Manlighet, blind ideologi och andlighet

En snabb kompott av olika ämnen… tiden räcker inte, men viljan finns 😉

*

I går fick jag en mycket intressant länk av Alex om Korståget mot välfärden. Läs den när ni hinner – den är ganska lång, men väl värd tiden!

*

Läser att ännu ett ”avhopp” nu drabbar Mats Odells utförsäljarteam. Denna gång är det chefsjurist Hans Ragnhäll som hoppar av. Han sägs vara den sjätte i ordningen som faller i från. Helst skulle jag givetvis se att alla utförsäljarplaner lades på hyllan och stannade där – men så länge hans team minskar med högre hastighet än antalet utsålda förtag kanske man ändå får vara lite nöjd 😉

Trots allt är det skrämmande att se på hur inkompetens och blind ideologi får fritt utrymme att förskingra våra gemensamma tillgångar.

*

Aftonbladets ledare av Åsa Petersen handlar i dag om gängvåldets orsaker och konsekvenser. Jag tror hon har helt rätt i att en viktig orsak till gängvåldet är den så kallade ”manlighetsmyten”. Citat;

Denna manlighetsmyt är hur uråldrig och omodern som helst. Men den upplevs så viktig och sann att den är värd att sparka ihjäl någon för.

Även gruppvåldtäkter sker i jakten på manlighetsmyten. Att våldta blir ett avskyvärt sätt för pojkar och män att bekräfta sin ”manlighet” för varandra.

*

I USA pågår nu räkningen av det viktiga delstaten New Hampshires röster i primärvalen. Allt tyder på att Barack Obama har tagit steget fram som frontfigur för Demokraterna. Obama tycks ha fått igång väljarna på ett sätt som man inte har sett sedan Robert Kennedys dagar. Jag börjar – liksom väldigt många andra – hoppas på att han vinner. Samtidigt kan jag inte låta bli att känna med Hillary. Hon har behandlats illa av media och motkandidater. Mest skrämmande var attackerna på hennes utseende och åldrande. I USA är väl ingen längre van att se en kvinna åldras offentligt – utan en massa ansiktslyftningar. DET är skrämmande – inte att någon verkligen åldras – för det gör vi ju alla.

*

En intressant artikel i SvD om att vår ”andliga öppenhet” syns och styrs av hjärnan. Själv tror jag nog att jag ligger någonstans i mitten. Jag är relativt öppen, men samtidigt skeptiskt. Jag tror dock inte bara på sådant som kan bevisas med statistik och siffror – det ser jag som verkligt ”flummigt”. Vi, våra känslor och universum är större än så! 😉

*

Andra bloggar; Livelev om Bloggliberalerna
Relativt Majs om utförsäljningen av statliga bolag.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

intressant.se

Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Joakim

     /  januari 8, 2008

    Mångas tro kanske du uppfattar som flummigt men din röda idilogi är flummig om något har du tänkte på det???

  2. H-E.R

     /  januari 8, 2008

    Andlighet är intressant, någonstans i mitten befinner jag mig också. Vad gäller religion väger det av och till över åt ateism för att svänga tillbaka till ”troende light” om man nu får uttrycka sig så.
    Öppenheten känslomässigt har ökat, för mig krävdes bokstavligen att se döden i vitögat innan jag insåg att jag missat massor på det emotionella planet. Fast bättre sent än aldrig då 🙂
    En önskan om att de som styr vårt land och resten av världen åtminstone kunde öppna en liten lucka till känslolivet, se längre än till stapeldiagram och medelvärden, se individen. Och framför allt; ha förtroende för individen.
    Nu ska jag läsa Alex länk Korståget mot välfärden.

  3. Tack för påminnelse om Ordfrontartiklen. Den här ska jag lägga in länk till även på min blogg.
    Och lite för sent, tack ditt välskrivna referat av Naomi Kleins bok.

  4. Hej ilse-marie.

    Jag kom att tänka på ett gammalt blogginlägg hos mig, som du bara MÅSTE läsa. Det heter ”Exemplariska Vera”

  5. blind ideologi ett sådant bra uttryck Vi lever verkligen i den eran nu… Ha de gott 😉

  6. H-E.R

     /  januari 9, 2008

    Livelev, nu blev jag nyfiken och skulle se på din blogg det du rekommenderar Ilse-Marie att läsa, men hittar inte det.
    Kan du inte lägga en länk här till det inlägget?

  7. H-E.R – Jag vet inte hur man gör för att länka själva inlägget. Men längst ner i högra kolumnen ska det finnas en sökfunktion där man kan skriva in sökord.

  8. H-E.R

     /  januari 9, 2008

    Bra skrivet Livelev, de flesta av oss har lika liten nytta som Vera av slopad förmögenhetsskatt.
    Fick mig ett gott skratt av din träffande berättelse 😀

  9. H-E.R – Det värsta är att den inte är helt tagen ur luften. Jag hade faktiskt flera arbetskamrater som helt och fullt trodde att de skulle få mer pengar om förmögenhetsskatten togs bort.

  10. H-E.R

     /  januari 9, 2008

    Ja det är ju inte så lätt att veta heller Livelev, särskilt som moderaterna har predikat om att vara ”arbetarparti”.
    Jag har en bekant och han har en son som var förstagångsröstare. Hans flickvän likaså. Båda ungdomarna valde M, fast pappan försökte med sina små varningar.
    Nu blir killen röd om öronen om man påminner honom om att han röstat M, han menar att ”det misstaget gör jag aldrig om” 🙂

  1. 2008 Presidential Election » Manlighet, blind ideologi och andlighet
  2. Democrats @ 2008 Presidential Election » Manlighet, blind ideologi och andlighet

Kommentera

