Alkohol, status och synen på kvinnor

En ny avhandling berättar att kvinnor med god ekonomi och social situation dricker mer än andra, citat;

Något överraskande var det nämligen de yrkesarbetande kvinnorna, högutbildade, gifta och socialt etablerade, som drack mer.
Helnykteristerna var oftare ensamstående, lågutbildade, förtidspensionärer eller långtidsarbetslösa och hade sämre hälsa.

Frågan är vilka slutsatser man kan dra av detta?

Kanske man i alla fall kan glömma fördomarna om att det är ensamstående, förtidspensionärer och lågutbildade som dricker mest och inte tar hans om sin kropp. I alla fall när det gäller kvinnorna. Visst kan de ha sämre hälsa, men frågan är om det beror på att de använder alkohol och missköter sin hälsa eller om det beror på år av hårt arbete och förslitningsskador.

De högutbildade och högpresterande kvinnorna hade inte bara problem med alkoholkonsumtionen, de hade dessutom ofta psykiska besvär och symptom.

Ser jag mig omkring, i min värld, känner jag faktiskt ingen kvinna som har ”alkoholproblem”. Men så lever jag ju inte heller bland de med hög utbildning och hög social status.

I SvD berättar man att de som strävar efter att tjäna mycket pengar och köpa många saker oftare lider av oro och depression.

Kanske är det där sambandet och förklaringen finns. Varför rika och högpresterande kvinnor inte tycks vara lyckligare än andra – snarare tvärt om. Kanske inte lyckan finns i pengar och prylar, hög status och ett perfekt yttre?

Kanske den istället finns där man minst anar den… hemma hos en förtidspensionerad arbetare?

Vem vet?

*

Den 19 åriga Saudiarabiska kvinna som dömdes till 200 piskrapp och fängelse efter att ha blivit utsatt för en gruppvåldtäkt blir nu benådad av Saudiarabiens kung Abdullah.

Problemet är att kvinnosynen knappast har förändrats tack vare benådningen. Så här skrev Aftonbladet för ett par veckor sedan;

Domen har fått saudiaraberna själva att reagera över landets rättssystem och utrikesministern har sagt att fallet ska ses över.
Men på justitiedepartements hemsida har flera officiella uttalanden lagts ut de senaste två veckorna. De beskriver hur flickan varit otrogen bara genom att sätta sig i bilen.

Hon får helt enkelt skylla sig själv.

Alltså precis som en kvinna brukar få ”skylla sig själv” om hon blir våldtagen här i Sverige när hon valt att sätta på sig vissa kläder eller har druckit alkohol. Lagarna och domarna ser annorlunda ut, men de gamla fördomarna finns ofta kvar – även i våra ”civiliserade” länder…

*
Andra bloggar om: , , , , , , ,

intressant.se

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Fille

     /  december 17, 2007

    Jag tror att en högre stressnivå och alkoholkonsumtion hos kvinnor som gör karriär framför allt är en effekt av att vi fortfarande har en bit kvar att gå när det gäller jämställdheten. För den kvinna som bryter mot det traditionella könsmönstret, och exempelvis gör jobbkarriär, finns nog inte samma uppbackning i hemmet som det oftast finns för karriärmännen.

    Dessutom tror jag att medelklassmännen, som i olika attitydundersökningar oftast framstår som mer jämställda än arbetarmännen, har ett större glapp mellan sin retorik och sin praktik. Medelklassmännen (som dessa kvinnor ofta är gifta med) vet oftare vad som är ett politiskt korrekt svar och tenderar då att välja detta. Medan det nog är en lite ”rakare” jargong hos arbetarmännen (åtminstone utifrån mina egna erfarenheter).

    Inte desto mindre har du, Ilse-Marie, återigen tvingat mig att tänka till. Tack för det! 🙂

  2. H-E.R

     /  december 17, 2007

    Ja detta är värt att fundera på, alkohol är ett folkhälsoproblem som ökar.
    Jag har mina högst ovetenskapliga teorier till att t ex sjukskrivna och förtidspensionerade inte tar flaskan till tröst lika ofta som högutbildade.
    Min teori anspelar inte på en högre moral hos de sjuka/pensionerade utan rätt krasst konstaterande att dels använder många med värkproblematik mediciner som inte kan kombineras med alkohol (som jag själv t ex) och dels finns helt enkelt inte pengar att inhandla alkohol, en rätt ”normal” ersättning vid förtidspension är 6-8000 kronor per månad.
    Men detta är i sig nog bara en liten del av förklaringen.
    Kvinnor i karriären har säkerligen förutom stress även gamla unkna fördomar att tampas med, där finns nog en och annan kvinna som t ex lastar samvetet när tiden med barnen blir för knapp och även en och annan som möter orimliga krav på prestation och ”duktighet” av sina slipsprydda kollegor.
    Jag säger som Fille, du Ilse-Marie kan konsten att skriva om sådant som verkligen tvingar en att tänka till.
    Bl a inser jag, dock med viss tvekan, att jag är ”goare” att tas med nuförtiden. Dvs efter skadan. Innan var jag småstressad och allt som ofta arrogant i tonen (bevis på att man inte mår så bra mentalt).
    Och jag inser också att jag inte saknar alkohol.
    Men jag lider faktiskt med ”karriäristerna” vare sig det är kvinnor eller män. Det är nog ett ekorrhjul som är rätt svårt att komma ur.

  3. H-E.R. , tänkte faktiskt skriva (i bloggen) precis det du nu säger, om alkohol och smärtstillande – en farlig kombination.

    Sedan tror jag att ni båda har rätt när det gäller stressen. Många kvinnor tror jag dessutom, när de gör karriär, tvingas in i en manlig kultur med mer drickande som en del av det sociala livet. problemet är väl att vi kvinnor inte är byggda som män. Vi tål helt enkelt inte lika mycket. Själv tillhör jag mer eller mindre den helnyktra delen av kvinnorna – vilket jag aldrig har ångrat 😉

  4. H-E.R

     /  december 17, 2007

    Tänkte på en sak angående den manliga kulturen vad gäller ledarskap. Kvinnliga chefer hamnar ju ofta i den situation som du beskriver Ilse-Marie, det innebär ju ofta drickande i tid och otid. Därtill förväntas kvinnorna kanske också inneha egenskaperna (som enligt de gamla fördomarna är typiskt manliga) styrka i beslutsfattande, dvs den pondus som innebär att svagheter i den egna personligheten helst bör gömmas undan.
    Vilket då får mig att undra hur mycket av de egenskaperna som egentligen tillför något vad gäller just chefsskap.
    Alla kan förvisso bli chef men få kan bli ledare. Någonstans har klyschorna över den ”perfekte ledaren” halkat på sned. Egenskaper som lyhördhet, empati och vanligt sunt förnuft kommer ofta i skymundan.
    Kanske är de kriterier som anses vara ”ledaregenskaper” så pass föråldrade att de borde ifrågasättas mer, både av kvinnor och män.

Kommentera

