Det borde vara ett jäkla liv just nu…

Nej, utförsäkringarna börjar inte efter årskiftet, de har redan börjat.

Läs om Anette Jutegård – en av alla de tusentals som redan har blivit utförsäkrad.

Citat;

– Jag skickade in min ansökan i juni som jag har gjort tidigare år också, men jag fick inget svar så jag ringde till min handläggare på Försäkringskassan. Han sa först att regeringen ju beslutat om hårdare tag, men att han skulle försöka få igenom att jag skulle få ett år till, berättar Annette.

– När det dröjde ytterligare en tid och jag ringde fick jag veta att de dragit in ersättningen för mig.

……

– Jag fattar inte att det inte är ett jäkla liv just nu på det regeringen gör, så som de behandlar alla sjuka, tar från fattiga och sjuka och ger till de rika. Det måste finnas fler som ställer sig upp och skriker. Kan du förstå varför det inte är fler som protesterar?

Läs även Helle Klein – Nya Sverige handlar om att kontrollera och utestänga

citat;

Kvinnan som skriver är förtvivlad. Hon blev på grund av en arbetsskada sjukskriven en längre tid och har av läkare bedömts oförmögen att klara att arbeta. Hennes möte med Försäkringskassan var i början positiv. Det handlade om att hon skulle få hjälp och stöd i en svår situation.

Men myndigheten fick nya order av statsmakterna. Det gällde nu att få ut människor ur sjukförsäkringssystemet så fort som möjligt. Dessa sjuka kunde nog egentligen arbeta, om de bara ansträngde sig lite, hette det.

Kvinnan är nu utförsäkrad och hänvisad till Arbetsförmedlingen. Men dels finns det inga arbeten, dels är hon fortfarande alltför sjuk för att kunna arbeta.

Hon är en av alla dem som nu skyfflas runt mellan myndigheterna. En av alla dessa tiotusentals oönskade. Fuskare. Lata. Eller vad de nu anses ha för mänsklig defekt.

Till sist….

läs ETC Myten om de dyra sjuka

lyssna på Plånboken om vad som händer med de som utförsäkras efter årsskiftet.

Husmark Pehrson verkar nöjd (som vanligt)  ”– vi skapar en glass-fil in i a-kassan och de som inte klarar av att arbeta kan ju alltid ”få försörjningsstöd,  det finns det många som får ”(bara de säljer allt de har och inte har någon anhörig som kan försörja dem, förstås – nej det säger hon inte).

*

P.S. Jätte tack till Eva som kom med tipset till Plånboken, och till Ell för länken till ETC!

*

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

progressiva bloggar; Netroots

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Jack

     /  november 23, 2009

    Ja herregud. Vart är vi på väg i detta land? När man följer vad Cristina Husmark Pehrson sagt och säger i sjukförsäkringsfrågan är det ett under att hon sitter kvar.

    Hade en sosse kommit med hälften av hennes ”grodor” och felaktigheter hade de varit utsatta för värsta journalistdrevet.

    Nu klarar sig Cristina hela tiden undan därför att hon tillhör det block som äger och kontrollerar större delen av pressen och media.

    Att Husmark Pehrson, trots sina otaliga snedsteg, fortfarande sitter kvar är det tydligaste tecknet på att Sverige just nu håller på att ”berlusconifieras” (= de som har den ekonomiska och massmediala makten har också köpt sig den politiska).

  2. Husmark är väl för käck. Kan man inte arbeta så finns ju alltid försörjningsstödet. Vilket HÅN!!!!

    Är man sjuk ska man ha sin ersättning från FK och inte från socialkontoret. Tycker verkligen människan att sjuka inte ska ha mer än existensminimum? Har hon någon aning om hur lite det är och vad det räcker till (och inte räcker till) eller är hon okunnig som vanligt? Jag skulle kunna rada upp en hel del saker som försörjningsstödet inte räcker till och som man inte kan radera ur sin livsföring hur som helst.

    Och hennes glass-fil funkar ju inte för dem som varit sjukskrivna i mer än tio år eller kanske aldrig ens varit med i a-kassan.

  3. Hur de lyckas med detta? Tja, snygg förpackning, trevlig etikett, Fredriks ”gullögon” och en hejdundrande reklam via ett sympatiserande mediamonopol? Marknadsföring och en smula uppmuntran av de lyckosammas själviskhet?
    Nej fy bubblan, det blir nog till att emigrera, åtminstone om denna regering sitter kvar efter valet. Inte vill jag att mina barn ska växa upp i ett sådant här egoist liberalt klimat!

  4. Din överskrift är verkligen mitt i prick.
    Att det inte är mera liv om det som försigår. Men det verkar som, om man inte själv är drabbad och kanske införstådd med reglerna, så bryr man sig inte. ALLA KAN BLI SJUKA.
    Att sjuka människor helt plötsligt inte ”är sjuka längre” utan kastas ut på ett eller annat sätt ur sjukförsäkringen är helt obergripligt.
    Husmark-Pehrsson själv kallar det för att hon bygger ”Broar till ett friskare liv”. (Moderaternas hemsida)

    Ett är säkert, att om/när jag blir utförsäkrad kommer jag föra ETT JÄKLA LIV ! (jag gör så gott jag kan innan också ;))

  5. Tänk att det blivit så att man säger Jag är tacksam att jag bara är arbetslös

  1. Mona Sahlin ett Bojsänke? | Jinges Web och Fotoblogg

Kommentera

