Cancersjuk professor tvingas till Samhall

Även i DN/ Synovates senaste opinionsmätning backar Moderaterna. En orsak sägs vara debatten om sjukförsäkringen. Inte så konstigt, nu börjar det synas hur regeringens ”utsorteringskedja” fungerar i praktiken. Allt fler inser att den kan drabba dem själva. Den slår mot alla yrkesgrupper och människor urskillningslöst. Vare sig den välutbildade medelklassen eller den ”vanliga” arbetaren kan känna sig säkra och trygga.

Tidningen VK skrev i går om Professor Marianne Liliequist som drabbades av leukemi för tre år sedan.

Citat, VK;

Efter en lång kamp mot leukemin arbetar Marianne Liliequist numera deltid och är sjukskriven övrig tid. Till årsskiftet blir hon utförsäkrad, och nu tycker Försäkringskassan att hon ska säga upp sig från sitt arbete som professor för att i stället arbeta heltid på Samhall.

– Det är helt absurt! Varför ska jag straffas när jag gör mitt yttersta för att kunna arbeta 75 procent, frågar sig 59-åriga Marianne.

De nya reglerna tar ingen hänsyn till ålder eller yrke – det är så det ska vara enligt regeringen. Man ska suga ut den sista droppen livslust ur alla som visar det minsta livstecken. Kan du arbeta deltid så klarar du heltid – bara arbetet är tillräckligt anpassat – det är logiken.

Expressen berättar om frisören Pernilla Romsäter – en av alla de som nu faller mellan stolarna. Efter att ha blivit nekad sjukpenning nekades hon sedan a-kassa, och till sist socialbidrag.

Citat, Expressen;

– Sen kom nästa chock – ett beslut om att jag inte har rätt till a-kassa. Eftersom jag inte har styrkt sjukdom uppnår jag inte det antal dagar som man ska ha jobbat eller varit sjukskriven.
– Jag som har betalat till a-kassan i 20 år – även under det här året, då jag periodvis inte haft någon inkomst.
Nu ska Pernilla överklaga dels försäkringskassans beslut, dels a-kassans beslut.
– Jag ringde socialen. Men eftersom min man arbetar och vi ligger 400 kronor över existensminimum kan vi inte få bidrag.

I DN (ej DN.se) berättar Svenska kyrkan om ett ökat tryck av hjälpsökande över hela landet. Nu är det helt nya grupper som söker sig till kyrkans välgörenhet. Ensamstående föräldrar, unga vuxna, långtidssjuka och arbetslösa.

Där befinner vi oss nu – efter bara tre år med den moderatstyrda regeringen har konsekvenserna av deras variant av ”arbetslinjen” börjat synas.

De svagaste grupperna i samhället tvingas söka hjälp hos kyrkans välgörenhet sedan de blivit nekade hjälp från de sociala skyddsnäten. Maskorna är snart större än nätet. Ett samhälle som förlitar sig på att de allra sämst ställda ska tvingas tigga till sig nådegåvor kan knappast längre kalla sig ett ”välfärdssamhälle”. Det är fullständigt inhumant, rått och kallt. Lika cyniskt som Fredrik Reinfeldts människosyn (Det sovande folket, 1993);

Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras. De ohälsosamma riskerna är mycket mänskligare än den falska tryggheten.

Är det någon som är förvånad över att M backar?

*

Bloggat; Svensson, Kulturbloggen, Röda Malmö, Peter Andersson, Utredarna

Netroots

Press; SvD1, Exp1, AB1, AB2

*
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

intressant.se

Annonser
Lämna en kommentar

20 kommentarer

  1. Daniel

     /  december 18, 2009

    Om man lever på bidrag är man ofri, men däremot så ska man komma ihåg att arbete ger frihet. Detta är moderaternas kärna. (Det är väl så att en viss polsk skylt med tysk text som saknas kanske är på väg till regeringskansliet?)

  2. Jack

     /  december 18, 2009

    De enda som är förvånande är nog massmediaeliten i Sthlm. De är de som senast har fattade att regeringens rehabiliteringskedjan handlar om allt annat än rehabilitering. Misstänker att de kommer att vara lika sena i fattigsförmåga också när det gäller moderaternas opinionssiffror.

    I mediaelitens lilla skyddade ”bubbla” tränger sällan den sociala verkligheten utanför tullarna in. Tyvärr är det fortfarande så…

    Måste dock erkänna att jag njuter när nu DN och SvD, ytterst motvilligt, tvingas börja skriva om det elände som Husmark P:son och regeringen ställt till med i sjukförsäkringen. Välkommen till verkligheten! 😉

  3. Ja, Danne… Den som förordar arbetet som samhällsbärare måste ju vara en hemsk barnätande nazizizizist!!!

  4. Jack, nog har du rätt om opinionssiffrorna. Minns under S-kongressen när opninionssiffror publicerades nästan dagligen och hur det stod att S backade. Nu har DN känt sig tvungna att trots allt lägga upp en opinionsundersökning, men helst lite undangömd.

  5. Pelle

     /  december 18, 2009

    Om inte detta är ren och skär Nazism , vad är det då !?.

  6. Martin Widmark

     /  december 18, 2009

    Det är inte nazism, iaf inte ännu. Ännu har de inte börjat sätta folk i läger och massavrättat dem. Så de är inte nazister ännu. Skulle de börja göra sånt skulle kanske tom deras lydiga pr-byrå media börja få problem. (Fast å andra sidan dröjde det ju ett antal år efter Nazisterna kom till makten som de började sätta folk i läger… men nu kommer jag ifrån ämnet lite.)

    Dock verkar de helt fullt skriva under på den människosyn som var rätt vanlig på 30-talet. Det finns ett sätt att leva på – inget annat. Sjuka och handikappade skall sorteras bort ifrån samhället och hållas borta ifrån fint folks åsyn. Hur de har det är inte intressant och skall ej föras på tal.

    Rättning i ledet!

  7. Johannes

     /  december 19, 2009

    Moderaternas politik har alltid varit den samma. Nu blir det bara lite mer tydligt hur hårt den drabbar den som inte perfekt passar in i moderaternas samhälle.

  8. pilow

     /  december 19, 2009

    Socialdemokraternas statsministerkandidat Mona Sahlin vill köra samma kallt och rått samt cynisk sjukförsäkrings politik som Reinfeldt, – när det gäller det tidsbergänsade sjukersättningen vill Mona Sahlin(S) liksom regeringen att det ska fasas ut, vilket innebär att tusentals med sk. förtidspension får i framtiden lämna försäkringen. Om S-partiledare och statsmonisterkandidat Mona Sahlin(S) tycker det är okey att sparka ut folk så varför inte…

  9. Håller med Martin, det är inte nazism ännu men onekligen finns det oroväckande gemensamma drag av socialdarwinism mellan dessa nyliberalers livsåskådning och den nazistiska ideologin.

    I Tyskland utmynnade ju det hela 1939 i utrotningen av över 200 000 sjuka och handikappade genom aktion T4, så vi får väl vara uppmärksamma på vart det här är på väg?

    Nej, innan dess så har vi en ny regering och förhoppningsvis förståndigare och mer empatiska medborgare 🙂

  10. Martin Widmark och Peter Warnström: så för att räknas som nazist krävs det utrotningsläger enligt er? Aj aj aj vad Vera och Assar Oredsson i Nordiska Rikspartiet ska bli besvikna på er, gossar.

    Det är klart att det kan föras en nazistisk politik utan läger. Dock ska ni inte ha för höga förväntningar på sossarna. Det var trots allt de som inledde skärpningen av jakten på sjuka och startade pratet om en ”bortre parentes”. Hur jag vet det? Jag var själv partimedlem då, men hade inte samvete att stanna kvar.

  11. Eftersom kommentatorsfältet delvis ballat ur och verkar handla om nazister tar jag mig friheten att länka till en DN-ledare, signerat. Det bästa jag läst i DN på länge.

    http://www.dn.se/opinion/kolumner/moderat-manipulation-1.1016570

    Blev chockad när jag läste den. Så tydligt kritiska mot moderaterna har jag inte sett ens av en frilansjouranlist på ledarplats i DN.

  12. Socialtjänstlag (2001:453)

    1 kap. Socialtjänstens mål

    1 § Samhällets socialtjänst skall på demokratins och
    solidaritetens grund främja människornas

    – ekonomiska och sociala trygghet,

    – jämlikhet i levnadsvillkor,

    – aktiva deltagande i samhällslivet.

    Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans
    ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att
    frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser.

    Verksamheten skall bygga på respekt för människornas
    självbestämmanderätt och integritet.

    2 § Kommunen har det yttersta ansvaret för att de som vistas i
    kommunen får det stöd och den hjälp som de behöver.

    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2001:453

  13. Intressant att notera, om det stämmer, är att jag har läst att LO 2007 lanserade en ide om morgondagens sjukförsäkring där man föreslog en tidsbegränsning på 12-15 månader…

    LO är för mig = de rödgröna – så vem skall man egentligen rösta på då om man nu inte vill ha en tidsbegränsning?

    http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CAcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ericsoniubbhult.se%2Ffiles%2Friksdagsmotioner%2520mm%2FAnf%252016dec.doc&ei=oaEuS6KHL5HX-Qbe_4mCBg&usg=AFQjCNGN54ON-7Zb2vvfMZzUsp25yoynGw&sig2=0PPe8a9MRFiEca_idB3Esw

    Även om citatet från denne moderata politiker inte stämmer så tycker jag tyvärr att framförallt S just nu vinner mkt mkt fler poäng på att kritisera och gnälla över beslut som alliansen tar – men dom lanserar inga egna ideer eller tankar på hur man realistiskt skulle kunna förbättra olika saker !!

    Man får väl hoppas att ngt av småpartierna kring mitten kan blomma upp 2010 och lansera egna tankar och ideer och inte bara följa sitt block, så att Sd kan få lite motstånd, annars är jag rädd för att dessa främlingsfientliga röster kommer få väldigt mkt att säga till om i nästa mandatperiod !

    /K

  14. Vad menas med att det är alliansens fel angående sjukskrivningarna jag blev själv jagad av försäkringkassan på sossarnas tid dom ville putsa till sina siffror angående sjukskrivna jag fick välja förtidpension eller ingenting, det var tufft att få sin inkomst begränsad till 64% absolut ingen hjälp att komma tillbaka till arbetslivet,tänk att leva av 8000 tusen i stället för15000 tusen,inte blev jag friskare av att bli fattigpensionär så gnäll inte på nuvarande regering den förra var inte ett dugg bättre men det tycks Mona Sahlin glömt.

  15. Klas, en s.k. idé-skrift signerad LO är inte samma sak som ett rödgrönt förslag till sjukförsäkring. Men förmodligen har alliansens anhängare inte så mycket annat att glädja sig åt just nu….

  16. Förslaget handlade inte heller enbart om att tidsbegränsa den, utan innehöll självklart en hel del annat. LO skriver även att man inte endast kan tidsbegränsa den för alla, men att problemet är att många hamnar i långtidssjukskrivning i onödan. Det är inte samma sak som att utförsäkra ALLA efter en viss tid. Men visst, gör man som borgarna och tar ett citat ur sitt sammanhang så verkar det ju som det.

  17. Visst är den politik som bedrivs idag nazistisk. man behöver inte utrotningsläger för att sortera ut människor. Det räcker med att ta ifrån dem alla försörjningsmöjligheter. Vad är terrorlagarna? Vad är utförsäkringspolitiken? Utrotningsläger ingår inte i den nazistiska politiken. Men det blev så på grund av deras människosyn som väl stämmer överens med den Reinfeldtska.Jämför nazzarnas politik med den nya högerns. Likheten är skrämmande. Samma likhet ser man även om man jämför med högersionismen som väl kan betraktas som en föregångare till nazismen.

  1. Sverige idag; Försäkringskassan säger frisk – A-kassan säger inga pengar « Röda Berget
  2. Chockdoktrin på svenskt manér « lena alun
  3. De tolv vårdgesterna « lena alun

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: