Hur många liv till ska offras?

Om den borgerliga regeringen sitter kvar kommer den svenska järnvägen att vara totalt avreglerad om en månad. Hittills har avregleringen lett till bristande underhåll, nedlagda tågsträckor och tågkaos.

I de länder som genomfört liknande avregleringar har det gått illa. Citat, DN;

Enligt en utredning från Svenskt Näringsliv misslyckades det brittiska försöket att driva och utveckla järnvägens infrastruktur i konkurrens. Statens kostnader för tågtrafiken har flerfaldigats sedan dess.

Samtidigt har biljettpriserna stigit kraftigt. Efter bland annat flera olyckor har den brittiska regeringen återreglerat och förstatligat flera av de centrala järnvägsfunktionerna.

Så här skrev Björn Elmbrant i Dagens Arena för bara några dagar sedan, citat;

När kommer den stora tågolyckan?

…..

Den stora tågolyckan som, i likhet med Hatfieldolyckan i England, kommer att få allmänhet och politiker att inse att man gjort fel rycker – mänskligt att döma – allt närmare. Det är ett underbetyg åt beslutsfattarna om det skulle behövas en katastrof för att ändra kurs.

Viktiga samhällsuppgifter ska inte läggas ut på entreprenad på konstgjorda marknader. En ny rödgrön regering borde – om det är möjligt – göra en svensk variant av den ordning som funnits i Storbritannien sedan 2002, med både räls och tågtrafik under samma tak i ett icke-vinstdrivande offentligt bolag, fristående från regeringen.

I går hände den första ”stora tågolyckan”. 19 personer skadades när en hjullastare krossades av ett framrusande X2000-tåg. En 24-årig kvinna avled. Tidigare i år har tre järnvägsarbetare dött efter att de blivit påkörda av framrusande tåg. Så här säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén, citat ab;

– Hur många liv till ska Åsa Torstenssons politik få kosta?

För att stoppa den totala avregleringen måste vi rösta bort den borgerliga regeringen. Därefter måste vi backa, och göra rätt – låt inte vinst och ideologi gå före människoliv. Satsa på säker, miljövänlig och fungerande tågtrafik!

*

Missa inte;

Sverige håller på att slitas isär, citat, svd brännpunkt;

Sverige står inför ett ödesval. Antingen byter vi politisk inriktning – eller också riskerar vårt samhälle att förändras i grunden…. LÄS HELA!

*

Mer om avregleringen i DN; dn1, dn2, dn3, dn4

Bloggat; Röda Malmö1, Röda Malmö2, Netroots

Media; dn1, dn2, svd1, svd2, ab1, ab2, ab – vinsten viktigare än säkerhet på spåren

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Advertisements
Lämna en kommentar

39 kommentarer

  1. Fille

     /  september 13, 2010

    …jag delar din vrede…vi måste stanna upp och tänka efter så att inte fler liv offras på den heliga marknadsfundamentalismens altare!

    Men för att vi ska kunna vända utvecklingen rätt krävs, precis som Stellan Skarsgård sade igår i Kungsträdgården, att vi byter regering.

    Rösta rödgrönt och starta därefter en sund omprövning av de senaste årens privatiseringspolitik!

  2. Karl

     /  september 13, 2010

    Och om samma olycka hade skett under en rödgrön regering, hur hade det låtit då?

  3. Andreas

     /  september 13, 2010

    Förklara gärna för mig på vilket sätt politikerna orsakade att en hjullastare står på spåret? Låt oss säga att det inte var den borgerliga regeringen som satt vid makten, på vilket sätt skulle det förhindra olyckan?

  4. Likadant Karl! Avregleringen har alltid varit och är en katastrof.

    Men, den stora skillnaden är – de rödgröna vill inte genomföra den totala avregleringen som alliansen nu gör. Med alliansregeringen finns det inget hopp. De rödgröna kan vända utvecklingen.

    Och, det är ett faktum – flera allvarliga olyckor har inträffat p.g.a. avregleringarna i bl.a. Storbritannien (se ovan)

  5. Andreas

     /  september 13, 2010

    Även om avregleringen ökar antalet olyckor, så återstår frågan: Hur fick avregleringen traktorn att körde fast på spåret? Borde inte föraren låtit bli att köra runt på spåret från början istället?

  6. Andreas – det är som de som arbetar inom järnvägen säger; säkerheten sätts på undantag när priserna pressas.
    Den borgerliga regeringen vill fortsätta avreglera trots att all erfarenhet visar att det leder till fler olyckor.

  7. Erik

     /  september 13, 2010

    Jag tycker att det är så lustigt att röd- och vänstersympatisörer alltid skyller minsta lilla fel på de blå/borgerliga? Jag tvivlar starkt på att de är roten till allt ont i världen, om jag ska vara ärlig. En sådan här olycka hade lika väl kunnat hända utan avregleringar eller privatiseringar. Det är ju knappast Fredrik Reinfeldts, Maud Olofssons, Jan Björklunds eller Göran Hägglunds fel att tåget krockade med arbetsfordonet.
    (Förresten, var är alla liknande protester när ett flygplan störtar?)

    Vad tjänar man på att smutskasta och beskylla folk med andra åsikter för en sådan här tragisk olycka? Det är ju egentligen ett ganska avskyvärt sätt att framhäva sina egna åsikter och tankar genom att spela på någon annans tragedi…

  8. Marcus

     /  september 13, 2010

    Det blir lite fel när du jämför med Storbritannien (eller Nya Zeeland) eftersom där privatiserades infrastrukturen, vilket också kan ses i citatet. Något sådant är ju inte aktuellt för Sveriges del. Att förvalta järnväg för persontrafik har visat sig olönsamt helt enkelt och därför är det inte heller tal om att sälja ut denna. Att trafiken konkurrensutsätts är ju en helt annan sak, även om man naturligtvis kan ha olika åsikter om det med. Kanske måste SJ nu skärpa sig vad gäller underhållet av sina vagnar. Godstrafiken är sedan länge avreglerad.

  9. Gunnar

     /  september 13, 2010

    Sanslöst och oanständigt att göra denna olycka till ett slagträ i valrörelsen. En stackars traktorförare har tydligen fått sitt fordon in på fel spår och misslyckats i sina förtvivlade försök att få undan den i tid. Sedan kommer ett tåg och en person dödas (vet vi nu) och många skadas. Hur i h-e kan detta lastas kommunikationsministern eller den ena eller anda järnvägspolitiken?? Denna tragiska olycka är den första där en passagerare i ett tåg dödats på flera år i Sverige. Skäms du som skrev först och ni som instämmer. Oberoende står det visst också. ”Ett hjärta rött”, jo tack, men stryk det där med hjärta. Hjärtlösa är vad ni är.

  10. Andreas

     /  september 13, 2010

    ilse-marie, vilka säkerhetsbriser orsakade att traktorn fastnade och den här olyckan inträffade?

  11. Antalet olyckor har minskat sedan 2002, då privata företag började anlitas för att sköta banunderhållet.

    Att göra partipolitik av en tragisk dödsolycka är vidrigt och cyniskt.

  12. Ali

     /  september 13, 2010

    mycket bra sagt Henrik!

  13. Wunder

     /  september 13, 2010

    Jag har inte den ringaste aning om huruvida denna tragiska olycka beror på avregleringar eller ej.

    Men, jag bara undrar. Vad gjorde traktorn där – medans tågen körde? Vad höll den på med? Och varför?

  14. LevisElvis

     /  september 13, 2010

    Men men… Detta var ett cynerligen cyniskt blogginlägg. Så du menar att om de Rödgröna vinner valet garanterar du att det inte kommer förekomma fler tågolyckor?

    Det budskapet är inte speciellt trovärdigt.

  15. Hans

     /  september 13, 2010

    Jag känner mig iaf väldigt trygg i min övertygelse att fastkörda traktorgrävare aldrig kommer matcha kommunismens body count.

  16. stefan hansson

     /  september 13, 2010

    Vem är en sådan idiot att de kopplar tågolyckan till sittande regering. Att så cyniskt använda en människas död till valfläsk är oförlåtligt, fy skruttan/ Stefan

  17. Anders A Nilsson

     /  september 13, 2010

    Vad drar du då för slutsats av att antalet dödsfall i trafiken aldrig varit så lågt som nu, under alliansregeringen?
    Allvarligt talat, jag förstår om läget ser dystert ut nu för alla vänsteranhängare, men nån måtta får det väl ändå vara.

  18. Micke

     /  september 13, 2010

    Är du helt dum i huvudet?! Tror du det beror på Alliansen att SJ går så jävla dåligt att de tvingats skära ner på underhållet?!

    Och hur man kan skylla en olycka på det. Spelar ävl för fan ingen roll. Killen som körde maskinen orsakade olyckan på egen hand.

  19. Jeppson

     /  september 13, 2010

    Med Lars Ohly i regeringen hade den där olyckan aldrig inträffat. Aldrig!!

    Inga andra olyckor heller.

  20. Asdf

     /  september 13, 2010

    Musikerkartellen skriver att det blivit värre i 30 år, antagligen sedan Michael Wies karriärtopp då, men en relevant fråga är såklart: Vad var det som hände för 30 år sedan?

  21. Anders Bergström

     /  september 13, 2010

    Jag tycker det är en skam att utnyttja denna tragiska händelse i politiskt syfte.
    För en järnvägare (sen 22 år) är det en sorgens dag. Och att då läsa inlägg som vill profitera på detta är så nedslående.
    Inlägg, reportage och bloggare som dessutom inget vet och spekulerar hej vilt. Som att tåget körde för fort. Så jävla dumt att jag inte tänker förklara.
    Dessutom är det ju så att det var fler olyckor inom järnvägen på 80-talet. Då, på den gamla goda ”reglerade” tiden söps det rejält bland både förare, konduktörer och växlingspersonal. Och den goda arbetsgivaren gav blanka fan i det.
    Olyckorna var fler. Dödstalen var högre. Rapportering och uppföljning var obefintlig.
    Men återigen: SKÄMS alla ni som utnyttjar detta politiskt.

  22. Mmm

     /  september 13, 2010

    Efter riksdagsvalet 18/9 1994 fick vi en socialdemokratisk regering. Den 28/9 samma år förliste M/S Estonia… Eeh, typ. Sånt dumt uttalande av Seko och att man sedan skriver ett blogginlägg och försöker göra politik av olyckan är bara tråkig läsning.

  23. Johan

     /  september 13, 2010

    Det här var det mest cyniska och avskyvärda inlägg jag läst inte trodde jag att man kunde sänka sig så lågt som att skylla en traktor som står i vägen för ett tåg. Vill minnas att det förekommit ganska allvarliga järnvägsolyckor långt innan avregleringen, i logikens namn måste ju då dessa bero på bristen av avreglering?

    Beträffande avreglering måste man skilja på själva tågtafiken och spåren. Spåren ägs och underhålls av staten, trafiken avregleras.

    det här visar tydligt hur lågt den rödgröna sörjan sjunkit…på söndag röstar vi på Fredrik igen.

  24. danne

     /  september 13, 2010

    det mest intressant med din logik är ju att sossarna började avregleringen….men jag antar att det är bekvämare att skylla på alliansen.

    Tror personligen inte att sossarna hade rullat tillbaka avregleringarna som de på börjat..visst vänsterpartiet vill ju det men de vill ju också förstatliga allting inklusive föräldraledigheten.

    Folk har pratat om skräck exemplen från England ända sen sossarna påbörjade avregleringen. Ändå har den fortsatt , nä detta är bara ett osmakligt och desperat sätt att försöka vinna ett förlorat väl. Om de ändå hade satsat på att försöka framför sin politik istället för att satsa 99.99% av allt på smutskastning så hade de kanske haft min röst.

    Säger kanske eftersom Mona har gjort sig skyldig till diverse fifflerier som flera borgliga ministrar tvingades av gå för. Ger inte precis förtroende när personen säger ”det är häftigt att betala skatt” och sen har 50000kr i obetalda restskatter hos kronofogden.

  25. Johan

     /  september 14, 2010

    Usch vilken fruktansvärt vidrig bloggpost!!! Jag instämmer helt med Henrik.

  26. Jeppe

     /  september 14, 2010

    Detta har givetvis inget med regeringens färg att göra. Att hävda så är oförlåtligt naivt eller cyniskt.
    Vad som däremot bör ses över är om inte regeringens lönsamhetskrav på SJ och Vattenfall fått olyckliga konsekvenser. Med SJ så är det uppenbart att underhållet av ffa X2000 blivit eftersatt vilket gått ut över trafiken. Där måste allmänhetens intresse av en fungerande trafik väga tyngre.
    Men detta har nada att göra med regeringen!!!

  27. Johan

     /  september 14, 2010

    1. Om man lär sig skillnad på en hjullastare och en traktorgrävare är det ju alltid bra till att börja med.

    2. Vinstdrivande avreglering, ja vilka var det nu som drog igång detta, ja men se om vi tittar på historieböckerna så var det ju vänstern själva som gjorde detta. Men så det kan bli….! Sket sig eran politik igen? Hoppla då! Nu försöker ni skylla eländet på alliansen, riktigt, riktigt lågt vattenmärke där. Nu är ni ju inte kända för att få till bra lösningar så detta var ju ingen direkt avstickare från den trenden. Det vinstjagande SJAB bildades ju som bekant 2001 och då var det en rödgrön röra vid makten, utlänska operatörer hade vi ex. redan 2000 med Citypendeln i Stockholm.

    3. På vilket sätt har avregleringen sen orsakat olyckan, en annan av vänsterns lakejer, en viss SEKO ordförande dillade något om att följer man alla säkerhetsmanualer så händer inte detta. Vilken planet är han ifrån måntro? Den mänskliga faktorn skiter i jordens alla manualer, det är därför vi har katastrofer innan i världshistorien med. Fast vänta nu, det är borgerlighetens fel det med!

    Kan bara instämma i föregående kommentar, det är en ynkedom och fruktansvärt lågt att politisera en så här tragisk olycka.

  28. Var någon tidning som skrev att det är MYCKET ovanligt att personer dör i vårt land i tågolyckor.
    Jag tycker man tar den politiska debatten på mycket låg nivå om man vill mena att avregleringen av SJ och så vidare skapade olyckan. Jag säger inte att det är frid och fröjd inom SJ och och så men att skylla en tragisk olycka på detta är olustigt och lågt.

    Sedan tycker jag den brännpunkt länken du har är intressant för de är emot Alliansen men börjar med att säga att under de senaste 30 ÅREN så har landets klyftor växt. Kanske dags att kolla vilka som har suttit i makten mest under dessa 30 år…säger inte att de har fel med att klyftorna tyvärr ökar men tror man ska kolla på ALLAS politik, det är lätt att skylla ifrån sig!

  29. Carl B

     /  september 14, 2010

    Innan bloggägaren storknar av indignation kan han läsa följande länk med statistik:

    http://departementet.wordpress.com/2010/09/13/osmakligt-och-snurrigt-av-seko/

  30. Se diagram här över hur antalet olyckor med järnvägsfordon har minskat sedan 2002:

    http://departementet.wordpress.com/2010/09/13/osmakligt-och-snurrigt-av-seko/

    Uppgifterna kommer från Trafikverkets respektive Banverkets årsredovisningar från 2009 och 2006.

    När de rödgröna partierna styrde mellan 2002-2006 var det i genomsnitt 30,8 olyckor om året i Sverige. Mellan 2007-2009 är antalet nere i 12,3. Ändå menar du att vi måte:

    ”backa, och göra rätt – låt inte vinst och ideologi gå före människoliv. Satsa på säker, miljövänlig och fungerande tågtrafik”

    Vad har du för belägg för detta?

  31. kanonkungens kulor

     /  september 14, 2010

    Men sätt direkt en förundersökning på detta av någon besatt åklagare som har nåt att ljuga om! För det är väl det viktigaste, att sätta dit någon, någon som försökt göra sitt jobb på bästa sätt, men råkat i olycka. Det här jävla landet med alla dessa galna poliser och åklagare som är besatta av att ljuga och sätta dit folk på sina egna galna ideer vilket kommer att ske också i denna tragiska olycka. Sätt dit både lokföraren för att han kanske körde för fort.
    Sätt dit traktorföraren för att han försökte göra sitt jobb men kom i olycka. Var traktorföraren helt nykter? Hade han högst 0,2 promille? Har vår fantastiska polis kunnat konstatera detta ännu?
    Det är ju sjukt! Hur kan det vara viktigare att straffa dom här, främst traktorföraren, än att hjälpa dom i denna svåra livssituation? Hur tror ni det känns för de här personerna?
    Sluta kasta skit på de privata aktörer som försöker hålla de här systemen vid liv. Det är främs inom kommunistkretsarna där man hör påståenden att det är bara dom privata företagen som tjänar pengar på avregleringen att nu är det de privata som gör storkovan. Dumhuvuden! Dom är upphandlade till lägsta pris, eller förmånligaste avtalet för att huvudmannen, de som använder system skall kunna tjäna pengar.

  32. Bus

     /  september 14, 2010

    Själva blogginlägget säger väl mer om bloggaren än om det som bloggaren vill påskina…..

  33. Daniel

     /  september 14, 2010

    Det finns ingenstans som har visat att ett privat järnvägssystem kan fungera… ingenstans… inte ens i det förlovade USA.

    Det enda ”privata” järnvägsbolaget i Sverige som har fungerat bra under lång tid var BJ. Dom hade moderna tåg, billiga resor och tidigt ute med ny teknologi (men det var ägt av Göteborgs kommun innan det förstatligades).

    Det som har skett utanför Norrköping är att man har tagit in ett bolag som har slarvat med säkerheten för att priset har varit viktigare än kvaliteten.
    Det är ett ideologiskt problem som även sossarna har varit med att driva fram. Man tror att marknaden kan lösa alla problem, men ibland så löser marknaden den på ett socialdarwinistiskt sätt.

    Att bilolyckorna har gått ner beror på finanskrisen, inte att vi har en borgerlig regering. Det är som att säga att det är mulet idag pga att vi har en borgerlig regering.

  34. kanonkungens kulor

     /  september 14, 2010

    Ja, så blev det Den där rabiate snuten Thomas Månsson kunde inte hålla sig. Det är förståss viktigare för den galningen att sätta dit de som går att sätta dit. ”Göra en brottsutredning.” Vilken jävla fjant den där Månnson verkligen är. Jag týcker han kan gå sätta sig i mörkt hörn å dra en trut över skallen sin stället och sitta där och skämmas för sitt jävla tjuvfasonbeteende! Dom där förnekar sig aldrig. Det går bra att sätt dit folk i stället för att vara till hjälp. Poliser som kör bil på fyllan, domare som kör omkring i obesiktigade skrotbilar, det går bra.Men det är tydligen djupt rotade sadistegenskaper som styr den här poliskåren till deras handlande i stället för att dom hade några mänsklig känslor i kroppen och förstå att både traktorföraren och lokföraren mår otrorligt dåligt efter det här, så kommer den en fåntratts-snuten och ger sig fan på att göra det ännu värre. JO anmäl dårfinken. Att vi skall behöva ha detta satans drägg som beter sig så här.

  35. jonas

     /  september 14, 2010

    Daniel, När du kör bil över en järnvägs korsning, brukar du först kolla tidtabellen för att se att det inte går något tåg över de närmaste tio minuterna, ifall du skulle fastna på spåret och inte komma loss? Antagligen inte. Han skulle korsa spåret och hade oturen att fastna. Hur föreslår du att problemet skulle lösas? stoppa tågtrafiken varje gång någon vill korsa en järnväg? Eller förbjuda fordon att korsa järnvägar? Ni som tycker att det här är problem med regering eller bristande säkerhet: tala om hur olyckan skulle kunna förhindrats.

  36. Martin Widmark

     /  september 14, 2010

    http://en.wikipedia.org/wiki/Privatisation_of_British_Rail

    Ja, man tänker inte göra exakt som i UK, men det stora misstaget man gjorde där gör man också här.

    ”As an interesting postscript to the privatisation, in July 2006 the Conservative Party’s shadow transport spokesman, Chris Grayling, admitted that the 1996 split of the rail industry into track and train components was a mistake which had increased costs: ”We think, with hindsight, that the complete separation of track and train into separate businesses at the time of privatisation was not right for our railways. We think that the separation has helped push up the cost of running the railways – and hence fares – and is now slowing decisions about capacity improvements. Too many people and organisations are now involved in getting things done – so nothing happens. As a result, the industry lacks clarity about who is in charge and accountable for decisions.”

    En annan liten poäng:

    ”Safety: The railway can point to continued improvements in safety under privatisation; in fact the rate of improvement has increased compared to that experienced in the last years of BR. However, four serious rail accidents in the post-privatisation period (Southall (1997), Ladbroke Grove (1999), Hatfield (2000) and Potters Bar (2002)) all undermined confidence in the safety of the railway. A total of 48 people were killed and 820 injured in these crashes. Two other serious fatal accidents that have occurred since privatisation (Great Heck (2001) and Ufton Nervet (2004)) were due to cars blocking the rail line being struck at speed. The Grayrigg incident in 2007 saw the death of one person when a Virgin Pendolino derailed on a poorly maintained set of points and crashed down an embankment – the exact same cause of the Potters Bar tragedy.”

  37. Endasil

     /  september 14, 2010

    Allt är sverige demokraternas fel! De var där och sabbade traktorn när den var på spåret. De ville orsaka olyckan för få det att se ut som att den borgeliga regeringen gjort ett dåligt jobb, skrämma bort deras väljare och och därav öka deras egen chans att komma in i riksdagen! Jag blir så arg! Alltid ska de komma och förstöra!

  1. Sanningen om samhället – 2010-09-13 EM
  2. Bloggutmaningen – Ge dina 8 bästa argument för att rösta rödgrönt « Joakim Hörsing

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: