Fakta som avlivar myterna

Pernilla Ström vräker i sin ledare i DN på med alla fördomar som finns när det gäller sjukskrivningar, fiffel och ”bidragsfusk”. Problemet är att hon uppenbarligen inte har kollat fakta.

  • Är vi ett folk av fifflare som saknar arbetsmoral? Sociologen Ingrid Esser har undersökt hur det är i verkligheten. Hennes forskning visar att;

Människors motivation att arbeta är inte mindre i välfärdsstater med mer generösa socialförsäkringssystem. Istället är sambandet det motsatta – starkare sociala skyddsnät är förknippade med starkare arbetsmotivation. Mer generösa socialförsäkringsersättningar och bättre anställningsvillkor är också förenat med starkare arbetsmotivation.

Pernilla Ström efterlyser så slutligen en ”bred socialförsäkringsutredning”. Det är vi säkert många som gör. För visst behövs en översyn. Men en sådan borde givetvis ha gjorts innan man, som regeringen nu gör, slaktar hela sjukförsäkringen.

hpr.jpg
– Ooops, tänkte inte på det!

Till sist, missa inte Monica Tanner Krantz debattinlägg i Aftonbladet!

Citat;

Vi låtsas ha onda ryggar, trasiga lungor, förlamningar. Vi låter skära bort kroppsdelar med inbillade cancertumörer och vi spelar trötta och utbrända. Sedan sitter vi hemma i våra lyxhus betalade av Försäkringskassan och smider ränker skrockande av förtjusning över hur vi lurat staten. Sedan skuttar vi iväg på natten, helt friska och jobbar svart för att bättra på bidragen som vi håvar in.
….

Nej alliansen, den absoluta majoriteten av det svenska folket känner inte igen sig i denna bild. Tvärtom, vi känner oss alltmer kränkta.
Vi som går till våra jobb både när vi är sjuka och friska. Alla vi som återvänder till jobbet efter operationer eller svåra sjukdomstillstånd. Alla vi som blir förtvivlade och skamsna när vi är arbetslösa och söker hundratals jobb varje vecka. Ni tar ifrån oss männi­skovärdet och kränker oss och vi representerar den absoluta majoriteten i det här landet.
Det kommer att märkas i nästa val – var så säker!

…..

Vi är många som tröttnat på att bli misstänkliggjorda eller vara oroliga för vad som händer om vi blir sjuka. Vi vill inte förödmjukas när vi är nedbrutna av sjukdom eller sorg eller när ingen vill anställa oss. Vi är villiga att betala den skatt som behövs för välfärden.

Som sagt var, vi är många som tröttnat på denna borgerliga regering som ända sedan de kom till makten själva med liv och lust har ägnat sig åt precis just det man anklagar svenska folket för. Fiffel och fusk (genom sig själv känner man – uppenbarligen – andra).

Man fifflar med svartjobb, skatter, fusksiffror och statistik – allt efter behag.

Vi är många som har fått nog nu.

Det kommer att märkas i nästa val – var så säker!

*
Läs mer på Resursbloggen!

Tips; Läs Aftonbladets ledare – Så skapar man motsättningar

*
Andra bloggar om: , , , , , , ,

intressant.se

Advertisements
Lämna en kommentar

53 kommentarer

  1. Karl

     /  mars 28, 2008

    Självklart svenska folket såväl som invandrarna är fifflare. Politiker OCH folk , sak samma.

    Bättre med lite arbetstvingande politik så kan alla latmaskar gå och jobba.
    Det är så lätt att bli utbränd i detta avlånga land, det är SJUKT!

    Bra jobb alliansen, jag röstar på er en gång till! Vi vet att ALLA politiker är fifflare, sahlin med sina toblerones, ruwaida med sin taxi, moderaterna och tv licenserna.. listan är lång.

    Och hon Monica Tanner Krantz, att hon inte nämner att en del invandrare inte har med sig ens ett lexicon till SFI för sitt hemspråksvenska, det borde vara krav, annars kan man lämna landet tycker jag, så inför språktest!

    Min fru gick på SFI och där råder det en hel del slöfockeri. Monica Tanner får absolut inte min sympati!

  2. Blue is the color...

     /  mars 28, 2008

    Ja, ni har tröttnat, men ni röstade inte borgerligt heller, så vi skiter fullständigt i vad ni anser. Det var många år sedan det gick så bra för Sverige, och ni gnälliga 68:or störs av denna utveckling. Tough luck. Det är slut på ert sviniga bidragsfuskande. Kalla sig ”arbetare” genom att dra in skyhöga löner och dessutom jobba svart på det. Skäms.

  3. Pernilla Ström ett riktigt stolpskott.:) Jag saknade dock hennes frågeställnig och rättighet till sjukersättning vid skador på grund av syssla med hobby. Ska arbetsgivaren verkligen behöva betala för människor som skadar sig i Alpernas skidpacke, faller urhästsadeln vid ridning på Island eller svingar axeln ur led på golfbanan i spanien. trla trala…. ;D

  4. Erik Håkansson

     /  mars 28, 2008

    Monica Tanner Krantz är ett riktigt stolpskott 🙂 Det måste finnas gränser för hur lättkränkt man får vara. Att någon kontrollerar att man verkligen är sjuk när man söker om sjukersättning är inte kränkning, det är en självklarhet!

  5. Kalle

     /  mars 29, 2008

    Vad är ohälsotalet och hur kommer det sig att det är c:a 37 för Sverige?

    Dvs 1 av 6 arbetsdagar försvinner nationellt pga av diverse olika anledningar. Ett år har c:a 240 arbetsdagar.

    Jag bryr mig inte om hurvida detta är högt eller lågt internatinioellt. Jag finner det inte rimligt att var sjätte arbetsdag ska gå förlorad. Det innebär att skatt måste tas ut på de 5 andra. Totalt kostar detta svenska folket 16,7% av alla skatter.

    ”… svingar axeln ur led på golfbanan …”

    Jag tror ni själva är lika goda på att odla myter som de ni verkar förakta. Kanske dax att odla lite kunskap innan in så förhastat uttalar er? Vi är ett sjukt folk, att sedan människor inte förstår statisitk är ingen nyhet, det är helt enkelt så lätt att förklara bort och dölja med en korrekt åsikt som sedan saknar hållbara argument.

  6. Henke

     /  mars 29, 2008

    Kalle, har det någon som helst betydelse i den verkliga världen vad som försiggår inuti ditt huvud och vad du finner acceptabelt? Vad spelar det för roll hur många sjukdomsdagar du tycker verkar rimligt när verkligheten ser ut på ett visst sätt? En jämförelse med andra länder är i högsta grad relevant, till skillnad från dina åsikter om verkligheten. Skriver du protester mot dödsfall, mot håravfall, årstider, tyngdlagen och tidvattnet också?

  7. H-E.R

     /  mars 29, 2008

    Kalle.
    ”Jag tror ni själva är lika goda på att odla myter som de ni verkar förakta. Kanske dax att odla lite kunskap innan in så förhastat uttalar er? Vi är ett sjukt folk, att sedan människor inte förstår statisitk är ingen nyhet, det är helt enkelt så lätt att förklara bort och dölja med en korrekt åsikt som sedan saknar hållbara argument.”

    Din åsikt.
    Men vad talar för att du sitter på sanningen då? Argument till trots väljer jag att tro på fakta.

  8. Viveka

     /  mars 29, 2008

    Påstående in absurdum är en typ av rubriker och uttalande som väcker min blodtörst. Som när någon gör en jämförelse av Sverige eller svenskar i förhållande till ”Världen”.
    Som ex: ”Vi har världens högsta skattetryck”, skrev en viss borgerliga tidning som rubrik, vilket föranledd mej att skriva och beröma dem om, att jag hade faktiskt inte en aning om att deras kompetenta skattejurister kunde ALLA länder i HELA världens skattelagstiftningar.
    Påstående som ” Sjukaste folket i hela Världen” tillhör helt klart den kalibern.
    Höga siffror tror jag mer beror på vi är ”världsbäst”(näst efter Norge) på administration!
    Riksdagsfolk verkar ju göra allt för att hålla sjuktalsiffror nere och det är kanske för de vet hur osäkra alla jämförelsetal i denna fråga i verkligheten är mellan olika länder. Ja, till och med inom ett land.
    Nej, sjukaste är den som sitter och stirrar sig blind med fokuset på ”hela världen”, för den kommer aldrig se sin egen verklighet

  9. Är det någon mer än jag som noterat att det alltid är borgare som har vänner som utnyttjar systemet och sitter hemma på sina lata ändor och fuskar till sig bidrag? Jag känner då inga, och inga av mina vänner känner några.

  10. I LO-tidningen avlivar Bo Jangenäs, f d generaldirektör IAF och
    Levi Svenningsson, fd kanslichef, myten om utanförskapet finansdepartmentet
    Det visar sig att borgarna – med hjälp av SAF naturligtvis – tog allt utnyttjande av trygghetssystemen och omvandlade detta till timmar för heltidsjobb. Dvs, min tvådagarsfrånvaro på grund av influensa, lades ihop med andra influensor och vips var alla dessa timmar ett årsnyttjande av försäkringssystemet – som kunde omsättas till en fiktiv person som kunde definieras som bidragstagare.
    Att jag gjort rätt för mig, och inte nyttjade mer än vad jag tillfört till systemet, passade man sig jävligt noga för att berätta!

    http://www.lotidningen.se/?id_site=8&id_item=15429

  11. Johan Gunnarsson

     /  mars 30, 2008

    Som läkare anser jag att alla som vill vara sjukskrivna får bestämma det själva. Vi läkare har nog med att arbeta med sjuka människor som kräver utredning, diagnos och behandling. Vi kan definitivt bedöma om någon skall vara sjukskriven men vi har ingen möjlighet att bedöma motsatsen, ord står mot ord och varför skall en läkare ödsla energi att göra sig ovän med folk ? Missbruket med sjukskrivningar är värre än folk kan ana, det handlar om en total systemkollaps. Och som sagt, inga enskilda läkare ids att dividera med påstridiga och ofta hotfulla sjukskrivningskrav, vi får inget för det, snarare bara problem.

  12. H-E.R

     /  mars 30, 2008

    Läste nyss att BO (Barnombudsmannen) vill avskaffa kollektiv bestraffning i skolorna. Detta är väl enligt lag förbjudet men förkommer ändå.
    BO säger ”Den svenska rättssäkerheten har som grundprincip att man inte ska bli bestraffad för något man inte gjort.”
    Absolut rätt.
    Detta borde också regeringen ha i åtanke vad gäller sjukskrivna.
    Den kollektiva bestraffningen tycks vara helt ok på det området. Dessutom är denna bestraffning föranledd av i rättsäkerhetssynpunkt helt förkastliga grunder.

  13. Maria Lind

     /  mars 30, 2008

    Pernilla Ström kommer med ett par exempel. Helt korkat, ologiskt, oförnuftigt och rentav ovetenskapligt och manipulativt. Hon vet förhoppningsvis, som de flesta, att nästa exempel kan visa helt motsatt bild, kanske rentav de nästfäljande 100 eller 1000 exemplen vid en större undersökning.

    Som jämförelse: Säg att du har en granne i ditt villaområde som jämt festar på ett störande sätt. Ska detta exempel föranleda avskaffning av festande, alkohol, villaområden eller vad?

    Nej, fram för lite mer seriösa och väl underbyggda debattinlägg på landets största tidning.

  14. Robin Hood

     /  mars 30, 2008

    Ingrid Essers ”forskning” var en attitydundersökning. Inte en studie av verkligheten. Så mycket för ”fakta”.

    Det är lätt att kolla upp hur det förhåller sig i verkligheten genom att jämföra olika länder.

    http://www.munkhammar.org/blog/index.aspx?page=display_entry&ID=1230

  15. Martin

     /  mars 31, 2008

    Lite löjligt att påstå att sjuka bestraffas kollektivt så fort något ska ändras, vi har höga sjuktal, det vore bra om de blev lägre, så långt kan vi väl alla vara överens. Ändrar man inget så lär inte sjuktalen ändras nåt särskilt, även detta är självklart. Ändrar man i systemet så är det inte för att kollektivt straffa eller peka ut som vänsternissarna skanderar, det är för att hjälpa folk så dom blir snabbare friska samt att sålla ut de som faktiskt inte är berättigade till ersättning från våra skyddssystem. Man måste våga förändra, men vänsternissen vägrar ändra på något, helst ska alla ha samma summa pengar efter skatt, oavsett om man arbetar eller ej, så skapar man en nation av sjuka. Förändring är bra! Släpp betong-socialismen nån gång!

  16. Läste Dick Erixons kommentar till Pernilla Ströms artikel.
    Liberalerna gör mig mer och mer spyfärdig.

  17. H-E.R

     /  mars 31, 2008

    Martin.
    ”Lite löjligt att påstå att sjuka bestraffas kollektivt ”

    Vad ska man annars kalla det när människor med sjukdomar som omöjliggör arbete blir utan ersättning pga av ”hårdare tag” föranlett av ”enormt fusk” på basis av sk ”forskning”?
    Va?
    Ge mig då en korrekt benämning i stället för ”kollektiv bestraffning” vad gäller detta.
    Läste precis en insändare skriven av en familj där en av medlemmarna sjukskrivit sig, blivit utan ersättning i flera månader och en annan medlem inte vågat sjukskriva sig pga risken att bli utan ersättning och därför tagit ut ett par veckors semester vid sjukdom.
    Allt medan Försäkringskassan skryter om att ”vi blir allt friskare”, dvs de sk ohälsotalen sjunker.
    När kommer statistik om hur många som arbetar fast de är sjuka? Statistik om hur många som tar ut semesterdagar vid sjukdom pga rädslan att bli utan ersättning?
    Vi matas med statistik angående ”fusk i sjukförsäkringen” men inte ett ord om hur det förhåller sig i verkligheten.
    Martin, om inte detta ska kallas för ”kollektiv bestraffning” så vad f-n ska det kallas?
    Hur riksdagsmännen själva gör när de blir sjuka fick vi ju veta i programmet Insider. De har sitt på det torra i alla väder.

  18. Värst vad ni som är anhängare till Alliansregeringen är på bettet! Ni hugger som skallerormar med kränkande tilltal och personliga påhopp. Ni kan tydligen inte debattera på ett sakligt sätt och verkar liksom regeringen totalt sakna empati och respekt för era medmänniskor.

    Ni känner kanske att ni håller på att förlora greppet? Folk har tröttnat på era översittarfasoner.

    Det är skrattretande! De största bidragstagarna sitter i regeringen eftersom de själva får gigantiska sänkningar fastighets- och förmögenhetsskatt, samt stora subventioner på hushållstjänster och barnpassning. En vanlig löntagare har inte råd att anlita städfirma, trädgårdsmästare eller ha ”barnflicka”. Många i regeringen har också själva fifflat med Tv-licens, bygglov, svartjobb mm. Det är verkligen förtroendeingivande (suck) och ger dubbla budskap att den som säger sig ska stävja fusket fuskar mest själv…..

  19. Johan F

     /  april 1, 2008

    subventioner av hushållsnära tjänster är definitivt inget jag ställer mig bakom men hur du kan få skattesäkningar till bidrag är fantastiskt. Hur kan man ha synen att ett minskat skattetryck är bidrag?

    Översittarfasoner? Att ta mindre från folket kan ju inte vara översitterfasoner.

    Empati? det är väl inte empati om man blir avtingad pengarna?

    Skulle heller aldrig försvara fuskande politiker och jag hoppas bara att du är lika på bettet när funskarna är socialdemokrater elelr vänsterpartister.

  20. H-E.R

     /  april 1, 2008

    Apropå ”bidragsberoende”.
    När ska vi börja hjälpa de ”räntebidragsberoende” ur sin situation?
    Tänk vilket trauma: Pengarna i Lichtenstein och plånboken kvar i Sverige tillsammans med ägaren. Dessa människor behöver snarast få hjälp att ta sig ur den onda cirkel som bara gör dem handlingsförlamade och dästa:
    http://www.folkbladet.nu/2008/02/21/skattefiffel-som-kostar/

  21. Ja, där kan man ¨prata om ett ”utanförskap”- att ha så mycket pengar att man saknar förståelse för hur ”vanligt folk” har det.

    Att ta från de som har minst och ge till de som har mest? Vad ska man kalla det? Omvänd robinhood-politik?Hur kan man då kalla sjukpenning och sjukpension för bidrag? Det är försäkringar som faller ut vid arbetsfömåga och som de flesta har betalat till via skatten.

    Med översittarfasoner menar jag det mästrande tonläge och kränkande tilltal som många borgerliga debattörer ägnar sig åt. Man får intrycket att de vet bäst och att alla andra är dumskallar eller obildade som inte förstår sitt eget bästa.

  22. Johan F

     /  april 1, 2008

    bidrag är något man får utan motprestation enligt mig….har du en annan definition?

    inställningen att man inte förstår sit egna bästa är ju vänstern expert på. Där ska det styras och all slags frihet att ta egna beslut är av ondo. Att dra ner skatterna för att öka människors möjligheter är att nedmontera tryggheten osv osv

  23. H-E.R

     /  april 1, 2008

    Johan.
    ”Att dra ner skatterna för att öka människors möjligheter ”

    Förtidspensionerade och ålderspensionärer är unika i Sverige, de betalar mer skatt procentuellt än en arbetare.
    Snacka om möjligheter……..
    Sjuka får sina ersättningar minskade. I värsta fall helt indragna om de inte är tillräckligt sjuka enligt de nya normerna.
    Snacka om möjligheter…..
    Arbetslösa bör kunna söka arbete i Skåne om de bor i Kiruna, de bör vara beredda att lämna familj och vänner annars blir de utan ersättning.
    Snacka om möjligheter………..
    Ja se gomorron.

  24. St Just

     /  april 1, 2008

    ”bidrag är något man får utan motprestation enligt mig” anser Johan F – kanske tänker han månne på de herrar som gömmer sina ”bidrag” i Lichtenstein

    Dagens Industri skrev för någon dag sedan;

    ”Skatteverket har fått den första tyska informationen om svenskar med konton i Liechtenstein.Enligt uppgift till DI ska det röra sig om 250 stiftelser som var och en kontrolleras av minst en svensk privatperson.”… ”Där finns kompletta kontoutdrag, med alla transaktioner så långt tillbaka i tiden som 1992.”

    Här döljer sig förmodligen en del av de mångmiljardbelopp som överklassen smusslar med och som alliansministrarna blundar för. Släpp kontoutdragen fria, publicera namn och bild på dessa ”bidragstagare”, beslagta deras tillgångar och placera dem på kåken för en lång tid framåt.

    Eller hur Johan F?

  25. Johan F

     /  april 2, 2008

    St Just – Gärna för Mig! Häng ut dem bara. Vet inte varför du tror att jag skulle försvara skattesmitare. Men menar du att detta är ett nytt problem? Eller va det så att socialdemokraterna blundade för detta oxo?

  26. Johan F

     /  april 2, 2008

    H-E.R: Det är ju precis lika fel att Pensionärer betala hög skatt som att arbetare gör det. Vem tycker ngt annat?

  27. St Just

     /  april 2, 2008

    Det gläder mig att Johan F instämmer i mitt radikala program mot överklassens sabotage mot det offentliga samhället.

    Kanske även (s) kan anta detsamma: Beslagta deras tillgångar och placera dem på kåken för en lång tid framåt.

  28. H-E.R

     /  april 2, 2008

    Johan F.

    ”H-E.R: Det är ju precis lika fel att Pensionärer betala hög skatt som att arbetare gör det. Vem tycker ngt annat?”

    Alliansen tycker något annat.

  29. Johan F

     /  april 2, 2008

    Vänta nu?

    Du har alltså inget emot skattesäkningarna för arbetare. Problemet är att Pensionärer inte fick lika stora säkningar? Där är vi överrens!

    Innan säkningarna var det helt åt skogen nu är det bara halvt åt skogen. Förhoppningsvis rättar Alliansen till det.

  30. H-E.R

     /  april 2, 2008

    Johan F.

    ”Du har alltså inget emot skattesäkningarna för arbetare. Problemet är att Pensionärer inte fick lika stora säkningar? ”

    Sa jag det?
    Problemet är att skattesänkningarna (alliansens belöning till dem som haft turen att få vara friska och har ett arbete) sker på bekostnad av sjuka/pensionärer.

    Det är inte ”halvt åt skogen”, det är helt åt h-e.

  31. Johan F

     /  april 2, 2008

    Jag hänger inte med i din argumentation:

    Om jag som jobbar får 1000kr mer i plånboken i månaden. Hur har det drabbat en pensionär. Är det att de har fått relativt mindre du vänder dig emot?

  32. St Just

     /  april 2, 2008

    De 1000 kronorna är rent alliansenshyckleri. Det är väl ingen konst att i en högkonjunktur sälja ut ett lands tillgångar och dela ut lite skådebröd.

    För övrigt äter ökad avgiftsfinansiering upp det mesta och när lågkonjunkturer, fastighets- och bankkriser slår igenom – står de rika kvar med med sina tillgångar och den breda majoriteten får betala med förlorade jobb, sämre social service och tomma bankkonton.

  33. H-E.R

     /  april 2, 2008

    Johan F.

    ”Jag hänger inte med i din argumentation:

    Om jag som jobbar får 1000kr mer i plånboken i månaden. Hur har det drabbat en pensionär. Är det att de har fått relativt mindre du vänder dig emot?”

    För det första är det som St Just skriver, 1000-lappen är rent hyckleri.
    ”Hur har det drabbat en pensionär?”
    Ja begriper du inte det Johan så går det knappast att ens med pedagogisk ansträngning att krysta fram en förklaring som duger.
    Provar dock:
    Pengar för skattesänkning måste tas någonstans. Försämrade villkor och sänkta ersättningar för sjuka samt utebliven skattesänkning för förtids/ålderspensionärer ger klirr i kassan för ändamålet.
    Har man sedan som alliansen uppfattningen att mer luft i plånboken bara är nyttigt för sjuka/pensionerade så har man därtill skapat en anledning att driva en politik som tar från de sämst ställda.

  34. H-E.R

     /  april 2, 2008

    PS. Johan F.
    Om du nu har ett genuint intresse över hur ålderpensionärerna har det i dagens Sverige så kan du ju läsa protestbrevet som PRO skrivit till regeringen. Kan vara bra att veta om man har som avsikt att bli gammal och därtill inte har möjlighet ekonomiskt att pensionsspara eller stoppa madrassen full. Eftersläpningen i pensionsvillkoren är bedrövlig och följer inte pensionsuppgörelsens direktiv.

    http://www.pro.se/default.asp?a=2&lngItemID=22959

    Förtidspensionerades villkor är lika bedrövliga.

  35. Johan F

     /  april 2, 2008

    Jag vet inte vad du fiskar efter. Klar som fan att pensionärerna ska ha del av skattesäkningarna oxo…..men från min sida så ska de få sänkt skatt medans du vill att man ska höja skatten på arbete så att alla har det lika illa.

    St Just: Allians hyckleri. Det är väl ändå bättre att sänka skatten på arbete och sen höja bensinskatt, a-kasseavgift, fackavgift osv osv….för de som prioriterar att köra mycket bil, gillar a-kassans extra trygghet, vill stödja facket blir det då ett nollsummespel men om man vill prioritera bort vissa delar så får man lite mer kvar i plånboken.

  36. H-E.R

     /  april 2, 2008

    Johan F.

    ”Jag vet inte vad du fiskar efter. Klar som fan att pensionärerna ska ha del av skattesäkningarna oxo…..men från min sida så ska de få sänkt skatt medans du vill att man ska höja skatten på arbete så att alla har det lika illa. ”

    Märker det. Att du inte förstår.
    ”Höja skatten på arbete så att alla har det lika illa”.
    Nu måste du ursäkta men detta uttalande föranledde ett skrattanfall så jag fick svårt att samla mig.
    Hm…
    Ja Johan, vi säger väl så för lugnets skull.
    Högre skatt åt alla så vi får det illa tillsammans! 😀

  37. St Just

     /  april 2, 2008

    Det är precis tvärtom Johan F – indirekta skatter och avgifter såväl som kommunalskatt drabbar den fattige hundrafalt mer än den rike. Om du är städare på ett bygge har du 17 400 kr/mån så tar varje avgift från bensin till museibesök mer ur plånboken än för adovokaten med minst dubbla månadslönen. För att inte tala om Skandiadirrargängens fantasiinkomster.

    Nej, det enda rätta vore en enda statlig inkomst- och förmögenhetsskatt – med rejäl progressivitet. Då kanske både arbetare och pensionärer kan få förbättringar samtidigt som överklassens sabotage mot det offentliga samhället stoppas..

  38. Johan F

     /  april 2, 2008

    St Just: Rejäl progressivitet….jo det kommer ju säkert att funka finemang. Straffa ökad produktivitet utan bara fan så kan alla skita i att jobba. Snacka om att inte förstå vad som bygger värde och gör så att alla får det bättre.

    H-E.R kul att jag kan underhålla 😀

  39. St Just

     /  april 2, 2008

    ”Straffa ökad produktivitet utan bara fan” – men det är ju precis det som din borgarregering och marknadskrafterna gör idag – byggstädaren, betongarbetaren, förskolläraren, lastbilschaffisen sliter hårt för knappt 20 000 pix och knappt några marginaler medan Maud kvitterar ut dubbla löner; 1,7 miljoner/år för att inte tala om de verkliga giganterna inom marknadsdiktaturen. Ladda gärna ned direktörsstatistiken;

    http://www.lo-tidningen.se/media/lotidningen/media/dokument/ht2007/Direktorerna_2006.xls

    Nu kommer säkert Johan F att påstå att de sistnämnda gör skäl för sina löner.

    Vi övriga som vet vilka som håller igång produktionen ler 🙂

  40. Johan F

     /  april 2, 2008

    Varför skulle jag påstå det. Jag vet dock inte om jag är så intresserad av det heller. VD löner är uppblåsta till helt klart orimliga nivåer men du verkar tror att dessa pengar bara försvinner när de betalas ut. De finns ju kvar i ekonomin och leder till nya affärsideér där de kan skapa nya jobb och tillväxt som kommer alla till del.

  41. St Just

     /  april 2, 2008

    Vilka glidningar Johan F – de rikas pengar ”finns ju kvar i ekonomin och leder till nya affärsideér där de kan skapa nya jobb och tillväxt som kommer alla till del.” 🙂

    Som taget ur en tunn nyliberal ekonomihandbok.

    Tänk så bra för pöbeln, att just de rikas stålar kommer alla till del och inte används till privat lyxkonsumtion, kapitalackumulering och arv till överklassens barn.

    Och naturligtvis är Johan F inte så intresserad av de rikas enorma tillgångar; däremot fängslas han över bidrag till de mindre besuttna.

    Hypocrisy!

  42. Johan F

     /  april 2, 2008

    ”Tänk så bra för pöbeln, att just de rikas stålar kommer alla till del och inte används till privat lyxkonsumtion, kapitalackumulering och arv till överklassens barn.”

    De används alldeles säkert till precis just detta, men de försvinner fortfarande inte. Ngn ska ju leverera de 8 bilarna och 4 båtarna, ngn ska bygga dem osv osv.

    Vad menar du med att jag inte är så intresserad av de rikas enorma tillgångar? Om du menar att jag inte med automatik anser att de stulit pengarna så har du helt rätt.

    Sen blir jag återigen påklistrad åsikter som jag inte tycker. Jag har inga problem med bidrag som stöd till de som behöver, men till skillnad från dig så anser jag att de är ett nödvändigt ont och inte att de ska bli en självklar del av försörjningen till stora delar av samhället.

  43. St Just

     /  april 2, 2008

    ”De används alldeles säkert till precis just detta, men de försvinner fortfarande inte. Ngn ska ju leverera de 8 bilarna och 4 båtarna, ngn ska bygga dem osv osv.”

    Med andra ord vi lever i den bästa av världar – de rika får konsumera, ackumulera mm och de fattiga får till låga löner och tungt arbete bygga och leverera!

    ”bidrag som stöd till de som behöver” räknar däremot Johan F som ”ett nödvändigt ont”.

    Vilken människosyn – vi till vänster ser det som – ett nödvändigt gott!

  44. Johan F

     /  april 2, 2008

    Kul för dig att du gillar bidrag, jag tycker som sagt att det är bra att de finns för att stötta när det är svårt att få ihop det. Men att ha det som en regelbunden inkomstkälla för människor är ett misslyckande för samhället.

    ”Med andra ord vi lever i den bästa av världar – de rika får konsumera, ackumulera mm och de fattiga får till låga löner och tungt arbete bygga och leverera!”

    Vadå ackumulera? Du menar att tex Kamprad inte har bidragit med ngt? Han ackumulerar ju en enorm förmögenhet…..i min värld så inser jag dock att hans förmögenhet ger tusentals människor arbete varje dag samtidigt som den skapar tillväxt och möjligheter över hela världen.

  45. St Just

     /  april 2, 2008

    Den evige Kamprad – nyliberalens gud fader – aldrig en Eriksson, en Persson, en Farhad … de är ju bara byggare, sammansättare, levererare.

    Utan dessa är Kamprad noll och intet – deras arbete skapar all tillväxt och alla värden – och Kamrads förmögenheter.

  46. H-E.R

     /  april 2, 2008

    Johan.
    Mycket avslöjande… ”nödvändigt ont” med socialförsäkringar (som du kallar ”bidrag”)
    Hoppas du får vara frisk, var glad så länge du är det. Själv har jag onödigt ont just nu och har väskan packd för möte med skalpellen 😉
    Ha de gott.
    ps. St Just – Johan F = 1-0 på rent förnuft.

  47. Johan F

     /  april 3, 2008

    St Just: Står det inte Eriksson, Persson och Farhad fritt att börjar bygga sitt egna IKEA?

    Gillar du inte att vi har den möjligheten i Sverige?

    Sen vet jag inte om Liberaler ser Kamprad som en Gud Fader – jag ser honom som en framgångsrik entreprenör.

  48. St Just

     /  april 3, 2008

    Eriksson, Persson och Farhad kanske inte vill köpa människors arbetskraft. De kanske precis som jag själv, inte tror förra seklets löneslaveri utan söker ett samhällssystem mer anpassat för den moderna människan.

  49. Johan F

     /  april 3, 2008

    Ok, vet inte vad jag ska säga riktigt. Blev på allvar lite ställd 😀

    Har du lust att utveckla?

  1. FUT-delegationen fuskar vidare « Ett hjärta RÖTT
  2. Vi borde alla vara oroade « Ett hjärta RÖTT
  3. Den orättvisa mediebilden « Nemokrati
  4. En arbetslinje från 30-talet « Nemokrati

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: