Den varma känslan

Dagens bloggpost är en hyllning till en person som betyder väldigt mycket för mig. Han har, förutom allt annat, fått mig att släppa alla oskrivna regler när det gäller musik och vad man ”får” lyssna på.

Han har fått mig att inse att det inte finns någon ”förbjuden musik”. Oavsett vad ”kultureliten” eller modet föreskriver. Man kan dessutom blanda friskt – precis som man själv vill. Från ”svår” klassisk musik till dansband och schlager.

Det finns helt enkelt ingen annan än du själv som kan avgöra vad som är ”bra”.

I går tittade jag (som så många andra) på melodifestivalens första deltävling. Ja, inte hela, men väl den första timmen. Omröstningarna känns alltid lika krystade och faktiskt ganska ointressanta – trots att det ju handlar om en ”tävling”. Speciellt denna gång med de förvirrande reglerna och ”duellerna”. Vilken musik som vinner ens hjärta har ju ingenting att göra med vilka som får mest röster.

Låtarna då?

Ja, Caroline af Ugglas låt kändes som en försvenskad variant av någon gammal soulklassiker. Men, förvånansvärt gripande och äkta. Annars tyckte jag bäst om Emilias soulpop. Alcazars låt och uppträdande var som vanligt (liksom BWO:s brukar vara) tillrättalagt, trist och nära nog outhärdligt. Men, bäst var väl ändå Freddie Wadling 😉

Scotts låt i går gjorde inte gruppen rättvisa. Då tyckte jag mycket bättre om deras version av ”Två mörka ögon” …

Två mörka ögon, och leendet Du gav mig
och ingenting var längre som förut.
Den varma känsla, som bor nånstans inom dig
förändrade mitt liv på en minut.

Till sist undrar jag vem jag egentligen är – om man ska döma utifrån musiksmak? Jag lyssnar nämligen på allt – som är ”bra”!

*
Andra bloggar om: , , , , , ,

Följande inlägg
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Hej
    Såg också melodifestivalen och hålelr med dig om det emsta i inlgäget här om musik. Även jag har mycket blandad smak när det gäller musik. Har insett att vad som är ” bra” och inte för mig är helt individuellt och att jag inte ska låta andra profftyckare eller kulturnissar bestämma det. Detta gäller även böcker, film och annan kultur.

    Tantlena/underdogblogg

  2. Jaj så hoppar mina tangeter igen då. Det skall stå mesta, inlägget och håller/suck

    Tantlena/Underdogblogg

  3. Gav upp melodifestivalen för ett par år sen kanske var en miss den här gången då visst Caroline af Ugglas var med. Är kanske inte hennes bästa fan men hon utstrålar personlig frihet i det hon gör så jag brukar lyssna iaf. För mig är musik ett sätt att förmedla en känsla saknas känslan i musiken så är den för mig inte bra oavsett artist. Som alla andra har man varit låst i fack vad man får/ska lyssna på men försöker lära mig nytt varje dag. Lägger ofta mer tid på att hitta rätt låt till inlägget än vad jag gör på texten. Youtube är en underbar källa och vilka låtar man kan hitta ”på vägen” som man aldrig hört förut och som säkert förtjänar mer. Den som missat Black Raven på myspace har förlorat nåt tex. Sen är det massor man fått käka upp för att man ”dissat” musik genren förut och sen när man ger den lite tid upptäcker att den faktiskt är bra. Så här skulle jag kunna fortsätta i evighet för musik vilken genre det än är betyder mycket för mig och det finns så mycket mer jag skulle vilja dela med mig av som inte passar i nåt inlägg. Men den som orkar surfa runt bland mina inlägg kan nog hitta endel riktigt bra låtar.

    Sen finns det guldkorn som är både bra och roliga samtidigt. som Hillbilly moon explosion på lastfm.

  4. Måste slänga med det här med.
    Fick en stå bas i födelsedags present när jag fyllde år och i berusningen av att få nåt så fint så lovade jag att jag skulle spela ute innan jag fyllt 25. Det lyckades jag med spelade för över 600 pers på en stor träff i värmland. Nu hör det till saken att jag är vänster hänt kan inte noter och aldrig lärt mig att spela något förutom block flöjt i 7an. Så jag kände mig förutom dö nervös också som Sid Vicious i sex pistols som inte heller kunde spela bas när dom blev kända.

  5. Tobbe

     /  februari 8, 2009

    Nu har jag inte sett eländet och har inte heller gjort detta på mååånga år men blir lika fascinerad varenda gång man läser om hur dessa ”Nu ska jag vara bäst program” visar sig göra sina lika ”nu ska jag vara bäst tittare” så hiiimla besvikna.Snacka om IQ Befrielse ….

    Robban

  6. kolla in min sida om Scotts; http://scottsfanzone.blogg.se 🙂

  1. Vad är egentligen poängen? | Niklas.in
  2. Spektaklet Melodifestival | Jomari.se

Kommentera

