Att synas, att le och att glömma fakta

Det är viktigt att synas när man bloggar – om man vill bli läst vill säga 😉

Förra veckan smög sig ett fel in i rss-koden på min blogg. Resultatet blev att den inte registrerades på olika sökverktyg och att tidningarna inte länkade tillbaka. Jag blev osynlig 😦

Många hittade trots allt hit ändå, men visst var det irriterande att inte bli tillbakalänkad från till exempel Stefan Fölsters debattartikel…. en sådan frispark kändes trist att missa.

Nu har jag äntligen hittat felet (som gjorde mig osynlig) och dessutom kommit på ett sätt att förhindra att det händer igen. Genom en länk på intressant.se fick jag tips om att gå in på Feed Validator och kunde där lokalisera felet. Rekomenderas!

Som sagt när man bloggar är det en fördel om man syns… och när man är sjukvårdslandstingspolitiker är det en fördel om man ler – oavbrutet. Det fick vi veta i går kväll – alltså vi som bevittnade debatten mellan Filippa Reinfeldt och Mona Sahlin om sjukvårdspolitiken i SvT:s Agenda.

Filippa Reinfeldt log sitt mest tillgjorda och påklistrade leende och hoppades på att det skulle få tittarna att glömma de orättvisor som hennes skötebarn ”Vårdslakt Stockholm” redan resulterat i. Förmodligen lyckades hennes taktik. För vem bryr sig om fakta när en vacker kvinna ler?

filippa.jpg
Foto; Ingvar Karmhed

För oss som bryr oss om fakta och avskyr orättvisor finns det istället många källor att ösa ur. När Filippa i går log och sa att man ”behöver koppla vårdresurser till de sjuka människorna” glömde hon givetvis bort att det system hon själv precis har infört lägger ned vårdcentraler och närakuter just där de sjukaste och mest utsatta människorna bor för att istället öppna nya där de rikaste och friskaste bor. Det finns alltså en påtaglig anledning till att vårdcentralschefer redan har hoppat av i protest mot ”vårdvalet” och dess orättvisa och ödesdigra konsekvenser.

Så här ser fakta ut:

Närakuterna – nedlagda vid årsskiftet:
Botakuten
Södertälje närakut
Sabbatsbergs närakut
Skärholmens närakut

Närakuter – läggs ner under året:
Jakobsbergs närakut
Rosenlunds närakut
Brommaplans närakut
Farsta närakut

Barnavårdscentraler:
Akalla BVC läggs ner, uppgår i Kista BVC
Råsunda, Hagalunds, Västra Skogens, Huvudsta, Björnstigens BVC läggs ner, uppgår i Solna BVC
Alby, Fittja och Hallunda BVC flyttar till vårdcentralerna
Brottby BVC läggs ner, uppgår i Vallentuna BVC

Barnmorskemottagningar (BMM):
Husby BMM flyttar till Kista, blir Kista-Husby BMM
Rissne BMM läggs ner
Hallonbergens BMM läggs ner
Kallhälls BMM flyttar till Kungsängens BMM
Alby och Fittja BMM slås ihop till Norra Botkyrkas BMM

Familjecentraler:
Familjecentralerna i Hallunda, Fittja och Alby upphör.
Solna familjecentral flyttar till Familjens hus i Solna C

Ungdomsmottagningar:
Tensta ungdomsmottagning läggs ner, flyttar till Kista ungdomsmottagning
Akalla Kista ungdomsmottagning läggs ner, flyttar till Kista ungdomsmottagning

Vårdcentraler:
Solna äldrevårdscentral läggs ner
Hökarängens äldrevårdscentral nedlagd sedan årsskiftet
Tensta vårdcentral och Järva vårdcentral slås ihop till Tensta vårdcentral

Bill Eriksson, kommunikationsdirektör på Stockholms läns landsting, gav denna förklaring i SvD till varför det blir nödvändigt att spara in på vårdcentraler i socialt utsatta områden;

– Vi har företagsekonomiska skäl att göra det här. Vårdvalet har ju en platt ersättningsmodell och på de ställen som tidigare fått mera betalt, där måste vi göra förändringar, annars blir de konkursmässiga.

Kort sagt – det är pengarna och efterfrågan som styr, inte behoven!

Nu får de som bor i de underfinasierade och bortglömda delarna av Stockholm istället chansen att resa till en annan vårdcentral om de blir sjuka. Om de har råd att betala det nya (ännu) dyrare kollektivtrafiksbiljetten förstås.

*
För övrigt känns det skönt att se att många som tidigare varit helt okritiska till EU-bygget nu börjar vakna. Det visar också att alla de (vi) som var kritiska redan vid folkomröstningen och varnade för att vår demokrati skulle utarmas och för överstatlighet har fått rätt.

Trots allt, nu är vi med – men för den skull kan vi inte låta oss bli överkörda av EU-kolossen som viljelösa får. En folkomröstning om det nya fördraget kanske vore en bra början, och visst är det på tiden att det återigen börjar finnas plats för EU-kritiska röster även inom socialdemokratin..

*

Bloggtips; Reflektioner och Speglingar om Högern och media, Motvallsbloggen om Liberalismen a laJohan Norberg, Som jag bäddar om Israel och Gaza

Andra bloggar om: , , , , , ,

intressant.se

wordpress; politik, mona sahlin, filippa reinfeldt, vårdval stockholm, eu, samhälle

Annonser
Lämna en kommentar

48 kommentarer

  1. fundersam

     /  mars 3, 2008

    Filippas leende eller Monas bäbisspråk, bara att välja 😉

  2. Jag läste det här med nedläggningar inom vården i stockholm i Kommunals tdining förra veckan. Filippa Reinfeldt med det ”fina” leendet tillhörandes ”Det nya arbetarpartiet”.

    Tar man en titt på var alla dessa nedläggningar sker märker man verkligen att den politik som förs varken är ”arbetarvänlig” eller framkallar några större leenden hos de som bor där. Det är områden som redan nu är socialt utsatta av den politik som förts under åratal. Hur har man tänkt nu? Att dessa förändringar ska MOTVERKA den sociala utsattheten i förorterna? Filippa har verkligen gett sig fasen på att krossa det sociala skyddet för de som bor i förorten. Rasism behöver inte alltid manifesteras i direkta påhopp, verbala eller fysiska, det kan manifesteras genom strukturella politiska beslut som drabbar just olika etniska grupper.

  3. Johan F

     /  mars 3, 2008

    Jag måste ha missat ngt. Innebär inte vårdval stockholm att man får välja vart man ska få sin vård? Varför är ni emot att människor fattar ett genomtänkt beslut om vart de vill gå till doktorn?

    Tyvärr är jag inte så insatt i frågan så förklara gärna om jag har missförstått.

  4. H-E.R

     /  mars 3, 2008

    Hm… Johan F.
    Du har nog inte missat NÅGOT, du har missat ALLT.
    Läs igen om alla nedläggningar av vårdcentraler och akuter.
    Vården förflyttas effektivt ifrån t ex förorter.

  5. Fille

     /  mars 3, 2008

    Johan F, man kan presentera det mesta som att man får möjlighet att ”välja”. Denna valfrihetsretorik tycks Filippa R övat in sig på. Några exempel:

    1. Lägg ned Skärholmens närakut och säg: ”Nu har du möjlighet att välja att ta dig in till Östermalm, där en ny mottagning (som av en händelse) öppnar. Eller kanske du hellre vill forsätta vidare till Lindingö där de också får utökade resurser?”

    2. Inför regler i sjukförsäkringen, som gör att arbetsgivaren redan efter ett halvtårs sjukskrivning kan säga upp dig och säg: ”Nu har du möjlighet att välja om du vill försörja dig genom arbete, gå då till arbetsförmedlningen. Eller om du vill stanna kvar ”utanför”, gå då till socialkontoret. Det är bara att välja!”

    Visst. Man kan alltid välja. Frågan är val bara vilka alternativen är. De med stor efterfrågan (inte vårdbehov)kommer med Filippas fiffiga modell att få större möjligheter att välja sjukvård. Men att ha stor möjlighet till efterfrågan är väl enligt ”det nya arbetarpartiet” också mest en fråga om att välja. Bara att beklaga de stackrare som ”valt” att vara fattiga och sjuka…

  6. St Just

     /  mars 3, 2008

    ilse-marie, jag tror de flesta genomskådar stela leenden. Jag har mött beg. bil-försäljare som haft tillförlitligare nunor när de sökt sälja ett halvt bilvrak – många tittare fick nog snarare vibbar av Magica de Hex.

    Oavsett Sahlins minst av allt hårda och bestämda retorik var Reinfeldtskan’ svarslös när klassorättvisan i vårdslakt Stockholm belystes.

  7. Johan F

     /  mars 3, 2008

    H-E.R

    så du menar att de lägger ner dem helt utan anledning? låter ju inte så värst trevligt….som sagt så är detta en debatt som jag inte haft tid att sätta mig in i. Jag har uppfattat det som att eftersom det blir tunt med patientunderlag med vårdval stockholm så läggs vissa enheter ned. Men om det är som du säger att de läggs ner innan man ens har haft chansen att välja dem så är det risigt.

    Fille

    valfrihet är viktigt för mig. Jag vill inte bli stryd och tvingad i mitt liv. Men självklart är det inget val om man lägger ner massa enheter fröst. Då är det tvång och precis lika illa som det var innan. Men om jag skulle drabbas av sjukdom så vill jag har möjligheten att gå till en doktor som jag vet är kompetent, som jag kanske blivit rekommenderad att gå till osv osv. Jag vill inte bli påtvingad doktor på grund av vart jag bor.

  8. H-E.R

     /  mars 3, 2008

    Johan F.

    ”så du menar att de lägger ner dem helt utan anledning? låter ju inte så värst trevligt…”

    Nej tusan heller Johan, inte lägger de ner vårdcentraler och akuter på löpande band utan anledning. Det är ju en välplanerad giv för bättre vård till de bäst bemedlade.
    Inte så värst trevligt, nej. Men som sagt, inte utan anledning heller. Och definitivt inte förvånande.

  9. JC

     /  mars 3, 2008

    Magica de Hex… Jag tyckte väl att hon påminde om någon…

    I övrigt var det ju samma dravel man har hört från regeringspartierna från första dan.
    Valfrihet tycks vara honnörsordet och där kan man ”gömma” hur mycket galenskaper som helst, bara lite ”flott” inpackat.
    Att det finns folk som köper det???

  10. Johan F

     /  mars 3, 2008

    ”Det är ju en välplanerad giv för bättre vård till de bäst bemedlade.”

    Det där tror jag inte för en sekund på. Larvigt påstående tom.

    efter att ha läst på lite om vårdval stockholm så är jag lite delad. Grundtanken är det inget fel på, dock så verkar det inte helt genomtänkt.

    ”Valfrihet tycks vara honnörsordet och där kan man “gömma” hur mycket galenskaper som helst, bara lite “flott” inpackat.
    Att det finns folk som köper det???”

    hur menar du ”köper det?” det fira valet är det viktigaste vi har i en demokrati. Allt som politikerna gör ska eligt mig ha det som honnörsord. Låt individerna välja själv hur de ska leva sina liv, vilken vård de vill ha osv.

  11. H-E.R

     /  mars 3, 2008

    Johan F.

    ”Det där tror jag inte för en sekund på. Larvigt påstående tom.”

    Många verkar dock tro det Johan, att döma av alla protester mot Vårdval Stockholm, att det är frågan om att förflytta vården till de bäst bemedlade.
    Människorna i t ex Botkyrka jublar knappast över ”valfriheten” heller.
    Men du är ju i din fulla frihet att tycka det är ett ”larvigt påstående” 🙂
    Och jag är fri att tycka tvärtom.

  12. H-E.R

     /  mars 3, 2008

    ps Johan.

    Du utbrister:
    ”Låt individerna välja själv hur de ska leva sina liv, vilken vård de vill ha osv.”

    Och då kan man ju inte låta bli att undra: Vilka individer menar du då?
    Alla de som blir av med sina vårdcentraler?

  13. nattswe

     /  mars 4, 2008

    var det ej så att närakuterna uppstod pgs att vårdcentraler och akuter ej klarade sitt uppdrag?

    Nu när vårdcentraler och akuter får mera pengar så behövs ej dessa närakuter längre.

    Är det ej så att vårdcentaler Numera får pengar för arbetsmängd?
    dvs antal vårdsökande?

    Hur kan man få detta till orättvist?
    (om tex tensta har era sjuka än danderyd , ja då får tensta MERA resurser(pengar) än danderyd)

    saken är ju att vårdval halland fugerar, allmänvården fungerar EJ…vänttider på ÅR i vissa fall så alla som gråter om orättvoisor borde läsa, fundera och då komma med andra alternativ.

    Mera PENGAR fungerade ju inte , (se närakuter) effektivisering har sossarna antagit är nerskärningar av personal i en 12 år nu.

    Så andra alternativ?
    vårdval hallad som fungerar eller fortsäta i samma stil som förut?

  14. Johan F

     /  mars 4, 2008

    H-E.R

    Som jag skriver ovan så är det inte bra att man först lägger ner vårdcentraler och sen slår sig för bröstet och säger att man ska få välja.

    Men jag köper inte din retorik med lömska planer om att flytta vården till de mest bemedlade, jag tycker att grundtanken med vårdval stockholm är bra. Dvs att man själv får välja vart man vill ha sin vård.

    Sen såg jag detta i en av länkarna ovan

    ”Filippa Reinfeldt poängterade att sedan vårdvalsmodellen införts i Stockholm för två månader sedan har 13 nya vårdcentraler startats, och att de flesta av dem ligger just i ytterområden.”

    Stämmer det? Vad är fel med det isf?

  15. Fille

     /  mars 4, 2008

    Johan F, Danderyd (sveriges rikaste kommun), Täby (inte långt efter Danderyd) och Lindingö (också miljönärstätt område) är också ”ytterområden” geografiskt sett. Du har inte tänkt den tanken när Reinfeldtskan talar om satsningar i ”ytterområden”? 🙂

    För inte tror du väl att Filippa syftar på Skärholmen, Botkyrka, Södertälje, Akalla och Husby?

    Johan F, det glädjer mig att du börjat läsa på om Vårdval Stockholm. Men glöm då inte att också läsa annat än Filippa Reinfeldts texter…

    Visst är valfrihet bra, där är vi ense, Johan F. Men den enes valfrihet (till vård på Östermalm) borde inte gå ut över den andres (i Skärholmen).

    Med Filippas politik blir tillgången på vård mer beroende av var du bor. Ju fler miljonärer som har en stark efterfrågan ju bättre vård, ju fler fattiga ju fler vårdinstanser stänger.

    Valfrihet? Åtminstone inte det som jag menar med det ordet. Valfrihet för mig står inte i motsats till social rättvisa, utan de är istället ett tvillingpar som kompletterar och förutsätter varandra. Tror dock varken Fredrik eller Filippa skulle hålla med mig där 🙂

  16. H-E.R

     /  mars 4, 2008

    Johan F.

    ”Men jag köper inte din retorik med lömska planer om att flytta vården till de mest bemedlade, jag tycker att grundtanken med vårdval stockholm är bra. Dvs att man själv får välja vart man vill ha sin vård. ”

    Och jag köper inte att du undviker att svara på frågan:
    Vilka individer är det som kan välja?
    Om vårdcentraler och akuter läggs ner i förorten, hur gör de som bor där då när de behöver vård?

    Fille, bra poäng. Danderyd och Täby är förvisso ”ytterområgen” 😀

  17. Johan F

     /  mars 4, 2008

    Klar jag fattar att det finns rika kommuner i ytterområdena. Jag vet inte vart de nyöppnade ligger, har försökt ta reda på fakta isf att anta men inte lyckats.

    Sen har jag också läst den fröklaringen som nattswe ger att närakuterna uppstod som en temporär lösning. Kanske inte ska dra på stora trumma då H-E.R….

  18. Johan F

     /  mars 4, 2008

    H-E.R

    Alla individer kan välja. Det är sen upp till politikerna att erbjuda vettiga/bra alternativ. Jag är fortfarande för oinsatt för att kunna avgöra om de gör det.

    Är det någon som kan svara på var de nya enheterna ligger? För alla ligger säkert inte i Täby och Danderyd

    Sen fröstår jag inte det orättvisa i att alla patienter ger samma ersättning

  19. H-E.R

     /  mars 4, 2008

    Johan F.

    ”Sen har jag också läst den fröklaringen som nattswe ger att närakuterna uppstod som en temporär lösning. Kanske inte ska dra på stora trumma då H-E.R….”

    Om det nu förehåller sig så att närakuterna uppstod som en temporär lösning får man väl tolka innebörden i det som att denna ”temporära” anordning skulle ersättas av en permanent dito. Att helt plocka bort denna ”temporära” lösning och ersätta det med ”ingenting” ger dessvärre signaler om idiotisk planering.
    Tillbaka till frågan:
    Vilka individer är det som kan välja? Om vårdcentraler och akuter läggs ner i förorten, hur gör de som bor där då när de behöver vård?
    Svara gärna Johan.

  20. H-E.R

     /  mars 4, 2008

    Johan, jag ser nu att du har svarat.
    ”Alla individer kan välja”.
    Jahaja, det känns ju tryggt det för dem i t ex Botkyrka. Bara svischa in till Stureplan för vård då?

  21. Hej allihop!

    Någon här förutom Johan F som faktiskt brytt sig om att undersöka vad vårdval Stockholm handlar om? Att patienten själv får välja vårdcentral och att denna valfrihet leder till att de sämsta vårdcentralerna får lägga ner?

    Möjligen kan det vara så att vårdpengens storlek inte är rättvis men idén som sådan är väl god? Eller? Hatar att göra er ledsna men sossarna kommer inte riva upp vårdval stockholm om de får möjlighet. Och tyvärr kommer ni se varianter av modellen i resten av sverige också inom inte alltför många år.

    Anledningen att vissa vårdcentraler läggs ner är att patienterna hellre åkt några extra kilometer till en annan vårdcentral. Om folk hade värdesatt vårdcentral i närområdet hade de väl hellre åkt till sin lokala vårdcentral?

  22. Johan F

     /  mars 4, 2008

    H-E.R

    Är det inte så att just för att de i Botkyrka vill svischa in till Stureplan som en del enheter läggs ner?

    Jag skulle fortfarande ha svar på ett par frågor. Vart ligger de 13 nya vårdcentralerna? Läste också att det fanns många ansökningar om att starta upp vårdcentraler, vart kommer de ligga?

  23. H-E.R

     /  mars 4, 2008

    Gustav.
    ”Hatar att göra er ledsna men sossarna kommer inte riva upp vårdval stockholm om de får möjlighet. Och tyvärr kommer ni se varianter av modellen i resten av sverige också inom inte alltför många år.”

    Du kan möjligtvis inte se var jag har förlagt min gamla guldklocka också? Den har tillhört min farfars far och bär inskriptionen ”S. Vammel”.
    Mvh Tacksam och imponerad.

    Johan.
    Är det inte så att just för att de i Botkyrka vill svischa in till Stureplan som en del enheter läggs ner?

    Verkar inte så på kritiken.

  24. H-E.R

    Höhö, system med vårdpeng kopplat till patienten finns väl redan på andra håll i landet?

    Om du var uppmärksam så fick faktiskt Mona en direkt fråga om de skulle riva upp modellen. Hon svarade naturligtvis inte ja på den frågan.

    Om sossarna har planerat att göra vårdval stockholm till en profilfråga i nästa val så är det bara att tacka och ta emot! Öppet mål!

  25. Johan och Gustav som inte tycks ha läst annat än de reklambroschyrer som Filippa och moderaterna i Stockholm publicerat kanske vill titta närmare på lite fakta i ämnet – ” Vårdslakt Stockholm”

    Till att börja med kan jag rekomendera en av mina tidigare bloggposter i ämnet – där finns många länkar om reformens konsekvenser.

    Några citat av läkare och chefer som ser hur ”reformen” slår;

    ”I norra Botkyrka har ett trettiotal slutat. Den 11 januari stänger Botakuten, en närakut i Fittja.

    –Vi stänger också familjecentralen och lägger ner vårt rehabiliteringsteam. Vi har den sjukaste befolkningen, men får en 30-procentig minskning i ersättning från landstinget, säger verksamhetschefen Helena Josefsson.”

    ”Det är vårdefterfrågan och inte vårdbehov som kommer att styra. Efterfrågan är inte likställt med behov utan styrs också av utbud och tillgänglighet till vård, bemötande i vården, individens ekonomi med mera.

    Dessutom mäts och ersätts i Vårdval Stockholm produktiviteten (antalet besök) och inte effektiviteten (utfallet). Enkla okomplicerade besök premieras medan utsatta individer med sammansatta vårdbehov riskerar att hamna utanför och inte få sin lagstadgade rätt till vård tillgodosedd. Det finns stora frågetecken kring både hur kostnadsdrivande och hur behovsanpassad Vårdval Stockolm blir.

    Avslutningsvis, Vårdval Stockholm kan komma att undergräva en av de viktigaste delarna i den svenska välfärdens kärna.

    Insändare av Jan Halldin
    leg läk, med dr, Danderyd

  26. Johan F

     /  mars 4, 2008

    Soft! Då blev man påhoppad igen.

    Jag har fortfarande inte riktigt kommit fram till om jag gillar reformen eller inte, men jag sågar inget förrens jag vet att det är kass.

    Jag gillar att valfrihet är ledordet men det får inte vara till vilket pris som helst.

    Samtidigt verkar det vara lite av ett hastverk och inte så noga genomtänkt. Många brister kommer dock att rättas med tiden allt eftersom systemet sätter sig.

    De nedlagda värdcentralerna verkar ju ha varit en ogenomtänkt paniklösning från början och det innebär ju inte att det är den ”slakt” som H-E.R och ilse-marie hävdar.

    Jag gillar när det kommer nya idéer. Jag kommer inte att direkt såga ngt för att det kommer från högerhåll eller vänsterhåll en bra idé är en bra idé vem som än presenterar den. Här är det lite att om Alliansen kom med förslaget så ska det sågas, man tar fram stora retoriska artilleriet med ord som vårdslakt, ta från de fattiga osv osv….

  27. H-E.R

     /  mars 4, 2008

    Vårdval Stockholm är också en angelägenhet för oss i andra delar av landet.
    Med längre avstånd som i norr skulle det kunna utvecklas till rena mardrömsscenariot med liknande agerande som drabbat Stockholms förorter.
    Ledare Västerbottens folkblad:
    http://www.folkbladet.nu/2008/03/04/vardval-for-besuttnas-kvarter/

  28. Jan Halldin har rätt i att det är problematiskt att bara mäta och ”belöna” antalet besök, det kan lätt skapa ineffektiva incitamentstrukturer. Vårdval stockholms nuvarande utformning är inte skriven i sten men idén, det att en vårdpeng ska följa patienten och att impopulära vårdcentraler ska tvingas bli populära – eller stänga – den är i grunden god!

    Hur menar du att behov inte kommer styra? Det hade varit gött med lite argument och inte bara tomt prat. Efterfrågan är inte likställd med behov utan också beroende av utbud, tillgänglighet och patientens ekonomi. Hur då?? Vilket jäkla skitsnack om du ursäktar!

  29. H-E.R

     /  mars 4, 2008

    Gustav.
    Antar att det är Ilse-Marie du frågar om vad som menas med att ”behov inte kommer att styra”, men kan inte låta bli att kommentera.
    Tänk efter lite extra nu Gustav.

    Vårdbehov: Människor med allvarliga sjukdomar, t ex cancer, långvarig svår smärta och liknande.
    Sidogren av vårdbehov: Områden där undersökningar visat att det bor många människor med stort vårdbehov.

    Efterfrågan: Kan i princip vara vilken åkomma som helst, t ex en svindyr plasikoperation i syfte att eliminera dubbelhakorna.
    Sidogren av efterfrågan: Områden där penningstarka människor bor, de som har råd att betala.

    Hm… om du tycker att Ilse-Marie far med ”skitsnack” så vete gudarna vad man ska kalla dina utsagor 😉
    Dessutom är kritiken mot Vårdval Stockholm nu så utbredd att det knappast kan vara baserat på ”skitsnack”.

  30. St Just

     /  mars 4, 2008

    Ett samhälle visar sin ynkedom bara med begreppet ”vårdval”. Något så livsavgörande som en människas hälsotillstånd kan inte trivialiseras likt ett val av elavtal, mobilleverantör eller kabelkanalbolag.

    ”vårdpeng” – ”incitament”- ”belöningar” – man tror att det handlar mer om trav och galopp än hälsovård.

    I mindre städer och på landsbygden vet de flesta idag redan vad vårdval betyder – resor på 10, 15, 20 mil till akuten eller BB. I storstäderna betyder nu ”vårdval” att överklassområdena ska prioriteras. Reinfeldskan och hennes eftersägare anser det vara ett val när Skärholmsbon tvingas ta en vårdresa till Danderyd.

    Vi skulle möjligen kunna snacka vårdval om resorna gick åt andra hållet – om överklassen fick ta tunnelbanan till Botkyrka eller Husby. Men det skulle de rika ta som en ren förolämpning.

    En gigantisk satsning på hälsovård över hela landet och i synnerhet i områden med svåra hälsoproblem, låga inkomster och dåliga miljöer eller där arbetsplatsolyckor är vanliga – vore det enda rimliga.

    De 46 miljarder som skattesmitande ”välfärdsförrädare” gömt i Liechtenstein bl a – torde räcka en bra bit.

  31. Anledningen till att skärhomsbon tvingas resa till danderyd är att deras egen vårdcentral är så jäkla dålig. Hade de värdesatt tillgänglighet hade de inte åkt till danderyd i första läget vilket ju orsakade nedläggningen.

    H-E.R, på vilket sätt får de med stort vårdbehov det sämre med vårdval stockholm? För att de får åka några kilometer extra till vårdcentralen?

    Varför tror du att vårdcentralerna hamnar i de rika områdena när patienterna själva får välja?

    Jag förstår faktiskt mycket av er kritik mot borgarna även om jag inte håller med för fem öre. Den här gången är det dock er ryggmärg som snackar.

  32. St Just

     /  mars 5, 2008

    Gustav tycks tro att vårdval innebär fria val. Han har möjligtvis rätt i att de som vill spekulera i vård, de som är välbeställda, har små hälsoproblem, lever i en bättre miljö och har en arbetsmiljö där de möjligen riskerar att tappa en pärm på tån – deras val blir ännu friare.

    Marknadsanspassning betyder precis detta – låt de fattiga bära bördorna – från den sämre hälsan till ”några kilometer extra till vårdcentralen” som Gustav så käckt får till det.

    46 miljarder från de rika, borgerliga skattesmitarna – vore en av de bästa hälsokurerna för folkhälsan – eller hur Reinfeldskans hejarklack?

  33. Johan F

     /  mars 5, 2008

    Det är ju helt otroligt vad fastlåsta alla är i sina positioner. Varför itne tänkte lite friare än Alliansen = Djävulen själv….

    Flosklerna haglar – Marknadsanspassning betyder precis detta – låt de fattiga bära bördorna – tänk lite utanför den snäva ramen. Hur kul är det att alltid vara missnöjd, se problem, tro att allt alla gör är för att förstöra osv osv.

    Vore kul med lite konstruktiv poltisk diskussion där man har argument underbyggda med fakta och slipper retorik som vårdslakt stockholm.

  34. St Just

     /  mars 5, 2008

    Sorrry solstrålen – man är av någon märklig anledning fast i den snäva ramen, tänker inte fritt, är missnöjd, är inte konstruktiv och …. naturligtvis borde de fattiga le och vara glada åt konstruktiva Filippa, Alliansen och Djävulen själv.

    Men 46 miljarder till vården från skattesmitarna och jag och många med mig skulle gapskratta: 🙂 – kanske Johan F även skulle småfnissa lite.

  35. H-E.R

     /  mars 5, 2008

    Hm…….
    Man blir mållös.
    Gustav.

    ”H-E.R, på vilket sätt får de med stort vårdbehov det sämre med vårdval stockholm? För att de får åka några kilometer extra till vårdcentralen?
    Varför tror du att vårdcentralerna hamnar i de rika områdena när patienterna själva får välja?”

    Jag riskerar att låta som en papegoja om jag upprepar mig ännu en gång.
    Gör så här:
    Läs igenom Ilse-Maries bloggpost och alla inlägg därunder.
    Har du ändå inte förstått varför de med stort vårdbehov får det sämre med Vårdval Stockholm så vill du inte förstå.

    Ett litet flin kan jag dock unna mig. ”Alliansen = djävulen själv” 🙂
    Kanske inte en alltför osannolik jämförelse. Om än något
    drastisk.

    ps. St Just, det var bra skrivet ditt inlägg 29, kan bara hålla med. Termen ”vårdval” bara på samhällets ynkedom. Svårt att begripa hur vi hamnat så lågt i Sverige att vi börjat köpslå om vården. Det är mycket långt ifrån den utveckling som Sverige skulle kunna ha.

  36. St Just

     /  mars 5, 2008

    H-E.R – det blir onekligen ännu värre framöver. Imorse kunde jag läsa i DN hur en läkare och delägare till Kallhälls vårdcentral filosoferar över vinst och vård; kan patienten veta att de nya ägarna verklige prioriterar vård före vinst? Lyssna på svaret:

    – Det kan de inte veta, man får lita på professionella människors heder. Det finns alltid ”bad apples” i alla yrkesgrupper.

    Känn tryggheten som strålar kring detta uttalande. Patienten brukar ofta ora sg över om läkaren varit den bästa och upptäckt orsaken till smärtorna. Till det kan nu läggas att vissa vårdinrättningar kan komma att drivas av profitörer, skojare och ”bad apples”.

  37. Johan F

     /  mars 5, 2008

    St Just – Att läkare inte är kompetenta och prioriterar vinst kan komma att bli ett problem.

    Men då ser jag hellre att man kan välja en vårdcentral där man känner sig komfortabel isf att vara fastlåst.

  38. St Just – ”46 miljarder från de rika, borgerliga skattesmitarna – vore en av de bästa hälsokurerna för folkhälsan – eller hur Reinfeldskans hejarklack?”

    Du är verkligen påläst, not!

    H-E.R – ”Du kan möjligtvis inte se var jag har förlagt min gamla guldklocka också? Den har tillhört min farfars far och bär inskriptionen “S. Vammel”.
    Mvh Tacksam och imponerad.

    Om det var ironi i ditt inlägg så är min fråga. Är du rasist?

  39. St Just

     /  mars 5, 2008

    Johan F föredrar att få välja mellan vårdcentraler som prioriterar vinst och de som prioriterar vård istället för en resolut lösning: förbjud det som lockar ”bad apples” – nämligen det privata profiterandet inom vården.

    Bo A Hjort, en figur som stoltserar på sin hemsida om sin homofobi, om drickande och kommenterar väsentligheter som Hillary Clinton i pågående val med sexistiska limerickar – kan knappast tala om att vara påläst.

    Mig synes det rimligare att klämma fram 46 miljarder från skattesmitande överklass och lägga på en utbyggd offentlig vård – än att låta dessa storförbrytare vara och lägga ned vårdcentraler i redan utsatta områden. Men det är klart- smaken är delad. Marknadskramarna föredrar ju det sistnämnda.

  40. Vilket gnäll!

    Stockholmarna har ju sjukvård som spön i backen. Här uppe i kalla norrland har en del 20 mil till närmaste sjukhus, och här lägger man också ner avdelningar på löpande band.

    Jag tycker att man kan lägga ner den offentliga vården i de rika kommunerna, eftersom deras invånare har råd att gå till privata läkare. Då får de ju sin valfrihet.

    För övriga, som hellre har tillgång än valfrihet, kunde man då öka tillgången. Då skulle alla bli nöjda. Eller?

  41. Johan F

     /  mars 5, 2008

    Känns konstruktivt att tjata om skattesmitare och 46 Miljarder. Jag tycker lika illa som du om det. Finns det någon som försvarar skattefunskare här? Ändå har du trummat på med det i inlägg efter inlägg.

    Om vi istället argumenterar för och nackdelar med vårdval stockholm så kanske det går bättre. Jag och Gustav verkar vara ensama som att se ngra som helst fördelar med detta. Sen finns det givetvis nackdelar med ett systemskifte men jag tror/hoppas ändå att det är till det bättre. Man ska också komma ihåg att det inte sjöngs lovord över det gamla systemet heller, gnäll på vårdköer har känts som vardagsmat i medierna de senaste 10 åren.

  42. St Just

     /  mars 5, 2008

    Johan F – tycker det är trist att jag förföljer marknadskramarna med de stulna 46 miljarderna – Tja, nån måste ju påminna om de stora elefanterna när alliansen jagar mygg.

  43. H-E.R

     /  mars 5, 2008

    Bo A Hjort.

    ”H-E.R – “Du kan möjligtvis inte se var jag har förlagt min gamla guldklocka också? Den har tillhört min farfars far och bär inskriptionen “S. Vammel”.
    Mvh Tacksam och imponerad.

    Om det var ironi i ditt inlägg så är min fråga. Är du rasist?”

    Nej icke. Det var en smått desperat försök till skämt.
    Den gode Gustav framställde en framtidsskildring som fick mig att inspireras och imponeras då hans inlägg hade kristallkulans sken kvar.
    Varpå jag raskt försökte utnyttja chansen att få honom att se en gammal rova som jag förlagt. Vilket faktiskt är sant.
    Inskriptionen var dock påhittad i syfte att få betydelsen ”svammel”, diktade jag ihop ”S. Vammel”.
    Om detta tilltag fått dig att tro att jag är rasist så vill jag dels meddela att så inte är fallet och dels även gratulera dig till en särdeles färgstark fantasi.
    Den ska du vara rädd om, det börjar bli sällsynt nu för tiden.
    Hoppas detta klargjorde det mesta för dig Bo.

  44. Johan F

     /  mars 5, 2008

    St Just….

    Jag skrev inte att det var trist. Jag skrev att jag håller med, men att det inte hör hemma i denna debatten.

    Vad som däremot hör hemma är sakliga argument om varför det blir så in i helvete mycket sämre med vårdval Stockholm.

    Man kan inte bara gå på en känsla om att det ska bli dåligt. Jag har försökt att ta reda på var de nya enheterna ska öppnas, men ingen verkar veta. Då kommer det spydig svar om att Danderyd och Täby oxo är ytterområden. Det vet väl jag också men jag väljer att inte anta utan avvaktar fakta.

  45. St Just

     /  mars 5, 2008

    Johan F tycker inte att skattesmitarmiljarder hör hemma i debatten – själv menar jag att det är relevanta fakta, men det är en smaksak. För ytterligare fakta om vårdvalets framtid – läs ilse-maries senaste inlägg; Filippas dröm – Sveriges mardröm.

  46. Johan F

     /  mars 5, 2008

    Filippas dröm – Sveriges mardröm var ju verkligen fullsmockad med fakta ;-)….personliga åsikter och skräckscenarion är inte fakta. Det enda som är fakta där är väl beskrivningen av ersättningsmodellen.

    Kul att när alla får lika mycket då är det orättvist. Det är en skön åsikt.

    Vård är viktiga saker och det är därför det är extra viktigt att ha en konstruktiv debatt.

  47. St Just

     /  mars 5, 2008

    Johan F söker fakta. Om en rättvis och jämlik vård är av intresse finns det mängder med undersökningar som utan minsta tvekan visar, att hälsa beror på klass och kön.

    Sådana undersökningar publicerades när jag gick ut i arbetslivet för snart fyrtio år sedan och idag kan den som är det minsta intresserad av frågan – söka efter och ladda ned utredning efter utredning som visar på samma sak: Hälsa beror på klass och kön.

    Johan F kan ju ställa sig frågan – hur många meningar har Hägglund, Husmark och Larsson mumlat i denna fråga trots att de är överlupna med fakta? Reinfeldskan har som vi sett, noll koll och ett stelt leende.

    Det krävs rejäla satsningar för att de som har sämst hälsa, tyngsta jobben, risigaste miljön ska få en bättre tillvaro. Därav mitt förslag att brandskatta de rika skattesmitarna och bygga upp en bättre offentlig vård.

    Borgarnas ”vårdval” med förflyttning av intresset till välsituerade områden, påminner om fyllot som på polisens fråga om han var säker på att han tappat sin nyckel under gatlyktan svarade: Nej – den ligger där borta i diket men där är det för mörkt att leta!

  1. Lowdin.com » Bloggarkiv » Moderat sjukvårdspolitik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: