Sjukförsäkringen slaktas!

En anonym personlig handläggare på försäkringskassan skriver dagens debattartikel i Aftonbladet.

Missa den inte!

På onsdag (4 juni) klubbas den nya sjukförsäkringen igenom i riksdagen. Den 1 juli börjar den gälla. Konsekvenserna för väldigt många av de som är sjukskrivna eller har tidsbegränsad sjukersättning kommer att bli förödande. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) varnar för att 10 000 drabbas redan i första vändan, inom de närmaste åren kan runt 40 000 personer kastas ut från sjukförsäkringen.

Samma sak gäller för de som i framtiden drabbas av sjukdom eller skadas i arbetet. Trots detta har de allra flesta svenskar ingen aning om vad som håller på att ske. Många tror förmodligen inte att förändringen kommer att drabba dem själva. Så är det inte. Vi borde alla vara oroade!

Vår allmänna sjukförsäkring är på väg att slaktas. Vi går mot ett samhälle där allt fler sjuka kommer att sorteras ut från sina arbetsplatser, därefter kastas ut från sjukförsäkringen och slutligen kan tvingas bli beroende av försörjningsstöd (socialbidrag).

Läs debattartikeln i Aftonbladet!

Några citat;

Den nya ”rehabiliteringskedjan” innebär i förlängningen att många människor faller mellan stolarna eller blir beroende av stöd från socialen.

Som personlig handläggare på försäkringskassan oroas jag av de praktiska konsekvenserna för tusentals människor och för minst hälften av alla de sjukskrivna jag själv handlägger.

Jag förstår att många inte förstått konsekvenserna av reformeringen av sjukförsäkringen, det är krångligt med begrepp, tidpunkter och siffror. Men att det är så tyst i media är skrämmande. Att politiker och media inte tagit sitt ansvar för att göra det begripligt för människor vad som väntar är djupt oroande. Med försämringarna i a-kassan och sjukförsäkringen ökar fattigdomen och utanförskapet ytterligare.

Att sedan varken försäkringskassan, arbetsförmedlingen eller de sociala myndigheterna kommer att klara av sina åtaganden på grund av för liten bemanning kommer ytterligare försämra välfärden för medborgarna.

Vi går i rask marsch mot 2/3-delssamhället utan att någon säger ”halt”.

Snart är det för sent.

*

Bloggar om sjukförsäkringen; Resursbloggen, Alliansfritt Sverige

Press; Expressen

*
Andra bloggar om: , , , , , ,

Lämna en kommentar

60 kommentarer

  1. stefan lundberg

     /  juni 2, 2008

    det är dags att beväpna sig jag har varit sjukskriven i 7 år snart och nu skall jag väl bara avlivas vi måste hålla i hop vi är fler än dårarna till politiker

    mvh Stefan ha en bra sommar

  2. Viveka

     /  juni 2, 2008

    Nya moderaternas förlöpare. skriker hela tiden ut sina fördömanden på kvinnor.
    ”Så varför i helvete, kan män tro, att föda barn, är någon höjdare”.

  3. Undrar om folk i allmänhet vet att så fort man behöver socialvårdsersättning (vad den nu kallas den här veckan) så måste man först leva på det man har. Har man en bil – varsågod sälj, lev på pengarna. Har man ett hus/en lägenhet – varsågod och sälj och lev på pengarna, har man något annat som är värdefullt – varsågod och sälj. Sedan, när du inte har något kvar är du välkommen tillbaka för att få försörjningsstöd.
    Vad är det på/månad, några tusenlappar + hyra (om man råkar ha någonstans att bo då).

  4. Lasse Gustafsson

     /  juni 2, 2008

    För min del har jag funnit en kort kommentar, jag tycker passar på de flesta beslut ”grundade i Rosenbad”.

    -Hjälp, jag blir mörkrädd!

  5. Får jag passa på och fråga vad händer med oss som lever på förtidspensionens snåla bidrag?

  6. Lasse Gustafsson:
    Vet inte, men ni står nog på tur för nästa framåtsyftande, frihets- och utanförskapsavhjälpande reform från ”det nya arbetarpartiet” med vasaller, liksom vanliga pensionärer.

  7. Var går de sparade pengarna på dessa reformer? Kanske går de till skattelättnader i alla dess former. Tänk på det när du nu har ett par hundralappar extra i plånboken varje månad. Gör du något vettigt för pengarna eller super du upp dem till helgen Kanske blir det en extra chipspåse att lägga kring midjan? jävulen kom i fåraherde kläder Nu mera ser vi hornen…. De svaga grupperna mot varandra så är alliansens lycka fullkomlig. Det måste vi gratulera dem till.

  8. Ola

     /  juni 3, 2008

    Detta är precis som judeförföljelsens början i nazityskland i början på 30-talet. Varför inte gasa ihjäl oss icke arbetsföra på en gång det sparar mer pengar! Nazi-alliansen kommer störtas med våld tillslut. Vad tror ni vi gör utan pengar? vi skaffar pengar, slår ner DIG borgarbracka på gatan för att kunna handla mat, brottsligheten kommer öka brådartat, starkt stigande alkoholproblem, massor av uteliggare överallt, mitt bland lyxreklam, lyxfik, lyxresturanger och mdoeaffärer som åtminstonde jag själv inte har råd att gå på sedan 4 år tillbaks redan som det är.

    Men jaja, får väl bli brottsling då, för ligga o självdö kan man inte det ligger inte i människans natur.

  9. Kerstin:
    De går efter en viss ”riksnorm” som ska täcka alla räkningar, mat, kläder och hygien och ligger för en ensam person omkirng 3000 kronor/månad.
    Sedan får man tillägg för hyran vad den nu kostar och man kan även få lite extra för elräkningen och försäkring – men ingen annan räkning – det ska ingå i normen.
    Totalt för mig får jag mellan 6000 och 6200 per månad.
    Min hyra ligger på 3200 och jag har fasta räkningar på ca 1200 – 1500 per månad – så resten ska räcka till mat och kläder och annat. Vad blir det?Inte mycket kvar. Under existensminimum var det någon socialsekreterare som sa till mig…har inte kollat upp det, men visst kan det vara svårt att existera med så små medel…

  10. Hej
    De nya reglerna slår blint mot redan svaga och utsatta människor.visar på vilken cynisk människosyn man har.
    😦

  11. annbookworm

     /  juni 3, 2008

    Det råder det en majoritetsnorm i förvärvslivet vilket innebär man skall vara fullt presterande och även helst med en överkapacitet att arbeta. Vi enskilda medborgare som inte svarar upp mot den nivån hamnar lätt i ett utanförskap. Arbetslinjen ser jag som det främsta orsaken till dessa nya regler om sjukförsäkringen tillsammans med olika socioekonomiska orsaker. Hur mycket vi än skriver och debatterar så tror jag knappast det ger något positivt resultat, lagförslaget klubbas igenom trots FK’s eget motstånd mot förändringarna. Konstigt att inte kommunerna hojtar till än mer, det kommer som sagt att bli de som får ta över det ekonomiska ansvaret i form av socialersättning och så kallade rehabutredningar.

  12. momenttwentytwo
    Inte konstigt att alliansen är övertygad om att alla jobbar svart. Jag tror inte att de ens kan föreställa sig att man kan leva på de pengarna och eftersom de är övertygade om att det inte går så måste ju folk få pengar någon annanstans ifrån.

    Och stackars Federley, som inte har råd, pga av boende i City, att betala för det han ställde till med utan skyfflar över kostnaderna på andra. Hans ekonomi, var förstod man, ansträngd!!

  13. Hur ska jag leva

     /  juni 3, 2008

    Hur kommer mitt liv,likt alla andra i Sverige som går sj.skrivna. Själv blev jag sjuk på arbetet,fick t.o.m åka ambulans till Sj.huset. I denna stund önskar jag att mitt liv tog slut den natten. Åren efter har ej varit lätt, mina självmordsplaner har jag fått hjälp att bearbeta, men nu krachar alltsamman igen. Ska jag sälja mitt hem,min trygga plats i livet. Alla våra medmänniskor från andra länder,som kommunerna tar in. Det blir kaos i alla samhällen. Men,jag skiter i det, jag har mer eller mindre Bestämt

  14. Sjukt värre…
    Jag är 100 % frisk, mina två barn (4&7år) är friska, men min kära hustru är skadad efter en trafikolycka, vilket kommer att påverka hennes arbetsförmåga för resten av hennes liv. Hon kämpar och kämpar, men verkar landa på en arbetsförmåga på max 25%. Hennes sjukdomsbild gör det omöjligt att skaffa en sjukförsäkring eller livförsäkring.
    Med de kommande försäkringsvillkoren kommer vi att få göra avkall på allt vad hyfsad ekonomi innebär. Vi kommer aldrig att ha råd med något extra, mina kära barn kommer att få en fattig uppväxt.
    Regeringen kan aldrig ta ifrån oss den kärlek vi har i familjen. Ni kan trampa på oss och få oss att hamna i utanförskap men vi kommer ändå alltid att kämpa på. De rikare blir rikare och vi fattigare blir fattigare.
    Men det är klart, om jag skiljer mig och skaffar en frisk hustru så kan ju mina barn få det drägligt, åtminstonde varannan vecka.

  15. Maria Lind

     /  juni 3, 2008

    Vill nämna att hela resonemanget som ledande myndigheter fr a nuvarande och även förra regeringen fört kring sjukskrivningarna inte baseras på reella fakta utan är ofta grundlösa påståenden utifrån den politik som är för handen just då.

    De redovisar aldrig reelll statistik från SCB eller Eurostat eller liknande tex.

    Idag är 50% av dem, som uppbär sjukersättning 55-64 år, 30% är 60 -64 år!
    I de flesta andra länder i EU är större delen av denna åldersgrupp redan pensionerad – eller har aldrig varit i arbete (hemmafruar är relativt vanligt på kontinenten).
    Siffror mellan Sverige och andra länder är således inte jämförbara i det här avseendet.

    I nästan alla andra EU-länder är förvärvsfrekvensen hos kvinnor generellt mycket lägre än hos män, i Italien är det ca 40% av alla vuxna kvinnor som förvärvsarbetar (mot ca 75% i Sverige) och i en del länder ännu lägre. Dessa kan då rimligtvis inte bli sjukskrivna från arbetet. Dessutom är pensionsåldern lägre i de flesta övriga EU-länderna, i Italien 55-60 år och i de flesta andra 60 år.

    Sverige lär ha den högsta sysselsättningsfrekvensen i Europa totalt sett. V g se http://www.forsakringskassan.se.

    Hel ”jakten” på de sjukskrivna, ”utanförskapsplacerade” människor har utgått från helt felaktiga premisser.

    Det verkar tex osannnolikt att de äldre medelålders italienarna med sin låga pensionsålder (som de kämpar för att behålla just nu) skulle anse att de befinner sig i ett utanförskap. Dessutom har de de den längsta medellivslängden i Europa.

    (För övrigt har medellivslängden i Sverige ökat 1 år på 30 år, medan andelen ”friska år” däremot minskat (!) med 2 år. Vi blir alltså något lite äldre men också sjukare.)

    Den föreslagna ändringen i sjukförsäkringen är i alla fall inte baserad på statistisk, medicinsk, geografisk eller ens ekonomisk vetenskap! Kort sagt, katastrofalt, okunnigt och obegåvat!

  16. Maria Lind:
    Tack för den informationen. Den var bra och viktig. Dessutom går sjukförsäkringen, vad jag vet, med vinst!

    Det handlar, som alla vet, om en försäkring som vi alla betalar till, det är alltså inte ”bidrag” man får när man blir sjuk!

  17. Gaspode

     /  juni 4, 2008

    Själv är jag frisk och lägger undan pengar så att jag har ett kapital ifall jag någon dag skulle bli sjuk eller skadad som gör att jag inte kan jobba 100%. Kan man inte lägga undan pengar när man är frisk och jobbar heltid så lever man över sina tillgångar. Staten har inget ansvar för min försörjning, det har jag själv.

  18. Jessica

     /  juni 4, 2008

    Skriva en massa på en nätsida går tydligen bra men att resa sig upp och gå ut och sätta stop på det hela det har ni tydligen inte kurage till.Inte konstigt att de kör över er.Ni påminner mer om jonen i Pelle Erövraren som vackert finner sig med att stå med mössan i hand och fråga om han får stanna en dag till.Patetiskt är ju bara förnamnet.Så nu har ni ju fått en ny sak att skriva om hi hi hi ….

  19. Som de flesta beslut denna regering tar, sker det med fart och kläm och i skymundan…. Var finns media? Valet i USA tas upp med stora rubriker och spaltmeter efter spaltmeter, men det som verkligen kommer att ställa många i ”trygga Sverige” utan möjlighet att försörja sig är det j-ligt tyst om!
    Och nog är det ett konstigt resonemang; ”om du får mindre pengar blir du fortare frisk; om vi sedan ställer dig utanför arbetsmarknaden kommer du att må mycket bättre…” Har fått betydande inkomstminskningar under åren, men inte f-n mår jag bättre… Snarare tvärtom. Ännu mer att vara bekymrad för med påföljd att min sjukdom förvärras och jag kostar samhället ännu mer i sjukvårdskostnader osv… Smart, Reinfeldt & c/o!

  20. manipulateyou

     /  juni 4, 2008

    Jag mår personligen mycket dåligt av det här och har känt mig tvingad att skriva vad jag känner inför FK och våra politiker:

    http://manipulateyou.wordpress.com/

  21. @Maria Lind:

    Jag håller med Kerstin om att det verkligen var intressant information. Känner du till att det finns en kille på Handelshögskolan (har glömt vad han heter nu) som hävdar att vi inte jobbar mer i snitt än andra länder? Det är något mycket märkligt med det han hävdar tycker jag, för det stämmer inte med det intryck jag har fått när jag pratar med folk som jobbat lite i andra länder. (Jag försökte pressa honom lite på det här, men hann/orkade inte då. Det var ju liksom hans heltidsjobb ett bra tag, men knappast mitt. Dessutom hans specialområde. Man hamnar i underläge.)

    Har du mer direkta länkar till material/forskningsrapporter om det här vore det intressant.

  22. Ja man kunde verkligen önska att media la minst lika mycket energi på detta med försäkringskassan som man gör med presidentvalet i usa…… 😦

  23. Hanna

     /  juni 5, 2008

    Ni anser er vara så sjuka, så sjuka, så sjuka. Den som är sjukast när den dör vinner? Visst är det så reglerna går till?
    Om ni verkligen vore så sjuka hade ni inte ens klarat att sitta upprätta vid en dator.
    Det är mycket snack och lite verkstad, va?

    Alliansregeringens förslag är superbra.

    PS. De som VERKLIGEN är sjuka, d.v.s. invalida sedan en trafikolycka eller liknande, kommer att få behålla sin ersättning oavsett. Det är fuskarna man vill sätta dit. Att det ska vara så svårt att förstå…

  24. En sorgens dag…….. hyckleriet har segrat!

  25. kristoffer

     /  juni 6, 2008

    När vi lever i ett av de rikaste länderna i världen, med världens näst ( tills nästa val)? högsta skattetryck samt världens sjukaste befolkning måste man ju våga diskutera varför det är så. Kan det vara att vi här uppe i norr har särskilda gener som gör att vi inte orka jobba mer än några år innan ” aj aj ryggen, måste sjukpensionera mig” sätter in. Eller kan det finnas ett samband mellan bidrag och sjukskrivningar?
    Jag kan ju meddela att jag arbetar 60-80 timmar i veckan och är jävligt trött på att betala för den andra delen som inte kan gå till jobbetmed lite värk. No pain no gain.

  26. Men – hallååååå? Vad gnäller ni om?

    Det var ju precis det här dom sa att de skulle göra om de fick makten!

    Och de fick makten. Och nu gör dom det.

    Någonstans måste vi börja rannsaka oss själva. Vad är det som har gjort solidaritet och medmänsklighet till fula ord? Svenska folket sålde sig för 1000 kronor. Att den tusenlappen skulle bekostas av sjuka och handikappade var fullt tydligt. Folket (de boende i Skåne och Stockholm), valde detta.

    Tyvärr har vi inte lärt oss någonting av historien….

  27. St Just

     /  juni 8, 2008

    de som ”gnäller” får väl välja ett nytt folk då det ”svenska folket sålde sig” eller kanske kräva att Skåne och Stockholm avskiljs.

    (OBS! ironi)

    Lägg skulden på rätt plats; på borgarpolitikerna, marknadskraftskramare och privatiseringsfanatiker.

  28. Hanna; För min del får du så gärna ”ta över” både värk och migrän och dålig ekonomi!
    På dig låter det som om vi som är sjuka ska ligga på långvården och helst inte kunna äta själva om vi ska ha rätt till sjukskrivning/pension…
    Empatilöst är väl bara förnamnet på det du uttrycker i ditt inlägg! Det är ju så att det finns många sjukdomar som inte syns och som innebär att man inte klarar att sköta ett arbete… Och inte fasen tror jag att det finns så många fuskare, man lever ju inte högt på vad en sjukpension ger i månadsinkomst, snarare tvärtom. Detta är inget man VÄLJER utan något man är tvungen att försöka acceptera och göra det bästa av!

  29. St Just

     /  juni 8, 2008

    Själv närmar jag mig pension, har jobbat hårt hela mitt liv och tycker till skillnad från Kristoffer och Hanna att det är mycket rimligt att en frisk betalar skatt för att se till att sjuka ska ha de så bra som möjligt.

    Vad Kristoffer arbetar med framgår nu inte, men 16 timmars arbetsdag är dels olagligt, dels extremt farligt för omgivningen – fortsätter K i samma stil kommer han garanterat att sjukskrivas. Förmodligen fantiserar han bara.

  30. Om ni som här uttrycker er tillfredsställelse med att sjuka och skadade människor får det sämre och förlorar sin ekonomiska trygghet, får leva så kommer de flesta av er att drabbas själva så småningom, somliga hårt andra bara lite, men nästan ingen slipper undan hela livet.

    Det är så att ungdom och fysisk styrka går över med åren, ofta snabbare än man tror när man är ung och fylld av övermod.

  31. krisfoffer.. lycka till i livet… i slutäneden är vi alla lika ingen kommer undan sista vilan och du kan då verkligen behöva den om du nu jobbar så mycket som du påstår. Bara en dåre skulle slita ut rsurserna i förtid. Ungefär som alliansen….

  32. Lasse

     /  juni 9, 2008

    Gaspode…tänk vad olika man kan s3e på saker och ting.

    Själv har jag jobbat sen jag var 14, haft turen att inte bli sjuk, skadad eller arbetslös ngn längre period. Jag försörjer min familj på min lön (+ lite barnbidrag) och kan dessutom lägga undan lite.

    Men jag tycker faktiskt att vi alla medborgare i Sverige ska hjälpa de som inte haft så tur som du och jag, Gaspode. Solidaritet kan det kanske kallas.

    Och ett utmärkt sätt att göra det är att staten tar hand om denna omfördelning. Då behöver inte jag åka runt och leta reda på de som behöver hjälp och de i sin tur behöver inte då ägna tid åt att leta reda på välbärgade och solidariska medmänniskor som kan tänka sig att ägna sig åt lite välgörenhet när andan faller på. Den tiden kan de använda bättre till att rehabilitera sig och stärka sig för att försöka bli friska igen.

    Så istället för att som du se det som att staten ansvarar för försörjningen så kanske du ska tänka att det är vi lyckosamma som ger hjälp och stöd åt de som behöver det. Men det kanske är just det du inte vill…

  33. mammamia

     /  juni 9, 2008

    Hanna (28) ; jag hoppas innerligt av hela mitt hjärta att någon närstående till dig eller rent av du själv blir sjuk nån gång,rejält!

    Och hoppas att du skäms ihjäl om du vågar dig på att ens starta datorn då..
    Alternativt att du skäller ut din närstående som använder en dator vid sjukdom..

    Fast jag behöver inte vänta på att du ska bli sjuk,det är du ju redan…
    AVUNDSSJUK! Den värsta och fulaste sjukan man ha!

  34. k

     /  juni 9, 2008

    Se denna artikel av en engelsman apropå om svenskar verkligen är så där ”lagom” – eller för litet arbetande: http://www.sweden.se/templates/cs/Article____19321.aspx Läs också kommentarerna från några utlänningar.

    Bra skrivet St Just, Kerstin, Mona, Maria m.fl.

    Och jag har definitivt inget emot att betala skatt för generell trygghet för människor som lever och verkar i detta land. Nej, det finns inga garantier för ett evigt friskt liv! Hur goda gener man än har eller hur väl man än sköter sig. Och den där tusenlappen, jag undrar hur mycket som egentligen är kvar av den? Och jag tror inte att jag får en hel tusenlapp i jobbavdrag. Så det är med 1000 kr…

    Och det trots att jag förmodligen också jobbat bra mycket mer än 8 timmar per dag under hela mitt yrkesliv. Men jag ska väl vara oerhört tacksam för att jag får jobba med min hobby??? Obs. ironin!

  35. St Just – Om inte vi reflekterar över vad det är som gör att en majoritet av folket hellre ser den välfärdsslakt som pågår än ett mer jämlikt skattefinansierat system, då kommer alltihop att upprepas.

    Det är ju inget nytt det här. När Bildt var statsminister gjorde de samma sak.

    Det finns en viktig lärdom i detta. Folk är sig själv närmast och den som lovar bättre villkor för flest väljare vinner. Det var så nazisterna kom till makten i Tyskland. Thatcher höll sig kvar vid makten i Storbritannien genom att smörja medelklassen samtidigt som miljoner blev utan jobb. Empati gäller tydligen bara sålänge det inte handlar om den egna plånboken. DET är ett problem.

  36. St Just

     /  juni 10, 2008

    livelev, dina förklaringar till varför borgarklassens regeringar kan genomföra försämringar är mycket grunda. ”Folk är sig själv närmast” och är inte empatiska och och tittar för djupt i den egna plånboken. Det är variationer på ett tema som jag hört från högerfolk i hela mitt liv – ”I grunden är människan en egoist.”

    Med så tunna förklaringar kan nazismens eller Thatchers väg till makten beskrivas som väljarnas fel, vilket är en ren förolämpning eller bara kvasipsykologi. Dessutom döljs den viktigaste lärdomen; att det var genom att slå sönder arbetarrörelsens organisationer fysiskt eller med lagar som dåtidens nederlag för majoriteten av befolkningen säkrades.

    Det nederlag som alliansmakten innebär för främst arbetarebefolkningen, för med sig besvikelse hos många till vänster. DET är ett problem. Att skälla på förlorarna kommer dock inte att häva den besviknes frustration.

  37. Hanna skriver:

    ”De som VERKLIGEN är sjuka, d.v.s. invalida sedan en trafikolycka eller liknande, kommer att få behålla sin ersättning oavsett. Det är fuskarna man vill sätta dit. Att det ska vara så svårt att förstå…”

    Tyvärr så avslöjar du din totala okunnighet.

    Drygt hälften av alla trafikolyckor leder till whiplashskador/nackskador. Och just denna skadegrupp behandlas väldigt illa redan i dag, det finns inte ens riktiga diagnosmetoder och effektiva behandlingar i Sverige. Även för övriga trafik- och arbetsskadade finns inga garantier för att de får någon hjälp av sjukvården eller ersättning från Försäkringskassan och Försäkringsbolagen. Tvärtom så utnyttjar F-kassa och F-bolag situationen och kör med utmattningstaktiken, därför att man vet att de värst drabbade inte orkar ta till vara sin rätt. Allt handlar om pengar.

    Vem tror du slåss för din rätt om du råkar ut för en olycka, blir invalidiserad och inte orkar kämpa? Jag var också naiv en gång och trodde på den svenska modellen. Nu vet jag att den inte fungerar ens för de som är svårt sjuka. Och ännu värre blir det…

    Politikerna själva har sitt på det torra. De flesta bryr sig inte om folk går under.

  38. Ja, det är enkelt att slå mot dem som inte orkar kämpa själva!!!

    De som sitter och beslutar om saker drabbas inte själva av det de beslutar!

  39. Larsa

     /  juni 11, 2008

    Hanna: För det första är din brist på empati och kunskap kring sjukdomar är djupt beklaglig. Ditt exempel på ”godtagbara” sjukdomstillstånd för att ha rätt till bidrag är så idiotiskt att man inte kan bemöta det på annat sätt än med en djup suck. Är din skala så enkelriktad?
    Verkligheten ser inte ut så och du skulle må bra av att besöka den lite oftare än du gör. Att sitta självuppfylld och njuta av att andra hamnar i skiten för att en bråkdel fuskar är så att man mår illa.
    När alliansen slår mot ”fuskarna” drabbas även de hederliga oavsett vad du tror. Låt inte högerspökenas propaganda om de lata, bidragsfuskarna till svenskar vara en objektiv sanning. Det finns bättre sätt att bekämpa bidragsfusk än med kollektiv bestraffning och blåslampa i häcken.

    Fredrik: Du behöver inte jobba så många timmar som du gör nu. Vi har en lagstadgad arbetsvecka på 40 timmar. Ingen tackar dig för att du sliter ut dig med en massa jobb. Visst tjänar man bra. Men när ska du ha tid att njuta av det du sår om du bara jobbar? Mitt råd till dig är att tagga ner lite och upptäck annat som livet har att erbjuda.
    Tänk på att du också kan ha nytta av trygghetssystemen en dag när din kropp inte orkar hålla igång som den gör nu.

  40. Gaspode

     /  juni 11, 2008

    Lasse.

    För de flesta svenskar är, hur knasigt det än kan låta, frisk ett normaltillstånd och sjukdom eller skada ett undantag. Att helt lägga över ansvaret på sin försörjning om man har otur och faktiskt blir dålig är lika dumt som att köra bil utan bilbälte och säga att det inte behövs för man krockar aldrig iaf.

    Solidaritet är att ta hand om dem som inte kan ta hand om sig själva, inte att kräva hjälp för att man själv varit för lat eller korkad för att inse effekter av eller ta höjd för förändringar.

  41. Lasse

     /  juni 12, 2008

    Gaspode: Men då verkar vi ju i alla fall vara överens om vad solidaritet är…att hjälpa dom som behöver

    Problemet för dej är att du är för egoistisk och inte vill hjälpa och då väljer att kalla de som behöver hjälp för korkade och lata.

    Det är den viktiga skillnaden mellan en normal människa och
    dig. En normal människa med emptisk förmåga vet att man kan råka illa ut utan att vara korkad eller lat. Men det förstår inte du….

  42. Gaspode

     /  juni 12, 2008

    Lasse

    Ett par korta frågor.

    1. Var har jag skrivit att sjuka eller behövande är korkade och lata?

    2. Vad är det du anser att jag är eftersom du menar att jag inte är normal?

    3. Hur i hela fridens namn kan du blanda ihop eget ansvar med egoism?

  43. H-E.R

     /  juni 13, 2008

    Gaspode.

    ”Kan man inte lägga undan pengar när man är frisk och jobbar heltid så lever man över sina tillgångar. Staten har inget ansvar för min försörjning, det har jag själv.”

    Jag blir både schamponerad och importerad, för att inte säga imponerad av din framsynta planering. Så osedvanligt sedelärande för oss andra stolpskott med ditt genuint präkiga tips att packa madrassen full med pengar. Vänligen tipsa Reinfeldt & Co om detta, kanske ingen av dem har tänkt på det.

    Hanna.
    ”Ni anser er vara så sjuka, så sjuka, så sjuka. Den som är sjukast när den dör vinner? Visst är det så reglerna går till?
    Om ni verkligen vore så sjuka hade ni inte ens klarat att sitta upprätta vid en dator.”

    Naturligtvis Hanna är det så att sjukdom likt schlager tarvar en bitvis hård och bister tävling om vem som är sjukast. Jag aspirerar mot en topplacering då jag nu erhållit mitt åttonde operationsärr, fått nya kryckor samt en medicin som i uttalat tillstånd påminner om namnet på en afrikansk fågelart.
    Och nu har jag dessutom dig att tacka för ett fantastiskt uppvaknande, en insikt som jag inte trodde var möjlig.
    Jag kan sitta vid datorn, alltså kan jag även bestiga byggnadsställningar och tjäna de pengar jag behöver själv.
    Tack Hanna!
    Vill även ge dig samma tips som Gaspode fick, kontakta Reinfeldt och delge honom dina tankar; alla som kan sätta sig vid en dator kan även arbeta.

    Håhåjaja, denna dag…. hemkommen från sjukhuset och full av fantastiska upptäckter 😉

    Ilse-Marie…. en riktigt trevlig sommar önskar jag dig!

  44. Gaspode

     /  juni 17, 2008

    H-E.R skriver, sådär lite nedlåtande:

    ”Jag blir både schamponerad och importerad, för att inte säga imponerad av din framsynta planering. Så osedvanligt sedelärande för oss andra stolpskott med ditt genuint präkiga tips att packa madrassen full med pengar. ”

    Sanningen är ju just den att många efter år av indoktrinering helt har avsagt sig ansvaret för sin egen försörjning och överlämnat det till staten.

    Jag är den förste att beklaga att du är sjuk och jag tillönskar dig ett snart och fullkomligt tillfrisknande, tro inget annat. Samtidigt missar du helt poängen eftersom jag utgår från att du en gång faktiskt varit frisk och kunnat jobba.

  45. H-E.R

     /  juni 17, 2008

    Gaspode.
    ”jag utgår från att du en gång faktiskt varit frisk och kunnat jobba.”

    Förvisso är det så jag jag tillhör den lyckliga skara som har fått vara frisk relativt länge under mitt liv. Tyvärr har jag aldrig uppnått den lön som skulle behövas för att kunna bygga en buffert som medger egen försörjning vid sjukdom.
    Som jag ser det faller din tes om egna inbesparade pengar att använda vid sjukdom på sin egen orimlighet, dels för att en invalidiserande skada mycket väl kan inträffa i unga år och dels för att en vanlig arbetarlön inte medger ett så pass stort avbräck som en helomfattande buffert skulle utgöra.

    Men Gaspode…. tycker du att jag låter nedlåtande? Näää? Det kan du inte mena?
    Du själv låter inte heller nedlåtande när du menar att man ska klara av att spara ihop pengar för eventuellt behov vid sjukdom, däremot låter du osannolikt orimlig. Och en aning obsolet 😉

  46. Gaspode

     /  juni 17, 2008

    H-E.R

    Varför känner du att du måste använda hånfulla tilltal i dina inlägg? Jag har aldrig hånat dig?

    Jag står fast vid mitt uttalande att om man jobbar heltid och inte kan spara så lever man över sina tillgångar, och det även på en ”arbetarlön”. Jag vet att det är så, jag har gjort det under lång tid.

  47. Lasse

     /  juni 18, 2008

    Gaspode

    Om du räknar in sjuka i ditt påstående om de som ”kräver hjälp för att man själv varit för lat eller korkad för att inse effekter av eller ta höjd för förändringar” vet jag inte (men å andra sidan så har jag inte heller påstått att du skrivit sjuka). Men i en sådan kommentar till en artikel om sjukförsäkring är det kanske inte för långsökt att anta att du menar de också. Men ditt påstående täcker nog i alla fall in ”behövande”.
    Annars kanske du kan precisera vilka dessa är, dessa lata och korkade som kräver så mycket hjälp och som lagt över allt ansvar för sin försörjning på ngn annan. Så länge du kör med dina svepande generaliserande överdrifter så får du nog vara beredd på att ”missuppfattas”.

    Men berätta. vilka är det som helt lägger över ansvaret för sin försörjning på ngn annan? Är det den som är ung och råkar ut för en invalidiserande olycka och sen inte kan jobba mer? Eller är det den som jobbar större delen av livet med dålig lön, betalar in en hel del skatt men blir utsliten av sitt jobb och inte kan jobba mer? Förtjänar dessa vår hjälp trots att de inte haft möjlighet att bygga upp ngt reservsystem?

    Och som jag sa…en normal människa med emptisk förmåga vet att man kan råka illa ut utan att vara korkad eller lat. Vilket du inte verkar förstå.

    Detta med egoism och eget ansvar är min egen slutsats…du kallar det eget ansvar, jag kallar det egoism. Min erfarenhet säger att många av de som inte vill dela med sig och vara solidariska med de som har det svårt gärna brukar gömma sin egoism just bakom detta med ”eget ansvar” för att slippa dela med sig.

  48. H-E.R

     /  juni 18, 2008

    Bäste Gaspode.
    Min avsikt är inte att vara hånfull.
    Vad är din avsikt med att hävda att man ska kunna spara ihop sin egen sjukpenning?
    Utan att vara hånfull Gaspode så faller detta på sin orimlighet. Betänk hur mycket kapital man skulle behöva spara för att det skulle täcka vid t ex en invaliditet.
    Jag är inte heller hånfull när jag konstaterar att du förmodligen inte har begripit att det är omöjligt för en vanlig arbetare att spara ihop sådana summor att det skulle täcka inkomsavbräck vid långvarig eller kanske helt permanent arbetsoförmåga.
    Som tur är finns det relativt få med din uppfattning, frågan är om jag över huvud taget tidigare träffat på någon som anser att man ska kunna arbeta ihop en buffert som täcker om man inte kan arbeta mer.
    Så hånfullhet är inget jag medvetet blandar in, inte ens när jag konstaterar att din uppfattning är rent ut sagt korkad 🙂
    Gaspode, handen på hjärtat….. är det så att du sitter och skämtar? Inte tror du väl på fullt allvar att varje individ har möjlighet att själv spara ihop sitt leverne i händelse av att arbetsförmågan sviker?

  49. Gaspone i vilken värld lever du i?

    ”Jag står fast vid mitt uttalande att om man jobbar heltid och inte kan spara så lever man över sina tillgångar, och det även på en “arbetarlön”. Jag vet att det är så, jag har gjort det under lång tid.”

    Jaha… du har gjort det…. bravo för dig.. och då ska alla andra klara det….hm… så med andra ord tror du eller menar du att alla andra som inte klarar av att leva på en arbetarlön borde göra det för du tror eller vet att de lever under samma förhållande som du?……

    Hm… ganska begränsat och fördomsfullt att tro att alla lever samma liv som en själv och ta det som norm….. UNDERLIGT….

  50. H-E.R
    Skönt att se du är tillbaka… 🙂

  51. H-E.R

     /  juni 19, 2008

    Tack Mona, klart att man måste kolla Ilse-Maries blogg. Det är en del av tillfrisknandet helt klart 🙂 Med den utveckling vi nu har så står hoppet till att det fortfarande finns människor som lyckas använda både hjärnan och hjärtat och dessutom förmedlar ett viktigt budskap.
    Apropå förändringarna i sjukförsäkringen…. det är nog många som inte har klart för sig vad förändringarna egentligen innebär. En läkare jag hade ett samtal med för en tid sedan trodde jag skojade när jag nämnde delar ur regeringens beslut. Och ändå har jag inte läst allt i beslutet. Vill inte förstöra hela sommaren så bäst att förtränga det ett tag till 😉
    Ha en skön sommar du med Mona, själv ska jag fraktas (hihi… jag har faktiskt legitimt skäl att slippa köra) utåt kusten till ett par veckor efter midsommar.

  52. H-E.R

     /  juni 19, 2008

    Nämen?
    Har jag blivit grön i ansiktet på bilden? Huvva 🙂

  53. Gaspode

     /  juni 20, 2008

    H-E.R

    Jag skämtar ingalunda men jag tror att det föreligger ett litet missförstånd. Det har aldrig varit min mening att påstå att sjukförsäkringen skall tas bort helt och att var och en själv skall ansvara för sin försörjning, dvs spara in ett så stort belopp att det till 100% täcker inkomstbortfallet vid en längre tids sjukdom.

    Det jag ogillar är mentaliteten hos så många att faktiskt inte blicka framåt och fundera över vilka konsekvenser en eventuell sjukdom får för, i detta fallet, den egna ekonomin. Istället skjuter man ifrån sig detta ansvar och menar att det är staten som skall ta hand om en. Det påminner inte så lite om USAs privatkonsumtionsbeteende de senaste tio åren. Man belånar sina tillgångar till 100% för att konsumera utan att reflektera över att högkonjunkturen någon gång kommer att försvinna.

    När man är frisk så är det högkonjunktur, då kan man leva gott men är man klok så inser man att för eller senare så kommer det förmodligen en lågkonjunktur och då är det bra att sparat undan lite och inta ha konsumerat upp allt.

    Det handlar inte om att spara stora belopp, det handlar om tankesättet. Varför är det så svårt att ta ansvar för sig själv och så lätt att kräva att andra gör det åt en?

  1. Mer om den försvinnande sjukförsäkringen
  2. Lowdin.com i Bromma » Bloggarkiv » En salladsbar senare
  3. Marginalisering - utanförskap « annbookworm
  4. Alliansupproret » Är våra politiker mytomaner?
  5. Motvallsbloggen » Dags igen för den här, denna alliansens skamdag
  6. Tro inte på politikerna, sa Fredrik « Ett hjärta RÖTT

Kommentera

