Kom ihåg var du läste detta först!

kungs2.jpg

Det skvallras om….

… att Kungen och Silvia har bjudit in ledarna för de stora svenska fackföreningarna LO och TCO till slottet. Orsaken sägs vara att de vill lära sig lite mer om svensk fackföreningsrörelse. Ett berömvärt initiativ!

Men, frågan är om det är hela sanningen….

Kanske även Kungaparet i god tid vill orientera sig om vad som gäller för dem nu när Alliansen, med Sven Otto som härförare, skall införa den obligatoriska a-kassan.

Frågan på allas läppar är –

Väljer Kungaparet Statstjänstemannaförbundets- (ST:s) eller Statsanställdasförbunds- (SEKO:s) a-kassa 😉

*
Mer som det skvallras och pratas om just nu…

Hanna Grafs nya kille, Bajsbakterier i krogläsken , TV 4 blåste tittarna, Per Mobergs sårbarhet, Bollibompa, Bodil loggar in, Kulturarbetare missgynnas, VM-kvalet, Josefin lämnar SvT, Mer om VM-kvalet, Idol-Daniel, Mer Idolskvaller, Hulken skiljer sig

P.S. Detta är ett experiment  😉

*
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

16 kommentarer

  1. Relativt Majs

     /  november 25, 2007

    Mycket intressant 😛 Räknas de som anställda av staten dock, är inte staten mer anställda av dem?

  2. Obligatorisk a-kassa suger! A-kassan var från början vårt eget skyddsnät mot arbetslöshet, men sen dess har den allt mer fallit i statliga händer och fyller idag samma roll som arbetsinrättningarna. Om du inte kan försörja dig på ditt jobb eller inte har nåt blir du tvungen att utnyttjas i a-kassans värdelösa åtgärder eller tvångsarbeten! De har stulit vår a-kassa och använder den som ett vapen mot oss – streta emot bäst ni kan allihopa!

  3. Relativt Majs, personligen ser jag dem egentligen som sveriges största ”socialbidragstagare” (eller, försörjningsstöds tagare som det heter) 😉
    Inget fel i det, men kanske även kungaparet borde försöka sig på att försörja sig själva, eller kanske ”privatiseras” 😉

  4. Ilse-Marie, hur mycket trafik har du till din sajt? Det verkar gå bra för dej. Jag är nyfiken.

  5. Haha.. ja du… Själv brukar jag i alla fall på något sätt anknyta till de artiklar jag länkar…=)

  6. H-E.R

     /  november 26, 2007

    Dags att privatisera kungahuset. Nästa år är alliansen bussiga mot sina älsklingar och ökar anslaget med 10,6 miljoner kronor och uppgår då totalt till 110 miljoner. 2009 och 2010 är det dags igen, då höjs anslaget till 112 respektive 115 miljoner kronor.

    Fast… det är ju klart. Ersättningen för de sjuka sänks ju så där finns det förstås pengar att hämta för kungafamiljen.

  7. Thomas

     /  november 26, 2007

    Ha, ha! Fick mig ett riktigt gott skratt. Annars håller jag med H-E. R en privatisering av kungahuset är inte dum.

    Detta är ett tips för Alliansen, om de vill bli trodda i sin ”kamp mot bidragstagandet”. Varför inte då börja med att avskaffa det mest generösa socialbidrag som finns i detta land (nämligen apanaget till kungahustet)?

  8. ”Hanna Grafs nya kille, Bajsbakterier i krogläsken , TV 4 blåste tittarna, Per Mobergs sårbarhet, Bollibompa, Bodil loggar in, Kulturarbetare missgynnas, VM-kvalet, Josefin lämnar SvT, Mer om VM-kvalet, Idol-Daniel, Mer Idolskvaller, Hulken skiljer sig

    P.S. Detta är ett experiment ;-)”

    Består experimentet i att spamma tidningarna för att därigenom få ett antal besökare så har det lyckats. Tyvärr så blir på bekostnad av de bloggar som bara länkar till sådant de faktiskt skriver om.

    Experimentet är sannolikt lyckat även i ett annat avseende. Tidningarna får ett antal anmälningar och sedan stänger de av bloggar som spammar.

    M.a.o. blir bloggare sura på dig, dessutom gäller samma sak de tidningar du länkat till men inte kommenterat.

    Brukar du experimentera med Nitroglycerin oxo? 🙂

  9. Gabbe

     /  november 26, 2007

    Skitkul vinkling på en ”icke-nyhet”! Du är verkligen proffsig Ilse-Marie!

    Såg ett inslag i lördags i TV 4 om att kungen och Silvia skulle besöka LO-borgen : http://tv4nyheterna.se/1.216296/nyheter/2007/11/24/kungen_besoker_arbetarnas_hogborg;jsessionid=cablkLh_0TLwP49tX1Yzr

    Man kan ju hoppas detta leder till en högre kunskapsnivå hos kungahuset. Förhoppningsvis kanske Carl Gustav och Silvia också får en bättre inblick i hur andra ”bidragstagare” (=sjuka, utslitna och arbetslösa arbetare enligt Alliansen) har det…

  10. H-E.R

     /  november 26, 2007

    Angående länkarna i bloggposten.
    Det finns ju faktiskt en del röda trådar där.
    Bolibompa, det kan man ju härleda både till kungahuset och till regeringen.
    Bajsbakterier i läsken, det är även sk*t med alliansen. Klart samband.
    TV4 blåste tittarna, jaha? Det är väl ingenting det mot vad alliansen gjorde med väljarna.

    Jag hoppas också att Silvia och C-G får en inblick i hur det fungerar med ”bidragstagare” och kanske får de i samband med denna inblick en aha-upplevelse, liksom något sorts deja-vu. Ett uppvaknande? Njaa.

  11. Blandade reaktioner på mitt lilla ”experiment” ser jag 😉

    Jinge, jag hade själv dåligt samvete och gjorde detta mot bättre vetande. Men som du säger så sätter det här fingret på ett problem inom bloggvärlden. Att länka till artiklar om riktiga ”skitsaker” ökar trafiken. (men, jag har inte kollat än – om det funkade)

    För övrigt tycker jag inte att man måste skriva en uppsats om allt man länkar till (man har inte alltid tid), det viktigaste är att det är relevant och ärligt – dvs att man är intresserad av ämnet även om man bara vill tipsa.

    Så, nu är det väl bara att invänta avstängning och en massa hånfulla kommentarer och arga tillrop… men det blir förmodligen en mild västanfläkt mot vad jag brukar få känna på när jag skriver om politik 😉

  12. P.S. H-E.R , du har en poäng där… det finns faktiskt ett visst omedvetet samband 😉

    Nu har jag kollat på statistiken…. märkligt – Josefin Sundström tog priset (har aldrig hört hennes namn tidigare – men jag känner igen ansiktet 😉 ) Däremot slog jag inget rekord. Det var mer intressant med moderaternas ”fuskande” och min post ”Överklassens bedrövliga människosyn”- tack o lov kanske man ska tillägga!

  13. Det funkade bra Ilse-Marie! Du ligger tvåa på bloggtoppen och du låg etta ett tag på förmiddagen.

    En del har satt detta i system ska du veta, men folk anmäler dessa bloggar och jag vet att några spärrats från att pinga tex SvD/DN.

    Jag brukar oxo länka till artiklar som jag egentligen inte kommenterar, men som t.ex. idag så skrivs det en del om ”Fredskonferensen” i Annapolis. Där kommenterar jag egentligen bara någon eller några av artiklarna, men jag länkar til landra med samma ämne.

    Nej du kommer inte att bli påhoppad. Det finns tillräckligt många som konsekvent felutnyttjar pingtjänsterna för att DU ska få på moppe. Inte heller riskerar du att ngn av tidningarna ska tröttna efter en enda gång. Vissa tillåts länka till 20 artiklar och enbart skriva 2-30 egna ord.

    Men förr eller senare tröttnar väl blaskorna på sådant eftersom det drar ner tjänsten som helhet. Den tidningsläsare som klickar på jj:ns blogg kommer kanske göra om misstaget ett par gånger men inte fler. Vederbörande bestämmer sig för att ”bloggar inte tillför någon ny aspekt eller fundering” varpå värdet för andra bloggar sjunker.

    Det är en aspekt på det som jag är rädd för att bloggosfären förr eller senare får ta tag i.

    Ja skriva om politik bör man bara göra när man har hjälm på sig, alternativt är lika tjockhudad som undertecknad.. 🙂 Fast jag modererar kommentarerna rätt hårdhänt, något som tyvärr har visat sig nödvändigt.

    Men det blir inte KUL att skriva skitkommentarer om aldrig någon får läsa dem. Men som sagt, 90% skriver vettigt även om de ibland har en väldigt konstig syn på politik… 🙂

  14. Ja, Jinge. Jag har faktiskt varit tvungen att till och med stänga av ett par kommentatorer som vid upprepade tillfällen gick över flera gränser. Men, som du säger är de flesta ”vettiga” och trevliga, förutom politiken då 😉

    Etta på bloggtoppen 😉 herregud, allt på grund av en tv hallåa som jag aldrig har hört talas om 😉

    Men jag har faktiskt slagit Carl Bild ett par gånger redan tidigare på wordpress toppen. Då skrev jag passande nog om ”Överklassens bedrövliga människosyn” 😉 Det var som en tanke…. 😉

    P.S. Om du läser det här så har vi en gemensam bekant (avlägsen i mitt fall) Christer C ”pica pica” (vet du vem jag menar?) Hälsa i såna fall!

  15. Zlatanisten

     /  november 26, 2007

    Tråkigt att avundsjukan är så utbredd i det här landet. Av alla dåliga argument mot kungahuset måste ändå ekonomin vara det sämsta. Kanske dags att skaffa egna liv och börja njuta lite av tillvaron istället för att gå runt och vara bittra och längta efter den grå, kalla, fuktiga sossefilten som alltför länge legat över vårt avlånga land.
    Puss på er!

  16. H-E.R

     /  november 26, 2007

    Zlatanisten.

    ”Kanske dags att skaffa egna liv och börja njuta lite av tillvaron istället för att gå runt och vara bittra ”

    Konstigt nog har jag märkt att det går att förena tillvarons njutning med en önskan att kungahuset blir privatstyrt.
    Kanske inte för dig, men för mig 😉
    Tycker det verkar lite klaustrofobiskt att hänga upp sig så över kungahusets vara eller inte vara. Och Zlatanisten… OM det nu mot förmodan skulle bli så att kungahuset blir privatstyrt så lär det ju ändå finnas kvar eftersom kungafamiljen enligt uppgift ”arbetar hårt”, de kommer säkerligen att hitta privata sponsorer.
    Och OM det mot ännu större förmodan skulle vara så att kungahuset läggs ner helt så har du ju i alla fall massor med fina bilder på dem att njuta av.

Kommentera

