Fanatikern och tvivlaren

Utdrag ur Tomas Tranströmers dikt ”Guldstekel”:

Den störste fanatikern är den störste tvivlaren. Han vet det inte.
Han är en pakt mellan två
Där den ene skall vara synlig till hundra procent och den andre osynlig.
Vad jag avskyr uttrycket ”till hundra procent”!

De som inte kan vistas någonannanstans än på sin framsida
de som aldrig är tankspridda
de som aldrig öppnar fel dörr och får se en skymt av Den Oidentifierade –
gå förbi dem!

frost.jpg

*
Andra bloggar om: , , , ,

Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. H-E.R

     /  december 6, 2007

    Tänkvärd dikt, den får mig att tänka på den svart-vita tillvaro som anammats av så många.
    Där t ex motsatsen till ”frihet” prompt måste vara ”kommunism” eller liknande.

    Och att öppna fel dörr…. När väl förvåningen har lagt sig och man har sett ”den oidentifierade” så kanske man får sig ett gott skratt, ty där satt en spegel 🙂

  2. Fille

     /  december 6, 2007

    H-E. R, skulle jag se spegelbilden av mig själv skulle jag allt annat än skratta 🙂

    Jag hoppas det är något vackrare som möter mig om jag skulle få en skymt av ”den oidentifierade”. Tycker liksom du att dikten är tänkvärd, inte minst när man funderar över begrepp som ”tolerans”, ”lyhördhet”, ”dialog” och ”reflektion”.

    Tror det är många av oss (inte mist hårt engagerade politiker och intressegruppsföreträdare) som själv skulle må bra av att fundera lite mer över Tranströmers väl valda ord.

  3. liberal vänster

     /  december 6, 2007

    Stämmer exakt. De största tvivlarna är de som hela tiden måste pådyvla andra sina åsikter, de som babblar på och VET att de har rätt och alla andra har fel . Som talesättet säger. ”Lögnen talar med många ord”

    Endast den person som tvivlar besitter den äkta kunskapen, fanatikern gör det inte.

  4. H-E.R

     /  december 6, 2007

    Fille.
    Jag gjorde ett djupdyk där och tänkte vara poetisk, då tänkte jag mig liksom att Tranströmer med ”den oidentifierade” då skulle ha menat Gud. Och om man då har religion som ledstjärna (vilket jag tyvärr inte har) då skulle ju människan vara den synliga delen av Gud.
    Och med detta fick jag då in spegeln där 🙂

    Precis Liberal vänster ”lögner talar med många ord”. Satt nyss och lyssnade på partiledarutfrågning från i morse, det var ett evigt snirklande med bortförklaringar vad gäller t ex frågan om den rikaste procenten av befolkningen.

  5. kirira

     /  december 7, 2007

    Tranströmer läste jag för första gången i slutet av sjuttiotalet, då Sanningsbarriären kom ut. Jag blev så tagen. Utan tvekan en av de böcker som påverkat mig mest. Tror jag ska skriva ett blogginlägg om den…

  6. Fille

     /  december 7, 2007

    Visst He-E.R förstår ditt bildspråk! För mig som agnostisk humanist är din tanke om ”människan som den synliga delen av Gud” lite lockande. Det måste erkännas 🙂

    kirira, jag ser med spänning fram emot ditt blogginlägg. Tror många samhällsintresserade har en uppsjö kloka tankar att hämta från Tranströmer. Få har på så litet utrymme kunnat kondensera ned livets essens.

    Trist att karln ännu inte fått nobelpriset, här håller jag faktiskt med Birger Schlaug: http://schlaug.blogspot.com/2007/10/hrru-horace-dags-fr-transtrmer.html

  7. H-E.R

     /  december 7, 2007

    Ja Fille, han skulle haft Nobelpriset.
    Vad gäller min ateism så svänger den periodvis över i agnostisism. Somliga saker kan verka oförklarliga, utan att gå in på detaljer. Så man får väl hålla porten öppen så att säga 🙂
    Om jag inte minns fel så har Tranströmer skrivit något som jag minns ungefär så här: Om en sanning kommer inifrån och en annan sanning kommer utifrån så kan man ibland se sig själv just där de möts.

  8. Fille

     /  december 7, 2007

    H-E.R: ”Om en sanning kommer inifrån och en annan sanning kommer utifrån så kan man ibland se sig själv just där de möts.” Det är väl det som sker i ett lyckat äktenskap? 🙂

  9. H-E.R

     /  december 7, 2007

    Hm… Fille. Det hade jag faktiskt inte tänkt på 😀 Men det stämmer nog ja…

  10. Jag har all respekt för Tranströmer men det är jag – i synnerhet efter den här julen – som är den största Tvivlaren! 😉

Kommentera

