Klämfritt år slår ut bidragsfusket

2008 blir ett nästan ”klämfritt år” skriver DN. Möjligheterna att ta ut extra ledighet i form av klämdagar blir små. BNP tillväxten kommer som en konsekvens av detta att sammantaget ge staten 5 miljarder extra och företagen minst 6 miljarder kronor extra i vinst.

Jämför dessa siffror med de ”enorma” siffrorna som nämndes i samband med ”bidragsfusk” debatten. Försäkringskassans siffror visade på runt 1 miljard i medvetet fusk med våra trygghetssystem, den så kallade FUT-rapporten talade om 10 miljarder (siffror som det i praktiken inte fanns några belägg för).

De 11 miljarder som staten och kapitalet vinner på ett år med få klämdagar tjänar alltså med råge in hela ”bidragsfusket” – och mer därtill. Kanske en tankeställare…

*

Om spriten och politiken i SvD;

De folkvalda är flitigt exponerade för alkohol. Den bilden ger många riksdagsledamöter som SvD talat med. De bjuds på vin, öl och ibland också sprit både i riksdagen men framför allt vid externa tillställningar. Politikerna uppvaktas ihärdigt av intresseorganisationer och lobbyister, evenemangen är många. Information kombineras ofta med mat och dryck.

Visst är det synd om våra stackars folkvalda politiker, som ju riskerar att bli alkoholister på kuppen. Men mest synd är det väl ändå om oss som har valt dem… vi som får ta konsekvenserna av deras onyktra, fram-mutade och dimmiga beslut.

Sedan kan man ju undra hur det kan komma sig att politiker överhuvudtaget får dricka alkohol och vara berusade i tjänsten? De borde givetvis följa samma lagar och regler som oss andra. Visst, de som har makt och pengar kan givetvis göra som de vill – men hur många av oss vanliga dödliga får (eller kan) vara onyktra på arbetstid om vi ska kunna sköta våra jobb?

*
Andra bloggar om: , , , , , , ,

intressant.se

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

28 kommentarer

  1. Väl talat!!!

    Alkohol är narkotika. Drogbruk är kriminellt, om jag inte minns fel…

  2. Fille

     /  januari 2, 2008

    Just det, Ilse-Marie! Bra formuleringar som punkterar den ”bidragsfuskar-mytologi” som Alliansen medvetet underblåst och hämtat sin näring ur.

    Vi som sett hur allt gått till kan glädjas över att vi blir allt fler i takt med att Reinfeldts och Alliansens oppionssiffror dalar!

    Två visdomar gäller tydligen fortfarande:
    1. De som misstror andra kommer själva en dag att bli misstrodda!
    2. Det du säger om andra säger mer om dig själv än om andra!

    Dessa två folkligt förankrade sanningar tar nu ut sin politiska rätt. Där finns nog också den främsta förklaringen till ”Allians-Kraschen”.

    Ned med Reinfeldt och hans halvkriminella regering! Kampen går vidare! 🙂

  3. fundersam

     /  januari 3, 2008

    ”De som misstror andra kommer själva en dag att bli misstrodda”

    Till den grad ni misstror alliansen får väl dessa visdomsord tala för ert öde 🙂

  4. H-E.R

     /  januari 3, 2008

    Proportionerna blir smått komiska mellan fuskförlust och klämvinst.
    Man får ju också ta med i beräkningen att de sk fuskjägarna som anställts för att fånga fuskbovarna ska ha sin lön för utfört arbete.
    Läste nånstans att fuskjägarna fångar i snitt 1,5 misstänkt fuskare per person och år. Huruvida misstanken övergått i visshet för samtliga framgick däremot inte, så den totala kostnaden för själva jakten kanske t o m överskrider fuskförlusten.
    Men smakar det så kostar det ju och fuskbovarna är ju ett så pass hett ämne för alliansen att själva vinsten på det hela kanske inte spelar så stor roll 😉

    Angående alkoholförtäring; nog borde kravet på nykterhet under yrkesutövande vara en självklarhet även för politiker. Allt annat är respektlöst. Att t ex ha jourberedskap med rikets säkerhet som uppgift borde kännas så pass ansvarsfullt att en krogrunda i bottenlöshetens tecken borde vara helt uteslutet. Åtminstone om man använder det sunda förnuftet.

  5. Mycket bra!
    Fusket är nog just – en myt.

    Och att dricka i tjänsten är ju helt för jävligt.
    Jag skulle nog få sparken om jag pimplade vin på lunchen.

    Och ”Fundersam” – vi ÄR ju de redan misstrodda.
    Vi vanliga dödliga som inte röstar blått, och som har månadslöner under 20 000:-

  6. fundersam

     /  januari 5, 2008

    *Q*

    Jag känner flertalet som VAB-fuskat, sjukanmält sig för OS och liknande. Om du tror att fusk är en myt tycker nog fler än jag att du är naiv. Att leverera än uppskattning för kostnaden är inte mitt område, så det får andra göra.

    När det gäller misstroendet var det snarare en reaktion mot föregående debattörs i mina ögon lustiga inlägg. Denna blogg och merparten av inläggen utrycker misstro mot alliansen….

    Schenströms ”beredskap” är enbart sorglig och den tänker jag sannerligen inte försvara.

  7. H-E.R

     /  januari 5, 2008

    fundersam…

    ”Denna blogg och merparten av inläggen utrycker misstro mot alliansen….”

    Hm…. mycket tyder på att stora delar av de svenska väljarna uttrycker misstro mot alliansen.

  8. Jag hyser ingen misstro mot alliansen. jag tycker tvärtom att man kan lita på dem. De gör ju exakt det som de sa att de skulle göra.

    Jag tycker inte om det de gör, och jag skrev redan innan valet vad jag tyckte om deras förslag. Men folk trodde inte på mig.

    Så – nä, jag misstror dem inte. Jag tycker bara inte om effekterna.

  9. fundersam

     /  januari 5, 2008

    Livelev

    Alliansen gick till val på och har genomfört åtgärder som inte var hemliga på något sätt och vis. Om svenska folket är missnöjda så vet jag inte vad man kan säga. Det finns ingen anledning att starta ett flamewar om detta, jag tyckte bara att Filles inlägg var lite komiskt.

  10. Fundersam – Ja, visst är det konstigt. Folk röstar på en sak, och sedan blir de förvånade när det blir så. Samma sak med EU-medlemskapet.

    Och i rättvisans namn så är den här jakten på sjuka inte alliansens påhitt. Det var den förra regeringen som satte igång det. Så pest eller kolera…

    Bidragsfuskare finns. Men de allra flesta fuskar inte. Och sedan finns det såna som jag, som inte ens får någon sjukpenning, utan måste gå på socialbidrag. Som skadat mig i arbetet men vägras ersättning för arbetsskada.

    Man kan dessutom ställa saker i proportion till varandra. Bidragsfusket uppgår till en struntsumma om man jämför med de summor som delas ut till aktieägarna, vinster som genererats genom högre arbetstempo och fler sjuka.

    Det finns en risk med att bara titta på symptom istället för orsaker. kan bidragsfusket helt enkelt handla om att folk inte får det att gå ihop?

  11. Visst hade alliansen ett valprogram som de presenterade före valet och nu genomför (i modifierad form). Problemet var att inte många läste igenom det finstilta. Ingenting nytt förvisso – men tragiskt.
    Rubrikerna och de tal vi fick höra sa dock en helt annan sak än deras program. T.ex. detta; ”Vi är det nya arbetarpartiet”, vi vill avskaffa fastighetsskatten, vi vill bevara och förbättra välfärden, vi ska INTE sälja ut akutsjukhusen (vilket startlagen gav klartecken till – direkt efter valet). De sa ingenting om att de steg för steg ville stympa facken och den svenska modellen – tvärtom hävdar de fortfarande att de vill bevara den, osv.

    Visst har sossarna gått alldeles för långt i samma riktining, men att hävda att det inte är någon skillnad mellan de politiska blocken är, som jag ser det, missvisande. Den takt med vilken välfärden och den svenska modellen nu avvecklas är rekord. Det finns heller ingen som helst vilja att utjämna orättvisorna hos denna regering – tvärtom påskyndas utvecklingen ännu mer med den politik som nu genomförs.

    Men, visst är det tragisk at de flesta inte förljer med i den politiska debatten mer än att de yrvaket reagerar först efter valet när det är för sent. Jag är övertygad om att en majoritet av svenska folket inte hade röstat fram en regering som denna om de hade förstått innebörden, effekterna och avsikten med den politik som nu genomförs.

  12. fundersam

     /  januari 5, 2008

    Det finns en händelse i mitt liv som representerar socialdemokrati hos mig:

    Ett par år sedan firade jag jul med en nära släkting som är uttalad och stark anhängare till sossarna. Jag var student och i min korridor bodde en utbytesstudent som var ensam över julen. Jag föreslog att vi skulle hämta upp killen, detta var dock inte aktuellt ty de kände ju inte personen i fråga. Allt prat om att hjälpa de sjuka och ensamma tappade all trovärdighet den kvällen. Det är ofta någon annan som skall göra och åtgärda ”regeringen skall ge mig ett jobb” etc.

    Det tycks vara en allenarådande mening att alla andra skall ha en god moral men det gäller inte mig. Systemet må vara konstruerat att ta hand om de som behöver det, när människor som är fullt arbetsföra börjar åka snålskjuts kommer det självfallet att krascha förr eller senare.

  13. St Just

     /  januari 5, 2008

    fundersams sista inlägg är bland de mer fåniga propagandaknep jag läst – jag tror honom inte, för övrigt kan det kontras med tusen och en historier om enskilda borgares tilltag – exempelvis muffaren som i min ungdom på vandring i hyresområdet skrek:

    ”Kom ut skitiga arbetare och slicka mina skor!”

    Det representerar väl borgerligheten, eller hur fundersam?

    Gott nytt debattår – ilse-marie 🙂

  14. fundersam

     /  januari 5, 2008

    St Just representerar den (brist på) ödmjukhet och förståelse som vänstern ofta uppvisar 🙂

    Jag har aldrig påstått att det finns idioter på alla politiska fronter. Det jag ville förmedla var min mening att svenskar är väldigt passiva och hycklande i sitt förhållningssätt till välfärden.

  15. fundersam

     /  januari 5, 2008

    Jag har aldrig påstått att det (inte) finns idioter på alla politiska fronter

  16. Jag håller faktiskt med fundersam här.

    Folk i gemen är hycklare som vill ha trygghet och rättvisa, men inte är beredda att lyfta ett finger för att få det.

    Någon Annans Problem-driften (ur Liftarens guide till Galaxen) är synnerligen påtaglig i det här landet. Och om man ska hårddra det, så var det precis det som gjorde Kristallnatten möjlig i Tyskland. Civilkurage är en bristvara.

  17. St Just

     /  januari 5, 2008

    Det är väl tur att det finns så kloka kommentatorer som fundersam och livelev, som ser på de gemena människorna i detta land som passiva hycklare som inte är beredda att lyfta ett finger för någon annan.

    Min erfarenhet är den motsatta, men det har väl att göra med vilka man tyr sig till.

  18. St Just – Tja, min erfarenhet kommer från tjugofem års fackligt och tretton års ideellt arbete för att hjälpa drogmissbrukare. Vilken är din erfarenhet?

  19. St Just

     /  januari 5, 2008

    livelev, i ett inlägg om ”Andrum och feminism” skriver du ”generaliserar, drar alla av samma kön över samma kam. Jag är så jävla less på att inte få bli bedömd utifrån mina egna handlingar!”

    Det hindrar dig inte från att i dettnna tråd peka ut ”Folk i gemen är hycklare som vill ha trygghet och rättvisa, men inte är beredda att lyfta ett finger för att få det.”

    Något inkonsekvent tycker jag.

    För övrigt undrar livelev över mina erfarenheter – tja, ett helt yrkesliv på mängder av arbetsplatser – från små verkstäder till stora hjälporganisationer alltid fackligt organiserad och aktiv.

  20. ST Just – OK. Du har en poäng där.

    Min erfarenhet är att det går bra att gnälla i fikarummet, men när det kommer till konfrontation är allt frid och fröjd.

    Jag har sett invandrare slås ner mitt i Stockholm av skinheads, utan att någon av de hundra människor som såg det ingrep.

    Jag har sett en människa få insulinchock på stan och en stor mängd människor bokstavligen kliva rakt över denne människa och yttra kommentarer om ”djävla fyllo”.

    Jag har sett patienter ligga i sin egen avföring för att chefen har prioriterat andra patienter.

    Jag har sett tjejer i yngre tonåren få stryk av poliser samtidigt som en stor grupp vanliga vuxna människor tittat på utan att lyfta ett finger.

    Ja – min erfarenhet är den. Min. Det är bra att du upplevt bättre saker. Jag har tyvärr inte gjort det, och kan därför heller inte påstå något annat.

  21. Att det skulle vara exklusivt svenskt att inte hjälpa någon som ligger på gatan etc. tror jag inte på. Däremot är det ett storstadsfenomen (Michael Moore gjorde ett expriment som visade att fenomenet är vanligt i västvärldens storstäder). På mindre orter händer inte detta på samma sätt. Hårdare samhällsklimat och anonymitet föder rädsla. Det som gäller i ett egoistiskt samhällsklimat är – sköt dig själv och skit i andra. Det har ingenting med socialdemokratin eller välfärdssamhället att göra, snarare tvärt om.

  22. Intressant. Helst om man tittar på hur rösterna fördelade sig geografiskt i förra valet…

  23. fundersam

     /  januari 6, 2008

    Det bör tilläggas att den släkting jag referar till är uppvuxen och bor i en mellanstor svensk stad. Ilse har rätt i att människor är ganska lika internationellt sett och ”typiskt svenskt” beteende är sällsynt. Min poäng var snarare att vi har ett system med jämförelsevis frikostiga bidrag som vi säger oss vara stolta över kan man men ändå beteer oss som vi gör. Den socialdemokratiska ideologin förespråkar gemensam välfärd med ett väl utbyggt skyddsnät (vilket är det som sägs) men när man ser på hur individer förhåller sig till detta system så uppvisas få av de dygder man säger sig rösta för.

    Antingen ställer man upp för något i ord OCH handling eller så är man en hycklare.

  24. H-E.R

     /  januari 7, 2008

    fundersam.

    ”Antingen ställer man upp för något i ord OCH handling eller så är man en hycklare.”

    Du ställer verkligen människans egenskaper på sin spets – antingen eller.
    Då gäller det att våga erkänna sin hycklarmentalitet när man i ren rädsla eller feghet har vänt blicken åt ett annat håll när man egentligen borde ha offrat sig, delat med sig, varit där osv. En fulländad gärning kräver dessutom altruistiskt tänkande.
    Med din gränsdragning faller åtminstone jag utanför ramarna och blir därmed en hycklare.
    Eller så är jag en människa som ännu inte är fullärd.

  25. fundersam

     /  januari 7, 2008

    När jag plugade i USA kom jag i kontakt med människor som var tämligen kristna och talade om givmildhet och att dela med sig. Flera av dem tömde sina bankkonton varje år och började om, fler jobbade ideellt med utslagna och bjöd till och med in dem i sina mest privata delar (hemmet). Jag deltog själv i dessa aktiviteter och det gav mig perspektiv på livet här hemma i svedala. Här är det tänkt att staten skall sköta om de utslagna, då verkar folk tro att de inte behöver bry sig för det finns folk som sköter det. Man kan också tycka att vi skulle vara lite mer rädda om systemet men av alla länder jag besökt kan jag säga att ömkligare folk än svenskar träffar jag sällan på. Friska människor skall jobba och sjuka människor skall vårdas är väl tanken. Allt för många jag träffat på har ”vabbat” och sjukskrivit sig för fritidsintressen eller ren lathet. En kvinna jag känner sjukskrev sig när hon skaffade hund för att kunna gå långa prommenader. ”Mitt liv började när jag blev sjukskriven” sa hon.

    Alla länder och system har styrkor och svagheter men utan ”jävlaranamma” stannar samtliga varianter. Vi behöver inte starta ett flamewar om USA vs Sverige, det finns bra och dåliga människor i alla samhällen. Det som är intressant är hur vi ”röstar med fötterna”

  26. H-E.R

     /  januari 7, 2008

    fundersam.
    Men för att ställa upp på ditt påstående ”ömkligare folk än svenskar träffar jag sällan på” måste man dra alla över en kam.
    Det är dumt. Indivuell bedömning krävs.
    Själv är jag inte helsvensk, min bekantskapskrets består av helsvenskar, halvsvenskar och utlandsfödda. De går inte heller att dra över en kam. Särskilt inte med nationalitet som grund.

  27. fundersam

     /  januari 7, 2008

    Det är dumt att dra alla över en kam. (fel av mig)

    Jag vidhåller dock att arbetsmoralen urholkats i vårt land. Det är bara i sverige jag mött attityden att man inte behöver flytta dit jobben finns, det är en skrämmande utveckling och jag hoppas den vänder. Självklart skall man kunna bli sjuk utan att bli utslagen men ju mindre andel arbetande vi har desto svårare blir det att få ihop ekvationen.

    Det är inte gratis välfärd för att någon annan betalar.

    Jag kan mycket väl acceptera att mina skattepengar går till det som vem som helst kan drabbas av. För en tid sedan läste jag om en kille vars sjukdom skulle kosta 10 miljoner att behandla, det är pengar man inte kan förväntas ha på kontot. En försäkring är lösningen. Som deltagare i detsystemet har jag inga problem att acceptera upplägget. Det jag vänder mig emot är mjölkandet och snyltandet på en lösning man påstår finns till av skäl man genom sitt handlande inte stöder. Jag är liberal och helst en lösning där större krav ställs på individuellt ansvarstagande. Väljarna har dock valt detta och det får jag acceptera men då skall man väl ta ansvar för det också. Det jag inte förstår är hur folk fortsätter att missbruka systemet om de vill ha det kvar!

  28. H-E.R

     /  januari 7, 2008

    fundersam.
    Och då är vi inne på vårt århundrades mest ältade fråga igen…. fusket.
    Där dras varenda kotte som uppbär ersättning från sin försäkring vid sjukdom/arbetslöshet över samma kam.
    Kärnproblemet är den luddighet som medvetet (?) skapats av våra politiker, där går inte socialdemokraterna fria heller. Den borgerliga regeringen har dock spätt på denna idioti till den milda grad att varje form av sjukdom snarare är att betrakta som fusk, ett läge som verkligen gynnar deras politik ”den som inte arbetar ska heller inte äta”.
    Tidigare har jag ifrågasatt varför i herrans namn inte myndigheterna samkör register och på den vägen fångar in de oegentligheter som existerar när t ex någon arbetar samtidigt som denne är sjukskriven.
    Ifrågasättande av sjukdom är däremot inget som ska benämnas ”fusk”, sjukdom är något som ska bedömas av expertis på området, t ex läkare.
    Således är det mycket viktigt med individuell bedömning från fall till fall, något som nu börjar bli ganska svårt då t ex en behandlande läkares ord inte väger särskilt tungt.
    Försäkringskassans nämnder för bedömning slopas också, där fanns en del av säkerheten i just individuell bedömning.
    Visst har du rätt i att missbruk av systemet bör stoppas fundersam, men det som hittills skett och fortfarande sker är något helt annat. Det är en urholkning av trygghetssystemet i ett land vars befolkning blivit ”vi” och ”de”, dvs lönsamma och olönsamma.
    Alla mänskliga aspekter är effektivt bortplockade.

Kommentera

