Jag dömer ingen

Har egentligen inte tid med det här i dag… men…

För alla som vill läsa ett alternativ till Svenskt Näringslivs julsagor kan jag rekommendera professor Alf Hornborgs ”svarssaga” i Aftonbladet.

*
En dikt av Bo Setterlind – något att filosofera över i vinternatten…

Ordet och fritänkaren

Jag sitter för mig själv
i vinternatten
och grubblar på ett ord
jag hört.
Jag ser på stjärnorna,
sedan på lappen
där jag skrev ned det
för att inte glömma.
Där står,
knappt synligt,
något öerhört:
”Jag dömer ingen.”
Ingen?
Ingen!
Jag skulle gärna offra
tron på tingen
för att får veta,
vem som en gång sagt det.
Det måste vara
en, som älskar
mycket
och som förstår
att träda fram
om natten.

*
Andra bloggar om: , , , , , , ,

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Relativt Majs

     /  december 18, 2007

    Jag borde lära mig poesi. Jag har ännu inte förstått skönheten i det, men jag älskar att skriva, och jag älskar sånt, förstår inte varför jag inte lärt mig att gilla poesi ännu. Men ja, jag känner igen mig i den där dikten. Och jag förstår att du är en av de få bloggar jag fortfarande orkar med att läsa, förstår inte hur du får lust till att skriva så ofta, och så tankeväckande 🙂

Kommentera

