Inga fler skitår….

2009 var året då kulisserna föll, bluffarna avslöjades och de borgerliga bubblorna sprack….

Det hela började redan i december 2008…

Sven-Otto Littorin (9 december 2008);

– 2009 blir ett riktigt skitår

…det blev det, som regeringen bäddade fick vi ligga…

*

Årets aforism;

Anders Borg om krisen, 11 februari 2009, Rapport;

I detta nationella nödläge så sitter vi alla i samma båt.

Vilhelm Moberg, 1898 – 1973;

När en politiker säger att vi sitter i samma båtså var på din vakt, det betyder att det är du som ska ro.

De som fick ro var ”verklighetens folk”…

De arbetslösa – arbetslösheten ökade dubbelt så snabbt i Sverige som i EU, och låg i oktober över EU genomsnittet. Över 50 000 personer – var tredje arbetslös – står i dag utanför a-kassan, och endast tio procent av de arbetslösa får ut 80 procent av lönen.

De sjuka tusentals sjuka kastades ut från försäkringen efter fasta tidsgränser. Cancersjuka, psykiskt sjuka, fysiskt utslitna och skadade med kronisk smärta, välutbildade professorer och ”vanliga” arbetare – inga skonades under detta år.

Pensionärerna – Sverige är nu det enda landet i världen där pensionärer betalar högre skatt än de som arbetar. Det var en av anledningarna till att många pensionärer fick sämre ekonomi.

*

Årets moderata ”storsatsning” – socialbidrag;

SR, 13 oktober 2009;

De nya pengar som landets kommuner är lovade av regeringen (till välfärdens kärna) kommer i första hand att gå till försörjningsstöd, det som tidigare kallades för socialbidrag.

*

Årets mest cyniska svar till de som kastas ut från sjukförsäkringen;

Intervju med Husmark Pehrsson i SR, Plånboken 18 november 2009.

”Vad ska de utförsäkrade som inte klarar av att arbeta göra?”

– man får ha försörjningsstöd. Det är väldigt många i vårt land som har det…

*

Årets mest cyniska försvar av den nya sjukförsäkringen;

Fredrik Reinfeldt i AB, 10 december 2009;

– Människor kommer i kläm. Det är så att säga nästan oundvikligt i varje samhällsförändring

Eller som Stalin sa;

– Man kan inte göra en omelett utan att knäcka (krossa) ägg

*

Årets direktsända lögn och reträtt;

Husmark Perhsson i Agenda 6 december 2009, om att cancersjuka slängs ut från sjukförsäkringen;

– inga remissinstanser har i sina remissvar poängterat att det kunde få de här orimliga konsekvenserna..

Aktuellt 9 december 2009, erkänner Husmark P;

– remissinstanserna var mycket kritiska mot hela rehabiliteringskedjan…

*

Årets tema – ”arbetslinjen”;

Den nymoderata varianten – där sjuka och arbetslösa får ”skylla sig själva”. Blir de bara av med sin trygghet och sin försörjning ”tar de sig i kragen” och börjar arbeta.

2009-års ”arbetslinje” a´la alliansen.

*

Årets stöld;

Stölden av skylten till koncentrationslägret i Auchwitz… ett beställningsjobb från Sverige.

*

Årets rop på hjälp;

Fattigdomen och hemlösheten ökade i Sverige. Frivilligorganisationer och Svenska Kyrkan tog emot allt fler hjälpsökande över hela landet. Röda Korset överväger att för första gången satsa pengar på att hjälpa fattiga i Sverige.

Kurator Maria Grosshög på Frälsningsarmén;

– Hjälp, vad är det som händer? Det är någon form av vanmakt, och stor oro för vad som är på väg att hända.

*

Till sist önskar jag alla ett riktigt Gott Nytt År….

Det iskalla 2009 är över. Nu väntar ett nytt år, ett nytt decennium….

2010 får inte bli något ”skitår” – nu har vi makten att vända utvecklingen …vi måste ta den chansen..

*

En sång till modet (Nyårsafton, live 2008)

Här är en sång till modet
Den är till alla dom
som vågar tro på morgondan
fast natten är så lång
……..

*

Bloggat; De rödgröna, Röda Malmö, Martin Moberg, Peter Andersson, Claes Krantz, Badlands Hyena, In your face

Progressiva bloggar – Netroots

Press; Exp1, Exp2, Exp3, AB1, AB2, AB3, DN1, DN2, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5,
*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Lämna en kommentar

27 kommentarer

  1. Fille

     /  december 28, 2009

    Låt 2010 bli det år då vi sade NEJ till Alliansregeringen och JA till en rödgrön humanism!

    Jag tror precis som Peter Eriksson att Alliansregeringen kommer att falla på grund av att man så hjärtlöst slaktat sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen (dessutom mitt i en av de värsta lågkonjunkturer vi haft i mannaminne).

    Sverige förtjänar en regering med hjärta; gärna ett rött hjärta! 😉

  2. Tack att du finns och skriver om det här viktiga 🙂
    Gott Nytt år!

  3. Ja, vi får be till Gud om att nästa år blir det då de borgerliga alliansspökena avsätts och ersätts av en folklig gemenskap. Istället för ”var och en för sig” kan det bli ”tillsammans åt samma håll”.

    Gott Nytt rödgrönt År ! Och tack för allt du gjort.

    Peter

  4. *Q* som i Qfisk

     /  december 28, 2009

    Och skylten från Auschwitz kan de skruva upp på Husmarkskans kontor… eller på FK… eller hos Littorin, Borg lr någon annan i Allians-packet.

    Det behövs nog fler stulna skyltar….

    Nästa år röstar jag på V igen! Jag hoppas fler förstår vikten av att göra det den här gången.

  5. Tittar in för att njuta av dina inlägg ännu en gång.
    Samt att önska dig ett gott nytt år. Det har jag kanske redan gjort, men det kan i så fall göras om och om igen.

    Härlig årskrönika!
    Revyerna borde ha mycket att plocka ur nu. Måtte de passa på att sprida budskapet. Må väl!

  6. Tack för detta året och din träffsäkerhet. Jag njuter. Idag tar jag till mig Wilhelm Mobergs ord
    ”När en politiker säger att vi sitter i samma båt – så var på din vakt, det betyder att det är du som ska ro.”

  7. nils carlson

     /  december 29, 2009

    Detta är faktiskt den bästa blogg jag läst.

    Möjligtvis kan det bero på att jag har samma åsikter-värderingar-tankesätt som blogginnehavaren förmedlar.

    Lägger upp en genväg till sidan :))

    Hälsningar från en 70-årig manlig fattigpensionär.

  8. Johan F

     /  december 29, 2009

    ”Låt 2010 bli det år då vi sade NEJ till Alliansregeringen och JA till en rödgrön humanism!”

    då blir ju 2011-14 riktiga skitår. Fast det kommer de nog att bli i alla lägen. Spelar ju ingen roll vilka man röstar på nu för tiden.

  9. Fille

     /  december 29, 2009

    Till och med den inte allt för lyhörde och lagom intelligente krönikören i Expressen, Ulf Nilsson, har äntligen insett vad Alliansgänget ställt till med. Så här skriver rabulisten Nilsson i dagens Expressen:

    ”I Sverige fick arbetande Svennar aningen – jag understryker aningen – lägre skatter. Pensionärerna fick det däremot sämre ställt och regeringen lade fram ett förslag – idioti i norsk klass -som skulle tvinga döende att söka jobb. I många andra länder skulle ett sådant förslag ha lett till att det ansvariga statsrådet åkte ut på häcken. I Sverige, Sverige mitt fosterland, blev reaktionen som vanligt en gäspning.”

    Jag måste erkänna att det nog är första gången på flera år som jag håller med högerspöket Nilsson. När fan blir gammal inser han värdet av välfärdsstaten… 😉

  10. GOTT NYTT ÅR till dig, Ilse-Marie, och till allla läsare av din blogg.

    ”Inga fler skitår” – en årskrönika av Ilse-Marie på http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1732&blogg=38282

    /Eva

  11. Voogi

     /  december 29, 2009

    OM de rödgröna släpper fram Maria W i tid, så är loppet kört för Alliansen (tror jag). Men det klarar inte Monas ego, kanske inte övriga S-pampars heller, så det blir till slut antagligen ett ganska jämnt lopp mellan blocken.

    Det är mycket sannolikt att SD kommer in i riksdagen, vilket innebär att inget av de två stora blocken får en egen majoritet (jag tvivlar på att vi medborgare klarar att rösta taktiskt för att undvika en vågmästarroll för SD).

    En fasa för en minoritetsregering är att få stöd av SD.

    Jag vet inget demokratiskt land där partipiskan viner så hårt som i Sverige, men kanske en vågmästarroll för SD skulle tvinga fram att riksdagsledamöterna tillåts att tänka, argumentera och rösta efter egen övertygelse och inte regelmässigt enligt partilinjen. Om så sker, har vi SD att tacka för en dramatisk förändring/-bättring i svensk rikspolitik.

    Kanske skulle det till och med kunna leda till personval i Sverige?

    Så visst blir det ett spännande val och vi skall inte förfasa oss över SD:s eventuella framgångar, snarare tvärtom. Hur vidriga och okunniga de än är, så kan deras framgångar skapa ett dynamiskt politiskt Sverige.

    Att SD skulle nå sådana framgångar att de får någon reell inverkan på sakfrågorna är för mig otänkbart.

  12. ELL

     /  december 30, 2009

    Tack, Ett hjärta rött, du räddade min natt! Jag var så upprörd att jag inte visste vad jag skulle göra av min ilska och känsla av vanmakt, när jag hade läst om mamman som förlorade sin son och nekades sjukpenning för att hon inte hade anmält sig på AF dagen efter hans död. En riktigt vidrig kontrollstat med regelrytteri har vi fått, där man ”bara lyder order” och inte vågar tänka eller ta ansvar själv.

    Sen läste jag citatet av Vilhelm Moberg och lyssnade på Mikael Wiehe och vanmaktstårarna förvandlades till glädjetårar och kämpaglöd och jag blev lugn. Tack!

  13. Cementhöger

     /  december 30, 2009

    rödtotten Mona Stahlin & hennes tomtar kommer avsluta i underläge.

    Min röst är FASTSTÄLLD på Moderaterna.

  14. GOTT SLUT & GOTT NYTT ÅR till Ett Hjärta RÖTT och dess läsare !

  15. Hugo

     /  december 31, 2009

    Sverige ar varldens sjukaste land hur kommer det sig? Aldrig far man ett sakligt svar pa denna fraga.
    Nu senast i en rapport fran Timbro visas att alla pengar som vraks over kommunerna i forsta hand gar till nya lager av byrokrater. Som jag tidigare sagt V. Gotaland landsting har 47 ooo anstallda varav 25 000 byrokrater. Inte konstigt att privata vardgivare kan gora sa stora vinster till samma kostnad for skattebetalarna.

  16. Simon

     /  december 31, 2009

    nu har jag lagt till dig i mina favoriter eftersom jag har också ett hjärta av rött o röstar alltid rött.
    ibland light rött dvs Socialdemokratiskt och ibland mörk rött dvs Vänsterpartiet.

  17. Hugo

     /  december 31, 2009

    Första året utförde ett privat företag med 4 dagis samma tjänster som tidigare 18 kommunala förskolor gjort. Kostnaden densamma för skattebetalarna. Aktieutdelning blev 3,1 millioner vilket är hissnande mycket.
    Istället för att skälla och förbjuda vinst inom vården borde ni på vänsterkanten ställa er frågan hur något sådant här är möjligt?
    Min enkla slutsats blir att något sådant här, vilket jag också finner vansinnigt, skall inte vara möjligt, men pekar tydligt på hur ineffektivt och vilket enormt slöseri av skattepengar som sker inom det offentliga för utförda välfärdstjänster.
    Det är i slutändan våra pengar det är frågan om och de skall användas effektivt, inte slösas bort. Konkurrensutsätt vårdsektorn och vi alla får i slutändan mer för den skatt vi alla betalar. Detta är ingen högeråsikt utan bara rent sunt förnuft.
    Ingen på denna sida betalar frivilligt högsta priset för en platt TV. Jag har samma synsätt vad beträffar välfärdstjänster.

    Gott Nytt År

  18. Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig – ett hjärta Rött – tack för att du återupptog bloggandet. Som jag sagt tidigare; dina inlägg är avgörande! Särskilt valåret 2010
    Hälsningar
    Bloggaren Nemokrati

  19. WOW, vilken ruskigt bra sammanfattning av detta skit år!!!!
    Alltså, varför skriver jag överhuvudtaget ngt i min blogg, när du överträffar allt och alla andra i din!!!?
    Du är så träffsäker och fantastiskt ”on the edge”!
    Önskar dig ett strålande nytt år!
    Med en förhoppning om att få fortsätta läsa dina vassa inlägg här inne!
    Stor varm kram // Ilona

  20. Jo, Ilona, du bloggar för att du gör det så bra. Och det skall du fortsätta med. Jag har nyss besökt dig och läst rätt många av dina inlägg, så jag vet vad jag pratar … hm … skriver, om :).

    Varma hälsningar
    Eva

  21. Anders Grabein

     /  januari 4, 2010

    ”Röda Korset överväger att för första gången satsa pengar på att hjälpa fattiga i Sverige.”

    Skulle vara intressant om du kunde utveckla det här.

  22. Anders Grabein – Det är uppgifter från TV4 (julafton 2009)
    Här är länken;
    http://www.nyhetskanalen.se/1.1413093/2009/12/24/roda_korset_kan_ge_pengar_till_svenskar

    Jag använde ett längre citat därifrån på min tidigare (strax före) bloggpost ”Vad helst i haven gjort mot en av dessa mina minsta”

    Citatet lyder som följer;

    ”Det blir allt fler fattiga i Sverige. Nu överväger Röda Korset att omprioritera sin verksamhet och satsa pengar på att hjälpa utsatta i Sverige – något man inte har gjort tidigare.

    – Jag trodde aldrig att vi skulle komma hit. Jag trodde aldrig att jag skulle uppleva detta, men så ser det ut, säger Monica Westlund.

    – Vi talar om fattiga äldre som verkligen behöver hjälp, vi talar om ungdomar utan arbete, vi talar också om ensamföräldrar, oftast kvinnor med barn. Vi kanske måste ändra våra sociala program i svenska Röda Korset för de här målgrupperna, men regeringen måste också investera i detta, precis som man investerat i bankerna, säger Christer Zettergren, generalsekreterare för Röda Korset.

    – Som samhälle får vi väl skämmas. Ledsen blir man ju när det ser ut på det här viset. Mycket ledsen blir man, avslutar Monica Westlund.”

    Jag borde kanske ha länkat även i denna post – förlåt, mitt misstag!

  23. Voogi

     /  januari 5, 2010

    Ilse;

    Jag håller till fullo med Christer Zettergren och dig om behovet av stöd till utsatta människor i vårt land och att det stödet gärna även får komma från oss alla via statskassan.

    I citatet står dock ”…, precis som man investerat i bankerna,…”, vilket för mig är ett mycket märkligt uttalande.

    Menar han (och du eftersom du citerar honom) att nödlidande människor skall få statliga lån men bara förutsatt att de kan ställa fullgoda säkerheter? Ränta och garantiavgifter skall betalas och full återbetalning skall ske inom en ganska kort tidshorisont.

    Givetvis menar han/du inte det. Det är alltså ett vårdslöst och/eller felaktigt uttalande av CZ, som inte borde citeras.

  24. Voogi, inte menar du väl på fullaste allvar att jag måste hålla med alla som jag citerar?

    Det innebär att jag måste hålla med Reinfeldt, Borg och Husmark P med flera bara i denna post…. 😉 Nej, du… 😉

    Dessutom säger väl inte Zettergren något om ”statliga lån”? Han talar om att ”investera i” – vilket man kan göra på många olika sätt. ”Investeringar” i människor kan till exempel handla om utbildning, vård och stöd av olika slag. Lika väl som man räknar med en positiv utdelning för samhället i stort när man investerar i att bankerna ska komma på fötter kan man räkna med positiva följder när man ”investerar” i och stödjer människor som drabbats av sjukdom, arbetslöshet eller andra problem.

  25. Voogi

     /  januari 6, 2010

    Ilse;

    Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt vad gäller ditt ansvar för de citat du använder, så förlåt.

    CZ skriver ”precis som man (=staten) investerat i bankerna”. Det är ett fundamentalt fel, som jag vill peka på. Han, och tydligen även du, har blivit itutad att man använt statskassan för att investera i/rädda bankerna. Så har skett i t ex England och USA, men inte i Sverige.

    Staten deltog i nyemissionen i Nordea i enlighet med sin ägarandel. Eftersom det var en praktiskt taget given vinst, så hade vi alla ylat högt om staten avstått från sin rätt. I övrigt har man inte investerat en enda krona i någon bank.

    Man har ställt lån och garantier till bankernas förfogande, men mot fullgoda säkerheter och krävt både ränta och avgifter. Och en ganska kort återbetalningstid. Det är definitionsmässigt inte att investera. De flesta banker har också, till regeringens förtret, avstått från detta ”erbjudande”.

    Jag vänder mig inte mot att staten bör/skall stödja sina medborgare på olika sätt, tvärtom, men väl mot den av okunnighet eller illvilja spridda desinformationen att staten skulle ha investerat i bankerna. Håll dig för god för att delta i sådan verksamhet.

    Du ser på skeendena i Sverige med färgade ögon (och hjärta), men det har jag inga problem med, snarare tvärtom. Du har också vanligtvis väl på fötterna för dina uttalanden, vilket gör att jag är en trogen läsare av din blogg. Det vill jag förbli.

  1. Mot ett rikt välsignat valår 2010 « lena alun
  2. Fler käftsmällar mot de nödställda och lidande « Nemokrati

Kommentera

