Överklassens bedrövliga människosyn

Vi blir inte ens förvånade längre. Det börjar kännas helt naturligt att moderater är oärliga skattesmitare.

En skandal om dagentycks vara moderaternas nya devis.

Partiet som under de senaste åren har gått i spetsen för alliansens korståg mot svenskarnas så kallade ”bidragsfuskande”, visar sig vara ett gäng kriminella, arroganta och fullständigt skrupelfria hycklare. Senast i raden ut ur garderoben är det moderata politikerparet Charlotte och Carl Cederschiöld.

I många av fallen är det inte bara en fråga om att undanhålla staten skattepengar och tjäna en slant. Det har inte heller något med dålig ekonomi att göra. Det handlar undantagslöst om människor som har pengar och tillgångar så att det räcker och blir över – även till att betala vita och drägliga löner.

Det är en fråga om betydligt mer än vita lögner och omedvetna fel. Skattebrotten är medvetna och uträknade. De vet vad de gör – men de bryr sig inte om konsekvenserna vare sig för samhället eller för de människor som de utnyttjar.

Det handlar i många fall om en människosyn som känns bedrövlig, uråldrig och inhuman. De som utnyttjas betraktas knappast som fullvärdiga människor med samma behov och känslor som de inom den egna kretsen. Nej, de ska enbart vara ”glada” att de får ett jobb.

arbetamod.jpg

Att kasta sten i glashus är aldrig smart. Detta är dock precis vad ”de nya” moderaterna har ägnat sig åt de senaste åren. Ordet ”dubbelmoral” har fått ett nytt ansikte – vi ser det varje gång vi ser Fredrik och parollen ”det nya arbetarpartiet”.

Fredrik Reinfeldt och hans hycklande gäng har tappat all trovärdighet!


*
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

62 kommentarer

  1. liberal vänster

     /  november 4, 2007

    Instämmer till fullo.

    Klappjakten på sjuka och arbetslösa vänds nu tillbaka på de själva.

    Synden straffar sig själv.
    Liken ramlar ur garderoben.
    Som man dömer andra blir man själv bedömd.
    Att leva som man lär.
    Som man bäddar får man ligga.
    Den som gräver en grop åt andra faller själv däri.

    Plötsligt har de gamla talesätten fått ny innebörd.

  2. Ekrem TOS; lawyer-interpreter

     /  november 4, 2007

    KORRUPTA
    politiker
    bör ställs inför RÄTTA
    kräver
    Advocate Ekrem TOS
    08-646 54 06 och 073 588 97 96

  3. Kobolt

     /  november 4, 2007

    Socialdemokrater och vänsterfolk är också oärliga skattesmitare. Det har senaste årens mediabevakning och skandaler med all tydlighet visat. Och om det är några som fifflar med skatter så är det inte bara folk med mycket pengar, som i bloggen lite kommunistiskt retoriskt tröttsamt benäms som ”överklassen”, utan fifflet är utbrett inom den s.k. arbetarklassen. Jag har inte stött på en hantverkare senaste 20 åren som inte erbjudit sina tjänster svart. Av den enkla anledningen att alla tjänar på det. Har man för höga skatter i förhållande till vad som ges tillbaka så är folk inte motiverade att betala. Så enkelt är det.

  4. Åke

     /  november 4, 2007

    Huvudet på spiken, är det några som verkligen smiter från skatten så är det din omhuldade ”arbetarklass”. Och jag skulle sätta rätt mycket på att makarna Cederschiöld betalat betydligt mer skatt än du och jag under årens lopp….

    Jag tycker faktiskt det är meriterande för en politiker att denne utnyttjat svarta tjänster, det betyder att vederbörande insett att beskattningen är ett problem och att det måste åtgärdas.

  5. Mats

     /  november 4, 2007

    Men det spelar ingen roll om man tycker att skattesystemet är fel eller inte, eller om andra gjort samma sak – struntar man i att betala skatt begår man ett brott. Så enkelt är det.

  6. Kobolt….
    Visst finns det fifflare i alla läger.
    Men…
    Alliansen har som sitt ”varumärke” moral. Aldrig i modern tid har något regeringsparti gått ut så hårt med budskapet ”ärlighet vara längst”.
    Fusket bekämpas till den milda grad att även sjuka och handikappade utmålas som oärliga.
    Förstår du skillnaden Kobolt?
    Att samtidigt predika moral och ärligt arbete rimmar illa med dessa närapå osinliga skandaler där just moralen är något som verkar ha glömts bort totalt.
    Uttrycket ”sk*ta i eget bo” är för lindrigt.

  7. H-E.R

     /  november 4, 2007

    Anonym 12.06 är alltså H-E.R
    Vet inte hur det blev men raden där namn skulle stå var tom. Ber om ursäkt.

  8. Calle

     /  november 4, 2007

    Så du menar på fullaste allvar att du hade förtroende för moderater tidigare? Skulle knappast tro det med tanke på namnet på bloggen… Men det låter ju bra att prata om tappade trovärdigheter och sånt…

    Som så många gånger förrut, vill vi ha ett samhälle där politiker är nån form av övermänniskor med absolut fläckfritt förflutet och som slår självaste jesus på fingrarna i moral och ädelhet? Det vill inte jag i alla fall. Politiker är som alla andra i samhället, vanliga människor. Oavsett partifärg och åsikter…

    Sen att det blir så mycket mer hyckleri när det är socialister som fuskar med skatten är en annan sak. Eller när miljöpartister kör stadsjeep eller åker taxi mer än nån annan.

    Att det dessutom är skillnad på den som fuskar till sig andras pengar eller helt enkelt behåller mer av sina egna, borde till och med du förstå? Även om båda delarna såklart är fel i ett samhälle som vårt.

    Det är kanske dags att vakna upp efter maktskiftet snart. Tanken ”dålig förlorare” ekar mer i huvudet på mig än något annat när jag läser inlägget. Men tack och lov är socialismen inte någon självklarthet i Sverige.

  9. H-E.R

     /  november 4, 2007

    Sitter och läser DN där arbetsmarknadutskottets ordförande Katarina Elmsäter-Svärd (m) sätter upp garden och försvarar paret Cederschiöld:
    ”Det är ett högt skattetryck som tvingar fram sånt här”

    Jahaja. Paret Cederschiöld med en sammanlagd årsinkomst på 1.9 miljoner känner sig ”tvingade” att spara in i hushållskassan genom att anlita svart arbetskraft.
    Nu blev det inte bara dubbelmoralsikt utan även smått patetiskt.

  10. Kobolt-
    ”om det är några som fifflar med skatter så är det inte bara folk med mycket pengar, som i bloggen lite kommunistiskt retoriskt tröttsamt benäms som “överklassen”, utan fifflet är utbrett inom den s.k. arbetarklassen”

    – Det är förkastligt att just de som anser sig som moralens väktare nu faller i sina egna omdömen. Trovärdigheten är lika med noll.

  11. Kobolt

     /  november 4, 2007

    Håller med repliken från anonym på mitt inlägg, att eftersom alliansen gått till val på ärlighet och fuskstoppande gör dessa affärer det hela extra pinsamt. Problemet för alliansen och moderaterna är att man skulle behöva ett antal personliga deleteknappar som skapade ett fläckfritt förflutet ett par decennier bakåt. Tyvärr existerar inga mäniskor med fläckfria förflutna någonstans i politiken eller i edet övriga samhället heller för den delen. Journalistiken är ett stort problem här som gräver fram all möjlig skit som är mer eller mindre irrelevant för att sälja lösnummer och uppbära presstöd. På Palmes tid kunde regeringsmakten ringa till chefredaktörerna och be tidningen hålla käften om det var en pisnam skandal under uppsegling.

  12. asapasa

     /  november 4, 2007

    Ja, om det går fel med var femte rotfyllning som det står i DN idag så tror jag nog att i moderaterna finns en betydligt högre statistik vad gällande intag av svart arbetskraft. Detta visar bara hur pass korrupt samhället är. Mänskligheten är på väg utför

  13. Karin

     /  november 4, 2007

    Förvånas över kommentaren

    ”Att det dessutom är skillnad på den som fuskar till sig andras pengar eller helt enkelt behåller mer av sina egna, borde till och med du förstå?”

    Det är ju självklart att staten förlorar pengar i båda fallen. Ingen skillnad alls. Det man kan se som skillnad är att arbetslösa och sjukskrivna, som alliansen jagar med blåslampa, faktiskt behöver pengar, medan folk som tjänar miljontals kronor om året har så det räcker och blir över. De kan knappast skylla på ”behov”.

    Själv skulle jag inte drömma om att köpa tjänster svart – det är inte bara ett lagbrott utan innebär dessutom att den som arbetar inte har försäkringsskydd och är därmed helt omoraliskt – och så resonerar faktiskt de allra flesta som jag känner.

    Moderat-toppen är uppenbarligen ett gäng arroganta fuskare och fifflare som tror att lagar och regler bara gäller alla andra. Och det är ingen ursäkt att de inte gillar nuvarande lagstiftning (som främst S står för). Kan man inte acceptera lagarna i det land man lever i står det en fritt att flytta.

  14. H-E.R

     /  november 4, 2007

    Kobolt….

    ”Problemet för alliansen och moderaterna är att man skulle behöva ett antal personliga deleteknappar som skapade ett fläckfritt förflutet ett par decennier bakåt.”

    Nja… problemet för alliansen är nog att de kräver av gemene man (eller kanske man borde benämna desamma ”populasen” så blir det begripligare för dig) att de ska vara ärliga, arbeta (även sjuka), göra rätt för sig, osv osv.

    Om man nu ska spinna vidare på det problemet så finns ingen annan rimlig förklaring till alla dessa bedrägerier än just det som Ilse -Marie skriver i bloggen. Nämligen att de är fullt medvetna och uträknade.
    Detta gör denna dubbelmoral ännu jäkligare då den knappast nu längre kan skylas över.
    Den finns där som ett segt täcke över den allians som satt ”moral och hederligt arbete” som sitt signum.

    När det sedan dyker nya exempel på denna dubbelmoral upp, t ex paret Cederschiöld som av skattetrycket ”tvingas” anlita svart arbetskraft för att dryga ut sin 1.9-miljonersinkomst och då får dubbelmoralen ytterligare dimensioner.
    Den börjar då även spegla arrogansen, den undermåliga människosynen och till viss del också dumheten på ett sådant sätt att det inte kan leda till annat än protester, inte bara inom vänstern/socialdemokrafterna utan även bland moderater.

  15. H-E.R

     /  november 4, 2007

    ”socialdemokrafterna”……….
    Såg just att jag uppfann ett nytt ord 🙂 Inte medvetet men rätt kul.

  16. Göran Bengtsson

     /  november 4, 2007

    Förvisso har jag tappat allt förtroende för de styrande och har i dagarna lämnat M-partiet för dess bluff och klenhet i ALLA avseenden…
    MEN även partifolk och sympatisörer från vänsteraliansen och övriga i aliansen är av samma skrot och korn…fast dessa är bortglömda och inte granskade av media just nu…minns bara alla sosse-pampar som rest hit och dit för skattemedel, svartanlitande komunalpolitiker i allahanda städer…eller minns salins Toblerone…

    Så nu ska jag inte rösta längre, det är ju ingen som helst idé

  17. Det finns ett flertal aspekter på detta, och några har redan berörts.

    Den spelade indignationen över ‘överklassens beteende’ eller ‘människosyn’ kan man i stort sett ignorera, liksom dom (väldigt!?) ofta återkommande anklagelserna om att ‘stämpla alla arbetslösa och sjuka som fuskare’. Så’nt är bara vulgärt, lågt och dessutom falskt.

    Men att även eliter beter sig som vanligt folk när dom tror ingen ser torde ingen förvånas över. Och det är heller inte det som är det egenliga problemet.

    När det gäller gråa marknader, så är det närmast en naturlag att sådana uppstår om man politiskt skapar helt tokiga prissättningar, eller rentav förbjuder folk att göra saker som de vill göra naturligt. Man skulle kunna säga att idiotiska lagar skapar brottslingar, till skillnad från sunda lagar vars syfte är att hindra brottslingar och förbjuda brott med riktiga offer.

    Men jag tror ändå att det kan skönjas en skillnad mellan hur borgerliga respektive socialistisk ‘överklass’ gör när de skall förse sig lite, eller tumma och tänja lite på reglerna.

    Det sortens ‘fusk’ vi har sett uppdagas bland borgerliga är av sorten: Att betala för sig, men inte blanda in fiskalen (samt möjligen att inte köpa tjänster man inte anser sig vilja ha, dvs SvT och SR).

    Nu vet vi ju väl att liknande förekommer på båda sidor, bland vanligt folk, och i inte anns så liten utsträckning även bland dem som kallar sig journalister och som nu spelar

    Men det är sant, sosse-elitens ‘fusk’ har traditionellt sett lite annoplunda ut: Där har det i högre utsträckning handlat om att ordna eller utnyttja system (vars syfte har varit ‘välfärd’ på något sätt , och genom det erhålla lite extra av förmåner, tjänster, tilldelning, pengar eller varor, att få andra att betala detta.

    Det kan vara allt från dubbla reseräkningar eller kvittofusk, hyreskontrakt eller skärgådsstugor av en stiftelse avsedd för behövande, att få privat konsumtion eller resor betalda, att få gå på krogen eller festa till, eller att få de oeffentliga systemen att betala för tjänster/arbete/varor som är helt privata.

    (återigen, fenomenet är inte isolerat till ena sidan, men på ‘eliternas’ nivå menar jag att denna åtskillnad är klart synlig)

    Och på sätt och vis kan man ju säga att de som fuskar gör det utifrån sina politiska idéer:

    Borgerliga menar att man skall betala för sådant man vill ha (och möjligen inte behöva betala för sånt som man inte vill ha), medan socialistiska sidan menar att systemen skall tillhanda hålla sånt som folk ‘behöver’ och vill ha.

    Flera hävdar också att det är samma sak, att staten ‘förlorar’ pengar i båda fallen. Vilket nog är korrekt (även om ‘staten förlorar’ är en bak-fram-argumentation).

    Alltså, för prästerskapet är netteoffekten densamma när någon inte lägger en hundring i kollekten (och i stället betalar någon direkt som behöver ett jobb), och när någon helt sonika snor en hundring ur kollekten för att den anser sig själv vara behövande. Och en del anser att båda handlingar är synder av samma dignitet.

    Men så ser iaf inte jag på det …

  18. Percy

     /  november 4, 2007

    Tragiskt att se hur moderater (som exempelvis Ulf Adelsohn i gårdagens aftonbladet) ursäktar moderatministrarnas fusk med att ”nästan alla har någon gång fuskat på något vis med svart städhjälp…”. Genom att smeta ut skulden på oss allihop så förminskar man sitt eget ansvar. Snacka om ”kåkfararmoral”!

    Sanningen är väl att det främst är de välbeställda i Stockholmseliten som regelmässigt anlitat svart städhjälp. I en nyligen publicerad undersökning visar det sig att ungefär 12 procent av stockholmarna under de senaste fem åren anlitat svart städhjälp (d.v.s. utan att betala erfoderlig skatt). I Norra Mellansverige ligger siffran på 1,7 procent, medan den för övre Norrland och mellersta Norrland ligger på 0 procent!*

    Inte så konstigt att den nuvarande regeringen (som verkar vara proppfull av rik och fuskande storstadselit) som ett av sina första åtgärder inför skatteavdrag för hushållsnära tjänster… Genom att gynna sig själva säger man sig samtidigt gynna hela samhällsekonomin. Jo, hejsan!

    *Siffrorna är hämtade från skriften ”Plan B – Den dolda jakten på välfärd”, skriven av Stefan Fölster m.fl.

  19. Jag tycker att man ska leva som man lär. Om man inte är intresserad av att betala skatt ska man inte tvinga andra att göra det heller. Om man är en fanatisk gråsosse så ska man också leva som en total Borg-altruist.

  20. Roger Nyman

     /  november 4, 2007

    Jag röstade moderat för första gången förra valet; tyckte argumentet var i linje med vad jag vill och tror på. Men det är en skuff fifflare och billiga retoriker, ibland rena pajaser, som fått min röst, mitt mandat. Jag ber om att offentligt få ursäkta mitt vårdslösa handlande i valet här och nu. Nu måste granskningen fortsätta och skiten komma fram i ljuset! Faller regeringen så låt det går fort, det finns en annan verklighet där ute, en framtid. Och den vi var med i.

  21. liberal vänster

     /  november 4, 2007

    Visst finns det en överklass. En sluten klass som kännetecknas av att de ärvt sina pengar och har ett namn att förvalta. Inte ens de som av egen kraft arbetat sig till sin första miljon är välkommen in i detta slutna sällskap. Det behöver inte vara något fel i detta men att förneka det och tro att alla har vi samma utgångsläge i livet är löjligt.
    Åter till svartjobben. Nu har skatten för dessa välbärgade grupper minskat radikalt. Borttagandet av förmögenhetsskatten, fastighetsskattens omvandling som är till fördel fördel för dem med stora villor, skattesubventionerade hushållsnära tjänster och jobbavdraget. Ändå gnälls det över skatter när Sverige för dessa grupper förvandlats till ett skatteparadis.
    Det handlar inte om höga skatter utan mer om att undvika att betala vita tjänsterr för att man helt enkelt ine har lust att göra det och för att det är krångligt med alla papper.

    Kritiken riktas mot moderater då det är de som regerar. det betyder inte att sossar är helgon men de sitter inte vid makten just nu och det är makten som ska granskas.
    Moderaterna har drivit på kampanjer mot det fuskande småfolket och så sitter de själva med handen i syltburken.
    De får rensa upp band de egna innan de ger sig på att jaga och många gånger felaktigt anklaga vanligt folk för att fuska när så inte är fallet.

  22. Ragge

     /  november 4, 2007

    ”Nu har skatten för dessa välbärgade grupper minskat radikalt”
    och
    ”Ändå gnälls det över skatter när Sverige för dessa grupper förvandlats till ett skatteparadis”

    De liberala värderingarna haglar :):)

    Måste säga att det är helt ofattbara formuleringar detta. Vad har du för utgångspunkter och referensramar egentligen? Sverige har faktiskt högst skattetryck i världen. Kan inte låta bli att skratta. Helt otroligt vilken verklighetsuppfattning.

  23. liberal vänster

     /  november 4, 2007

    Ragge,
    Japp, skatterna har sänkts med tusenlappar i månaden för dessa grupper.
    Om du nu tycker att det är så höga skatter på de nya skattesubventionerade hushållsnära tjänsterna som regeringen infört, så att du fortsätter betala svartstädhjälp, finns en bättre lösning.
    Städa själv!

  24. H-E.R

     /  november 4, 2007

    Roger Nyman…
    Det är nog fler än du som lurats att rösta på ”det nya arbetarpartiet”.
    Har en i bekantskapskretsen, sonen till en bekant. Far hans är sosse, men sonen som hade rösträtt första gången han röstade på M.
    Djupt ångerfull nu, och har insett (trots sin unga ålder) att M grundat allt på ren falskhet.

  25. Ragge

     /  november 4, 2007

    Mitt inlägg handlar inte om sakfrågan, utan de formuleringa som du använder. Att Sverige är ett skatteparadis.

    Vad är hög skatt? 100%?

    Att kalla Sverige för ett skatteparadis är otroligt inskränkt. Att du titulerar dig liberal är helt vansinnigt.

  26. Den (ärvda) överklassen är inte densamma som den politiska (över-förse-sig-) klassen. Den gör knappt något väsen av sig.

    Och det är riktigt att regeringen både ämnar sänka skatteuttaget och försöker (under hetsigt skrän från oppositionen) att sänka skattekilar för vissa tjäner riktade till privatpersoner.

    Några av dessa åtgärder har faktiskt redan trätt i kraft sen någon månad.

    Möjligen är det lite tidigt att se om ambitionerna på dessa områden också ger önskad effekt, tex att höja legitimiteten för skatteuttaget och viljan att betala för den välfärd som nu faktiskt är skattefinansierad (minns gärna illvrålet fån LO när man skiftade en liten del a-kassan från skatt till avgift).

    Men denna sorts fusk som tex svartarbete beror inte på betalningsförmåga (vare sig från utförare eller beställare), det handlar istället om tokig prissättning. Folk betalar helt enkelt inte fyra ggr vad de anser en sak vara värd (oavsett hur mycket pengar de har på banken).

    Tvyärr tror jag att det tar mycket mer än några mångade (eller ens mandatperioder) att återställa sådant till rimligare nivåer och även åter bygga upp legitimitet både för skattesystemet och för den politiska processen och dess företrädare.

  27. liberal vänster

     /  november 4, 2007

    OJ Ragge.
    Taggarna utåt? Vi vet att du och dina likar inte vill betala skatt alls. Med din utgångspunkt är även två
    kronor i skatt för mycket då även dessa två kronor enligt dig betraktas som stöld.

    cased closed.
    frågan häruppe är viktigare att diskutera än din ångets över andras nickname och formuleringra. >Har du läst DI så har just skatteparadis omnämnst och till o med myntast av herr reinfelt själv,, det du***

  28. Vagge

     /  november 4, 2007

    liberal vänster
    Japp så är det, det är makten som ska granskas! Som Fredrik R sa ”där uppe blåser det kallt”. Nu är dem vid makten och de granskas. Tänk på att de inte betalat vit på 13 år, de hade inte betalt TVlicens på 10 år! Visst! Så länge de inte hade makten så granskades de inte, eller hur?? Jag tycker det är jättebra att de fick makten, de liksom drog ner brallorna på sig själva. Jag har aldris haft pengar att anställa någon varken vit eller svart, jag får fixa allt själv hemma! Och jag tror att de flesta har det som jag. Så, på de bara!!! När folket tröttnade på Persson så slängde de ut honom, så är demokratin. Nu får vi stå ut vår kast, jag har, i för sig, aldrig haft någon förtroende för höger politiker, hur ska man tro att en som tjänar över 1 miljon om året, har städhjälp hemma, ska kunna företräda mig som tjänar 200t om året?? Vad fan vet en sån om hur det är att jobba 8 timmar om dan, ha tvättstuga på söndag, handla mat på lördag, städa hemma på kvällarna, etc, etc….! INGENTING! Det enda vi kräver är att de åtminstone betalar för sina anställdas försäkringsskydd!!! Vad händer om städerskan skadar sig på jobbet? Hon är fan inte anställd!!
    Nej, nu för ni ge er, försvarare av fusket och miglet. Det finns faktiskt folk som jobbar, betalar skatt, nästan aldrig är sjuka, lever och dör efter de regler som politiker har skapat, och det är de vi ska tänka på, tänk inte på er själva eller på era politiker som lovade ta itu med miglet och fusket, tänk på att journalistkåren nu hjälper de med det!

  29. H-E.R

     /  november 4, 2007

    Vagge….

    Där fick du in en poäng. Tänker man efter så är det faktiskt bra detta maktskifte.
    Nu kommer sanningen fram och den är ytterst ful. Många som lurades av ”nya arbetarpartiet” går med största säkerhet över åt vänster vid nästa val.
    Ibland är det ju så att det behöver gå riktigt åt h-e innan man ser vad man hade innan.

    Du tar också upp en annan mycket viktig sak vad gäller svart arbetskraft. Vad händer om städerskan skadar sig?
    Misstänker att de som utnyttjat svart hemhjälp t ex paret Cederschiöld knappast brytt sig i att sådant faktiskt kan hända. De har bara tänkt på att spara i den redan feta hushållskassan.
    Genomruttet.

  30. karin

     /  november 4, 2007

    Bra skrivet igen, ilse-marie!! Överklassen sätter sig arrogant över!!!

    Jo, jag tycker att man ska kräva att de med större makt (och kanske rejält med makt) föregår med gott exempel! Utan minsta tvekan!

    (Oerhört märkligt att dessa försvaras så enormt, medan småfolket inte alls blir försvarat!! Oerhört märkligt!)

    Och det är ju moderata ministrar som varit i blåsvädret??? Kommer nu inte på någon annan i alliansen som haffats på detta sätt. De är EXTRA arroganta?? (skulle kunna berätta saker om Ulf Adelsohn… Som rör mitt jobb, där snobbismen verkligen kommer fram och översittartendenser!!).

    Ja, det båser kallt däruppe och det kanske det ska göra!?? Denna utsatta position (och ett enormt ansvar!!) används inte den för att motivera enorma löner bland annat??

  31. Vad har detta med överklassen generellt att göra?

    Att både välbärgade och underklass begår olika slags fiffel och brott är inte precis en nyhet.

    Men om du skriver om regeringen kanske det borde riktas till just regeringen och inte till HELA överklassen?

    Många av dem har faktiskt inte gjort något ont. Och att bli hatad bara för att man tjänar en bra lön känns idiotiskt. Tänk på att vissa i överklassen faktiskt kommer från arbetarhem och har slitit hårt för varje öre och varje karriärsteg.

  32. Vagge

     /  november 4, 2007

    …en sak till
    när sossarnas affärer drogs upp så hänvisade F Reinfeldt glatt
    till vad pressen skrev om det ena eller det andra som om allt pressen skrev vore sann…undrar vad han tycker nu..”ni hittar på nyheter där det inte finns nyheter” om att U Schenström var full…”vad vet ni om det!” sa han till pressen. Vad jag hatar mest är denna arrogans och att varken han eller någon annan av de lärt sig ett skit av det som hänt sedan de kom till makten, vad är det de tänker?!?! Fast det sägs att det som skiljer djur från människan är att djuren lärt sig av sina misstag!! Vi skulle lika gärna kunnat rösta fram en apa!!!
    Förlåt, jag kanske blir för känslomässig engagerat, jag menar inget illa mot aporna.

  33. Vagge

     /  november 4, 2007

    Om överklassen kan jag säga en sak. Det finns ingen, ingen som blir överklass för att han/hon ”slitit hårt för varje öre och varje karriär steg”. Överklass titeln ärver man, man jobbar inte till sig den, det har ingenting med pengar att göra!!! Bert Karlsson har massor med pengar men inte fan skulle man klassa honom som överklass han är en förmögen jävel, det är en stor skillnad!!! Att vara överklass har med inställning att göra, hur man ser på andra (ner alltså), och som i de fallen vi har handlat här…”jag står över de regler som skapats för andra , inte för mig, jag har pengar och jag bestämmer”.

  34. H-E.R

     /  november 4, 2007

    Mia…
    Visst finns det ärlighet i ”överklassen”, och kanske finns det till och med någon ärlig moderatpolitiker någonstans.
    Men………
    Vad som är riktigt riktigt snuskigt är det faktum att de som har enorma inkomster, likt då paret Cederschiöld i senaste skandalen, över huvud taget kommer på tanken att fiffla undan skattepengar.
    Att de ens ids tänka i de banorna när de har pengar så det räcker och blir över.

    Att samtidigt med jämna mellanrum få skenheliga moralkakor från dessa snyltande moderater och att höra dem predrika vikten av att arbeta och vara ärlig.
    Det är obegripligt snuskigt och avslöjar en så insinuerat nedlåtande människosyn att man har lite svårt att begripa att året är 2007 och landet är Sverige.

    Men visst visst…. Ärlig ”överklass” finns säkerligen.
    Men är liksom inte något man i första hand tänker på som det ser ut nu.

  35. Vänstern skriker och gråter för full hals för att några moderater undanhållit staten skattepengar.

    Trots att vi har ett otroligt högt skattetryck är det tydligen ett brott bortom dess like att inte betala varenda krona.

    Tror vänstern att varje sosse, vänsterpartist och miljöpartist i riksdagen har ett fläckfritt förflutet? Ska vi dra upp Mona Sahlin nu igen…? Tänkte väl inte det.

    Var och en av de moderater som ni anklagar för att vara snyltande betalar betalar antingen tio eller tjugo gånger mer i skatt under sina liv än vad vi som kommenterar denna blogg, eller bloggskribenten, gör.

    De behöver aldrig leva på bidrag och betalar sin sjukvård själva. Alltså belastar de inte systemen och får inte ut särskilt mycket för sina skattepengar?

    Vilka är ni att kalla dem snyltare?

  36. H-E.R

     /  november 4, 2007

    Kors Wilhelm så du tar i 🙂
    Då kan jag kosta på mig lite versaler i mitt svar då:

    Tja skillnaden mellan Monas Toblerone och Cederschiölds m fl skattesmitande är väl kanske rent moraliskt inte så stor.
    Men Wilhelm…. du får säga vad du vill, alliansen med moderaterna i spetsen KRÄVER att vi ”vanliga” INTE ska uppföra oss EXAKT som de gör, de ältar MORALEN, ARBETETS VÄRDE och ÄRLIGHETEN.
    Däri ligger det stora problemet. Därför uppfattas de som arroganta, oärliga och enormt skenheliga. Monas Toblerone är i det fallet att likna vid en fis i rymden.

    Det är väldigt många i Sverige som tagit illa vid sig av alliansens insinuationer om sjuka och arbetslösas ”fuskande”. Det är också många som blivit både förbannade och förvånade över taktiken att bekosta skattesänkningar för de redan välbeställda på bekostnad av de sämst ställda.

    När nu skandalerna börjar droppa in så gott som dagligen rinner bägaren över för dem som fått på käften allt sedan maktskiftet. En och annan borgerlig bägare rinner också över. Kort sagt börjar alliansen att tappa i trovärdighet.

  37. Jag tar visserligen i, men du måste medge att jämfört med indignationen som röda bloggare visar över den senaste veckans ”avslöjanden” framstår mitt inlägg som ett sandkorn i öknen … så jag kände mig tvungen att ta i lite.

    Skulle du föredra om politiker i hög position skulle gå ut och säga att det är OK att fiffla, bryta mot lagar och strunta i att betala skatt? I min mening vore det absurt, politikerna måste stå för moral och ärlighet, även om de har några hundar begravna själva. Annars skulle verkligen ingen bry sig om att göra rätt för sig.

    Självklart skulle vi föredra att alla politiker och andra myndighetspersoner lever som de lärde, men är det realistiskt? Människor är inte perfekta, (särskilt) inte politiker. Men om vi bara tillåter helt fläckfria individer i riksdagen blir där nog rätt tomt, samt att ingen ”vanlig” människa över huvud taget skulle våga bli politiker.

    Det grundläggande problemet här är att fokus hamnar fel. En politikers viktigaste egenskap är om han/hon klarar av att effektivt genomföra den politik han/hon fått mandat för av väljarna. Gör moderaterna detta? Ja, det vill jag påstå. Även om alla inte gillar resultatet. Är det då relevant att ett par moderater är skattesmitare? Nej, det tycker jag inte. De kan vara lika duktiga politiker för det.

  38. Ja, fast i detta fall verkar det inte vara så att det smitit från någon skatt, eller betalat någon svart. Det enda fel de verkar har gjort är att inte lämnat kontrolluppgift, vilket skall ske så fort man betalar mer än 1000 kr till någon under ett år.

    HER, jag har redan talat om för dig hur det låg till med ‘Monas Toblerone’. Skall du nu trots att du vet bättre fortsätta att hävda att detta var en bagatell? Att det handlade om en Toblerone?

    Jag vill nog hävda att skillnaden är gigantiskt. Och tom att den hade varit det om de hade betalat lite mer än maxbeloppet 10ooo kr något år!

    Men allvar? Du kanske verkligen inte vill veta hur saker förhåller och förhöll sig!? Är det så?

  39. H-E.R

     /  november 4, 2007

    Jonas….

    ”Men allvar? Du kanske verkligen inte vill veta hur saker förhåller och förhöll sig!? Är det så?”

    Japp.

  40. Jo … det var också det intryck jag fått, och även att mycket av allt det andra du skriver är sådant önskedrömmeri …

    Trist. Men hoppas du blir bättre och sen orkar att hantera även motsatser som finns utanför din närmaste sfär …

  41. H-E.R

     /  november 5, 2007

    Jonas….

    ”Jo … det var också det intryck jag fått, och även att mycket av allt det andra du skriver är sådant önskedrömmeri …”

    Drömmen om avslutad jaktsäsong vad gäller sjukskrivna, handikappade och arbetslösa. Önskedröm? Ja kanske.
    Inte helt orimlig dock, för vem kan nu ta alliansens tjat om fusk på allvar?

    Hur det än blir och vad som än sker….
    Godnatt!

    Och en liten hälsning till Ilse-Marie: Du skriver så jäkla bra! 🙂

  42. Jo, precis!

    Jag har sett dina (men även andras) många betygelser om att Alliansen jagar arbetslösa och sjuka och anklagar dem för fusk. Men själv har jag alldrig sett någon från det hållet säga något som ens kommer i närheten av era anklagelser.

    Jag har hört annat, men detta om att ‘alla arbetslösa och sjuka beskylls för fusk’ har jag bara hört från demagogiskt vänsterhåll.

    Att det förekommer missbruk och överutnyttjande vet vi alla, men ingen har, vad jag vet, anklagat alla för sådant. Ändå verkar det vara en central poäng i argumentationen här.

    I praktiken är det precis tvärtom, ju färre som missbrukar systemen, desto bättre kommer det att bli för övriga. Både dem som betalar för dem via skatten, och det fåtal som faktiskt verkligen behöver hjälp av det offentliga under perioder som är längre än bara den tid att hitta ett nytt jobb.

    Det är den förespeglade illusionen om att alla problem (och kostnader) bara försvinner med rätts sorts politik som utgör det största sveket …

    Och läser man mellan raderna kan man lätt får intrycket att det är ganska många som både gått på den illusionen och sedan känner sig svikna för att allt visade sig vara ihåligt …

    MEn ändå drar de helt fel slutsatser ur denna insikt: De blir arga på dem som hela tiden sa att det är inte så det funkar …

    Ja, lite omoget som sagt!

  43. liberal vänster

     /  november 5, 2007

    Jag tror att gemene man vill vara ärliga och leva ett rättskaffens liv, men att moralen i samhället håller på att förfalla. Att då se högt stående tjänstemän sätta fuskandet i system undergräver folks moral yttrerligare.

    När då någon med hög lön undanhåller staten skatt, vad ska då en person med begränsad ekonomi tänka?

    Jag vidhåller bestämt att moderater har jagat sjuka och arbetslösa med blåslampa, påhejade av sina likar att nu jäklar ska latmaskarna ut i jobb och de sjuka ska inte känna efter så noga hur de mår o snabbt ut o jobba ty det är arbetslinjen som gäller. Flitiga som bävrar ska vi bli, jobba mer och jobba längre. Morot och piska, Vilka vidriga ord och sahlin har också använt dessa uttryck och är således inte bättre själv.

    Så ser vi hur den ena moderatpolitikern efter den andra klanta sig.
    Man kan inte kräva av andra det man inte kan leverera själv. M-politiker i de nya moderaterna har visat sig vara ett gäng fifflare och man behöver inte vara så värst vänster för att kritisera dessa då även gamla moderater nu lämnar partiet av samma skäl.

    Det är nåt fel på de nya moderaterna och reinfelts stab.
    Han klarar inte av sitt jobb och klarar inte av att rekrytera bra folk. Mannen har fiender i eget läger och har därför svårt att hitta bra folk ty de bättre moderaterna tillhör inte hans beundrarkrets.

  44. ”Blåslampan” existerar bara inom vänsterretoriken. Många, bland annat på den här sidan, har påstått att det pågår en hetsjakt på sjuka och arbetslösa, men inte kunnat uppvisa några som helst bevis på att det faktiskt förhåller sig så ute i verkligheten. Alliansen säger att det ska LÖNA sig att arbeta, inte att alla ska arbeta till varje pris.

    Vem som fuskar mest är beroende av var strålkastaren är riktad. Nu när all uppmärksamhet är riktad mot regeringen i allmänhet och (m) i synnerhet är det lätt att glömma de oändligt många moraliska och juridiska brott som förra regeringen och deras fackliga ”hang arounds” gjorde sig skyldiga till.

    Det vore klädsamt att dra tillbaka anklagelserna om undanhållande av skatt i makarna Cederschiölds fall. Men att medge misstag verkar inte ligga i vänsterbloggarens/-kommentatorns natur…

  45. liberal vänster

     /  november 5, 2007

    liberatio!
    Blåslampan är mer än kännbar för dem som drabbas. Lätt för oss att säga att klappjakten inte finns då vi båda har goda löner och klarar oss bra eller hur?

    Varför försvarar du dessa nymoderater när moderaterna själva nu är skitförbannade över det som hänt och kräver av reinfelt att rensa upp i träsket? Övriga allianspartierna vill inte ens ta i frågan med tång och menar att moderaterna får städa upp efter sig själva. Dessa nymoderater har föga stöd även i eget läger så vad får DIG att försvara dem?

    Och nej. Det är ingen som glömt allt fiffel som sossar och andra haft för sig, men det är ”yestedays news” och det är det som händer NU som har nyhetsvärde.

  46. På vilket sätt försvarar jag moderaterna?

    Det är lätt för oss att säga att blåslampan inte existerar eftersom det inte finns några konkreta bevis. Det har inget med våra löner att göra. Om någon, utifrån sitt eget subjektiva tyckande, känner sig jagad, må det väl vara hänt. Men då borde den personen fundera på varför han eller hon känner sig jagad trots att det inte pågår någon jakt. Ett tips är att undvika människor som gärna berättar för andra hur de ska tycka och känna.

  47. liberal vänster

     /  november 5, 2007

    Varför svarar du inte på frågan själv? Försvara du dessa nymoderaters beteende eller ej? Tycker du reinfelt klarar av att rekrytera bra folk? Ja eller nej?

  48. liberal vänster

     /  november 5, 2007

    Liberatio, det finns inga konkreta bevis på att kärlek finns heller, men alla vet att den finns!!!

  49. Att vänsterretoriken många gånger tappar kontakten med verkligheten finns det gott om konkreta bevis för.

    Återigen, vad i mina inlägg uppfattar du som försvar för moderaterna?

  50. liberal vänster

     /  november 5, 2007

    Tur för mig att jag aldrig röstat rött då, Liberatio*L

  51. liberal vänster

     /  november 5, 2007

    Nu tycker jag du verkar defensiv. Du fick ett par enkla frågor att besvara. Du vet väl själv vad du tycker i frågan och jag tyckte det verkade som om du ville flytta fokus och göra det till en höger-vänsterfråga.

    Det där med blockpolitik är jag färdig med. Jag tänker själv och kan ge en känga både åt höger o vänster om så behövs.
    Därav mitt nick. Kan både vara liberal och vänster och är ständigt otrogen politiska epitet. Jag är bara trogen min egen övertygelse och den säger mig att de nya moderaterna inte klarar av sitt jobb.

    Det jag undrar över är varför det sitter så långt inne i dig att kunna erkänna att M-politker gör fel. Att S-politiker gjort fel gör ju inte saken bätttre. Man kan kritisera bägge eller hur?

    Jag är ganska trött på ideologiska slavar som inte kan tänka utanför sin ideologiska politiska hemvist. Om du hade varit självständig i ditt tänkande hade du kunnat kritisera ditt eget parti när de gör fel.

    I din egen blogg Liberal debatt går just nu en debatt där nyliberaler pekar ut socialliberaler som sin största fiende då de inte vill att socialliberaler ska kalla sig liberaler utan smygsossar.

    Du kan välja att svar på de enkla frågor jag ställde eller så kan du sluta tjafsa.
    ha en bra dag!

  52. De nya socialmoderaterna är inte mitt parti. Jag har riktat mycket kritik mot dem för den politik de för. Sådant som inte direkt har med politiken att göra hör mer hemma i skvallerpressen (vilket är ett skäl till att jag undviker de blaskorna). Visst är det dubbelmoral när politiker bryter mot sina egna lagar, men jag är rädd för att fokus flyttas från politiken och det vore djupt beklagligt. Därav det klena intresset för politikers förehavande utanför tjänsten.

    Jag har inte sett ett enda liberalt uttalande av dig men känner du för att kalla dig liberal ändå, är det upp till dig.

    Upplysningsvis heter den blogg jag skriver på Lilla Torg Liberalerna. Liberal debatt är något helt annat.

  53. H-E.R

     /  november 5, 2007

    Nu svarar jag ingen speciell här, men vill orera lite om ”blåslampan”.
    Regeringen Persson hade en rätt stor del i vad som kom att bli en ren förförljelse mot sjukskrivna och även arbetslösa.
    Anna Hedborg i samarbete med bl a näringslivet och forskare knutna till detsamma skrev en radda rapporter som gav vid handen att många sjuka egentligen är friska fast de inte vet om det (grovt förenklat men sant).
    Hon efterlyste mer marknadsmässiga försäkringar, striktare regler och större egenansvar. Hon var också indirekt delaktig i Försäkringskassans kampanj ”hela Sverige halvera sjukfrånvaron”.
    Regeringen Persson var sålunda till stora delar M-light.

    Men…..
    De kom ändå inte i närheten av den cynism som den nuvarande regeringen visar gentemot de sjuka och arbetslösa. De arbetar under mottot ”arbete ska löna sig” och i detta budskap lägger de också en märklig passus som vi förväntas sväla utan frågor. Nämligen att sjuka blir friskare genom att få lägre ersättning, samt att arbetslösa lättare får jobb om de också blir fattigare under det att de söker jobb.

    Under förra året gick FKs kampanjfilm i TV, den visade bl a halvklippta får (statister ur regeringen?) Filmen skulle symbolisera hur människor som är sjukskrivna då skulle åtminstone kunna arbeta halvtid. Filmen kostade 15 miljoner skattekronor och är så erbarmligt löjlig att den aldrig borde fått göras.

    Så har det rullat på.
    Alliansen planerar som nästa steg ”heltid på halvfart” för långtidssjuka och förtidspensionerade.
    Ett nytt sätt att se på sjukskrivning har också kommit, drygt 90 diagnoser har fått sin dom. Man förväntas vara på benen illa kvickt vid t ex ett ryggskott.

    Sammantaget tycker jag att det är för snällt att kalla detta ”blåslampa”. Följderna har för många blivit ödesdigra då det medfört avstängning från Försäkringskassa och även Arbetsförmedling.

    Jag vet personligen av två personer som begått självmord, den ene gjorde det för att han inte blev trodd på sitt ord hos FK. Den andra, en kvinna, gjorde det för att hon inte stod ut med värken och inte fick hjälp för den.
    Nej, det är ingen ”blåslampa” vi har i häcken vi sjuka. Det är en kniv i ryggen.

    Ursäkta, detta blev för långt. Men det blir nog också det enda jag skriver idag.

  54. liberal vänster

     /  november 5, 2007

    Just det. Lilla torg var det och inte liberal debatt.
    Men där tog just detta upp. Nyliberaler kontra socialliberaler och nyliberalerna som anser att socialliberaler numera liknar sossar och borde kallas för det.

    Därav att du inte skönjer någt liberalt i mina inlägg men jag är inte renodlad liberal enligt Haeyk, Nozick elelr Rand utan är mer intresserad av John Stuart Mills teoreier. Han har ju också blivit anlagad för att han mer o mer närmade sig vänstern. I många länder kallas ju också liberala partier för vänster, se Danmarks” venstre” och från början ansåg man liberala vara vänster och konservativa höger tills socialismen uppfanns.
    Om man tittar på folkpartiet som kallar sig liberala har de alltid försvarat generösa sociallförsäkringar men enligt mig sålde de sitt socialliberala patos när de ingick i Alliansen. Socilaliberaler har i alla tider stått upp för de sämre lottade kämpat för mänskliga rättigheter, skola för alla, jämlikhet (MILL var ju den första feministen) medan de konservativa gamla moddar) motarbetat varje förbättring för arbetarklassen inklusiev rösträtten.

    Så visst kan jag kalla mig liberal. Inte kan kan jag kalla mig socialist då jag inte tror på ett samhälle där allt ägs och konrolleras av staten, eller hur? Jag har kritiserat sossar många ggr för deras paternalstiska styrsätt men nu är det nymoderater som är min måltavla för jag tycker de bär sig VIDRIGT åt.

    H:ER
    Det smärtar mig att höra om att två av dina vänner känt sån vanmakt att de tog sina liv. Visst finns kniven på strupen. Jag tackar Gud för att slippa vara i deras situation, att jag är frisk, har ett jobb att gå till och vill inte byta en enda dag mot att vara i deras sits, slåss mot oförstående myndigheter, få krav ställda som man inte orkar uppfylla och sedan få sin ersättning indragen rent godtyckligt.

    ber också om ursält att detta blev långt. ska logga ut nu.
    Ha en bra dag, Själv är jag förkyld idag o stannar hemma*L

  55. PeO

     /  november 5, 2007

    Kan bara konstatera att Ilse-Marie tar upp intressanta frågeställningar. Annars skulle det inte vara sådan fart på denna blogg, snart 60 inlägg…

  56. Alltid lika intressant när någon först hittar på ett påstående för att sedan kritisera det. Påminner rätt mycket om doften ute i stallet. INGEN av de som har makt över sjukpenningen har någonsin påstått att sjuka skulle bli friskare av sänkt ersättning. Inte motsatsen heller för den delen. Sjukdomsbilden är väl för sjutton inte avhängig av ersättningen? Om så vore fallet hade det varit samhällsekonomiskt en mycket god affär att ge sjuka och arbetslösa 300% av lönen. Vad är det som gör den tidigare ersättningen så rätt och den nuvarande till ”en kniv i ryggen”?

    Det går varken att säga att alla sjukskrivna kan arbeta deltid eller att de inte kan det. Naturligtvis måste det göras en individuell bedömning. Tyvärr har vi ett system som bygger på one-size-fits-all. Vanligtvis brukar vänstern tycka att allt ska vara lika för alla. Fast ärligt talat tror jag även de inser att individen är nyckeln, men är för ideologiskt låsta för att medge det.

    Vad är det för fel på att individen tar större eget ansvar?

    När det gäller arbetslöshetsersättningen handlar det om att öka marginalnyttan med att gå från arbetslöshet till arbete. Tidigare har det varit en ren förlustaffär för många att börja arbeta. Kostnaderna ökar och lönen är bara marginellt högre än a-kassan.

    Hur väl fungerar myndighetssverige och den offentliga vården när människor inte blir trodda eller inte får hjälp med sin svåra smärta? Varför vill man ha mer av den varan istället för att prova något annat?

  57. niklas

     /  november 5, 2007

    I det allmänna drevet försvinner sanningen..Troligtvis har ju nu inte cederschiöldarna haft någon svart städhjälp, då man inte behöver betala arbetsgivaravgift om den utbetalade lönen är under 10 000 per år. Däremot har Cederschiöldarna inte berättat för staten att de betalt en städare ca 6000 per år, varvid städaren kanske har sluppit skatta..men det är ju inte samma sak.

  58. H-E.R

     /  november 6, 2007

    Detta är kanske lite off topic, men ändå inte:

    Det börjar röra på sig inom handikapporganisationerna, man kommer att ha ett upprop 20 nov mot Försäkringskassans agerande. Och även kommer det att ordnas info om hur man som sjuk/handikappad bör agera själv om man hamnar i kläm hos FK.

    Så här skriver HSO på sin hemsida:
    ”Upprop 20 november
    Handikappförbundens styrelse beslutade den 31 oktober om ett upprop den 20 november angående myndigheters, särskilt Försäkringskassan, hantering av människor med funktionsnedsättning. Det blir aktiviteter och evenemang runt om i landet i många läns-HSO. ”
    http://www.hso.se/start.asp?sida=

    Något måste ske och det snabbt, det handlar om människor som far mycket illa när de hamnar i kläm pga dagens stenhårda och många gånger godtyckliga regler.

  59. Arash

     /  maj 28, 2010

    Kära medmedborgare, det är lite paranoia här. Människor är inte skattefuskare förutom påhitt om att någon gör det. Människor vill gärna dela med sig och hjälpa andra.

  60. Arash

     /  maj 28, 2010

    Jag efterlyser psykiatrikers åsikter i inläggen

  1. Gubben | Ett råd i all välmening till Reinfeldt
  2. Högerkonspiration » Tomma tunnor bullrar mest

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: