Livrädd för alliansen….

I de rikstäckande dagstidningarna, som har full kontroll över valdebatten, gör man nu allt för att tiga ihjäl den kanske viktigaste valfrågan (för väldigt många människor) nämligen sjukförsäkringen.

Men runt om i landet ser det annorlunda ut. Med den nya inhumana sjukförsäkringen utförsäkras nu människor ur alla samhällsskikt. ”Gamla” moderater, som själva har drabbats och sett arrogansen och hyckleriet inifrån, byter parti och väljer de rödgröna. Det enda alternativet för alla oss som tycker att alla människor har samma värde – oavsett om vi har tur eller otur i livet.

I förra veckan berättade Lars Sjöblom från Norrtälje varför han har bytt sida – från moderaterna till socialdemokraterna. Men det finns fler som blivit livrädda för moderaternas människosyn och nu tänker om….

Livrädd för alliansen,Västerviks tidning, citat;

Jag har varit moderat men tänker nu för första gången rösta på rödgrönt. Blir livrädd att höra om Alliansens majoritet. Jag har nämligen råkat ut för en ovanlig kronisk smärtsjukdom och blivit tvingad till sjukskrivning på hel- och deltid i över 5 år. Inte har jag märkt av någon förstärkt rehabiliteringskedja! Jag har hela tiden försökt arbeta så mycket som jag orkar men är nu heltidsjukskriven igen på grund av utmattningssyndrom och depression (utöver konstant smärta). Inte konstigt med tanke på hur jag behandlats under de här åren.

…..

En månad i våras fick jag endast 2 000 kronor att leva på på grund av olika utbetalningsrutiner som berodde på olika arbetsmarknadsprogram som jag blivit tvingad att genomgå eftersom jag blev utförsäkrad från Försäkringskassan. Dessa program har enbart gjort mig sämre i stället för bättre. Jag är högutbildad och har tidigare haft ett intressant och välbetalt arbete. Inte sjutton vill jag vara sjuk! Problemet är att vi sjuka inte orkar opponera oss – vi har nog med våra sjukdomar. Jag har redan förlorat nästan allt i livet inklusive lägenhet och sommarstuga. Har satsat allt på att försöka bi frisk. Försöker nu bo så billigt det bara går för att slippa vända mig till socialen. Tros det lever jag med konstant oro för att ändå hamna där och bli hänvisad till något getto med socialbidragstagare.

Jag tycker inte man ska behöva hamna hos socialen på grund av sjukdom när man arbetat och betalat skatt i hela sitt liv. Alliansen belönar hela tiden de rika och de som fortfarande är friska och har arbete. Jag tycker självklart att man ska tjäna på att arbeta. Och tyckte i mitt tidigare liv att det fanns alldeles för många sjukskrivna i Sverige. Men nu får det vara nog!

Det senaste jag hörde var att Alliansen tänker sänka kostnaderna för att gå på krogen. Inte har jag råd att gå på krogen! Och någon semester kommer jag inte ha råd med kanske under resten av mitt liv. Allting handlar om ren och skär överlevnad det vill säga att inte ens kunna känna sig säker på att ha tak över huvudet och mat för dagen.

Tänk på det när ni röstar. Vem som helst kan bli av med jobbet eller bli sjuk. Det är skrämmande att det inte pratas mer om detta i valdebatten. Strunta i Mona. De rödgröna står trots allt för ett mer rättvist samhälle där alla har ett värde.

Offer för alliansens sjukförsäkring – fler exempel här!

*

Bloggtips; Röda berget om rättvisa,  In your face om alliansens svagaste länk, Vikström jämför regeringsplattformarna, Lasses blogg vill värna välfärden, Motvallsbloggen om sfi-bonusen, Röda Malmö om alliansens svartrock, Storstad om världens bästa skola, Martin Moberg om Borgs sifferbluff, Mer Netroots

Media om valet; ab1, ab2, ab3, ab4, ab5, dn1, dn2, dn3, dn4, dn5, svd1, svd2, exp1, exp2,

Lämna en kommentar

16 kommentarer

  1. Firre

     /  september 1, 2010

    usch så tråkigt

    man blir mörkrädd. till råga på allt så tror jag inte svenskarna bryr sig : (

  2. jahapp, enl vad jag kan se så är det S förslag att sänka priset på krogen=) BÅDA blocken vill sänka momsen från 25% till 12.

    Sen kan jag säga att man kan gå från rött till blått åxå.
    Känner många många.

    Å jag som är så djävlig å så rik som jobbandes i vård å omsorg i kommunal regi har fått behålla 1484 kr mer i månaden med jobbskatteavdraget. Vilket ”brott”

  3. Rickard Nyberg

     /  september 1, 2010

    Strunta i Mona bara sossarna får vara vid makten och föra sin traditionella anti-arbetspolitik ?????? Tror du att vi väljare är hur dumma som helst eller ??!!

    Nej bevare oss från 4 år med Mona och Östros i rosenbad. Då är det verkligen läge att fly utomlands.

    NU är jag visserligen grön (miljötänkande) och borgerlig men det bästa som kunde hända sossarna vore verkligen att ni förlorade detta val och kunde börja vårstäda ordentligt i partitoppen. Tycker verkligen synd om er på riktigt så länge ni har denna partiledning……

  4. Sören Bevmo

     /  september 1, 2010

    Friska svenskar med jobb verkar tyvärr nöjda med 2/3-samhället. En är på banan fortfarande men oroas av den tanklöshet som friska jobbande människor visar prov på.

  5. Idag var det minst 6-7 personer som spontant tog upp den frågan som viktig för att de inte tänkte rösta på alliansen. Bra skrivet, som alltid!

  6. Arbetslös

     /  september 1, 2010

    Jag kan tänka mig att rösta på vilket parti som helst, inkl. partier inom alliansen – under förutsättning att någon av deras politiker senast dagen innan valet hjälper mig att hitta en fast anställning och ta mig ur helvetet det innebär att vara arbetslös!

    Är jag fortfarande arbetslös kommer jag att helt avstå från att rösta!

    Det borde finnas mängder med politiker i regering, riksdag och landets alla kommunfullmäktige med stora nätverk inom näringslivet eller som är egna företagare själva och enkelt borde kunna fixa en anställning åt mig!

    Landets övriga arbetslösa som läser detta uppmanas att ta efter mitt exempel! Gå inte på politikernas prat om ”Åtgärder för fler i arbete” och liknande! Ställ KRAV på att ni senast valdagen ska ha en fast anställning som villkor för att gå och rösta! Eller varför inte hota med att rösta på Sverigedemokraterna om ni inte senast valdagen har fått en fast anställning?

  7. Jo det var just det, när JAG drabbas, då får det vara nog. Det här påminner mig om när jag var aktiv i en miljögrupp på 70-talet och vi försökte engagera människor för saken. Intresset var oftast noll. Men så plötsligt fick man veta att bolaget si eller så skulle spruta Hormoslyr utanför den egna trädgården – och då kom intresset. Då passade det att ringa miljögruppen för att be om hjälp med att protestera eller ockukpera området för att omöjliggöra sprutandet.

    Ska man behöva hoppas att 55% av svenska folket blir långtidssjukskrivna så att de borgerliga garanterat förlorar regeringsmakten – för gott.

  8. Markus

     /  september 2, 2010

    ”Ska man behöva hoppas att 55% av svenska folket blir långtidssjukskrivna så att de borgerliga garanterat förlorar regeringsmakten – för gott”

    Det var ju det sossarna försökte åstadkomma under sin senaste tid vid makten. Tack och lov hann de inte.

  9. Jack

     /  september 2, 2010

    Det som sker just nu är en stor social katastrof. Människor förminskas, förnedras och fattiggöras av Alliansens utförsäkringspolitik.

    Man gör fler som slitit ur sig efter ett långt arbetsliv och unga som aldrig kommit in på arbetsmarkanden till bidragstagare. Socialbidragen exploderar ute i kommunerna just nu!

    Tragiskt och sorgligt att riksmedia lägger locket på. Tragiskt att inte fler ställer sig upp och skriker: Det får vara nog nu!!

    Förhoppningsvis får denna inhumana högerpolitik ett slut i valet. Än finns det tid att mobilisera och tala om det som just nu sker! I september avgöras det om vi ska fortsätta i denna sociala utförsbacke eller om vi ska börja arbeta för att hålla ihop landet igen!

  10. Maja

     /  september 2, 2010

    Jag blir så ledsen för denna hemska brist på medkänsla. Tack för att du skriver om eländet!
    Sjuka människor lider och så står det folk och tittar på och har mage att kommentera deras olycka på detta sätt!
    I ett samhälle bryr vi oss om varandra annars förlorar snart allt annat betydelse. Att låta pengar och saker betyda så mycket mer än hur sjuka människor lider, det är inte friskt!
    Dessutom, imorgon är det du som är sjuk och får erfara vad lidande innebär.

  11. Maria S i Skellefteå: har du ens tänkt tanken att de där kronorna som du är så glad över kan komma att kosta dig ditt eget jobb i framtiden? Du vet, du är avlönad med – just det – skattemedel.

    Man ska tänka sig för innan man säljer ut sitt folk för pengar, som Judas sa.

    //Nicke, hissmontör med 23000 i lön som gärna skiter i den där extra tusingen för bättre vård och omsorg till de som behöver den.

  12. Det jag finner skrämmande med både Alliansen och många svenskar idag är den usla synen på medmänniskan.

    Många tjatar om sossarnas bidragspolitik. Ja dem är mer humana och vill inte gräva ner den som redan ligger. Det är inte samma sak som att inte vilja skapa arbeten. Men väljer man att se det som att sossarna vill ha fler i bidrag så missar man hela kärnan i deras politik tycker jag.

    Tolkningarna kan vara många. Men en sak vet jag. Den hemska inställningen hos Alliansen kommer förstöra vårt land helt. Den som inget har skall ännu mindre. Den som har allt skall mer. Den med mest prylar och pengar vinner när han dör osv.. Ärligt så känns det som att det är bara eliten som får vara här och dela på vårt vackra land!

  13. Lasse

     /  september 2, 2010

    ”Jag får 1500 mer i månaden. Att man pissar på sjuka och arbetslösa, skiter väl jag i”. Högerns tankesätt i ett nötskal….sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten. Tydligare än någonsin.

  14. Martin Widmark

     /  september 4, 2010

    De egotrippade moderaterna är i alla fall konsekventa. De röstar på det parti som de tror gynnar dem själva mest, alla andra människor är ju nåt som ska puttas undan för att de själva ska komma fram. Men när de då drabbas av sjukdom och får känna på sin egen medicin, då är ju Moderaterna inte längre intressanta att rösta på.

    Sjuka, sjuka människor som tror att de är ensamma i samhället. Vi lever här tillsammans, det kan ingen sjuk ideologi ändra på. De borde de väl fattat nån gång i småskolan, men sent skall syndaren vakna. Om någonsin.

  1. Vad sker bakom det som synes ske? Arrogant och självtillräcklig maktfullkomlighet… « reflektioner och speglingar II…
  2. Statistik är färskvara | Smygvinkeln – lite grann från en annan sida

Kommentera

