Incestvåldtäkt, nyliberalism och Carl Bildt

Sarah Palin fick i går frågan vad en 15-åring ska göra som blivit våldtagen av sin egen pappa. Hennes svar löd som följer.

Citat, SvD;

– Jag är pro-life. Och jag ber inte om ursäkt för att jag har den inställningen. Och jag förstår att det finns goda människor på båda sidor av abortdebatten. Jag skulle ge rådet att välja livet.

Alltså – om du blir våldtagen av din egen far vid 15-års ålder – välj livet!

Kommentarer överflödiga!

*

I går kväll skrev jag bloggposten – Kärlek vs. den råa kapitalismen

Idag läser jag Aftonbladets ledare som tar upp samma ämne.

Citat;

Nyliberalism

Reagan-Thatcher och deras arméer av ekonomer
och rådgivare gjorde uppror mot detta system för att bereda plats för en ny kapitalism, nyliberalismen. Regleringar revs ner, lagar skrevs om enligt kapitalets intressen, marknaden tog över politikens sfär, skatter och andra restriktioner för kapitalintressena sopades undan. Den generationen nyliberala politiker, deras idéer och praktik, bär det avgörande ansvaret för dagens djupa kapitalistiska kris.

Jonas Sjöstedt fortsätter i Aftonbladet kultur på samma tema….

Direktörerna vinner igen, Citat;

De fick allt de pekade på. De begärde avregleringar, och fick det. De begärde sänkta skatter för de allra rikaste, och de fick det. Vinsterna var enorma och finansdirektörerna hjältar när bonusar och gyllene fallskärmar regnade över Wall Street. Den fria marknaden skulle få sköta sig själv och vara bra för alla. Tanken var att överskottet från festen skulle sippra ner till vanligt folk.

Raset för finansbolagen är ett fiasko för dogmerna om den fria marknadens välsignelse. Om det bara hade varit direktörerna som hade drabbats så hade få sörjt. Men det är skattebetalarna som ska stå för notan på svindlande 700 miljarder dollar. Visst har förslaget blivit bättre än den blanka check som George Bush och finansminister Paulsen, den tidigare direktören för Goldman Sachs, begärde. Det finns nu inslag av kontroll och ansvarskrävande, gränser för direktörernas girighet och mer hopp om att skattebetalarna ska få tillbaka sina pengar. Men mycket saknas. Finansmarknaden regleras inte och inget verkligt skydd ges åt alla de amerikaner som riskerar att få gå från hus och hem.

….

Lästips; Daniel Ankarloo ” När marknadsmyterna faller” ETC

Bloggat; Jinge, Claes Krantz, Utsikt från ett tak, Ekonomikommentarer

Mer press; AB -ledare 2, DN 1, DN 2, DN Johan Schück, SvD 1, SvD 2, SvD 3

*

Till sist…

Carl Bildt jämförde härförledes Putin med Hitler och Ryssland med Nazityskland. Nu blir han ”portad” i Ryssland. Någon som är förvånad?

I går uteblev han när Sverige skulle ”öva sig” i ordförandeskapet i EU och valde att följa med kungaparet till Ukraina istället. Ryktet om Carl Bildts arrogans sprider sig som en löpeld genom ett chockat Europa.

Här hemma ler vi bara igenkännande, eller hur Carl Bildt 😉

Kommentar från Schweizaren Andreas Gross (s) (SvD);

– Det är obegripligt att Bildt inte är här och bemöter kritiken. Vi är många som är oerhört besvikna på Sverige och er utrikesministers agerande. Att han så tydligt tar ställning för en sida bådar inte gott för Sveriges ordförandeskap i EU, säger han till Aftonbladet.

Mer press; DN

*

Bloggtips; Alliansfritt Sverige om Carl Bildt, Arbetarens Klimatblogg om Oljetoppen, Eva-Lena om kvinnors värde, Ekonomikommentarer om Nyliberalismen och Timbro, Lasses blogg om Mats Odell, Alliansupproret om Inavel… , Projekt på riktigt om Fattigdom

*

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
intressant.se

Följande inlägg
Lämna en kommentar

16 kommentarer

  1. Vad gäller Sarah Palins uttalande i abortdebatten.
    Välj livet. Hon förtydligade inte vems liv, va? 😉 Hennes tonårsdotter väntar barn och exploateras skamlöst av henne som en politisk spelbricka, men Sarah Palins öppna åsikt om att unga gravida flickor och kvinnor bara är livmödrar utan rätt till SITT liv rättfärdigar inte att hon tagit sin egen dotter som gisslan. Fy fan vilken subbmorsa! Hon begår fan övergrepp mot sin egen unge. Inför hela världen!
    Men har vi tur är dottern är genuint hjärntvättad, har ingen egen åsikt (bara sin mors) och avrättar därför inte oss, resten av världens befolkning för att inte VI sade ifrån.

    För amerikanarna är abortfrågan en valfråga i varje valkampanj, det ser man ju. En avgörande fråga ”gubevars”. Jag blir mörkrädd bara jag tänker på att en sån fråga skulle kunna bli en stark valfråga här i sverige.

    Ärligt talat, värderingsfrågor av den här typen är aldrig enkla för det finns så många parametrar att ta hänsyn till i varje enskilt fall. Men jag är bara såååå glad över vår abortlagsstiftning (från 1975 var det va?) och oj vad jag kommer att protestera om det skulle knystas det minsta om att det vore bra om det skulle bli som i vissa länder här i europa där det kostar hur mycket som helst att genomföra en abort. Och därför utförs på egen hand av förtvivlade unga flickor och kvinnor – med välkända följder.

  2. Neoliberal Agenda

     /  oktober 1, 2008

    Självklart ska kvinnan ha full rätt att bestämma över sin egen kropp. Tyvärr är nästan alla i Sverige mot det.

    Tänker på narkotikaförbudet. Det innebär att droghandeln går under jorden – med välkända följder.

  3. Om jag var en 15 årig dotter och min pappa våldtog mig skulle välja döden. – Jag skulle slå ihjäl honom!

    Vad gäller Carl ”Smitaren” Bildt, blir jag inte förvånad.
    Om han åker till Ukraina med kungen innebär det en trivsam vistelse, mycket god mat och gott vin, samt inget direkt ansvar.
    Men, skulle han välja EU, vore det arbete, arbete, arbete och ett utökat ansvarstagande.

  4. Jonas

     /  oktober 1, 2008

    Jag skulle vilja upplysa om att aborträtten inte är särskilt stark i Sverige. Det rör sig inte om någon egentlig rättighet, bara lyckliga omständigheter som gjort så att vi har en majoritet för abort. Den amerikanska abortlagstiftningen härrör från ett beslut i Högsta Domstolen, och McCain och Palin kommer inte att kunna ta bort någon aborträttighet även om de vill. Deras åsikt har ingen relevans för den juridiska implementeringen, det är och förblir hennes privata (förvisso extrema, ja) åsikt, och ingenting som kommer att kunna påverka praktisk politik.

    I övrigt är finanskrisen gravt missförstådd. Finansmarknaden är kraftigt reglerad, och det faktum att det överhuvudtaget finns en centralbank som kan injicera kontanter närhelst den önskar, gör att risknivån läggs på en absurd nivå. Lägg därtill den amerikanska kongressens ivrande för att mata ut billiga lån till fattiga familjer. Och nej, ingen nyliberal skulle stå bakom detta rån om 700 miljarder dollar från skattebetalare. Jag ser gärna flera banker gå omkull, så att vi framgent kan få se kapitalister som faktisk tär kapitalister på riktigt också i kristider, och inte kommer springande till staten när det stormar

  5. protestarvackert

     /  oktober 1, 2008

    Haha, ”välja livet” – bra skit, ska börja köra den när livet känns som en uppförsbacke. När det känns lite extra jobbigt kan det ju vara härligt att ”välja livet”.

  6. När Palin säger ”välja livet” så väljer hon uppenbarligen alla liv i världen förutom den utsatta kvinnans.

    Jag skulle vilja se den bevisat tungt beväpnade vapenförespråkaren Palin ”välja livet” för våldtäktsmannen om någon attackerade hennes egen dotter.

  7. Fy fan Palin är ju helt jävla indoktrinerad och intelligensbefriad – vilket liv kommer kvinnan få, och barnet?

  8. Sällan ser man så många inskränka kommentarer som visar på oviljan till åsiktsfrihet. Det är i saken irrelevant förutom som smutskastning att Palin väljer ”barnets liv” det viktiga är principen om att få välja detta. Att välja dubbelfaderns död är om något än värre men det kanske inte skulle tolkas bokstavligt.

    glöm ej devisen: ”jag hatar din åsikt men skulle dö för din rätt att uttrycka den”

    Angående Bildt så är det bra att han faktiskt säger rakt ut vad ryssarna sysslar med. Det inte på något sätt mindre arrogant än vad Palme gjorde på sin tid. Dessutom samarbetade Sverige mer med USA under Palme än någonsin med Ryssland. Hellre ärlig och arrogant än hycklande och arrogant.

  9. St Just

     /  oktober 2, 2008

    Axén undviker att ta ställning till Palins inställning i sakfrågan. Nyliberalen vill i detta fall mer försvara denna reaktionära kvinnas rätt att i en presidentkampanj hävda denna åsikt. Hljältemodigt (vilket inte kostar mycket på en blogg) förklarar sig Axén villig att dö för Palins omoderna åsikt. Förmodligen står Axén lika modigt upp även för rätten att propagera för stening, könsstympning, sharialagar … osv

    Naturligtvis gillar Axén krigslobbyisten Bildt (det olagliga Irakanfallet) och hans stöd åt Saakasjvilis anfall på osseternas lilla huvudstad Tskinvali. Sedan dess har denne pratkvarn som vi och världen känner till, gjort sig diplomatiskt omöjlig med sina nazijämförelser. Denne utrikesminister är en skam för tom en alliansregim.

    Neoliberal Agenda låtsas vara för att kvinnan ska ”ha full rätt att bestämma över sin egen kropp” – det han egentligen förespråkar är prostitution (vilket de flesta mycket riktigt motsätter sig) – på samma sätt önskar han frihet att använda narkotika och om vi pressar honom lite kommer säkerligen även rätten att beväpna sig, rätt att sälja kroppsorgan … som brev på posten.

  10. Liberal student

     /  oktober 6, 2008

    @ St Just

    ”Neoliberal Agenda låtsas vara för att kvinnan ska “ha full rätt att bestämma över sin egen kropp” – det han egentligen förespråkar är prostitution (vilket de flesta mycket riktigt motsätter sig)”

    Hur kan du påstå att jag bestämmer över min kropp om jag inte får ligga med den jag vill mot betalning? Den som bestämmer att jag INTE får ligga med folk har ju därmed kontroll över min kropp. Men så långt har väl inte du tänkt eller hur? Du tänkte bara, usch o sen ploppade det upp massa förbudstankar i din hjärna?

    ”på samma sätt önskar han frihet att använda narkotika och om vi pressar honom lite kommer säkerligen även rätten att beväpna sig, rätt att sälja kroppsorgan … som brev på posten.”

    Narkotikaförbudet har lett till en svart marknad med skyhöga priser. Förbudet leder direkt till följande saker:

    1: Vinsterna hamnar i händerna på kriminella ligor som finansierar annan brottslig verksamhet som utpressning, terrorism etc.

    2: Det höga priset på knark medför att narkomaner är tvungna att begå brott för att finansiera sitt beroende.

    3: Staten lägger ner enorma resurser på att jaga knark och knarklangare som därmed driver upp priset, som sedan förstärker punkterna 1,2.

    4: Knarkaren skadar sig själv mest och är i desperat behov av hjälp men hur ska man kunna få hjälp utan att själv bli anklagad för brottslig verksamhet? Det leder till att narkomaner inte vågar söka hjäp.

    5: Man fyller fängelserna med personer som enbart har skadat sig själva och som egentligen är sjuka och inte krimimella.

    6: Staten lägger ner skattepengar för att jaga knarket istället för att göra gatorna säkrare för vanligt folk.

    Du får gärna tycka att knark ska vara förbjudet men det innebär inte per automatik att du har rätt. Påven är tex emot preventivmedel men inte påstår du väl att han har rätt?

    Sen säljandet av kroppsorgan. Jag bestämmer fortfarande inte över min kropp om jag inte får sälja delar av den. Ska du eller staten bestämma hur, när och till vilket pris jag ska sälja MINA organ? Och ska ni även bestämma vem jag får sälja den till?

  11. St Just

     /  oktober 6, 2008

    Den liberala studenten glömde rätten att få bära och sälja vapen. Med dessa förtydliganden kan vi så se den liberala utopin i all sin asocialitet:
    med fri narkotika, prostitution (undrar hur långt ned i åldrarna) och fri organförsäljning och en pistol i var mans hand.

    Brrr

  12. Liberal student

     /  oktober 6, 2008

    St Just

    ”Med dessa förtydliganden kan vi så se den liberala utopin i all sin asocialitet:
    med fri narkotika, prostitution (undrar hur långt ned i åldrarna) och fri organförsäljning och en pistol i var mans hand.”

    Du bemöter mina argument emot narkotikaförbudet genom att säga ”Brrr”? Och menar du att det ska vara olagligt för mig att ligga med vem jag vill? Och fri organförsäljning? Jadå, tänk om jag kunde bestämma metod, pris, mottagare för mitt eget organ istället för staten? Vilken hemsk tanke va? Fungerar polisväsendet så ser jag faktiskt inget hinder för tillfälliga vapenförbud men när polisen inte längre kan garantera min säkerhet och det kryllar av farliga människor där ute så vill jag gärna kunna försvara mig. Men det tycker du också är fel såklart? Istället ska jag ringa 112 till en telefonväxel medan 4 personer gangbangar min dotter? Oturligt för mig så var de flesta poliser upptagna just då, men de är verkligen verkligen ledsna att de inte kunde komma. När jag istället för att skydda min dotter stämmer förövarna så får jag istället höra frågan: Men huuuuur var din dotter kläddddd? Haaaade hon sk stringtrooosor? DÅ JÄVLAR ÄR DET BRA MED FÖRBJUDNA VAPEN, för jag kan förstå varenda förälder som hade massakrerat halva salen.

  13. St Just

     /  oktober 6, 2008

    Jag hoppas att den liberale studentens lärare slipper ta emot uppsatser med denna typ av vokabulär och argumentationsteknik – som student skulle han omedelbart få ett IG .

    Personer som försvarar prostitution, narkotika, fria vapen och privat organförsäljning ser jag ingen anledning att samtala med. Den liberala studenten har nu nått vägs ände – den ekonomiska politiken nyliberalerna förespråkat står utskämd – studenten fyller på med än osmakligare drömmar.

    Var finns den humanistiske socialliberalen denna dag?

  14. Liberal student

     /  oktober 6, 2008

    @ St Just

    ”Personer som försvarar prostitution, narkotika, fria vapen och privat organförsäljning ser jag ingen anledning att samtala med.”

    Ok. Då vet vi det iaf. Jag är nu helt förkrossad och mår fruktansvärt dåligt….

  1. Claeskrantz.se : Odiplomatiska Bildt portad från ryssland?
  2. Claeskrantz.se : Sämsta Ekonomiska utsikterna på 14 år - Var finns den moderata alliansen

Kommentera

