Imitationer och original

Missa inte Olle Svennings ledare i Aftonbladet i dag. Han skriver om ”New Labour” som nu är på fallrepet i England.

Citat;

Jag söker mig till en gammal porslinsfabrik för att få hjälp att skriva dödsrunan. I fabriken har Compass sina små lokaler och därifrån byggs den nya brittiska vänstern:
– Vi måste återvinna socialdemokratins grundvärderingar om jämlikhet och solidaritet. Labour måste lita till basarbete och inte till bidrag från stenrika finansiärer, säger Gavin Hayes som sköter Compass, en organisation som ägnar sig åt såväl politisk tanke som mötesverksamhet och har stöd både från fackförbund och inifrån Labours parlamentsgrupp.

Compass beskriver New Labour som en defensiv rörelse; den skulle besegra Margaret Thatchers stenåldershöger genom att imitera den, fast civiliserat.

Högern i England har vunnit sina framgångar på samma sätt som alliansen och Reinfeldt i Sverige. De ”snor” de socialdemokraternas argument och lurar på så vis över de väljare som känner sig bortglömda av socialdemokratin (New Labour).

Citat;

Högern samlar väljare genom att, som den politiskt begåvade partiledaren David Cameron säger, vara ”de sanna progressiva”. Förödmjukelsen för Blair-Brown-generationen kan kallas tragikomisk. Cameron, en produkt av det exklusiva privata utbildningssystemet, och nyvalde Londonborgmästaren Boris Johnson, en kopia av Drönarklubbens Bertie Wooster, kan med trovärdighet angripa från vänster.

Cameron, som lärt sig av samarbetet med Fredrik Reinfeldt, rispar elegant sönder blairismen:
– Om du bekymrar dig för fattigdom, ojämlikhet och miljön, glöm Labour. De har glömt dig.
Argumentet rymmer ett betydande mått av hyckleri (de konservativa har bekämpat all sorts jämlikhetspolitik) men plågar Labours själva smärtpunkt – den övergivna solidariteten.

Socialdemokraterna i Sverige kanske aldrig har gått lika långt höger ut i sin politik som New Labour i England. Men trots allt finns det en läxa att lära för Socialdemokraterna här hemma. Nämligen denna;

Imitera inte borgarna. De flesta svenskar stöder inte den politik alliansen för, som leder till ökade klyftor och större orättvisor. Satsa istället (återigen) på socialdemokratin i original version. Med rättvisa och solidaritet som ledord!

*

För övrigt kan jag hålla med Svenska Dagbladet om vad regeringen bör göra med förslaget om ”obligatorisk a-kassa”. Frågan är bara om förslaget verkligen enbart gäller de som tjänar mer än 110 000 kronor i månaden? Är inte detta ett tryckfel av SvD är vi nog många som kan andas ut 😀

*

Bloggtips; Alliansfritt Sverige om Avknoppningar, Mullvaden om Vårdval, Ekonomikommentarer om Matkrisen

*

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Följande inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Johan F

     /  maj 12, 2008

    Den obligatoriska a-kassan är ytterligare ett självmål. Fattar inte vart de får allt ifrån. Någon måste ju sitta och fundera ut alla idiotiska förslag.

  2. Anna

     /  maj 12, 2008

    Vi kan glömma sossarna, allt annat är naivt. De är ett förklätt högerparti och lär så förblir. De låtsas att de lyssnar, men de lyssnar inte. De låtsas att de vill se och förstå, men de ser inte och de förstår inte. De ”öppnar upp” med sk. rådslag och andra teaterstycken. Det ingår i retoriken.

    Socialdemokraterna har ställt in radarn för länge sedan. De har aktivt arbetat och arbetar för att sälja ut Sveriges självbestämmmanderätt och beslutat sig för att avvika från idealen och istället fokusera på att slicka uppåt för EU.

    Överge Socialdemokraterna! Många har ropat på rannskaning. Många har ropat sig hesa på nytänkande! Men partiet fortsätter att både mummla och ljuga oss rakt upp i ansiktet och tror att vi inte genomskådar upplägget.

    Jag tror att det är vi väljare som måste bli nytänkande. Tänka om. Inte leva kvar i den falska föreställningen om vad Socialdemokraterna en gång i tiden stod för. Den tiden är förbi. Höjdarna i s- toppen kommer aldrig att förändras och inte heller komer de att avgå frivilligt och ställa sina platser till förfogande till mindre korrupta politiker.

    Politiken i dag är absurd.
    Och Vänsterpartiet som så ofta beskylls och avfärdas med att vara ”kommunister” samarbetar med ett högerparti, dvs. (s) Hur mycket kommunister kan de vara då?

    Anna Andersson.

  3. H-E.R

     /  maj 12, 2008

    Exakt Ilse-Marie. Sossarna bör sluta imitera borgarna, M-lightpolitiken gick definitivt inte hem. Många vill säkerligen se en rak och tydlig socialdemokratisk politik baserad på den ideologi som en gång byggde det vi kallar ”folkhemmet”.
    Min egna något blysamma statistik säger en hel del, varje dag pratar jag med folk, både gamla och unga, som uttrycker denna önskan om äkta demokrati och sann solidaritet.
    Gäller bara att Mona Sahlin och sossarna vågar göra det. Gå emot den fullständigt själsdödande kapitalistiska nyliberalismen.

  4. Ett glömt högerparti säger du Anna? Men sossarna har aldrig varit annat än motståndare till privatiseringar och orättvisor. Jag tror aldrig partiet klättrat åt höger, däremot tror jag att reformerna har gjort det. Partitoppen styr mer i S idag än tidigare. Därför ser vi gräsrötter på med sorg när partiet genomför försämringar och utförsäljningar, skulle vi gå mer till att vara ett gräsrotsparti än ett toppstyrt parti tror jag vi skulle ha haft fler medlemmar.
    Dessutom tror jag att en stor del i problemen i S idag är att så många medlemmar hoppat ur. De har övergett S och klättrar t.ex till V, som också av det skälet gått mer till höger och börjat bryta med kommunismen.

    Det finns en risk för att ännu fler börjar klättra till V, och V börjar bryta kommuniststämpeln. Då finns det en risk för att S går ännu mer till höger, och vänsterväljarna blir förvirrade. Ska de rösta på vänsterpartiet, eller något mellanparti?

    Hade vi istället värnat om S, som är en folkörelse fortfarande, istället för att ge upp det och gå vidare till ett parti som stått för förtryck och kommunism, istället för välfärd och folkhemmet, då tror jag vi skulle se mycket större problem än idag.

    Dessutom har många av väljarna börjat klättra till höger idag, så ditt argument om att folket vill se att allt är statligt är inte helt korrekt.
    Alla folkrörelser idag är skadade. Fackets medlemmar har nästan blivit obefintliga i jämförelse med tidigare, vi är splittrade och folket flyr till den enade högerns orättvisa politik, istället för den splittrade folkrörelsens bråk inbördes.

    Dessutom är det ett problem att såna som Anna börjar bråka sinsimellan, vänstern och socialdemokraterna och kalla S för borgare, då späs bara allting på ännu mer.

  5. Nisse

     /  maj 12, 2008

    ”Men sossarna har aldrig varit annat än motståndare till privatiseringar och orättvisor.”

    Det första ja, det andra får dock ett rungande nej… som så ofta på vänsterkanten rimmar deras retorik väldigt illa med de faktiska effekterna av deras politik.

  6. H-E.R

     /  maj 12, 2008

    Erik.
    Det där var intressant och tänkvärt. Vad gäller toppstyrning spelar väl EU en rätt stor roll också? Persson gav ju bort närapå all svensk beslutsmakt förutom statsskicket till EU.
    Om man ser i EU-perpektiv ligger ju ”gräsrotsnivån” långt under vad gäller att kunna påverka. Vilket i och för sig ändå inte ursäktar arbetarepartiet Socialdemokraterna när de stillatigande spelade med i t ex Perssons enmansföreställning som mestadels gick ut på att synas och att på ”modernt” vis framföra politiken. Man kan ju fundera om det ena gav det andra eller om ideologierna suddades ut innan.

  7. lenasstudio

     /  maj 12, 2008

    Hej,
    Kollade den där artikeln som refererade till angående A-kassan, det var nog lilla tryckfelsnisse som hade varit i farten.

    Nu har man upptäckt att lille nisse skrivit fel och rättat så det beloppet, dvs 110 000 kr, skulle vara per år och inte per månad.

    Bra skrivet som vanligt.

    Hälsningar
    Lena

  8. Anna

     /  maj 12, 2008

    Erik,
    var någonstans har jag skrivit att (s) är ett glömt högerparti? Du måste ha missuppfattat mig på den punkten och inte har jag i mitt inlägg heller skrivit att jag tror att folket vill se att allt är statligt.
    Jag är ledsen om jag uttryckte mig oklart. Jag upplever bara, precis som så många andra att s-toppen inte är vidare bra på att lyssna. Många känner sig gränslöst förbannade och svikna och det kan jag förstå.

    Jag beklagar att partiet är toppstyrt och inte lyssnar till gräsrötterna, jag beklagar alla högerreformer, jag beklagar också att socialdemokraterna inte inser vad som behöver åstadkommas för att attrahera flera väljare med riktigt engagemang, det är ledsamt att folkrörelserna idag är sargade, att facket tappar och att folk flyr partiet.
    Jag håller med dig om det.

    Hur länge ska man hoppas på att saker ska förändras?
    När i princip varje form av seriösare viljeyttring om förändring av partiledningen bemöts med negativa attityder och utfrysning?

    Ingenting blir bättre av att tiga ihjäl dessa saker, det är vad som gjorts i åratal. Nu måste det måste bli högre i tak.
    Jag anser att socialdemokraternas ledning är blå. De kan orden och retoriken men handlar inte därefter i praktiken. Ska locket läggas på då?

    Menar du på fullaste allvar att vänsterpartiet ( som förövrigt behöver reformeras) står för kommunister av sovjetkaliber? 🙂 Men hur kommer det sig då att socialdemokraterna inkluderar dem i ett sk. samarbete?
    Vakna. Samtliga partier har förflyttats åt höger.

    Jag hoppas att du inte drar på för stora spakar och kategoriser in mig i ett fack, vare sig som (s) eller (vp).
    Men jag kan erkänna att jag för första gången i mitt liv undrar vad jag ska rösta på år 2010.

    Anna.

  9. Razorwire

     /  maj 13, 2008

    Original heter det väl?

  10. Razorwire och Lena – tack, tryckfelsnisse har visst varit framme både här och där 😉

  1. Vi har världens minst briljanta skolsystem. « Vänstervindar

Kommentera

