar;  Netroots

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Siv Berglund

     /  september 16, 2010

    Det räcker att säga: Tack Ilse-Marie! Bilden var dessutom underbar!

  2. Martin

     /  september 16, 2010

    Privatiseringar gör valsedeln mer och mer meningslös ju längre detta håller på.

    Varför talar inte moderaterna om hur de vill minska medborgarens politiska inflytande över samhället?

  3. vildhunden

     /  september 16, 2010

    Tack för en bra och angelägen blogg!
    Jag ”snodde” din bild. Hoppas du inte misstycker. 🙂

  4. Hoppetossa

     /  september 16, 2010

    Problemet är att de röda inte längre är ett arbetarparti. Bidragstagandet har blivit så stort att många arbetare på golvet inte längre identifierar sig med de röda.

    Privatiseringar är ett av de största hoten vi står inför, men det moraliska problemet med ökat bidragstagande är ännu större.

    När ingen längre vill göra rätt för sig, då kommer det gå riktigt snabbt.

  5. vildhunden

     /  september 16, 2010

    @Hoppetossa: Jag har den uppfattningen att sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen är just försäkringar samt att pensionen är uppskjuten lön.
    Vem är arbetaren du refererar till? Jag har tillhört arbetarklassen i 45 år och är fortfarande ”röd” så ock många av mina vänner. Vi kommer att göra vad som på oss ankommer på söndag. Nämligen att rösta för ett bättre samhälle.
    Ett lästips: http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html

  6. Martin

     /  september 16, 2010

    Hoppetossan,
    bristen ligger tyvärr hos dig själv. Du förstår inte hur sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring och andra trygghetssystem hänger ihop med lönebildningen. Att det finns folk som inte förstår detta trots att det borde vara allmänbildning, är lite skrämmande. Men det är väl ändå något som vänsterpolitiker får ta ansvar för, de måste förklara sakernas natur bättre.

  7. Hoppetossa

     /  september 17, 2010

    @Vildhunden: Jag antar jag ser skillnad på arbetarklass och arbetare då.

    @Martin: Ordna medborgarlön då, så vi alla bestämma själva om vi vill arbeta eller inte.

    Jag är förbannad med rätta! Det enda jag fått gratis är min skolgång och en blindtarmsoperation.

    Men visst, välfärdssamhället kanske kräver att jag skattar det mesta av vad jag jobbar ihop. Välfärd för vem?

    De få kronor jag får över och försöker spara urholkas snabbt med 0 i spar-ränta när resten av befolkningen snabbt lånar upp miljoner på hus, båtar, och dyra bilar som de aldrig kommer att kunna betala tillbaka.

    Själv sitter jag i min sunkiga hyresrätt och kör en skrothög, de finare hyresrätterna är det bara stora familjer med bostadsbidrag som har råd att bo i. Hus? Hahhaha… vem fan har råd att köpa ett hus idag?

    När jag till slut blir såpass gammal att jag inte kan arbeta och betala skatt längre, kommer ponzin som vi kallar pension knappast att ge mig mat för dagen för att SBAB sett till att vi lånat sönder vår valuta.

    Det administrativa system vi kallar Sverige som går ut på att administrera tusentals med olika bidrag borde i sanning heta: ”Här tar vi från dig och ger till mig! Sålänge vi kan!”.

    Broilerpolitker som snackar om orättvisor kanske ser fint ut i TV, men jag låter gärna den utan synd kasta första stenen.

    Och inte f-n är det Svensson.

  1. Det ”nya” arbetarpartiet « Vildhundens klagan II

Kommentera

