Orsaker, åtgärder och utpekanden

I dag basunerar tidningarna ut att ”bidragsfusket” är så stort som 10 miljarder. Sammanlagt utbetalas runt 20 miljarder felaktigt från 60 olika trygghetssystem. Hälften av denna summa, cirka 2 procent av de totala utbetalningarna, skulle alltså vara medvetet fusk – allt enligt Delegationen mot felaktiga utbetalningar (FUT).

Enligt Försäkringskassans egna beräkningar (från tidigare i år) ligger siffran på sammanlagt 3,5 miljarder i felaktiga utbetalningar, cirka 1 miljard av dessa beror enligt FK på medvetet fusk.

Som vi kan se skiljer sig siffrorna åt på närmare 16,5 miljarder, eller 9 miljarder om man ser till det ”medvetna” fusket. Ingen liten summa, och man kan ju fråga sig hur det kommer sig? Men, hur man än räknar är dessa siffror bara en bråkdel av de som nyligen rapporterades av skatteverket när det gällde skattefusket. Där var siffran 133 miljarder, varav cirka hälften i svartjobb.

Detta innebär givetvis inte att fusket med olika ”bidrag” är mindre allvarligt, men frågan är om det betyder att alla som är sjukskrivna ”fuskar”? Nej, knappast svarar väl de flesta. Trots det har regeringen hittills satt in i stort sett alla sina ”åtgärder” i bekämpandet av svenska folkets ”gigantiska fuskande” mot just denna grupp, inte minst i retoriken.

Sjuka, utslitna, funktionshindrade och arbetsskadade. Kort sagt – alla som av olika anledningar inte klarar av att jobba till 100 procent har utpekats som själva orsaken till ”fuskproblemet”. Genom hårdare kontroller, nya riktlinjer och lägre sjukersättningar tror man sig kunna minska det så kallade ”bidragsfusket”.

Regeringen har alltså utpekat en enskild grupp, helt omotiverat, för att ligga bakom i stort sett allt fuskande med alla ”bidrag”. Frågan är; sparar det pengar till statskassan? Minskar det det verkliga fusket, och framförallt – gör det svenska folket friskare och mer arbetsföra?

Försäkringskassan har under de senaste åren, på uppdrag av staten, satsat hårt i kampen mot ”bidragsfusket”. Men trots ”hårdare tag” har man inte nämnvärt lyckats öka på antalet verkliga ”fuskare” i sin statistik, däremot finns det siffror som visar på att Försäkringskassans ”hårdare tag” har gått ut över rättssäkerheten. Många fler överklagar beslut gällande sjukpenning och sjuk- och aktivitetsersättning, och mångdubbelt fler får rätt mor Försäkringskassan.

Det mesta tyder alltså på att hur illa det än är att människor fuskar med ”bidrag”, så är det knappast de sjuka som är bovarna i dramat. Frågan som infinner sig blir givetvis; Varför utöva kollektiv bestraffning på en utvald grupp av människor (sjuka och handikappade) – när det inte finns belägg för att det är denna grupp som är orsaken till det ”gigantiska” fuskproblemet.

Visst ska man kolla upp att de regler som finns följs, och visst är det oacceptabelt att fuska till sig ”bidragspengar” likaväl som att anställa en ”svart piga”. Alla undersökningar visar att de flesta svenskar resonerar just på detta sätt – även sjuka, funktionshindrade och arbetsskadade. För, ingenting tyder på att vi skulle bli mer kriminella ju sjukare vi blir.

Att förhindra att människor fuskar till sig bidragspengar är givetvis viktigt. Men, det borde kunna göras på ett mer humant och rättssäkert sätt än i dag.

Kanske vi också borde ta reda på orsaken till att så många har slagits ut från arbetsmarknaden, speciellt under 90-talet. Kanske det kan ha haft andra orsaker än att människor helt plötsligt fick för sig att lura till sig försäkringspengar. Orsaker som ökad stress, personalneddragningar, arbetsskador och förslitningsskador – allt detta kanske borde kartläggas. Hur fungerade företagshälsovården under 90-talet och anpassningen av arbetsuppgifter för de som inte klarade sitt arbete till 100 procent av olika orsaker? Fanns och finns det plats i arbetslivet för människor som inte är helt friska. Efterföljdes arbetsmiljölagen, och hur är det idag?

Många frågor borde besvaras. Att enbart peka ut de allra mest utsatta grupperna som fuskare leder absolut ingenstans. Sjuka blir inte friskare av svält och misstroende. Inte heller kan vi undvika att fler slås ut genom att ignorera orsakerna till att så många hamnade ”utanför” under 90-talet.

*

Avslutar med ett citat från dagens ledare i Aftonbladet;

Moderaterna vann valet 2006 på löftet att minska skillnaderna, men bygger sin praktiska politik på antagandet att medelklassen inte är solidarisk med de mest utsatta. Argumenten för att försämra för arbetslösa, sjuka och förtidspensionerade handlar om att ”tvinga” folk tillbaka till arbetsmarknaden. Underförstått att det är deras eget fel att de fått det sämre. Allt de behöver är en rejäl knuff och en låg ingångslön.
Det får aldrig bli socialdemokratins perspektiv.

….

Enligt samstämmiga undersökningar från de flesta utvecklade välfärdssamhällen är moderaternas antagande dessutom felaktigt. Majoriteten vill inte öka ojämlikheten i samhället. Majoriteten är i grunden solidarisk….

*
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Lämna en kommentar

28 kommentarer

  1. Pia

     /  november 9, 2007

    Jättebra skrivet Ilse-Marie! Jag tror att allt fler börjar inse det märkliga att vi faktiskt valt en regering full av skattefuskare, som tagit som sin främsta uppgift att jaga ”bidragsfuskare”.

    Många av mina bekanta som röstade på Alliansen känner sig idag lurade. En del av dem har faktiskt ryggrad att erkänna sitt misstag också. All heder till dem! Och till dig Ilse-Marie som ger röst åt det befogade och konstruktiva missnöje som växer allt mer…

  2. Surgubben

     /  november 9, 2007

    Ett minne kort….
    Hur har det varit under sossestyret? Lägenheter, resor och lite annat som vi känner igen. Lika bra att inse, de är människor allihop – politikerna alltså. Ingen är fri från fusk. Så länge det är lite städhjälp eller någon TV licens ska vi vara glada. Ingen har tagit miljonmutor för att köpa fler JAS eller något NATO plan. Lite perspektiv skadar nog inte.

    Annars är det lika bra att inse att det så kallade välfärdssamhället – dvs de som jobbar försörjer de som inte jobbar (pga olyckor, sjukdommar etc) – är en återvändsgränd. Det fungerar så länge alla eller nästan alla medborgare är lojala med systemet. Men då för många vill ha hjälp och för få betalar så bryter systemet samman. Nu blir vi svenska bara äldre och om så där tio år kommer fyrtiotalisten till landstinget. Då kommer de där pengarna att behövas.

  3. H-E.R

     /  november 9, 2007

    Toppenbra inlägg igen Ilse-Marie!

    Rättssäkerheten är i det närmaste obefintlig för oss sjuka. Bestämmer sig FK för att man är frisk så är man frisk, punkt slut.

    Surgubben nämner här ”hur har det varit under sossestyret”.
    Jag är den förste att tillstå att visst fasen körde regeringen Persson med en aning M-light och visst filade Hedborg på sina rapporter angående sjukförsäkringarnas effektiviserande.

    Men…..
    Den socialdemokratiska regeringen kom aldrig i närheten av den idioti som alliansen kallar politik.
    Och hur mycket tid, kraft och pengar ämnar de gentligen lägga ut på dessa eviga rapporter om fusk? När hade de tänkt göra något åt det i stället för att bara lägga dessa dimridåer som utpekar oss alla som fuskare tills motsatsen bevisats?

    Ju längre man ältar ett problem utan att försöka lösa det desto större växer det sig. Det är kanske alliansens förhoppning att vi sjuka och arbetslösa efter tillräckligt lång tid med undermålig ersättning och misstankar om fusk riktade mot oss helt enkelt ska ge upp?
    Aldrig… det kan de glömma.
    Nu jäser det ordentligt bland sjuka och förtidspensionerade och handikapporganisationerna har börjat reagera. JO-anmälan mot FK och upprop mot politikerna.

  4. Snacka om ‘hack i skivan’

  5. Christer W

     /  november 9, 2007

    Delegationen mot felaktiga utbetalningar finn i regeringskansliet, hos skattefuskarna.
    Det säger väl det mesta om rapportens trovärdighet.

  6. H-E.R

     /  november 9, 2007

    Jonas……

    Hack i skivan behövs när det gäller den här typen av falskhet som regeringen sysslar med. Upprepning blir då en pedagogisk form av information som även de mest träskalliga kan anamma (naturligtvis avser jag här mig själv, vad trodde du?)
    Om du vill kan jag ta det igen?

    Christer W har en bra poäng. Fuskdelegationen fick säkerligen också marschorder på stört då den senaste tidens händelser ju kommit lite väl mycket i rampljuset.
    Välregisserat om inte annat 🙂

  7. St Just

     /  november 9, 2007

    Länge sedan sist – att arbeta tar tid. Många fina inlägg från dig ilse-marie. Annars verkar nyliberalernas mycket hackiga och repade skiva, snurra på sedvanligt sätt. Undrar när och om dessa arbetar någon gång?

    Hursomhelst – noterar att Surgubben menar att ”Ingen är fri från fusk.”

    Samma refräng drog Katrin Schulman en av dessa tyckare, nyss ikväll i P1:s Kulturfredag. Hon hävdade att 99 procent av landets befolkning nyttjat svart arbetskraft!

    Så upphöjer borgare sina egna liv och låga moral till generell sanning. De spottar på den stora hederliga majoriteten av arbetare i detta land och försöker blanda samman dem med med skattesmitarna från överklassen och dess ministrar och sina egna solkiga affärer.

    Jag bestrider dessa falska anklagelser, vi är många som vägrar skattefuska, svartjobba och som inte låter oss köpas eller mutas – vi är absolut inga änglar men solidariska medmänniskor med ideal.

  8. HER

    Jag syftade ffa på ditt ”mycket tid, kraft och pengar .. på .. rapporter om fusk” och på Ilse-Maries (men alls inte bara hennes) variationer på temat ‘peka ut alla sjuka och arbetslösa som fuskare’.

    Både är nonsensanklagelser och tillför inget i en debatt såvisa inte det enda syftet är att flänga dynga och hoppas att lite grand fastnar på andra (och i folks minne).

    Jag finner din ständigt återkommande konspirationsteorier ngt betryckande. Om du verkligen tror ordagrant på vad du skriver blir jag an mer bekymrad för ditt välmående.

    Nu brukar ju kollektivister vara funtade lite på det sättet, dels att de inte kan respektera individer (och dessas egna val, preferenser och åsikter), och dels att de måste tro att de som inte håller med dem också är något slags kollektiv med en plan, och också (precis som kollektivisterna) är ute efter att ‘vinna över’ den andra sidan i syfte att gynna den egna …

    Men så är det inte. Inte ens om ni är många som tror det …

    (St. Just, har du ätit på fler restaurangen än en kan du vara ganska säker på att du har utnyttjat svart arbetskraft), kanske inte till 100%, men 99% tycker jag inte låter orimligt)

  9. H-E.R

     /  november 9, 2007

    Men Jonas….
    Nu rörs jag närapå till tårar. Du bekymrar dig för mitt välmående?
    Så storsint och generöst av dig 🙂

    I övrigt…. Konspirationsteorier?
    Ja herregud Jonas…
    Min inbillningsförmåga och konspiratoriska ådra är en besvärlig åkomma förstår du.
    Inte för mig själv men för en del andra.

    Det yttrar sig som så att jag fått för mig att sjuka, förtidspensionerade och arbetslösa blir orättvist behandlade. Jag inbillar mig å det grövsta att ersättningen är så skamligt låg att den knappt går att leva på.

    Dessutom lever jag i den otroligt dumma villfarelsen att sjuka, förtidspensionerade och arbetslösa har fått sin djupt orättvisa släng av sleven i den fuskjakt som engagerar vår regering.

    Som grädden på moset har jag även en mycket märklig tro att vår alliansregering är en hoper av hycklande fuskare. Jag dristar mig ibland att kalla dem dubbelmoraliska.

    Som om det inte vore nog så har jag rena vanföreställningar om att jag själv har ont som f-n och inte kan arbeta. Detta är befängt då vi ju alla vet att en simpel ryggmärgsskada inte är något att vare sig halta eller gråta över.

    Och sen har vi det här med min helt och hållet inbillade upptäckt att fuskerirapporterna haglar genom luften som stressade blåmesar allt medan inte ett sk*t görs för att stoppa det påstådda fusket.
    Vilket i sin tur gör att jag misstänker rävspel som enda logiska anledning för detta.

    Du ser Jonas…
    Min arma lilla vävnadsklump till hjärna går på högvarv och varje dag kommer nya befängdheter som jag bearbetar och därefter spottar ur mig helt ogenerat.

    Men…
    Lika glad är jag för det, viktigast av allt är ändå att jag aldrig inbillar mig att jag är moderat.
    Det vore droppen det.

  10. St Just

     /  november 10, 2007

    Jisses, när nyliberalen ska drämma till mot oss som tar avstånd från empatibefriade skattesmitare – blev det en ynklig viskning: ”har du ätit på fler restaurangen än en kan du vara ganska säker på att du har utnyttjat svart arbetskraft”!

    Marknadskrafterna utnyttjar cyniskt svartjobbare bland annat inom restaurangbranchen och det vill vi sätta P för, med avtalsenliga löner, rimliga arbetsvillkor, fackliga rättigheter osv – sådant nyliberalerna bekämpar. På samma sätt är det vi som kämpar för drägliga förhållanden för exempelvis kinesiska arbetarna medan nyliberalen hyllar rovdriften.

    En arbetare i detta land behöver inte känna skam för ett restaurangbesök det bör däremot marknadsliberalen göra som hurrar för politiskt drivna salladsbarer. Vi vet vilka som stödjer de restauranganställdas krav – och när en bojkott eller en blockad inleds så är det inte vi till vänster som bryter den – nyliberalen gör det mycket gärna; skattesmiteri och avtalslösa tillstånd är ju kontentan av hans politik.

    Möjligen finns de 99 procentens svartjobbsutnyttjande hos borgerligheten – det vet förmodligen nyliberalen, men blanda inte in arbetarklassen och misstänkliggjorda sjukskrivna i det empatisvaga gänget av skattesmitande moderater.

  11. Välkommen åter St Just! P.S. Du har ett mail!

    H-E.R – bra svar där 😉

  12. Jodå, HER

    Det är nog för dig dina konspirationsteorier är mest besvärliga. Dels är det du som mår dåligt av dem, och dessutom är det dig dessa hindrar från både att se och förstå din omgivning, utöver att dina gissningar oftast är felaktiga i sak.

    Och inte skall du försöka inbilla mig att det är av glädje du skriver av dig samma frustration dag ut och dag in.

    St Just, förutom att din premiss (”drämma till”) som vanligt blev fel, är ditt inlägg ett alldeles utmärkt exempel på hur kollektivistiskt tänkande, och behoven att tilldela olika grupper egenskaper, kan förvrida folks tänkande till den grad att det bara resulterar i meningslösheter och rent önsketänkande.

  13. Tumen upp 🙂 Ett ord för vår regring GESTAPO..

  14. H-E.R

     /  november 10, 2007

    Jodå Jonas….
    Det är av glädje jag skriver av mig, vare sig det är frustration eller annat så är min uppfattning att det är värt massor att kunna skriva. Och läsa.
    Frågan är hur du Jonas ska kunna få mig att begripa att jag egentligen mår riktigt dåligt av det?
    Klura på den du 🙂

  15. Nej, då missförstod du mig (igen!), HER

    Självklart är det inte skrivandet du mår dåligt av, och jag tror dig när du menar att det har en positiv terapeutisk effekt.

    Däremot är det uppenbart att du är fylld av massor med negativa tankar om, och aversion och misstänksamhet mot andra människor, samt att du projicerar allt detta på främst resultatet av förra valet.

  16. H-E.R

     /  november 10, 2007

    HAHAAHAA… 😀
    Ja jävvlar Jonas, du kan då svänga till det som den värsta psykoterapeut du.

    Jag ska grunna på svaret och se om jag hittar någon substans i aversionsteorin.
    Återkommer mot skymningen.

    För att återgå till Ilse-Maries bloggpost här så är rättssäkerheten inte särskilt hög för dem som får godtyckliga och felaktiga bedömningar av sina skador/sjukdomar. Jag ska senare idag läsa om en JO-anmälan mot FK från HSO på basis av 1000 personer som blivit fråntagna sin ersättning.
    Man blir ofta helt rättslös en sådan gång då man som sjukskriven inte har råd att anlita professionell hjälp vid ett överklagande.
    Går JO-anmälan igenom så finns där kanske ändå till vissa delar prejudicerande material och framför allt ett hopp för dem som mist sin ersättning.

  17. H-E.R

     /  november 10, 2007

    Jonas… utlovat svar på din djupanalys angående mina psykiska förehavanden:

    ”Däremot är det uppenbart att du är fylld av massor med negativa tankar om, och aversion och misstänksamhet mot andra människor, samt att du projicerar allt detta på främst resultatet av förra valet.”

    Jag hittar tyvärr inga tecken på det du tillskriver mig.
    Resultatet av förra valet fick mig dock att vråla ”förb*** sk*t” samt att jag tröståt choklad efteråt. Men jag ser ändå denna rektion som rätt normal. Då jag själv hade lagt min röst mer åt vänster hade det förefallit märkligt om jag i stället hade ropat ”hurra för alliansen”.
    Vad gäller ”misstänksamhet mot andra människor” så hittar jag i det fallet inte heller någon direkt avvikelse från min sida då jag är extremt godtrogen gentemot de flesta (nåja, kanske inte direkt moderater, men det verkar inte vara så ovanligt det heller).

    Så tyvärr Jonas, du får nog försöka dig på en mer nyanserad psykoanalys. Alternativt kanske du bara skulle sk*ta i det, vilket nog är att föredra eftersom det knappast är av allmänintresse.
    Nu gör jag kväll för idag, trevlig helg.

  18. HER, jag syftar på vad du skriver här och vilka förklaringar du försöker dig på, och vilka motiv du tillskriver folk och hur försöker koppla ihop dina många frustrationer med att vi har haft vaktavbyte i Rosenbad.

    Det fattade säker du också, och det var inte speciellt djupt eller svårt. Det räcker med att notera vilka påhittade samband du skriver för tredje gången i förhoppningen att det skall ligga en smula sanning i den.

    Sköt om dig nu, och tänk lite positiva saker istället

  19. St Just

     /  november 10, 2007

    HER, bli inte förvånad över Jonas N:s taffliga analyser – han uttalar sig gärna och ofta om andra som okunniga och ibland som psykfall. Nyliberaler är sådana med en släng av övermänniskoideal fast de för det mesta är vanliga av borgarregeringen skyddade medelklassare med villa, Volvo och vovve (ja, kanske inte vovve).

    Själv anklagas jag för kollektivistiskt tänkande, det tar jag bara som en komplimang.

  20. St Just, fler försök till gruppidentifiering med tillhörande etiketter.

    Men visst har du vid ett tillfälle faktiskt försökte komma med ett riktigt argument, alltså där du faktiskt försökte motivera och belägga din ståndpunkt!?

    Jag vill minnas att du försökte bevisa att ‘lönearbete = slaveri’ mha en (verklig, intervjuad) ung kille i Pakistan som jobbade på något lokalt mindre företag!?

    Jag har för mig att du länkade till ngt som hette ‘Rena kläder’ eller ‘Vita Saxen’ eller liknande, och där hittade man en rapport i vilken sagde kille sa att han tyckte jobbet väl var OK, men han hoppades att kunna studera vidare ngn gång i framtiden.

    Annars kan jag inte minnas att du någonsin ens försökt argumenterat för något mha belägg, fakta, resonemang eller logik.

    Oftast brukar det bli bara kollektivistiskt inspirerat smömos och önsketänkande, uppblandat med lite invektiv och försök till ‘guilt-by-association’-kladdande.

    Föga imponerande!

  21. St Just

     /  november 11, 2007

    Jonas N ”vill minnas” och ”har för sig” mycket – stämmer inte beskrivningen nyliberal medelklassare av borgarregeringen omhuldad – trampade jag fel, men erfarenheten har dock lärt mig att det är så de brukar låta.

    Mina antaganden är dessutom sociopolitiska och inte som Jonas N:s tyckanden om folk som psykfall och okunniga.

  22. St Just

    Det jag säger är att det enda tillfället jag minns där du kommit med riktiga argument är det jag hänvisade till. Jag kan ha fel, alltså: Det kan finnas fler saker du har försökt leda i bevis mha riktiga argument och belägg, men då känner jag inte tilll dem, alternativt har glömt bort.

    Och visst finns det verkliga psykfall som brett ut sig på bloggar, men de är oerhört få (precis som i verkliga livet) så det ingår inte i ekvationen (och de kan i regel inte heller formulera sig eller skriva på bloggar).

    Okunnighet däremot är ett utbrett problem och du utgör ett bra exempel på dylikt. Önsketänkande om hur alla andra är, är ett extremt vanligt sätt att försöka hålla egna intellektuella tillkortakommanden ifån sig.

    Och min observation är just att sådna tyckare sällan har något att tillföra. Sålunda vatten på min kvarn ….

    *LER*

  23. H-E.R

     /  november 11, 2007

    St Just….
    Kollektivistiskt tänkande, ja det ska du ta som en komplimang. Det är något att vara stolt över i dessa tider av orimliga krav på enskilda individer ackompanjerat av sköt-dig-själv-och-ge-fan-i-mina-pengar-tänkande.
    Jag blir ibland anklagad för att vara konspiratorisk, detta tar jag också som en komplimang eftersom det åtminstone då visar på en förmåga att se längre än näsan räcker 🙂
    Och Jonas tar jag inte på allvar, psokoanalysen till trots 😀

  24. H-E.R

     /  november 11, 2007

    Hm…. inte nog med att jag är konspiratorisk, kan inte stava ordentligt heller.

    ”psokoanalysen” var annars ett trevligt ord tycker jag 😀
    ”psykoanalys” låter så stelt…

  25. HER, du är lite rolig du (och det borde nog både du och jag se som lite positivt)

    Dels förnekar du att där skulle ligga något som helst i min observation (att du är misstänksam mot andra människor) och några inlägg senare skriver du att du är stolt över att vara konspiratorisk …

    Jag har ju sett sådant måna ggr för, och jag upprepar:

    Det kan inte vara lätt att vara vänster .. speciellt inte om det inte är verkligheten som är grunden för ens ställningstaganden, utan i stället vem som utalar sig om den och vad denne anser.

  26. H-E.R

     /  november 11, 2007

    Jamän Jonas………
    Jag bryr mig ärligt talat inte om hur det förhåller sig med din perceptionsförmåga angående mitt psyke.
    Du har den stora friheten att uppfatta mig exakt som du själv vill.
    Jag brukar alltid ta åt mig av konstruktiv kritik men det du lyckas få fram är ingalunda något som föranleder mig att ens fundera på det.

    Vill du se mig som misstänksam, konspiratorisk, stendum eller rent utav totalt urspårad så gör det.
    Du har till och med friheten av att njuta av den tron.

    Till min fördel kan jag dock säga att jag är j*vligt snygg 😀
    ps. Låt mig behålla den tron.

  27. Jo, fast det är ju inte det det handlar om. Vad jag påtalar är att du i ett inlägg säger en sak, för att i ett annat kort därpå med eftertyck företräda motsatt ståndpunkt.

    Samt att den princip som tycks vara vägledande för dig inte främst är hur verkligheten är beskaffad, utan vem som uttalar sig om den.

    Och det är ngt jag har sett många ggr förut.

    Hur kul som helst för dig att du menar att du är snygg, speciellt för att det inte tycks vara föranlett av att någon ‘liberal’ har hävdat att du inte är det!

    *smile*

  1. Svensson » Blog Archive » Fuskhysterin

Kommentera

