Humanisera sjukförsäkringen!

Statsvetaren Björn Johnson gör i en ny artikel i Arena upp med alla gamla fördomar och myter som styrt sjukförsäkringen under de senaste 15 åren.  Nu krävs det en helrenovering av sjukförsäkringen.

Politikerna måste i framtiden ta hänsyn till all den kunskap, den forskning och de erfarenheter som finns i spåren av alla gamla misstag. Det största misstagen handlar om att lyssna på myter, fördomar och ekonomer istället för att lyssna på de människor som drabbats av sjukdom och arbetsskador.

Alliansens sjukförsäkringspolitik är i dag ett hopkok av deras egna nidbilder och Anna Hedborgs fördomar. De rödgröna har påbörjat en kritisk omprövning. Det är viktigt att denna omprövning fortsätter också efter valet. Till skillnad från alliansen går de rödgröna i dag i rätt riktning. Med alliansen finns det inget hopp. De är i stora drag nöjda med med sitt verk – dagens sjuka och inhumana sjukförsäkring. Det är därför det är så viktigt att alla vi som vill ha en human och rättssäker sjukförsäkring röstar i höst. Och viktigast av allt – röstar bort alliansen!

Lyssna på erfarenheter, fakta och kunskap – glöm Anna Hedborgs och Alliansens vanföreställningar och nidbilder!

Läs Björn Johnsons artikel här; Sanningen bakom de sjukskrivna!

Läs mer på Björns Johnsons blogg!

*

P.S. Tack Eva Berglund för tipset!

Bloggtips; Veronica Palm, Ulrica Falk, De rödgröna, Sjukskrivningsreglernas konsekvenser, Martin Moberg, Storstad, Peter Andersson, Höbergs tankar,  Mer – Netroots


Press; svd1, svd2, svd2, exp1, dn1, dn2, dn3, ab1, ab2,
*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Mumlan

     /  augusti 22, 2010

    Trevligt att du är tillbaka igen. Har faktiskt saknat dig.

    I år är det nog första gången som jag faktiskt svär (nästan) över att jag är finsk medborgare och inte får rösta i riksdagsvalet. Surt. Var ska jag få drygt 500 kr ifrån för att kunna byta medborgarskap när pengarna jag har ska täcka så många andra behov?

    Nåväl, jag kan i alla fall upplysa om att piratpartiet inte har någon åsikt i sjukförsäkringsfrågan. Jag träffade en äldre dam igår som delade ut broschyrer för partiet. Innan hon fått bladet ur mun frågade jag vad de vill med sjukförsäkringen. Hon såg helt handfallen ut. Svaret blev sedan ungefär att ”vi håller inte på med såna frågor utan blablabla…”

    Jag sa att jag vill faktiskt ha en bra sjukförsäkring så jag inte riskerar att bli helt utblottad om jag t.ex. får cancer. hon sa då att ”Vi har en väldigt bra cancervård i sverige” (Goddag yxskaft.) Jag påpekade då att bra sjukvård och en bra sjukförsäkring inte är samma sak.

    Ja, tala om noll koll….

  1. Om att finanskapitalet nu får makt och vinst från välfärdsföretagen (vård, skola och omsorg) istället för från den reala ekonomin och varuproduktionen, att göra upp med nyliberalismen även inom socialdemokratin, samt om de felaktiga grunder som

Kommentera

