Non profit skola och en rysare

Mats Odells ständiga misslyckanden har blivit en följetong i media. Ett urval av de senaste artiklarna;

Odell plundrar granen

Kritik mot Odells säljplaner

Odell uppmanas släppa taget osv. i det oändliga….

Det kan vara svårt att i en enda mening sammanfatta Mats Odell totala misslyckande så här långt, men en som har lyckats är industrimannen Carl Bennet. Så här uttryckte han sig på socialdemokraternas framtidsdagar om Mats Odell, allt enligt Stockholmstidningen;

Det är en rysare att se en kombination av okunnighet och dåligt omdöme…

*
Så över till något helt annat… skolan…

I DN avslutar Maria Schottenius sin betraktelse över skolan, ”Från skolböcker till övervakningskameror”, på detta vis;

Sextio år av oförutsedda händelser.
De hade knappast tänkt sig att i stället för att köpa skolböcker för pengarna går de nu till att restaurera skolor efter vandalisering och, som vi läste i helgens tidningar, till övervakningskameror.

Jag kan bara tillägga…

Övervakningskameror, storsatsningar på reklam med glättiga broschyrer och stora jippobetonade skolmässor för att profilera just sin ”skola”. Nya, hårdare tag a la rottingmajor Jan Björklund. Vinstdrivna friskolor som plockar russinen ur kakan och satsar på ”billiga” obehöriga lärare och elever utan ”problem”.

Mitt i alltihopa kan det vara lätt att glömma bort det mest grundläggande – lärarna och eleverna. Vad tror ni de skulle må bäst av? Fler övervakningskameror. Rottingpiskor eller än mer häftig reklam och ännu fler kurser och profilerade friskolor att välja mellan?

För min del tror jag inte det. Jag tror att A och O är fler lärare och mindre klasser. Lugn och ro i klassrummet skapas bättre och enklare i en miljö där alla blir sedda och får ta plats – utan att behöva skrika och sabotera för att synas. Och allra viktigast är nog detta i grundskolan – just där grunden läggs.

Jag talar av egen erfarenhet. ”På min tid” hade vi ibland “halvklasser”. Runt 10-15 elever istället för 25-30. Plötsligt fick och vågade alla prata på lektionerna, alla deltog, alla fick synas. De störigaste eleverna blev lugna.

Det fungerar, jag har upplevt det själv. Dessutom finns det nya undersökningar som visar på samma sak – mindre klasser och fler lärare kan göra underverk.

Ju mer pengar vi lägger på sådant som egentligen inte har ett dugg med lärande och utbildning att göra, desto mindre blir kvar till skolans kärnverksamhet – utbildning, elever och lärare.

Därför måste också friskoleexplosionen och den ”fria etableringsrätten” för friskolor, som stjäl pengar ur skattekistan, stoppas. Alla borde ha rätt till en bra skola, inte bara vissa utvalda som råkar hamna rätt. Alla skolor borde och kunde vara “rätt”.

Non Profit – en gammal slogan som borde gälla skolan såväl som andra välfärdstjänster. Låt de som behöver vår välfärd bäst få slippa att bli utnyttjade av vinsthungriga välfärdssnyltande profitörer i vård, skola och omsorgs branschen.

Non Profit var ordet!

*
Andra bloggar om: , , , , , , , ,
intressant.se

Annonser
Lämna en kommentar

24 kommentarer

  1. Relativt Majs

     /  november 19, 2007

    Helt rätt. Tack för inspirationen, dags för ett inlägg om.. egentligen samma sak på min blogg.

    Jag tycker problemet med dagens skola är att den är gammal. I dagens skola borde man lära sig kritiskt tänkande. I dagens skola borde man lära sig media. I dagens skola borde man lära sig politik, i dagens samhälle bör man lära sig hur världen fungerar, hur det ser ut och hur det är, Men ämnena i dag tar upp helt fel saker. För övrigt håller jag med om fler lärare och mindre klasser. Jag har 30 elever i min gymnasieklass. Alla är helt less på det, och det kommer nya hela tiden.

  2. Socialliberal Q

     /  november 19, 2007

    Visst är det lite komiskt att de två mest nyliberala ministrarna i Alliansregeringen kommer från det som tidigare kallades ”den politiska mitten”, nämligen näringsministern Maud Olofsson och Finansmarknadsminister Mats Odell.

    Dessa två ”mittenpolitiker” flankeras dessutom av de två ”rotting-liberalerna”, Sabuni och Björklund. ”Mitten-extremismen” har otvivelaktigt idag ett flertal, mer eller mindre liberala, ansikten! 🙂

    Carl Bennets träffande Odell-kommentar (och andra lika träffande omdömmen han levererat den senaste tiden) kommer antagligen att leda till att han stämplas som ”nästan-kommunist” i borgerliga media.

    Väntar bara på när ”den nyliberala inkvisiotionen”, med Wolodarski och Kjöller i spetsen, skall rycka ut för att brännmärka ”kättaren” Bennet.

    Tycker nog ändå Odell åtminjstone borde kasta en snabb blick på de texter om ”naturliga monopol” som liberalen J. S. Mill skrivit (som du Ilse-Marie tog upp nyligen, i en bloggpost om det nyliberla mörkret). Kanske skulle han då inse att en liberal inte nödvändigtvis MÅSTE vara för alla privatiseringar.

    Liberalismen handlar, som Mill framhävde, inte bara om ekonomi och tillgång/efterfrågan – utan också om något, i högerkretsar, så ”flummigt” som lycka. Men om detta tycks Odell, och andra ministrar i den svenska ”extrem-mitten”, vara lyckligt omedvetna…

  3. Fille

     /  november 19, 2007

    Precis Ilse-Marie! Skolan borde på samma sätt som många privata företag, när det får bekymmer, koncentrera sig på ”kärnverksamheten”; d.v.s. satsa på lärare och elever.

    Denna syn tycks dock inte ha något större stöd hos olika Allianspolitiker ute i våra kommuner, som just nu främst koncentrar sina krafter på att bygga ut ett system så att vi skall kunna ”leka affär” med det som tidigare gick till skolan. ”Köp-säljsystem” eller ”ökad valfrihet” brukar visst detta kallas. Resultatet brukar i regel bli en snedvriden resursallokering och en ökad social och etnisk segregering.

    Pust, när skall denna nyliberala mardröm ta slut?

  4. Socialliberal Q

     /  november 19, 2007

    Inkvisitionen, naturligtvis. Det gäller att ”hålla tungan rätt i mun” när man skall kritisera religiöst bokstavstrogna nyliberaler! 🙂

  5. Ragge

     /  november 20, 2007

    Naturligt monopol innebär att man t.ex inte ska bygga två konkurrerande järnvägsspår, eller konkurrerande tunnelbanetunnlar, eller konkurrerande elledningar etc etc. Det har INGENTING med statligt ägande att göra, eller driftsformer överhuvudtaget. Det har att göra med effektivt användade av resurser, dvs att bygga ett järnvägsspår inte två. Sedan kan det mycket väl vara flera aktörer som trafikerar järnvägsspåret.

    Det är otroligt hur låg kunskapsnivån är på ”vänstersidan”.

  6. Ragge

     /  november 20, 2007

    Är inte det mesta av detta inlägg baserat på skitsnack och rena åsikter, utan någon faktagrund?

    Forskningens utvärderingar av friskolor verkar vara en helt annan. Både att friskolornas elever presterar bättre resultat samt att förekomsten av frikskolor också förbättrar resultaten i de kommunala skolorna. Läs Wolodarski t.ex:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=715139

  7. Får man inte ha åsikter Ragge?
    Visst kan du kalla det ”skitsnack” men det gör du förmodligen med det mesta som inte passar in i din nyliberala föreställningsvärd, eller är ”godkänt” av Wolodarski (är han ett oberoende sanningsvittne?)

    Jag tänker fortsätta att ha både åsikter och fakta som kanske inte alltid passar in i din världsbild, och jag tänker inte ens be om ursäkt för det 😉

  8. karin

     /  november 20, 2007

    Mja, Wolodarski ger jag inte mycket för…

    Om non-profitskola: Och det du skrev Ilse-Marie, om att fokusera på elever och lärare istället.

    Jag ser också avarter av friskolereformen. Dessutom var det någon nyligen (vet nte om det var från http://www.dist.se) som sa att ungdomar faktiskt inte var så imponerade av att t.ex. få en dator…

    Är ganska rejält tött på att se oss människor som varor/kunder/objekt… Och att sälja sig och jaga kunder…

    Helt klart innebär friskolereformen att segregering ökar… Här vill blå blocket (som styr med liten marginal) lägga ner skolan i det område där banen kommer från de lägre klasserna och låta den skol vara kvar är det bor edelklassbarn. För att undvika att medelklassföräldrarna startar en friskola!!!Man förväntar sig inte att föräldrarna i den andra ska göra detta!?? Alltså…

    Skillnad på folk och folk.

    Vi i skolan skulle behöva använda energin på det vi gör i skolan istället för en massa annat ”tjafs” (skulle jag vilja säga)… Och faktiskt snarare få mer resurser istället för mindre eller åtminstone få behålla de resurser vi har.

    Det är barn med svårigheter (stökigt hemma, fast en undersökning har vsat att medelklassföräldrar i ökande grad tar till ”milt” våld mot sina barn, om nu ”milt” våld finns ur barnets synvinkel?)…

    Jag tillhör dem som har enskild undervisning (troligen de mest välanpassade i skolan också, vilket i sig kräver sin man det också), men jag tänker på alla andra barn, som inte får den uppbackning mina elever får!!! Och vilket samhälle detta på sikt kan skapa, för oss alla, med dem som hamnar på sned redan när de är små…

    Jo, det där med kritiskt tänkande… Jag tycker mig minnas att vi blev uppmuntrade till det och att det pratades om i skolan på 80-talet (i alla all inom pedagogiken som vi då läste den, t.ex. i Uppsala). Dvs. under sossarnas flummiga period…

    Du skriver himla bra, ilse-marie!!! 🙂

    (Och vad skönt att Jonas N. försvann, nu blir din blogg mer lättillgänglig för alla, jo…).

  9. Ragge

     /  november 20, 2007

    ”Vinstdrivna friskolor som plockar russinen ur kakan och satsar på “billiga” obehöriga lärare och elever utan “problem”

    Det är klart att du ska ha åsikter, men det vore kanske en fördel att skilja åsikter från fakta. Uttrycket ovan t.ex, är det nåt du tycker eller nåt du har bevis för?

  10. Petter

     /  november 20, 2007

    Ragge, du är faktiskt inne på något väsentligt när du talar om vikten av att inte bygga för många järnvägsspår brevid varandra. Tanken på ”naturligt monopol”, myntat av liberalen Mill, har faktiskt relevans i friskoledebatten också!

    Den fria etableringsrätten av friskolor innebär ju att vi (skattebetalarna) ute i många kommuner tvingas betala lokalhyra för lokaler som står tomma och outnyttjade till följd av att en friskola plockat så många ”russin ur kakan” att den kommunala skolan tvingats slå igen. Inget bra resursutnyttjande! Särskilt i tider när vi kanske mer än någonsin behöver satsa mer resurser på lärande, lärare och elever.

    De resursslukande tomma skollokalerna ute i många kommuner idag blir därför talande monument över en misslyckad ”liberal” skolpolitik. De liberaler som tror på friskoleformens allena saliggörande betydelse och på den fria etableringsrätten har onekligen en hel del att lära av ”socialliberalismens grundare”, J. S: Mill!

  11. Är det ett problem att sämre fungerande skolor slås ut av mera välfungerande? Ja, tänkt vad hemskt om kvalitén faktiskt ökar (OBS Ironi).

    När det gäller lärare är Björklund och de två stora lärarförbunden överens om att de ska vara behöriga. Det har länge varit en av Björklunds käpphästar.

    Helt klart måste det tas krafttag för att den elevförvaring som vänsterblocket förvandlat skolan till ska kunna omvandlas till en kunskapsskola.

  12. Ragge

     /  november 20, 2007

    Så att när människor väljer bort den kommunala skolan ska de tvingas tillbaka?

  13. Petter

     /  november 20, 2007

    Ragge och Liberatio, vi lever tyvärr inte i en teoretisk modellvärld, där faktiska kostnader enkelt kan avföras genom förändringar i våra antaganden.

    Verkligheten är full av kostnader vi inte kan ”tänka” bort. Storleken på skolfastigheter är exempelvis en sådan sak som en rektor inte har särskilt stor möjlighet att bestämma över. Skolan är så stor som den är. Om den fylls med 300 elever så blir hyreskostnaden per elev en summa. Men fylls den med 250 elever blir hyreskostnaden per elev en annan, högre.

    Idag går, enligt SKL, en allt större andel av den resurstilldelning som går till skolsektorn till just lokaler. Allt för lite satsas på ”kärnverksamheten, d.v.s. lärande, lärare och elever. Men lokalernas storlek är ju inget som rektorn på skolan kan påverka i särskilt stor utsträckning, och därför måste rektorn skära i personalstyrkan, eller i läromedelsbudgeten.

    Här ett räkneexempel (med helt fiktiva siffror): Om en skolfastighet kostar 6 miljoner kronor i hyra och skolan har 300 elever så blir den årliga hyreskostnaden per elev 20 000 kronor. Skolans totala budget baseras på antalet elever, ”elevpeng”. Om ”elevpengen” är 200 000 kronor per år går alltså 20 000 per elev till hyreskostnader, och kvar blir 180 000 kronor per elev till verksamhet (lärare, studiematerial, studiebesök etc). Minskar elevunderlaget till 240 blir hyreskostnaden per elev istället 25 000 kronor per år. Kvar blir då bara 175 000 kronor till verksamhet.

    Trist men sant! Idag tränger lokalkostnaderna inom skolsektorn (likt en gökunge) på grund av den av er omhuldade ”fria etableringsrätten” ut det som egentligen borde vara skolans ”kärnverksamhet” (lärare & elever). Trist men sant!

  14. Petter

     /  november 20, 2007

    Liberatio, enligt ny statistik från skolverket saknar 49 procent av gymnasielärarna i friskolor behörighet. Motsvarande siffra för den kommunala skolan ligger på 22 procent.

    Så ser verklighten ut, Sedan kan Jan Björklund, Liberatio och Ragge hänge sig åt vilka vackra målsättningar som helst. Fakta sparkar grabbar!!! 🙂

  15. Vi ska alltså begränsa elevernas valmöjligheter för att de kommunala skolorna har kostsamma lokaler? Intressant statligt monopolkramande.

    Björklund har varit skolminister i drygt ett år. Innan det styrde den rödgröna sörjan i 12 år. Vem bär skulden för att utbudet av behöriga lärare inte motsvarar efterfrågan?

  16. Petter

     /  november 20, 2007

    Liberatio frågar: Vi ska alltså begränsa elevernas valmöjligheter för att de kommunala skolorna har kostsamma lokaler?

    LibeRatio och Ragge verkar inte fatta att den s.k. elevpeng/skolpeng de så envist försvarar faktiskt består av skattepengar.

    Det system ni förespråkar leder till ett resursutnyttjande som inom skolsektorn innebär att allt mindre går till ”kärnverksamheten” (=elever och lärare) och allt mer till lokalhyror.

    Dessutom har friskolorna på gymnasienivå 49 % obehöriga lärare, jämfört med 22 % inom den kommunala skolan. Det är klart att kvaliteten i friskolorna blir lidande då.

    Sen till det där med ”valfrihet vs tvång” som ni ständigt tjatar om. Visst, visst om vi hade obegränsat med resurser skulle vi kunna dela ut olika typer av ”pengar” till höger och vänster och låta folk välja.

    Varför då inte införa en ”fotvårdspeng”, ”tandkrämspeng” eller ”manikyrpeng” osv. Tyvärr är inte våra resurser så obegränsade. Därför bör vi vara aktsam om vara skattepengar. De bör gå till sådant som bäst ger avsedd effekt.

    Tyvärr tyder det mesta på att det elevpeng/skolpengssystem ni förespråkar har stora brister och leder till ett dåligt resursutnyttjande. Så enkelt är det!

  17. ”Visst, visst om vi hade obegränsat med resurser skulle vi kunna dela ut olika typer av “pengar” till höger och vänster och låta folk välja.”

    Varför ska ”vi [..] dela ut” pengar? Det är just det omfattande sociala ingenjörsskapet som skapat tröga, besvärliga system som inte klarar av att anpassa sig till en föränderlig värld.

    Försök lyfta dig från den socialdemokratiska marinaden för en stund. ”Fotvårdspeng”, ”tandkrämspeng”, etc, finns redan. Med VÅRA pengar väljer VI vilken tandkräm vi vill köpa, från ett hyggligt urval. Det finns ingen anledning att förbjuda det valet, särskilt inte när det gäller något så oerhört viktigt som ens barns utbildning. Inse att en storlek inte passar alla!

    Men det är kul att du vill vara aktsam om våra skattepengar. Synd att det bara är när du behöver argument för att tvinga in alla i samma mall.

  18. PS. Om de kommunala skolorna har problem med dyra lokaler får de väl göra något åt det istället för att använda det som ursäkt för att svika eleverna. Skolor som inte klarar av att bedriva vettig undervisning samtidigt som kommunerna går med 8 miljarder i överskott – det låter inte särskilt genomtänkt.

  19. kirira

     /  november 20, 2007

    ”Både att friskolornas elever presterar bättre resultat samt att förekomsten av frikskolor också förbättrar resultaten i de kommunala skolorna.” Skriver Ragge. Fan tro’t!

    Den här insändaren i Svenskan är en pärla och bör läsas och begrundas.

    http://www.svd.se/opinion/synpunkt/artikel_589701.svd

    Om bara folk visste hur lätt det är att manipulera vad man kallar ”resultat”, ”kvalitetssäkring” och allt vad det heter inom det område man benämner ”vård, skola, omsorg”. De privata aktörerna har för länge sen fattat att detta är a och o för att vinna konkurrensen på denna marknad. .

  20. H-E.R

     /  november 20, 2007

    Håller med om det du skriver här Ilse-Marie. Där jag bor stängdes nyligen ett par skolor och några till är på gång, i och för sig inom ett relativt stort område men detta betyder att eleverna nu dels får längre skolväg och större klasser.
    Mycket skylls på antalet friskolor som gett ett minskat elevunderlag och därvid då ursäktar stängningarna rent ekonomiskt.

    Ett mycket kortsiktigt tänkande och dessutom inte förenligt alls med ett annat budskap som nyligen ropats ut, nämligen att ”krafttag mot mobbning” och ”bemötande av elever med särskilda behov” bör pririteras.
    Hur sjutton ska nu dessa mål över huvud taget kunna ges det utrymme som krävs?
    Eleverna i de statliga skolorna får nu se sig överkörda och bortglömda vad gäller just de kriterierna.
    Plus att det banar väg ytterligare för ett A och ett B-lag både under skoltiden och senare i livet.
    Ett alltigenom korkat förfarande men helt i linje med nuvarande värderingar tyvärr.
    Rika föräldrar ger bättre förutsättningar för barnen.

  21. Petter

     /  november 20, 2007

    Liberatio, Pust!

    Ingemar Stenmark sade en gång ”det ä int lönt att förklara för en som int begrip…” Börjar inse storheten i dessa norrländska visdomsord.

  22. Petter

     /  november 20, 2007

    …eller för din del (LibeRatio) så uppenbart inte VILL begripa…

  23. Tack Karin för de vänliga orden! Skönt att få positiv kritik från en lärare – det säger mer än allt prat om ”skitsnack” 😉

    Kirrira – tack för länken! Den gav intressant läsning! Kanske något för friskoledyrkarna här inne att fundera över?

  1. Svensson » Blog Archive » Det här med ökande brottslighet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: