Hjärtlöshet, vinstmaximering och EU

Alf Svensson (Kd) upprepar i dag sin kritik mot regeringens ”hjärtlösa” politik.

Så här säger han i SvD, citat;

Akta er för föraktet för svaghet. Man måste ha hjärtat med.

Som exempel tar han en 60-åring, som kört buss i Linköping hela livet, men sägs upp på grund av arbetsbrist.

– På arbetsförmedlingen säger de ”Du får bli vakt på pendeltåget i Stockholm”. Hans fru har jobb i Linköping, de har ett litet hus. Hur upplever man det här som 60-åring?

Alf Svensson kritiserar också regeringen för jobbskatteavdraget som utesluter pensionärerna. Han har givetvis rätt i sin kritik. Men hans medkänsla sträcker sig inte så långt som till de som av olika anledningar inte klarar av att jobba. Alla de som är sjuka eller arbetsskadade och inte har en arbetsinkomst. Dessa människor är uppenbarligen helt okey att sparka på. Precis som Alf Svensson själv gjorde den gången han startade upp hela ”fuskdebatten”.

När Alf Svensson varnar regeringen för ”föraktet för svaghet”, kan man fråga sig om det är en form av gradvis uppvaknande eller rent och skärt hyckleri?

*

Ni missade väl inte gårdagens debattinlägg i Aftonbladet om den privatiserings- avreglerings- och utförsäljningshysteri som härjar, och har härjat, i Sverige under ett antal år. Nu, i och med den borgerliga regeringen, med en allt snabbare takt.

Nyliberalismens grundpelare (a´la Milton Friedman) – utförsäljningar, privatiseringar och avregleringar – leder enligt moderaterna och partiets allianspartners till billigare och effektivare vård, skola, omsorg och infrastruktur. Men stämmer det?

Lotta Högqvist (v) tar i artikeln upp det faktum att de riskkapitalbolag, som numera till största delen äger de svenska vårdföretagen, givetvis framför allt är intresserade av vinstmaximering. Våra skattepengar, som egentligen är avsedda till att finansiera vår gemensamma välfärd, går istället numera till allt större del rakt ner i riskkapitalägarnas plånböcker. Vem tjänar på det – annat än riskkapitalägarna?

Vi får också ta del av intressanta siffror framtagna av riksdagens utredningstjänst om vad som hänt med priserna i de branscher som avreglerades under 80 och 90-talen:

  • Järnvägen avreglerades 1988, priserna har stigit med 125 procent, konsumentprisindex (KPI) +57 procent.
  • Taxibranschen avreglerades 1990, priserna har stigit med 72 procent, KPI +34 procent.
  • Inrikesflyget avreglerades 1993, priserna har stigit med 63 procent, KPI +20 procent.
  • Posten avreglerades 1993, priserna har stigit med 80 procent, KPI +14 procent.
  • Elbranschen avreglerades 1996, priserna har stigit med 86 procent, KPI + 9 procent.

*

Till sist håller jag helt med det inlägg på DN debatt som Lars Ohly, Jonas Sjöstedt och Josefin Brink skriver idag om EU.

Kollektivavtalen – en av den svenska modellens grundpelare – måste garanteras och skyddas. Och givetvis borde vi folkomrösta om det nya Lissabonfördraget!
*

Bloggtips;

Som jag bäddar om ”Mellanhänder”, Trotten om Stackars Johan Staël von Holstein, Lasses Blogg om Enkla svar..

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

intressant.se

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Hörde just att staten på Nya Zeeland har köpt tillbaka järnvägen, som privatiserades en gång. De betalade 1 krona för den!!! Gissa varför???

    Även i England har tvingades man ju köpa tillbaka själva järnvägen, som missköttes även där av de privata ägare som tog över en tid. Det blev för många tågolyckor pga bristande underhåll.

    I USA håller stora delar av infrasystemet på att förfalla.

    Konstigt – privata företag är ju sååååååååååå effektive.

  2. Underligt att alliansen låter skattemedel gå rakt ned i fickan på riskkapetalbolag bara så där… Det måste ju anses som bidrag och det vet ve numera är fuuult… För om man är ett vinstdivande företag ska man väl gå runt med egna förtjänade pengar och inte bidrag…eller…… Alliansen har ju lärt oss att kommer det pengar från ”övermakten” så är det bidrag oavsett om det är sjukersättning eller en arbetslöhetsförsäkring…;D

  3. H-E.R

     /  maj 7, 2008

    Alf Svensson…. en gåta. Ilse-Marie, kanske det är som du skriver, ett gradvis uppvaknande.
    Den gode Alf är på ålderns höst och misstänker kanske att han i livets sista skälvande år måste gottgöra uppåt så att han slipper famla med ficklampa i källarvåningen när det är så dags för hädanfärden.
    Fast å andra sidan… han drömmer säkerligen om en ny karriär som EU-politiker med gloria.
    Nää… olöslig gåta 😉

  4. NZ:s regering betalade ungefär 665 miljoner NZ Dollar för järnvägsspår och ett gäng färjor till Toll NZ, som ägde dem tidigare. Orsaken sägs vara att regeringen vill satsa på utbyggnad av järnvägsnätet.

  5. eldh:
    Källor tack. Enligt min informatör, som brukar vara mycket kunnig vad gäller världens järnvägar, så fick de själva järnvägen, spåren alltså, för 1 kr just för att underhållet var så eftersatt, medan de däremot betalade stora summor för den rullande materielen, alltså lok, vagnar etc.

  6. Rolle

     /  maj 8, 2008

    Har någon en länk till den rapport från RUT som siffrorna kommer ifrån?

  7. H-E.R
    HAHAHAAHAHAHAHA….. famla med ficklampan i källarvåningen när det är dags för härdanfärden….. Vacker tanke.. Kan han tända ficklampan utan pigan ? eller offras hon in i döden samtidigt?… 😉

  8. H-E.R

     /  maj 8, 2008

    Mona…
    Hm…. du sa nåt. Kan Alf hantera en ficklampa? Undra om han ens själv har funderat på det. Och tänk när det blir dags för batteribyte. Huvva 😉

  9. H-E.R

     /  maj 8, 2008

    ps. Alf Svensson behöver ingen ficklampa, han har ju glorian som lyser upp.

  1. Niklas Mattsson Kristdemokrat från Fjärås » Blog Archive » Alf Svensson har ett stort hjärta
  2. Utförsäljningarna har lett till dubbleringar av priserna. « Vänstervindar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: