Det nya skattemoralpartiet

Sent ska syndarna vakna!

Så skulle man kunna sammanfatta de ursäkter och avböner som många moderater nu vältrar sig i. Skattemoral i synnerhet och moral i allmänhet tycks plötsligt ha blivit ”de nya moderaternas” allra nyaste paradnummer.

Det dröjer förmodligen inte länge förrän det nyaste av alla nya partier även kallar sig det ”nya skattemoralpartiet”. Det skulle i så fall ligga helt i linje med vad de tidigare ägnat sig åt, nämligen ihålig retorik och falsk marknadsföring.

Anders Isaksson menar, i dagens DN, att ”ursäkterna framstått som så patetiska att de gränsat till krokodiltårar.” Han påpekar också det faktum att Fredrik Reinfeldt själv är en av ”inspiratörerna” (genom boken ”Det sovande folket”) till den brist på skattemoral som nu visar sig vara så utbredd i de moderata politikerkretsarna.

DN visar i dag också på det hyckleri regeringen ägnar sig åt i sin jakt på ”fuskare”.

Trots att ”svartjobben”, enligt DN, kostar betydligt mer än det så kallade ”bidragsfusket”, satsar regeringen både sin retorik och sina resurser på att jaga sjuka och handikappade.

Fakta och undersökningar visar att försäkringskassans jakt på påstådda ”fuskare” ofta slutar med orättvisa och godtyckliga beslut och dessutom oroväckande ofta med bakläxa för försäkringskassan.

Regeringens politik, att straffa, misstänkliggöra och svälta sjuka och handikappade samtidigt som man (försöker) subventionera bort överklassens svarta ”pigor”, skulle kunna sammanfattas med ett enda ord – omoraliskt!

Man kan alltså lugnt konstatera att en omprioritering, både vad gäller retorik, politik och resurser, vore på sin plats om de moderater som, helt plötsligt, säger sig älska välfärd och skattemoral ska bli lite mer trovärdiga.

*

Läs även Stefan Svallfors debattartikel i AB i dag

*
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

70 kommentarer

  1. H-E.R

     /  november 6, 2007

    Läste just i Expressen att 10 av 15 moderata statssekreterare fuskar med skatten. Trovärdigheten är noll och ursäkterna är lindrigt sagt patetiska.
    Att nu dessa dubbelmoraliska politiker ska kunna fortsätta driva sin misstänksamma fuskkampanj mot sjuka och arbetslösa och bli tagna på allvar verkar mycket långsökt.
    Bra att du skriver om det Ilse-Marie. Verkar ju även vara en del som röstat på M men nu vaknat till den bistra verkligheten.

  2. Jag är såååååååå jävla trött på denna regering :/

  3. Instämmer Mona, trött var ordet! 😉

  4. H-E.R

     /  november 7, 2007

    Håll ut….
    2010 tänker Mona Sahlin ta i med hårdhandskarna. Utan M light och med demokratin och rättvisan som ledstjärna.
    ok, jag kanske drömmer nu. Men någon orimlig dröm är det inte 🙂

  5. fundersam

     /  november 7, 2007

    Jag kan ju bara hoppas att ni tillämpar er ”kravprofil” konsekvent över hela den politiska skalan 🙂

  6. fundersam;

    De krav vi ställer är politiska – rättvisa och solidaritet är ledstjärnor som H-E.R skriver.

    Att moderaterna (coh alliansen) själva målat in sig i sitt moraliska hörn genom att anklaga svenska folket för fusk gör att de har betydligt större bevisbörda än tidigare regeringar – de lever inte själva upp till de krav de ställer på oss andra.

    Ärlighet och moral tycks inte vara den moderatledda regringens starka sida, men väl dubbelmoral.

  7. Inte en chans, fundersam!

    Det handlar öht inte om vilka fel som har begåtts.
    Det handlar om socialisternas våta dröm om att bara dom själva får finnas, och allt som dom vill ha levereras till dem utan knussel (oklart hur och av vilka dock)

  8. Jaha … nu försökte Ilse-Marie bagatellisera alla politiker andra som ägnat sig åt omfattande fusk och försett både sig, och de sina med allehanda skattebetalda godsaker, allt från pengar, till varor, förmåner, tjänster, anställningar osv.

    Hon tycks mena att tidigare regeringar inte behövde vara så noga med sånt, de kallade sig ju ‘folkets regering’ och då kanske är sånt OK!?

    Sen drar hon (för femtielfte gången!?) den där valsen om att regeringen skulle ‘anklaga svenska folket för fusk’ .

    Men så är det väl, har man inga argument får man hitta på dom. Gärna höja rösten också och upprepa många ggr.

  9. fundersam

     /  november 7, 2007

    Ilse-Marie

    Jag förstår att du tolkar detta som inkongruens där deras uttalade ställning till var och ens skyldighet att göra rätt för sig. Problemet uppstår när du inte tillämpar samma kravprofil på andra politiker än enbart de borgerliga. Är Mona Sahlins mygel accepterat för att hon inte prioriterar etik och moral i arbetslivet och är inte det också ett problem. Skall inte fusk inom socialförsäkringssystemet beivras menar du?

    Du dömer utan att vara objektiv, det drar ett löjes skimmer över dina uttalanden.

  10. liberal vänster

     /  november 7, 2007

    Var finns konsekvensen bland de nyliberala inläggen ? När ska ni leva upp till era egna krav på konsekvens och objektivitet och vara rakryggade nog att säga:Moderaterna gjorde fel!
    Nu beskylller ni andra för att klaga på moddsarna och drar fram Mona och gör henne till rökridå. Mona betalade ett pris för sitt slarv. Hon förlorade sin titel som vice statsminister, tog time out och var uträknad som politiker under lång tid så nog blev hon dömd av de sina. Alla dömde henne!
    Nu är de moddsarna som gjort bort sig och allt fokus på dem.
    Vågar ni titta eller ska ni fortsätta gömma er bakom Sahlinskynket?
    Moddsarna med sin inkompetente ledare har trampat i klaveret och tappat sin trovärdighet. så det är löjligt att sitta o försvara dem.

  11. Liberal Vänster

    De som inte följer den formella lagstiftningen gör formellt fel. I den mån dessa är moderater, gör (eller i fallen som diskuteras gjorde) dessa moderater formellt fel.

    Menar du att någon har hävdat motsatsen?

    Men de ständiga kollektiva utpekandena och anklagelserna är fel i sak, dessa är faktiskt rent strunt (läs rubrikerna här för massor med exempel).

    Men du kan få mer medhåll av mig ändå:

    Moderaterna gör fel! De gör fel politiskt, de gör fel opinions- och pr-mässigt, och de hanterar dessa bagatellartade ‘kriser’ fel.

    Gott så?

    Men det handlar ju om deras politik och hur dom för den, och om den kan ha olika uppfattningar. Men det är inte det som diskuteras här (och på många andra ställen). Att diskutera politik verkar ju vara det sista många vänstervurmare vill (eller ens kan) göra.

    Läs ditt första stycke och din sista mening så kanske du fattar vad jag syftar på ..

  12. fundersam

     /  november 7, 2007

    Jag säger bara att alla politiker borde dömas efter samma måttstock. Det blir lite missvisande när Ilse drar fram alla ”moderatskelett” men sopar ”sosseskeletten” under mattan.

  13. liberal vänster

     /  november 7, 2007

    Det som gjort detta större än vad det egentligen borde bli är att det skett så många avslöjanden på kort tid och en statsminister som inte klarat av att manöverera media utan förvärrat det. Självklart är det julafton för vänstern.
    Det som upprör människor är den senaste klappjakten på alla misstänkta fuskare inom sjukförsäkring och a-kassa och hårdare tag och kontroller mot fusket, när de själva är de största fuskarna. Hade inte drevet mot sjuka o arbetslösa varit så intensivt hade det varit lättare att förlåta lite svartjobb.
    Den enda politikern som verkligen satt ner foten är Jan Björklund. Han vågade säga det som reinfelt borde ha sagt men inte gjorde.
    Byt ut reinfelt mot Björklund så kanske alliansen överlever, annars är det som Sören Holmberg säger. reinfelts regering är rökt!!!

  14. Ska vi utgå från att Bosse Ringholms skattefusk under tiden som han var ordförande i Enskede IK var OK eftersom han företrädde ett parti som inte påstått sig ha någon skattemoral från första början (annat än att det ska vara häftigt att betala skatt)? Eller Ola Rasks dubbla ersättningar? Eller Lars-Erik Lövdéns och Laila Freivalds lägenhetsaffärer?

    Moderaternas stora misstag tycks vara att de tagit ordet ”moral” i sin mun. Egentligen borde de sagt att de använder samma moraliska måttstock som föregående regeringen. Då är allt fusk och alla brott uppenbarligen ursäktliga.

  15. liberal vänster

     /  november 7, 2007

    Liberatio, Var sak har sin tid. Vi verkar ändå vara överens att Alliansens (moderaterenas) största problem är att inte själva leverera det de kräver av andra.

    Vem försvarar Freivalds affär? Sahlins fibblande med kvitton? Bodströmssamhället? Messings cykelhjälmsfascism och en politker som sedan överger sin ideologi o blir lyxhustru, Persoons herrgård, Ohlys lenindyrkan etc. Inte jag!

    Detta gör inte moderaternas klavertramp mindre klandervärt.
    I mina ögon har Sverige aldrig skådat en mer inkompetent statsminister än den vi nu har.
    Tack för mej, ska ta min hostmedicin nu””

  16. Liberal Vänster

    Att Reinfeldt inte hanterar krisern väl håller jag med om (och jag menar att hans dåliga chefsskap redan visade sig i hur snabbt han tog avstånd från Per Bill när denne blev nedbrottad av en vakt).

    Men att ”de själva är de största fuskarna” är nog rejält fel. I stort sett allt (ja, jag kommer inte på ett undantag) av det som har uppdagats ligger bakåt i tiden, och inget fiffel har begåtts av ansvariga politiker (du får sänka dig till Schenströms glädje i hatten om du skall hitta ngt sådant)

    Sen tror jag inte att folk är så inskränkta som journalisterna tycks vilja tro. Folk som inte redan sedan länge har grävt sina skyttegravar har mer perspektiv än att få hysteriska indignationsutbrott över lite svart hantverkshjälp.

    Och de som blir alldeles till sig över att få utlopp för samma hysteriska indignation är nog nästintill ointresserade av att debattera seriöst eller ens med lite mer nyktert perspektiv ..

  17. En statsminister som genomfört mer än hälften av de punkter han gick till val på kan väl knappast kallas inkompetent? Men det är just det som är det stora problemet. ”Affärerna” har redan från början hamnat i fokus och inneburit att politiken knappt alls diskuteras, mer än någon fördom här och där. Behöver inte gå längre än till den här bloggen för att se var fokus ligger. Massor av inlägg om skattemoral men få om politiken. Eller så är det bara ett utslag av att regeringen i stort bedriver samma politik som föregående regering. Fast det är rätt trist att bloggar och tidningar hellre leker ”Hänt i veckan” än gör sakliga, politiska analyser.

  18. Niklas

     /  november 7, 2007

    Moral är ju en intressant fråga. Men det kan ju vara på sin plats att upplysa vänsterskribenterna här att de totalt missat sin analys av de borgerliga. Problemet är att analysen utgår från ert eget socialistiska perspektiv.
    Vänstern har sedan den blev stats-kramande bekämpat så kallat skattefusk. Det är inte bara i Sverige, utan man kan se samma sak i sovjetunionen där en viktig del av klasskampen var mot bönder som undangömde utsäde och annat som staten ansåg sig ha rätt till. Samtidigt har vänstern väldigt sällan klagat på så kallat bidragsfusk, eller andra exempel på att statens utgifter slösas bort, då det tydligen är att jaga så kallat svaga. Egentligen är detta inte så konstigt. Enligt vänstern tillhör ju allt staten. Därför är det ett enormt brott att undanhålla staten några resurser. Samtidigt är bidragsfusk, eller slöseri med statsfinanser egentligen inget att uppröras för, då tydligen alla skall försörjas av staten hur som helst.
    Den liberala högern ser saken på ett annat sätt. Grundpelaren är att individen har fullständig rätt över vad denna individ själv har jobbat ihop. En transaktion mellan två frivilliga personer har staten egentligen inte med att göra. Det är med stor motsträvighet man ser att staten tar ens pengar, utan godkännande. Därmed är tex svartjobb en del i att försöka behålla så mycket som möjligt av vad man anser sig ha rätt till. Slöseri med statsfinanser och bidragsfusk är däremot att någon annan snor till sig de pengar som vi skattebetalare ha betalt in. Därmed är bidragsfusk en stöld av alla skattebetalares pengar.

    Därmed har jag svårt att se en direkt inkonsekvens i att vissa individer som röstar moderat, och någon gång i livet gjort en svart transaktion, jobbat svart eller betalat någon svart (de flesta avslöjandena är ju mer än 10 år gamla). Vad jag däremot undrar, är om de som nu skriker mest indignerat aldrig någon gång gjort en svart transaktion, jobbat svart eller betalat någon svart?

  19. Lennart

     /  november 7, 2007

    Jonas N, fundersam, Liberatio verkar känna sig så till den grad träffade av kritiken som riktas mot den moderata dubbelmoralen att de tvingas ta till ett gammalt och känt kåkfararknep: smeta ut skulden på alla och hävda att alla är lika goda kålsupare…då minskar din egen skuld…hoppas man…

    De vill naturligtvis att vi snabbt skall hamna i ett läge som handlar om den bibliska visdomen angående det okloka att ”kasta första stenen” (eftersom vi ju alla är lika skuldtyngda kålsupare).

    Problemet med det (M)-resonemanget är, precis som Ilse-Marie påpekat, att den första stenen redan är kastad. Den kommer i stenhård hastighet från de nya och moraliserande moderater. Måltavlan är de sjukskrivna och redan utsatta.

    Ilse-Maries och Anders Isakssons (i DN) kommentarer handlar bara om den enkla sanningen om det riskabla att kasta stern i glashus. Så enkelt men ack så svårt (för vissa) att ta in…Men oförmågan kanske beror på att för vissa här inne verkar anse att skattefusk (= civil olydnad mot högskattesamhället) är höjden av god moral…Vad man då glömmer är att det idag faktiskt är moderater som styr denna skuta…och att det faktiskt är A.Borg (och inte längre Ringholm) som sitter på nyckeln till skattekistan!

    Ps! Niklas, det där med att dra in Sovjetunionen i diskussionen funkade kanske på 70-talet, Vakna! Sov inte! Vi lever på 2000-talet!

  20. Lennart, är du ytterligare en som inte kan läsa vad andra skriver och som måste hitta på egna saker för att ha något att kritisera?

    Du verkar ju inte ens kunna leva upp till devisen i ditt eget inlägg, att peka ut

    ”den moderata dubbelmoralen ”

    är ju precis att smeta ut skulden på alla.

  21. Lennart, ditt påstående att moderaterna kastar (bildliga) stenar på sjuka och redan utsatta är rent nonsens! Tack vare (s) och deras stödpartier har vi bland världens tyngst beskattade låg- och medelinkomsttagare. Det är en ren spark i ansiktet att ta pengar från de som tjänar så lite och sedan tvinga dem stå snällt med mössan i hand och be om bidrag för att klara sin försörjning. Det enorma sveket mot låginkomsttagarna blundar den kollektiva vänstern för. Kanske har de blivit så vana vid stenregnet att de inte ser det längre.

    Under den förra regeringen monterades merparten av den psykiatriska vården ner. Stenar mot redan hårt utsatta grupper? You bet!!

    Arbetslösheten bland ungdomar och personer med utländsk härkomst var skyhög under den förra regeringen. Också det veritabla stenblock kastade mot utsatta grupper. Till och med akademiker, som egentligen inte är en utsatt grupp, blev lidande av (s)-regeringens icke-jobbpolitik.

    Listan kan göras hur lång som helst. Arbetarrörelsen skiter fullständigt i den lilla människan när det inte gäller att värva röster!

  22. H-E.R

     /  november 7, 2007

    LibeRatio, jag skrev om handikapprörelsens reaktioner mot Försäkringskassans hantering av sjuka i en annan tråd här.

    Försäkringskassan handlar på uppdrag av regeringen, det väntar om möjligt ännu bistrare tider för de som har oturen att bli sjuka. Alliansen har bestämt sig för att sjukpenningen ska sänkas och sjuka/förtidspensionerade bör kunna arbeta ”heltid på halvfart” (hur i h-e det nu ska gå att genomföra, halvfart i dessa effektiviseringens och stressens tider). Dessutom drygt 90 diagnoser där man kort sagt kan slänga sig i väggen och gå tillbaka till jobbet i stället för att vara sjukskriven och få en möjlighet att läka sina skador.

    Sammantaget har detta fått åtminstone Handikapprörelsens Sammarbetsorgan (HSO) att reagerera. Vilket inte är konstigt. Utvecklingen har gått fort, det senaste året har inhumaniteten och den cyniskst förda politiken vad gäller sjuka och handikappade visat sitt fula tryne.

    Så LibeRatio, alliansen kastar stenar på de sjuka. Spelar ingen roll vad du säger, vi som är mitt i skiten vet sanningen.

    Så här skriver HSO på sin hemsida:
    “Upprop 20 november
    Handikappförbundens styrelse beslutade den 31 oktober om ett upprop den 20 november angående myndigheters, särskilt Försäkringskassan, hantering av människor med funktionsnedsättning. Det blir aktiviteter och evenemang runt om i landet i många läns-HSO. ”
    http://www.hso.se/start.asp?sida=

    Förhoppningsvis kommer detta upprop att åtminstone få något gehör. Det är dessutom helt i strid med de mänskliga rättigheterna det som sker nu gentemot sjuka/förtidspensionerade och likväl mot arbetslösa.

  23. Niklas

     /  november 7, 2007

    Du verkar inte förstå Lennart. Enligt liberalt synsätt är slöseri med statliga resurser och bidragsbrott, mångdubbelt värre än att man i en transaktion mellan två privatpersoner inte ger staten dess tionde (eller snarare hälften som det faktiskt rör sig om). Egentligen är det trots lagbrott fortfarande en stimulans av ekonomin som höjer ett lands BNP, och via moms och följdspenderingar ger något tillbaks till samhället. Så fel är det, men sten i glashus har jag svårt att finna i det här. Framförallt nu när regeringen försöker göra det lättare för just privatpersoner att handla med varandra med mindre involvering av staten. Försök se det från något annat än ett rent vänsterperspektiv.
    Alltså, för vänstern är det moraliskt värre att skattefuska, medan det är värre för borgerliga att bidragsfuska.
    Sedan tror jag det också är fel att se som någon form av civil olydnad, vilket ju mer är ett medvetet brott för att påverka politiken. Jag tror inte att de som låter någon bygga om köket, eller för den delen jobbar svart för att bygga om någons kök, har något annat mål än att antingen ha ett trevligt kök, eller några tusenlappar extra på fickan. Och vad spelar det då för roll om Ringholm eller Borg vaktar kistan? Återigen ser du det från ett vänsterperspektiv, med det där gamla slagordet ”politik är allt”. Det håller nog väldigt få borgerliga med om, som snarare vill hålla politiken borta från det privata.

    Men ur glashusperspektivet så tycker jag det vore intressant att veta om de som klagar mest aldrig själva tex jobbat svart?

  24. Viveka

     /  november 7, 2007

    Det där med bidrag är ju intressant, eftersom denna höger regering inför nya bidrag på löpande band.
    Måntro det kan beror på, att det är för de vill fler bidrag att ”fibbla” med vid sidan av…
    De verkar i alla fall ha mycket erfarenhet och kunskap om principerna, för hur man gör när man tillskannsar sig ”bidrag” med fuskens hjälp.

  25. Niklas,

    de allra flesta yrkeskategorierna kan ju inte jobba svart. Alla de inom offentliga sektorn, administratörer och pappersvändare i andra branscher, samt även kvalificerad arbetskraft (läkare, ingenjörer, ekonomer, programmerare etc) kan knappeligen jobba lite extra vid sidan av inom sina egna områden.

    Det är egentligen bara mindre näringsidkare, med kontanthantering och riktad mot privatpersoner, samt vissa hantverkare mm (som kanske har officiell försörjning på annat sätt) som har den möjligheten.

    Då tror jag det är vanligare att folk har ful-VAB:at, eller småskarvat lite i bidrags- och ersättningssystemen.

    Viveka, du har helt rätt i att det är dåligt att införa bidrag även om den sittande regeringen gör det, speciellt om det sker ”på löpande band”. Men vilka hade du i åtanke?

  26. FK behandlar inte människor med funktionshinder illa på regeringens uppdrag. Att ens antyda det är bara löjligt. Så länge jag kan minnas har det krävts en i de närmaste övermänsklig styrka för att få rätt mot bl.a. FK och även mot många andra myndigeter. Det är inget som uppkommit sedan valet 2006. Luktar rätt mycket partipolitik när organisationer och fackföreningar nu plötsligt ordnar protestmarscher och manifestationer mot sådant som den förra regeringen inte gjorde något åt. Vill man ha en stark stat och en stor offentlig sektor får man också finna sig i ett myndighetssverige som i många fall är direkt skadligt för de svagaste i samhället.

  27. H-E.R

     /  november 7, 2007

    Nej, LibeRatio….
    Regeringen har inte uppmanat Försäkringskassan att behandla folk illa. Men FK handlar på regeringens uppdrag vilket medför att människor behandlas illa.
    Det är alltså ett inte direkt utan indirekt handlande, förorsakat av regeringens syn på t ex sjukskrivningar och ersättningsnivå vid densamma. Dvs en effekt orsakad av en regering som har en inhuman syn på sjuka och arbetslösa.
    Jag skrev just det också nyss:
    Försäkringskassan handlar på regeringens uppdrag.

    Denna förklaring har du säkerligen själv räknat ut men var väl tvungen att likt kärringen mot strömmen påpeka en självklarhet som är ungefär i stil med att ”solen i sig själv dödar inte människor” om det nu skulle ha gällt en diskussion om malignt melanom.

    Suck suck…. Jag tror du spelar dum, retsticka 🙂

  28. På vilket sätt har regeringen en inhuman syn på sjuka och arbetslösa? Har du något uttalande från en regeringsföreträdare som ens antyder att handikappade ska klämmas åt och att FK ska hålla i yxan? Eller är det fördomarna som talar igen? Är det inställningen att individen ska ha ett större egenansvar och därmed också ett större inflytande över sitt liv som du ogillar? Vad säger det om förra regeringens människosyn att de framtvingar bidragsberoende för att odla röstboskap?

    Jag tvivlar inte för en sekund på att många bemötts illa av t.ex. FK. Men så har det varit under många, många år, varav merparten när vi har haft en vänsterregering. Jag skulle vilja hävda att det är hela upplägget med myndigheter och politiker som styr alltför mycket över människors liv som skapar ett inhumant samhälle där kollektivet är långt mycket viktigare än enskilda individer.

  29. H-E.R

     /  november 8, 2007

    Misstag av mig LibeRatio…
    Du spelar nog inte dum.

    Du har bara missat stora delar av nyhetsrapporterinegn angående t ex försämringar i ersättningen för sjuka och arbetslösa. Samt de dryga 90 diagnoser där man som sjuk inte kan räkna med att få vara hemma tills man blir friks eller åtminstone bättre. Samt det nya påfundet med heltid på halvfart för sjuka och förtidspensionerade som träder i kraft nästa år. Samt det stadigt ökande antal människor som ”hamnar mellan stolarna”, populärt uttryck för fenomenet när man plötsligt inte får vare sig sjukpenning, sjukersättning, akassa eller annat. Är man gift får man inte ens socialbidrag.
    Osv osv.
    Tror knappast t ex HSOs upprop 20 nov kommit till enbart av en slump.

    Har tidigare skrivit om Perssons M light politik och Anna Hedborgs förkärlek för SOU-rapporter med näringslivets representanter som rådgivare.
    Hon hade en hel del idéer som anammats av nuvarande regering. Så visst har S en del av skulden till det som nu sker.

    Men…….. som tidigare sagts:
    Det som alliansen nu gör och ämnar göra (läs ovan) är något som hittills aldrig skådats. Det som rimmar riktigt illa med deras Orwellska budskap om ”arbete ska löna sig” är ju det faktum att det finns väldigt många som inte klarar ens en halvtimmes arbete om dagen. Lika förb**** får de sänkt ersättning, lika förb*** ska de ut i arbete.
    Detta är den nuvarande regeringens politik, och den är djupt inhuman om än den vill ge sken av motsatsen, nämligen ”för vårt eget bästa”.

    Nu tror jag att jag har upprepat vissa saker runt tre gånger.
    Och du får gärna fortsätta protestera du LibeRatio.
    Fast jag ids inte bry mig om att svara dig mer.
    Antagligen är det mycket svårt för en del att förstå att det faktiskt existerar människor som inte klarar att arbeta för brödfödan.
    En liten ond djävul inom mig önskar att dessa människor någon gång ska få uppleva detta.
    Det är primitivt och dumt att känna så. Men så har det blivit.

  30. ”En liten ond djävul inom mig önskar att dessa människor någon gång ska få uppleva detta.”

    Eftersom du inte vet något om situationen och tidigare livserfarenhet hos personerna bakom signaturerna är det inte bara primitivt och dumt utan också väldigt förmätet.

    Det rör sig om en sänkning på mellan 100-200 kr per månad efter 12 månader. Djupt inhumant? Var finns sinnet för proportioner? Är då de 10 gånger större skattesänkningar som låginkomsttagare får höjden av humanism? Värdigt Nobels fredspris?

    Du svarade aldrig på frågorna om ökat egenansvar och om sjukdomsbilden verkligen är så nära kopplad till ersättningsnivån som du försöker hävda.

    Har du någon länk till de 90 diagnoser du påstår inte längre ger rätt till sjukpenning? Det finns inget på FK:s hemsidan om dem.

  31. Vem sa att svenskarna har blivt ”ett folk av fifflare”? Anders Borg? Fredrik Reinfeldt? Nope, Gunnar Myrdal (s).

    Debattörer både här inne och inom andra fora försöker framställa det som att fusk- och fiffeldiskussionen började i september 2006. Faktum är att den förts i vart fall så länge folkhemstanken funnits i Sverige. En uppåtgående skattespiral och en aldrig sinande ström av statliga regler och påbud fördärvar legitimiteten i systemet. Så länge politiken är så allomfattande och så länge politikerna köper röster med löften om guld och gröna skogar (som väljarna själva får bekosta) kommer det att vara omöjligt att göra något åt källan till fifflet. Att som Skatteverket nu föreslår, ändra systemet för tjänstbeskattning till att stå mer i samklang med verkligheten, är ett bra initiativ. Men långt ifrån tillräckligt. Systemen kommer att implodera. Frågan är bara hur länge vi har råd med konstgjord andning och hur länge svenskarna accepterar myndighetssveriges svarta penninghål.

  32. H-E.R

     /  november 8, 2007

    LibeRatio…
    Du är en fena på att tolka mina inlägg som f-n läser bibeln.

    Jag uttrycker en tanke som ibland kommer för mig. Den är mycket riktigt både dum, primitiv och kanske rent utav förmäten.

    Denna tanke kommer enbart när jag pratar/skriver med människor som inte för en sekund klarar att erkänna det faktum att det finns människor som inte klarar att försörja sig själva. Det finns faktiskt människor som på fullt allvar tror att de flesta sjuka faktiskt klarar arbete, och att de dessutom blir friskare av att bli fattigare. Det finns de som tror att 200 kronor mer eller mindre inte märks så mycket för den som levt på marginalen ett tag.

    Tanken gäller naturligtvis inte alla som uttrycker en annan åsikt än den jag har, den gäller alltså inte heller alla de signaturer som skriver här.
    Livet både för kort och för värdefullt att besudla med sådana tankar i onödan.

    Däremot har tanken ”jag önskar att du själv hamnar i samma situation” dykt upp för mig ett par gånger när jag pratat med dels myndigheter och dels några privatpersoner som öppet visat sin oförmåga att förstå problemet och därtill lika öppet visat en fisförnämt förakt för detsamma.

    Jag skäms dock alltid efter att ha tänkt på detta sätt, jag är en person som normalt aldrig önskar någon annan illa.
    Tanken kommer troligtvis av den frustration det innebär att ständigt bli påmind om vilken enorm belastning man som handikappad är för de friska och starka.
    Tanken kommer kanske också delvis av att jag inte själv har valt att bli olönsam, men inser att politiken drivs exakt som om det varit mitt eget önskemål att hamna i den situationen.

    Vad gäller min syn på alliansens inhumana politik vad gäller sjukskrivna/förtidspensionerade står jag fast.
    Där finns just det glapp som inte medger på någon punkt att människor som har råkat ut för sjukdom/handikapp bör behandlas lika respektfullt som andra.

    Långt blev det, men det tycks behövas ingående förklaringar ibland.

  33. H-E.R

     /  november 8, 2007

    LibeRatio, du efterfrågade länk angående de 90 diagnoserna.
    Socialstyrelsen har (förhoppningsvis) listan nu helt komplett, om inte så gå in på sidan igen om några veckor så finns säkerligen allt med.

    http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/halso_sjuk/riktlinjer/forsakringsmedicin/diagnoser-diagnosgrupp.htm

  34. fundersam

     /  november 8, 2007

    H-E.R:

    Jag har inte läst något här eller hört en politiker säga att man skall ”sparka på de som ligger” Dina tolkningar är också som fan läser bibeln. Att vuxna friska människor skall arbeta är väl inte så konstigt. På diskussionen du för kan man ju tolka det som att Sverige består av två grupper: En minoritet som har välbetalda jobb och sparkar på de som ligger samt resterande människor som inte kan ta hand om sig själva. Verkligheten är en aning mer nyanserad än så 🙂

  35. Jag har noterat samma sak angeånde HER:

    Det är väldigt många anklagelser han bara hittar på, nu senast:

    ”jag pratar .. med människor som inte för en sekund klarar att erkänna det faktum att det finns människor som inte klarar att försörja sig själva”

    ”Det finns faktiskt människor som på fullt allvar tror att de flesta sjuka faktiskt … dessutom blir friskare av att bli fattigare”

    Fullständigt gripet ur luften. Noll substans i det påståendet. Bara halmgubbe, och det är mycket av den varan ‘sparka på dem som ligger’ ‘jaga sjuka och arbetslösa’, ‘anklaga dessa för att vara fuskare’ osv.

    Det är inte många rätt där inte …

  36. Att säga att det finns sjukskrivna personer som klarar av en individanpassad deltidstjänst är INTE detsamma som att säga att alla sjukskrivna personer klarar av det. Det är heller inte detsamma som att visa oförstående inför det faktum att det finns personer som helt saknar arbetsförmåga.

    Varför upprepar du påståendet att vissa tror sjuka blir friska av lägre ersättning? Gång på gång har du blivit motbevisad. Ärligt talat tror jag inte du vill lyssna. Det är ju ett så effektivt argument att det inte gör något att det är helt felaktigt.

    Naturligtvis märks varenda krona uppåt eller nedåt för den som lever på marginalen och som dessutom under sin yrkesverksamma tid blivit plundrat på mer än hälften av det h*n arbetat ihop. Men går verkligen gränsen mellan humant och inhumant vid 200 kronor???

    Vad är det för glapp du pratar om? Regeringens politik bryter inte mot Europakonventionen som bl.a. förordar att alla ska behandlas med respekt för sin person. Att enskilda personer behandlas illa av enskilda FK-handläggare är varken något nytt eller en reflektion över den sittande regeringens politik.

    Listan är ju en väldigt allmänt hållen bedömning av arbetsförmåga och rehabilitering. Dessutom står det i de övergripande principerna att: ”Läkarens slutliga bedömningar måste ske individbaserat och med respekt för individens integritet och unika förhållanden. Bedömningar måste göras på ett sådant sätt att de är tydliga, transparenta, och begripliga för den enskilde.” Svart på vitt att ALLA ska behandlas med respekt!! Snacka om att fan läser bibeln…

  37. liberal vänster

     /  november 8, 2007

    Om man tittar tillbaka på moderata uttanaden av både reinfelt och även Odelberg har det låtit så här: ( ej direkt citerat)

    O: Ändringar i sjukersättningar kommer öka trycker hos dessa grupper att fortare komma ut i arbete. Målet är fler i arbete och större tillväxt.
    R: det lönar sig sällan att gå från sjukskrivning till arbete. genom att sänka ersättningen blir det större skillnad mellan att arbeta än att inte arbeta och den skillnaden kommer vi bara göra större och större,,

    R: vi ökar incitamentent att gå från bidragsberoende till arbete.

    Ligger inte hela den moderat retoriken i att: ju tuffare vi gör det för de sjuka ekonomiskt, destu friskare kommer de bli? men vad tusan ska en person göra som inte ens har ett val att göra?
    Hur orkar ni vara sjuka och slåss mot alla väderkvarnar?
    Hur orkar du HER?
    Jag fatar inte hur alla sjuka orkar…

    Sen är det inte frågan om att få 200 kr mindre utan många har fått 100% av sin ersättning indragen då FK anser dem vara friska men inte läkaren och eftersom läkaren anser dem vara sjuka så får de inte skriva insig på AF.
    Stackars människor….

  38. fundersam

     /  november 8, 2007

    Så du medger att människor gör ett val?

  39. liberal vänster

     /  november 8, 2007

    Re 39?
    Vad är det för typ av kommentar?

  40. Återigen, att människor hamnar mellan stolarna i myndigheterns hantering av dem är inget som varken uppstått i september 2006 eller ökat sedan dess. Det har alltid förekommit och kommer alltid att förekomma så länge vi är så oerhört beroende av myndigheternas välvilja. Det är ett grymt pris att betala för de som drabbas men ändå vill många, bl.a. på den här sidan ha mer av samma vara.

  41. H-E.R

     /  november 8, 2007

    Jonas N.

    Det är inte gripet ur luften.
    Egna erfarenheter, varav en som dessutom fick rättsligt efterspel+ bekanta som råkat ut för diverse saker.

    Inget jag tänker berätta för dig dock.

  42. H-E.R

     /  november 8, 2007

    Fundersam…

    Kollektiv bestraffning. Några fuskar, alla bestraffas.

  43. H-E.R

     /  november 8, 2007

    Liberal vänster……..

    Tack för din mänsklighet.

    Jo nog orkar jag alltid, i början var det värre. Med tiden härdas man väl antagligen.

  44. Jag är inte så säker på att förre försvarsministern uttalade sig i socialförsäkringsfrågor, men det må väl vara hänt.

    Även i dina egenkomponerade citat står det inget om att sjuka ska bli friskare av sänkt ersättning. Däremot betyder dem att de som KAN komma ut i arbete ska ha ÖKAT incitament att göra så. Precis som jag skrivit tidigare har det varit en ekonomisk förlustaffär att gå från arbetslöshet/sjukskrivning till arbete. Genom att skatten på arbetsinkomster sänks relativt mycket och sjukersättningen faktiskt kvarstår på samma nivå, blir det inte längre en förlust att börja arbeta. Men fortfarande sägs det ingenstans att de om inte kan arbeta ska tvingas göra det. De kan ju faktiskt inte arbeta.

  45. fundersam

     /  november 8, 2007

    H-E.R

    Jag vill bara poängtera att det är dina åsikter som jag har problem med. På det personliga planet önskar jag dig naturligtvis inget illa.

  46. H-E.R

     /  november 8, 2007

    fundersam…….

    Det begriper jag. Att du har problem med mina åsikter.
    När jag var arbetsför begrep jag inte ett smack om hur de som var sjuka hade det.

    Kunde nog komma med ganska oförstående kommentarer. T ex hade jag en kollega som led av fibromyalgi. Till henne sa jag en gång något väldigt dumt eftersom jag uppfattade henne som mer eller mindre gnällig med värk som ”flyttar sig hit och dit”.
    Har träffat henne och försökt förklara mig men skadan är ju ändå skedd.

    Inte begrep jag heller att ersättning när man är långtidssjuk kan vara så erbarmligt dålig. Jag har haft tur som fått en extra ersättning av facket. Men har brevledes kontakt med några som lever på 6000 respektive 6500 kronor per månad.
    Det var massor jag inte begrep som jag nu förstår bättre.

    Det jag ändå inte riktigt begriper är den långsökt idiotiska ”medicin” som nu förespråkas politiskt.
    Restriktioner angåender sjukskrivningars tidslängd samt sänkning av ersättningen kan i väldigt många fall leda till ett försämrat tillstånd hos den sjuke.
    En annan sak är just detta med kollektiv bestraffning.
    Varför, i en effektiv kontrollstat som Sverige, har inte dessa fuskare då redan avslöjats och fått sitt straff?
    Hur kan då detta ”fuskande” bara fortgå när möjlighet finns för samkörningar i register för att avslöja t ex dem som uppbär sjukersättning samtidigt som lön för arbete?
    Så länge det är på detta sätt får alla sjuka klä skott och bli misstänkliggjorda.

  47. liberal vänster

     /  november 8, 2007

    liberatio. Jag fann uttalandet på nätet men det var före hans tid som försvarsminister och jag vill minnas att han uttaladfe sig om sjuka.
    Sedan förstår jag inte retoriken att det skulle vara en förlustaffär att arbeta. Vilka lönenivåer laborerar ni då med? de flesta som är ute och jobbar och har normala löner skulle förlora mellan 5000 -10 000 kronor i månaden netto på att bli arbetslösa. Endast de riktigt lågavalönade ser bara en marginell skillnad men lös det då genom att ge dem högre lön.
    Vem av er som sitter här skulle se en tid av sjukdom eller arbetslöshet som en ekonomisk vinst? Räkna ut det och återkom!

  48. fundersam

     /  november 8, 2007

    Klumpiga saker har ju slunkit ur och då skall man skämmas. Politik blir alltid känsligt när det kommer ner på individnivå. I min familj finns fler politiska åsikter representerade och det har gått så långt att vi lagt ner politiken som diskussionsämne. Därför tycker jag att det blir obehagligt att diskutera med personer som är aggresiva mot avvikande åsikter och blir sårade eller känner sig personligt ansatta när det blir bemött med samma mynt.

  49. H-E.R

     /  november 8, 2007

    fundersam….
    Jag blir full i skratt, tänker på en god vän och hans son. Pappan inbiten sosse och sonen förstagångsröstade på moderaterna.
    De besökte mig kort efter valet, sonen med flickvän (som också röstade M). Mitt hem förvandlades till rena slagfältet med inslag av lekstuga, men det var åtminstone hjärtligt om än lite rått i tonfallet 🙂

    Du har helt rätt i att det är mycket svårt med politiska diskussioner, det glider lätt över i sådant som berör rent personligt.
    Vad gäller mig själv har jag ungefär samma politiska åsikter som innan jag blev sjuk, dock har jag helt tappat en stor del av sånt tänkande som innefattar t ex ”göra rätt för sig”. Annars var det förr en av mina starkaste ledstjärnor, jag ville ogärna ”vara till last” eller skuldsätta mig för mycket.
    Nu är jag i den sitsen att dessa åsikter ju är helt intetsägande för mig då jag inte kan leva upp till dem.
    Och jag har även fått den erfarenheten och insikten att jag litar på människors ord (ibland åker man ju på en blåsning men so what 🙂

    fundersam……… oroa dig därför inte för det som du beskriver som ”aggresiva mot avvikande åsikter och blir sårade eller känner sig personligt ansatta när det blir bemött med samma mynt.”

    Kommer det till en sån punkt i en diskussion då lägger jag ner.

  50. Vissa bloggar har tystnat de senaste dagarna av förklarliga skäl, men det kanske kommer fler inlägg med ett bredare perspektiv, lite mer vidsynt ang svartaffärer.

    Vem vet.

    Ha det gott.

    /Imagine

  51. H-E.R

     /  november 9, 2007

    Läste just i DN att Fuskdelegationen nu konstaterat att 20 miljarder betalas ut i onödan varje år i trygghetssystemen, varav 10 miljarder då är pga fusk.

    Jaha?

    Men varför i hela h-e sätts det då aldrig stopp för dessa felaktiga utbetalningar??

    Varför fortsätter det bara i en aldrig sinande ström att komma rapporter angående det enorma fuskandet??

    Varför använder inte myndigheterna sig av de resurser de har till förfogande, t ex samkörning i register för att få stopp på eländet?

    Hur många år till ska detta fortgå?

    Så länge dessa helvetesrapporter fortsätter att dyka upp kommer vi som är sjuka och helt beroende av trygghetssystemen få finna oss i att bli betraktade som presumtiva fuskare.

    Vi kommer fortsättningsvis också att få acceptera sänkta ersättningar och ifrågasatta sjukskrivningar/förtidspensioner.

    Varför kan inte Sverige, med alla möjligheter som finns, en gång för alla stoppa detta fusk och återupprätta de sjukas/arbetslösas människovärde?
    Ersättningen behöver höjas för dessa grupper, detta är helt klart.

    Kunde bara myndigheterna få fingrarna ur ar**et och göra något åt de ”felaktiga utbetalningarna” så finns ju där då 20 miljarder kronor per år att använda för att ge alla dem som inte klarar sin försörjning en anständig tillvaro.

    Så…. när ska vi få se action i stället för bara detta eviga jalmande om fusk??
    Så förbannat handfallet agerat av svenska myndigheter att man närapå kan misstänka att det är ett medvetet handlande.

  52. photoimagine:

    jag förstod piken fast den var fin 😉

    Tyvärr har jag inte haft någon tid över för bloggande de senaste dagarna, men den borgerliga och moderata dubbelmoralen har knappast förändrats sedan jag sist skrev ett inlägg…

    H-E.R. och liberal vänster:
    Det är skönt att det finns några som orkar försvara människovärdet. Tack för att ni finns!

  53. HER, det korta svaret på din fråga är:

    Vi (dvs ffa s-regeringar, men även dom andra) har har under många långa år byggt ut bidrags- och transfereringssystemen till vad det har blivit idag.

    Varje nytt ‘sammhällsproblem’ tacklades med riktade satsningar, bidrag, handläggare mm.

    Ingenstans fanns det någon tanke på att man skall hålla emot och vara restriktiv sådant.

    Det kommer att ta lång tid att backa ur detta och få de faktiskta viktiga tryghetssystemen att funka för dem de är avsedda för (verkligt behövande) och inte metoder att lapap ihop allehanda problem (mindre och större) som dyker upp lite överallt.

    Den förra regeringen (och även den sittande, tyvärr) använde ju både a-kassa, sjukskrivning, förtidspensionering och AMS-verksamhet för att dölja arbetslösheten, för att slippa hantera att Sverige ändras, och att jobb, tjänster, efterfrågan, inte är konstanta i sin natur, i tid, i omfattnin eller geografiskt.

    Det är flera decenniers försyndelser (=ovilja att anpassa sig till en ändrad värld) som behöver åtgärdas. Det kommer att ta tid jämförbart med hur länge man höll på ‘dölja symptomen’-politiken.

    Det får inte på en mandatperiod, var så säker …

  54. karin

     /  november 9, 2007

    Större ”vidsynthet” vad gäller svartaffärer… (hoppas ironin gick fram). Bra skrivet H.E.R!!!!

  55. H-E.R

     /  november 9, 2007

    Tack själv Ilse-Marie, du kämpar hårt för människovärdet och din blogg är kanonbra. Vilket även nyliberaler verkar tycka då de frekvent besöker bloggen 🙂

    Jonas…
    Det märkliga i denna eviga följetång med rapport efter rapport angående det enorma fusket är ändå just det jag skrev förut:
    Varför offras så enormt mycket tid, pengar och kraft på att meddela just detta? Ena gången heter rapporten ”95% av svenskarna fuskar”. Sedan dyker en annan rapport upp som heter ”Fusket kostar 20 miljarder per år”… osv osv i det oändliga.

    Varför används inte dessa resurser till ett eliminerande av fusket som består i dubbelt utnyttjande av t ex sjukersättning/lön???

    Varför??

    Det finns ju möjlighet att ganska snabbt få bort detta ofog genom relativt enkla samkörningar och även kontroller via arbetsgivare.

    I stället får denna handfallenhet som effekt att märkliga och i många fall rent godtyckliga beslut fattas av dels Försäkringskassan och dels Arbetsförmedlingen, med andra ord får det en effekt som gör oss alla till fuskare så länge inte motsatsen bevisas.

    HSO har nu JO-anmält en av försäkringskassorna i landet, och säkerligen följer fler liknande fall.

    Man får onekligen en viss aning om rävspel när myndigheterna endast förmår rapportera angående ”enormt fusk”, men aldrig lyckas stävja det.
    Skulle detta mot förmodan ske skulle vi sjuka kanske äntligen kunna få både den respekt vi är värda samt en ersättning som går att leva på.
    Är det kanske enklare att bara konstatera fusk och låta samtliga ”olönsamma” klä skott för det? Får det möjligen den effekten att sjuka och arbetslösa till slut kapitulerar och försöker överleva på marginell ersättning eller kanske ingen alls?

  56. liberal vänster

     /  november 9, 2007

    re inlägg 57
    Shit** va bra skrivet.
    Jag undrar också hur fusket kan fortsätta om de nu vet att fusk förekommer så att de kan uppge exakt siffra. Helt otroligt korkat ju från myndigheternas sida.

    Sedan har vi ju fått en ny syn på fusk, Numera är ALLT fusk. Låt säga att du är sjuk fyra dagar men hade med ansträngning kunnat gå till jobbet den femte men så väljer du att stanna hemma denna femte dagen också för att verkligen vara på den säkra sidan att du blivit frisk. Då kallas denna femte dag för FUSK.

  57. Nej, det finns ingen möjölihet att snabbt få bort fusket genom ökande kontroller.

    Du vet ju själv hur snara vissa är att kalla varje försök till att kontrollera sådant eller stävja överuttnyttjandet för ‘peka ut alla som fuskare’, ‘sparka på dom som redan ligger’ eller ‘jävlas med dom som är sjuka och arbetslösa’ osv.

    Om du minns så har det tagit flera mandatperioder att för politikerna att bara öppet kunna erkänna att det förekommer missbruk och överutnyttjande. Dom första som påtalade det blev omedelbart påhoppade och utfulade av andra.

    Och på den här sidan kan vi ju se massor av exempel på samma taktik.

    Och du har fel: Rapporter kostar nästan ingenting (av tid pengar och kraft) jmfrt med både fusket och insatser för att stäjva det. Sen hette ingen rapport ”95% av folket fuskar”

    Godtycklighet, vaga regler, och rena ‘tyckar-bedömninger’ hos myndigheterna är orsaken till både fusket, missbruket och folks frustration. Bidrar gör också att handläggare/anställda är stressade, underbetalda och frustrerade, samt att de aldrig får något postivit för att hålla emot, bara skit och skäll från dem som vill ha stöd, eller från cheferna om där kommer snyfthistorier i kvällspressen.

    Sen begriper jag inte vad du menar med att ‘arbetslösa skulle kapitulera’? De skall försöka hitta arbete förstås, och sjuka skall bli friska om dete går. Detta har inget med nivåerna att göra.

    Och till sist:

    Om Sverige går bättre, dvs om fler som kan kommer tillbaks till arbete blir det bättre för alla, både dem som arbetar och dem som under ngn period, eller kanske permanent måste försörjas av tryghetssystemen.

  58. Liberal Vänster och HER

    Ni kanske kan förklara varför Sveriges befolkning, som både lever väl och länge, samt har sunda kost- och motionsvanor mm, som alltså är ett väldigt friskt folk jämfört med andra länder …

    … varför där skulle finnas många fler sjukdagar som i andra jämfört med andra länder? Eller förtidspensionärer för den delen?

    (Tips: En antydan till svaret har redan givits längre upp)

  59. H-E.R

     /  november 9, 2007

    liberal vänster…….
    Ja det blir allt märkligare.
    Logiken haltar helt när man tänker efter. Registersamkörningar borde faktiskt kunna stävja det som benämnes ”fusk”. Och en effektivare organisation vid både FK och andra utbetalande instanser borde kunna eliminera de fel som har sin grund i rena felräkningar.

    Logiken att bara passivt rapportera är ungefär lika idiotisk som om en husägare upptäcker ett hål i taket.
    Då ställer han en balja där vattnet rinner igenom och börjar därefter mäta hur mycket som hamnar i den.
    Vecka 1: Nu finns 3 liter vatten i baljan.
    Vecka 2: 5.5 liter.
    Vecka 3: 7 liter.
    Då konstaterar husägaren nåt i stil med ”fortsätter denna utveckling så ruttnar taket”.
    Men han lagar inte taket utan fortsätter:
    Vecka 4: 9 liter.
    osv osv.

    Men men….. Fuskdelegationes senaste rapport kom ju i alla fall väldigt lägligt. Nu kan vi väl glömma den lilla fadäsen när Sveriges säkerhet var satt ur spel då moderaten Schenström satt på krogen och hånglade i stället för att upprätthålla den jour hon hade. Vi glömmer det, hon fick ju ändå sparken.
    Och vi kan väl också glömma den lilla petitessen med att 10 av 15 moderata statssekreterare fuskar med skatten, anlitar svart arbetskraft osv.
    Bara glöm det, och fokusera nu på hur populasen stjäl och fuskar åt sig miljarder per år.
    Det var lite ironi det där senaste 🙂

    Fy f-n ett sånt land. Egentligen.

  60. Karin

     /  november 9, 2007

    Konstaterar att Delegationen för felaktiga utbetalningar (FUT) idag släppt en rapport som visar att ungefär två procent (eller 10 miljarder) av det som betalas ut via trygghetssystemen (totalt 520 miljarder) går till fuskande personer.

    Två procent! Hur stämmer det med att vi blivit ett ”folk av fifflare”? Jag bara undrar…

    För mig verkar det som om mytbildningen är ganska omfattande när det gäller ”bidragsfusket”. När man jämför 10 miljarder/år (i s.k. bidragsfusk) med de 133 miljarder/år som skattefusket utgär är det inte svårt att räkna ut vem som sätter dagordningen.

    Lite parodiskt blir det ändå när de skattefuskande moderaterna nu jagar det bidragsfuskande svenska folket…Tillåt mig småle 🙂

  61. liberal vänster

     /  november 9, 2007

    Jonas!
    Sverige har också ett av världens högsta antal av arbetande människor och många arbetar upp i hög ålder. I väldigt många länder arbetar till exempel inte kvinnor heltid och de slutar arbeta i lägre åldrar. Då de flesta utbrända och sjuksrivna finns i just dessa grupper kan det vara ”en” förklaring. Om man inget arbete har så syns det inte heller att man har ont i ryggen. I Holland där jag tycker om att vara har det varit vanligt att kvinnor jobbar deltid eller inte alls när de får barn. Detta kan då inte jämföras med svenska kvinnor som jobbar heltid även när barnen är små.
    Genom att jag dessutomhar tillgång till dansk Tv o följer debatter där ser jag ofta reportage på förtidspensionerade och utbrända danskar. Det finns där också. För att inte tala om alla utbrända amerikanare och japaner och kineser men de löser det på annat sätt. De dör!!

    Jag tror inte att Sverige är sjukare än andra. Vi har för vana att klaga på oss själva som ett bortskämt folk, När jag är utomlands ser jag vilken glädje och avspändhet som finns i många kulturer. man umgås, hjälper varandra, skrattar och har lättare till både tårar och skratt. Vi ska vara så duktiga här, reserverade, klara oss själva och sen brister allt. Jag tror inte det är arbetet som gör att människor blir utbrända och sjuka allena utan att hela livspusslet rasar och att kombinationen arbete/ familj inte går att kombinera. Svenskar är ett ensamt folk,
    Sedan ska vi trycka ner våra känslor för känslor är fula att visa och alla ska låtsas att de är så lyckade i sina liv fast de känner sig tomma inombords. Det håller inte och när framgången uteblir bryter de ihop.. Vi kanske borde jobba mindre. leva mer o bli gladare o friskare på köpet.
    ALL we need is love..
    Som nån sa om svenskar: double income..no sex!

  62. H-E.R

     /  november 9, 2007

    karin….
    Ja, dagordningen för fuskeriet kan man ju lätt se då man inser proportionerna 🙂
    Heheheeee…….
    Det är ändå skönt att få skratta åt eländet.
    Hoppas bara att fler upptäcker hur det egentligen förhåller sig.

  63. H-E.R

     /  november 9, 2007

    liberal vänster….
    Mycket tänkvärt det du skrev. Och visst är det så att de sjukdomar vi har även finns utomlands.
    Det var inte länge sen jag sa mest på skämt: Hade jag varit japan i det här läget så hade jag begått harakiri. Egentligen för allvarligt att skämta om, men ändå.

    I Sverige bryter vi ihop och går vidare. Viktigast av allt är att ingen såg det, för skenet utåt måste ju vara polerat fast insidan är trasig.

    För min del är ilskan dock en bra medicin. Jag gick närapå i taken när jag fick se DNs artikel om Fuskdelegationen.
    Därifrån över till ett präktigt gapskratt när jag läste Karins härliga konstaterande om ”skattefuskande moderater som jaga bidragsfuskande svenskar” 🙂

  64. Nu får ni läsa och diskutera min senaste bloggpost – just om ”bidragsfusket”. Har precis lagt in den. Ser förresten att ni redan påbörjat diskussionen 😉

    Heja H-E.R, Karin och liberal vänster! 😀

  65. liberal vänster

     /  november 9, 2007

    Det finns en annan förklaring till ett högt antal sjukdagar: Svenskar blir ofantligt gamla. Inte för att människor är friskare nu än tidigare utan för att en hel del lever länge tack vare mediciner. Hur många skulle ens vara vid liv om inte mediciner och en fungerande sjukvård fanns?

    Vi är alltså INTE världens friskaste folk. Vi är en av världens mest medicinerade folk.

  66. Liberal vänster …

    det ligger säkert en del i det du skriver (förvärvsfrekvens) att 85- till 90-åriga pensionärer sjukskriver sig tror jag dock inte är en förklaring.

    Jag är tämligen förvissad om att en dåligt fungerande arbetsmarknad är det främsta skälet.

    Både för att den gör att folk mår dåligt, och för att det göms arbetslöshet i skjusiffrorna.

    Och för den som verkligen är intresserad av frågan (snarare än pajkastning och/eller att klistra etiketten ‘försvarar människovärdet’ på sig själv) är det i högsta grad relevant att jämföra proportioner.

  67. fundersam

     /  november 9, 2007

    Igår såg jag på uppdrag granskning hur politiker av alla färger myglade med traktamenten och annat. Dagens politiker är en liten klick människor där alla känner alla. I utskott träffas små grupper och jobbar rutinmässigt med specifika frågor. Så fort de ställs framför en kamera är de på krigstigen men utanför släpper de garden och ideologin framstår som fernissa. Detta har jag lärt mig efter att ha träffat fler höga politiker. Att anklaga ett parti för att bestå av fuskare i relation till andra partier framstår en smula ”enögt” eller naivt.

    Vad gäller bidragsfusk och svartjobb etc: Var och en är ansvarig för ens egna handlingar och att de ligger i linje med reglerna man ställer sig bakom. Liberaler som jag själv anser av olika skäl att staten skall ta ut så höga skatter och att det därför är ok att betala så lite som möjligt. Bör då även påtala att jag inte sökt bidrag jag varit berättigat till. Dock så skall det sägas att man som ledare har ett ansvar för de som man skall leda. Även om man inte gillar reglerna så skall man respektera dem om man inte kan ändra dem. (I annat fall gör man klokt i att inte vara en offentlig person). Detta gäller politiker av alla färger.

  68. fundersam

     /  november 9, 2007

    att staten inte ska ta ut höga skatter tycker vi så klart….

  1. Skattefusk kan inte jämföras med bidragsfusk « Reggyrt’s Weblog
  2. Capitalism and Fairness

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: