Jag slutar inte!

Alex Schulman meddelade i veckan att han har tröttnat på sig själv och alla vidriga kommentarer han får. Han lägger ned sin blogg. En sund reaktion på en sjuk företeelse. För, bloggvärlden är på många sätt sjuk – samtidigt en spegling av vårt allt sjukare, stressade och hårdare samhällsklimat.

I lördags såg jag Magnus Uggla uttala sig om sitt bloggande som gäst hos Babben. Han hade fått tips av Alex Schulman – du måste skriva minst sex poster om dagen, annars är du ute. Uggla använde sin blogg bland annat till tävlingar – i en av dem fick vinnaren äran att be Magnus (himself) ”dra åt helvete”.

Man kan ju fråga sig – vad driver någon till att lägga ned så mycket tid på något så i grunden meningslöst? Att skriva minst sex bloggposter om dagen om egentligen ingenting – ja, varför? Vem har den tiden? Vem vill offra den på något så meningslöst?

Men, att blogga behöver inte vara fullständigt meningslöst. Nej, egentligen tror jag att bloggarna många gånger fyller en viktig funktion – de öppnar upp det offentliga rummet och låter vanliga människor komma till tals. Men, det finns en baksida – en illaluktande baksida.

Jag syftar givetvis på det så omtalade ”debattklimatet” inom bloggvärlden. Rädsla, brist på empati och ibland rent hat styr. Grova förolämpningar, hån och allmänt otrevliga kommentarer tycks vara det som gäller.

Man väljer vilka man vill sparka på – sedan går man till attack. Det är trist och sorgligt, men passar väl in i tidsandan. Nu har vi till och med fått en regering som utövar samma princip. Det är signifikant att de ivrigaste utövarna av denna debatt och kommentars teknik – även inom bloggvärlden – återfinns bland regeringens anhängare, eller ännu längre ut på högerkanten.

Ni som ibland återkommer hit till min blogg har kanske upptäckt vad som har hänt här under de senaste månaderna. Ett gäng extremliberaler har gjort allt för att knäcka mig och få mig att sluta blogga – för något annat kan knappast vara syftet med de hatiska och malande extremliberala mantran och kommentarer jag har fått ta emot.

Det är trist och jag är givetvis trött på eländet, men egentligen får jag väl ta det som en komplimang. Hade det jag skrivit varit så uselt och korkat som jag hela tiden får höra att det är så hade attacken förmodligen aldrig inletts eller fortsatt.

Jag kan bara konstatera – ni har inte vunnit. Jag slutar inte!
Däremot – just nu har jag varken tid eller lust att blogga i samma omfattning som under tidigare perioder, av flera olika skäl. Men, jag lägger inte ned. Jag kommer att poppa upp igen när ni minst anar det… kanske inte lika ofta – men lika irriterande för alla som hatar solidaritet och medmänsklighet, så se upp 😉

För övrigt kan jag bara konstatera att till och med DN ger Michael Moores SICKO en femma – där satt den 😉 !

*

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

54 kommentarer

  1. Härligt att se att du är tillbaka på banan, agenda 2010 är inte riktigt samma grej utan dig.

  2. Det är rätt! Inte ge sig! På dom bara!:-)

  3. Ilse-Marie! Du skriver bra och du skriver om viktiga saker. Självklart kommer många känna sig arga på grund av att man har andra åsikter än de naturaliserade, speciellt kring nyliberalismen. Men låt de bli det. Din blogg är så pass bra att den väcker ilska hos de som med argument inte kan få igenom sina idéer. ”Debatten” som utspelade sig under ”sicko” inlägget var ett sådant bevis. När argumenten tar slut börjar man använda sig av personangrepp. Precis som du säger så brukar det tyvärr vara människor som antingen tillhör alliansen eller något av avarterna till höger.

    Jag tycker din blogg är väldigt bra och du skriver absolut inga korkade inlägg. Att skriva sådana kommentarer är egentligen en slags härskarteknik, man hoppas genom mobbning att du ska lägga ner. Gör inte det och förvandlas för guds skull inte till en som bloggar sex gånger om dagen! blogga när DU känner för det! du har alltid viktiga och intressanta funderingar som jag läser med nöje!

  4. karin

     /  oktober 5, 2007

    Håller med alla tre föregående talare: stå på dig! Du skriver jättebra!

    Och jag är MER än hjärtligt trött på vissa debattörer… Håller med Vladi: när argumenten tryter… Och dessa debattörer brukar tillhöra nyliberalerna och högerfalangen… Den värsta sorten.

    Tyvärr resulterar det kanske i att jag drar alla liberaler över en kam!! De gör sannerligen ingen bra reklam för de partier de troligen röstar på. Tvärtom!!

    Så, Jonas, Liberatio f.ml. era insatser får motsatt verkan, i alla fall hos mig! Och jag håller med Kerstin på motvallsbloggen att högerextremer är ett snäpp värre (ja, två eller tre snäpp värre) än dem som är allra ytterst till vänster… Fast jag känner mig ganska åt vänster själv… Allt mer åt vänster…

  5. Jag tror debattklimatet blivit ett helt annat om du själv deltog i de efterföljande debatterna istället för att låta St Just vara talesperson för din blogg. De inledande kommentarerna, som en direkt respons till ditt blogginlägg, brukar oftast inbjuda till en seriös diskussion. Fast jag ställer mig lite tveksam till om du verkligen vill att din blogg ska vara en tvåvägskommunikation. Vill du det?

  6. Karin, tack för omdömet.
    Nu tror jag knappast att det är argument du baserar dina ställningstaganden på, utan snarare känslor, önskningar och drömmerier om en (helt) annan värld. Det är det många som gör, och det verkar vara en tröst för ‘er’, att ni ju trots allt är många. Eller hur?

    Kerstin Berminge är ett alldeles utmärkt tillhåll om du bara vill få medhåll, vatten på din kvarn, pseudointellektuellt dravel om lite allt möjligt och gärna om hor ondskefulla eg liberaler är. Dessutom slipper du de mer sansade rösterna där eftersom sådana knappt är välkomna där. Tyvärr för dig (och övriga) är det inte så mycket fakta och substans bakom det som anförs där, utan mest extremt ensidiga inlägg och (van-)tolkningar av verkligheten.

    Själv har jag aldrig funnit att jag kommer framåt genom enbart önsketänkande, eller genom att vilja tänka (eller rösta) bort verkligheten. Och heller inte har jag funnit någon större tröst i ifall många andra, lika frustrerat, delar mina önskingar. Men det är jag, det ..

    Lycka till, och hoppas du finner vad du söker. Men det du önskar tror jag inte går att åstadkomma genom voteringar, eller genom att ni är många som vill att det blir så …

    (Då tror jag min metod fungerar bättre)

  7. St Just

     /  oktober 5, 2007

    Det är rätt ilse-marie, extremliberalerna syfte är att med hot, mängder med personliga påhopp med allt ifrån hur folk ser ut till att koka ihop anklagelser mot folk för att förbereda mord.

    Sympatiserar man med dina förståndiga inlägg, riskerar man alltid för att utsättas för dessa extremisters påhopp. Som du ser ovan, sympatiserar många med dig och är gruvligt trötta på de nyliberala förolämpningarna.

    Keep on!

  8. karin

     /  oktober 5, 2007

    PS. Nej, vi skippar alla slags voteringar, Jonas!! Och inför diktatur istället! Så klokskapen för råda, de som vet får bestämma!!

    Du, och enbart du, baserar dina tyckanden på fakta till skillnad från alla andra?? Inte på några drömmerier, känslor, önskningar? Du ägnar dig åt allt annat än pseudointellektuellt dravel? Och är en sansad röst? Och kommer med fakta och substans? *) Till skillnad från alla andra!?

    Ja, det där med hjärtat och känslorna… Hur vore det utan dem?

    Och vad är ”objektivt”? Jo, jag kan hålla med om att det kanske är den/dem som bäst känner sig själva som kan vara mest objektiva… DET kan jag hålla med om…

    *) Men… hur är det med självkännedomen? Och självkritiken?

  9. Jag är ledsen Karin, men jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.

    När man pratar politik, då pratar man lagar, och regleringar direktiv, tvingande påbud. Order! Skulle man kunna säga!

    Sådant lämpar sig inte för kännande och tyckande. Man bör vara ganska medveten om precis vad vad man håller på med om man vill upphöja sina egna åsikter till lagar.

    Att genomdriva lagar som inte går att uppfylla, genomdriva och säkerställa efterlevnaden för eller som rent av krockar med andra lagar är inte bra. Oavsett hur bra det känns när man vill att något skall bli bättre.

    Hjärtat, känslorna osv är privata saker. Dom kan vara (är, och skall vara) väldigt olika från en individ till nästa, och kan även ändra sig ganska snabbt och godtyckligt. Sympatier och antipatier är inga bra grunder att bygga politik på.

    Om jag aldrig dravlar eller har fel? Drömmer eller ösnketänker? Jo, självklart. Händer hela tiden! Men det är inget jag menar att alla andra ständigt måste anpassa sig till

  10. karin

     /  oktober 5, 2007

    Jo, jag förstår att du är ledsen att behöva säga det!!!! Säga sanningen!!

    Jag förstår att du inte förstår vad jag skriver…

  11. lite osammanhängande och motsägelsefullt snarare

  12. Kapad

     /  oktober 5, 2007

    För det första så kan jag säga det att jag har inget syfte alls i att försöka få dig Ilse-Marie att sluta blogga. Den här bloggen är ett utmärkt vattenhål för att möta socialister och lära sig mer hur de tänker. På den socialistiska sidan så brukar det vara locket på annars, t.ex socialism.nu som inte tillåter meningsmotståndare, så produktivt. Att du är en av få socialister som orkar skriva grammatiskt korrekt och tagga ordentligt är en klar bonus.

    För det andra så provocerar du fram ett grupptänkande (vi och dom) genom din ständiga fokus på det RÖDA i stark kontrast med det MÖRKA. Det i sin tur leder till konflikter, som du omedvetet säkert strävar efter, vem vill inte ”let off some steam” efter jobbet? Du använder retoriken av en rasist genom att ständigt påtala att det RÖDA är det varma, det goda och vackra, i kontrast mot det MÖRKA som är kallt, hårt och elakt. Så otroligt förenklat och bäddat för konflikter.

  13. Från DN:s recension: ”[..]en välbehövlig sagostund för vuxna[..]”

    Kunde inte sagt det bättre själv. Som sagofarbror ligger Moore bara marginellt efter Beppe Wolgers.

  14. St Just

     /  oktober 5, 2007

    Efter att ha letat bland 792 ord i en extremt positiv recension från DN, lyckas Michael Moore-hataren hitta 5 (!) ord som på ett mycket torftigt sätt försöker förvrida DN:s 5:a.

    Ett solklart exempel på nyliberal citatteknik och förfalskariver.

  15. St Just

    Moores film blir inte bra bara för att att DN kultur sätter betyg högt på den (eller tvärtom). Det troliga är att recensenten är fullständigt okunnig i sakfrågorna!

    Filmens kvalitéer tycks mest bestå av att det finns ganska stora horder av mer eller mindre aningslösa tyckare som verkligen gillar budskapet, som verkligen skulle vilja att det han säger skall vara sant och stämmer klockrent. (Det finns säkert ett litet mått av blidkat lillebrorskomplex också iom att någon amerikan säger att Europa gör något mycket bättre)

    Jag tycker fö. att din avslutningsmening beskriver dig och din stil här väldigt väl!

  16. St Just – dina kommentarer är verkligen ointressanta.

  17. Att skriva ett gäng ointressanta bloggposter varje dag är illa nog, men att så många är villiga och läsa det är faktiskt värre – kan bara instämma i ditt inlägg.

  18. rasmus

     /  oktober 5, 2007

    Är inte politik känslor? Är politik enbart lagstiftning? Shit alltså**Då har jag missat hela poängen. Jag har analyserat tal på retorikkurser och det var känslor överallt. Logos och patos. Det var inte logosdelen som uppviglade massorna utan patosdelen. Logos talar till den ena hjärnhalvan och patos till den andra. Om du bara talar till den ena anses du vara torr o tråkig och ingen lyssnar på dig. Är väl därför många extremliberaler är så otroligt torra och intetsägande att prata med. Inga man direkt festar med en fredagkväll. De tror att livets uppkomst blev till p.g.a logiska beslut.
    Kaosteorin?? relativitetsteorin? Jag tycker synd om dem som saknar förmåga till känslor. Självklart är politik både logos/patos. Att förneka patos är att förneka halva människan. är väl det extremliberaler gör…Att den stackars mannen i Sickofilmen tvingases välja vilket finger han hade råd att sy fast anses som snyfthistorier o propaganda. Inget medlidande va?? NÄÄ* Jäkla snygga läkare de hade på Kuba förresten. jag vet,, landet e diktatur men vilka människor” PATOS-_människor.

  19. Kapad

     /  oktober 6, 2007

    Den stackars mannen hade säkerligen kunnat undvika den situationen på egen hand. USA är inte direkt landet utan möjligheter till ekonomisk förkovring.

  20. kirira

     /  oktober 6, 2007

    Hoppas du vet att vi är många som tycker väldigt mycket om din blogg. Jag är en av dem.

  21. rasmus

     /  oktober 6, 2007

    kapad säger:
    ”Den stackars mannen hade säkerligen kunnat undvika den situationen på egen hand. USA är inte direkt landet utan möjligheter till ekonomisk förkovring.”

    Jag upprepar: No mercy! Det går alltså inte in? Är era försvarsbarriärer så höga?
    Han får alltså skylla sig själv i sann extremliberal anda att långfingertoppen nu ligger på sophögern, ehh högen! Att neka en person kan väl ändå inte betraktas som människovärdigt??

  22. St Just

     /  oktober 6, 2007

    man kan ju onekligen undra vad mer Kapad har kapat – empatisk förmåga uppenbart och mer därtill.

    Han broder Jonas N utvecklar extremistliberalernas syn på politik, empati och känslor på ett förödande tydligt sätt:

    ”När man pratar politik, då pratar man lagar, och regleringar direktiv, tvingande påbud. Order! Skulle man kunna säga! Sådant lämpar sig inte för kännande och tyckande.”

    Order (!) – jisses!

  23. St Just

    Är du av en annan uppfattning:
    Att lagar är tvingande regler som gäller alla, och att en statlig reglering eller satsning är att se som en order, dvs verkställ!?

    Jag hävdar fortfarande att sådana verktyg, hanterandet av den sortens makt, inte skall skötas av känslonycker utan restritktivt och sparsamat, det skall byggas på tiktig kunskap om verkligheten och hur den fungerar (alltså inte hur man önskar att den borde fungera, eller efter vad man tycker att det borde kosta etc)

    Känslor, personliga åsikter och empati har jag öht inte diskuterat så dessa kan du svårligen ha en uppfattning om, än mindre hur många andra funderar kring samma saker …

    (… annat än med just den metod som jag hävdar funkar dåligt när man skall hantera verkligheten: Man ‘känner’ hur alla andra eg är, och inte sällan ‘känner’ man hur illvilliga dom är. Men så går också den metoden åt fanders med nästan urverkslik precision)

  24. Kapad

     /  oktober 6, 2007

    Jag undrar hur empatin fungerar för er när eran grannes dörr blir insparkad av skattmasen mitt i middagen med familjen. Det gäller att lägga empatin på rätt sak, sa socialisten. Kom ihåg att allt ni vill besluta om i politisk väg sker med tvång och hot om våld. Hot om våld innebär att polisen kan i utsträckningen döda någon som säger emot ordern. Vad är en självförvållat förlorad tumme jämfört med en ej självförvållad förlust av ett helt liv.

  25. rasmus

     /  oktober 6, 2007

    Nej kapad, det vadde ingen tumme, det vadde ett pekfinger och det bidde bara halva kvar.I vettiga länder som Frankrike, England och Sverige så behöver ingen behöva fatta ett sånt val. Så du menar att du hellre blir av med din tumme än betalar skatt? Sen va det självförvållat med saru?? att fingrarna rök under ett arbetspass vid sågen, vad hade han på jobbet att göra? är ju sen rätt vanligt att svenska poliser går runt o skjuter folk, eller hur?

  26. Det var skönt att se! 🙂

    Jag var lite orolig ett tag!

  27. Kapad

     /  oktober 7, 2007

    Rasmus: Ja, jag blir hellre av med min tumme än blir förtryckt av staten, ja. Kan till och med tänka mig att en arm vore värd att offra för att slippa det.

    Jag har inte sett klippet ni pratar om så det blir svårt för mig att uttala mig. Särskilt när det handlar om Michael Moore så känner jag att det kanske är bäst att inte diskutera.

  28. Klart du skall fortsätta med dina intressanta och tankeväckande resonemang…
    Kör hårt!

  29. Du måste fortsätta Ilse-Marie, du behövs.
    De där beskyllningarna att man tänker för mycket med hjärtat, tar saker personligt osv, de får jag också ibland från högerliberala personer som tror sig vara någon slags fritt svävande medvetanden med örnblick. Men nå, även om de själva ofta tycks mer känslostyrda än vad de är medvetna om så sätter det ju litegrann fingret på vad som är det största problemet med högerpolitik: hjärtlösheten.

  30. ”Men nå, även om de själva ofta tycks mer känslostyrda än vad de är medvetna om så sätter det ju litegrann fingret på vad som är det största problemet med högerpolitik: hjärtlösheten.”

    Skiljelinjen går snarare vid frågan om VEMS hjärta som ska få styra – den som berörs av beslutet eller någon annan.

  31. St Just

     /  oktober 8, 2007

    Charlotte, bra kommenterat – den flitige nyliberalen ovan har ju inga problem med att styras av sin egen ”avsky mot totalitära ideologier och system byggda på dessa ideologier.” dår han själv beskriver vad som driver honom i politiken.

    Det är bara vi känslostyrda socialister som är fåniga när vi med hjärtat argumenterar mot det vi upprörs av som klassorättvisor, imperialistiskt förtryck, kvinnoförnedring …

  32. St Just

    Och exakt hur många ggr har fullt genomförd socialism INTE gått åt fanders?

    Men sånt kanske inte är så noga, för man ville ju så väl! Eller hur?

  33. St Just

     /  oktober 8, 2007

    Socialismen har mig veterligt aldrig genomförts. Nu handlade det mest om Jonas N:s märkliga inlägg om politik som ordergivandets konst, utan känslostormar trots att hans och andra exremliberalers inlägg, till största delen brukar bestå av upprörda och aggressiva påhopp på allt till vänster om socialliberalismen.

  34. Nej just nej, St Just!

    ”Socialismen har … aldrig genomförts”!

    Det är alltså därför det inte har gått så bra då man försökt …

    Jo tjena … 😉

    Som jag påpekat mer än en gång är förmågan att syntetisera kunskap inte den vassaste hos många som hellre ‘känner med hjärtat’ när de vill utforma sin ordergivning! Alltså hur man utformar den delen av samhället som genomdrivs med tvång!

    Eller tror du att lagar, beskattning, regleringar bara skall ses som glada tillrop och välmenade rekommendationer!?

    För tom. du borde dock fattat att en politisk debatt är något helt annat än lagar och order utfärdade av statsmakten!

    Det är väl bara i den ‘genomförda socialismen’ som man inte längre behöver politisk debatt för då blir dessa plötsligt folkets vilja … eller nåt!?

    Jo jo, vi har hört det förut!

    (Kanske är det sant denna gång, om bara riktigt många känner att det är så … eller hur?)

  35. St Just

     /  oktober 8, 2007

    Det är ju tur att Jonas N ”syntetiserar kunskapen”, resultatet blir ändå i detta fall mycket osammanhängande.
    En lagparagraf mot privatisering av vården är slälvfallet bara en paragraf utan något större själsliv. Men gissa om den kommer att väcka lika mycket hatfulla rop från borgarna, som MBL-lagen gjorde när den infördes. (Trots att den bara ersatte den ökända paragraf; § 32.)

  36. Jag tycker du sammanfattar din kunskapsnivå och förmåga att lära dig alldeles ypperligt när du skriver:

    ‘Riktig socialism har aldrig genomförts’

    (och du närmar dig pensionen också, så det är inte ungdomligt oförstånd längre)

    Angående ett lagförslag som förbjuder privata vårdalternativ är görstås sprunget ur en massa känslomässigt tyckande (som går att läsa på flera ställen bara här) tex:

    ‘hemskt att tjäna pengar på andras olycka’
    ‘välbeställda kan smita före i kön’
    ‘landsting som göder privata ockrare’
    ‘i denna framtidsbransch borde ingen få tjäna pengar’
    ‘multinationella bolag som pumpar ut vinstpengar’
    ‘kommersiell sjukvård är hälsovådlig’
    osv

    och mestadels i totalt förakt och blundande om hur verkligheten ser ut och är beskaffad.

    Var och en kan ju själv försöka föreställa sig hur det skulle gå om någon som känner att ‘Verklig socialism har aldrig genomförts’ skulle komma i en position där han får möjlighet att prova …

  37. St Just

     /  oktober 8, 2007

    Politik är passion och inte enbart paragraf! Passionerad kamp leder till paragrafändringar för befolkningsmajoriteten eller finansminoriteten.

    Jag ser rött när välbeställda går före behövande. Liberalen gapar högt när möjigheterna att profitera på människor beskärs.

    So What?

  38. St Just

     /  oktober 8, 2007

    Politik är passion och inte enbart paragraf! Passionerad kamp leder till paragrafändringar för befolkningsmajoriteten eller finansminoriteten.

    Jag ser rött när välbeställda går före behövande. Liberalen gapar högt när möjigheterna att profitera på människor beskärs.

    So What?

  39. Nog ser du rött alltid. och nog är dina politiska förställningar sprunga ur passion …

    Men verkligheten fungerar på ett helt annat sätt. Och de som försöker hantera den utan att förstå den kommer i princip alltid att misslyckas.

    Och inom politiken har sådant tyvärr ganska ödesdigrakonsekvenser eftersom denna just är tvingande för alla …

    Enskildas och enskilda misstag korrigerar vanligt sansat folk själva och ganska fort. Ionom politiken ser vi raka motsatsen, tex att ‘verklig socialism har aldrig prövats’, låt oss därför prova en gång till …

    Det är just min poäng

  40. St Just

     /  oktober 8, 2007

    Jo, de enskilda och privata läkemedelsföretagens verksamhet leder ju inte aldrig till några ödesdigra konsekvenser. Lätt som en plätt korrigeras misstag som att hålla på patenträttigheterna före att tillverka billiga bromsmediciner till AIDS-patienter.

    Pyttsan – de enskilda intresset följer marknadens lagar,aktieägarnas och struntar i samhällens behov av sjukdomsbekämpning.

    Jag ser rött inför det och inte drömblått som liberalen.

    Det är min poäng.

  41. Du är som vanligt erbarmligt dåligt informerad. Utan privata läkemedelsföretag hade vi knappt haft några mediciner alls, utan fortfarande kokat olika rötter och ägnat ås åt åderlåtning. Angående pattenträttigheter och billiga mediciner är du också felinformerad, troligtvis dubbelt upp. Men det är inga nyheter.

    Jag kan upplysa dig om att samhällsintresset är att det finns många olika läkemedelsbolag. Och att sjukdomsbekämpning sker bla med deras produkter, inte av eller genom dem!

    St Just avslutar med att hävda att han själv inte alls drömmer i rosenrött, han menar att ‘den verkliga socialismen’, som dock aldrig har genomförts är vad han (inte?) drömer om!?

    Eller något lika logiskt …

  42. St Just

     /  oktober 9, 2007

    … och varför dör människor i brist på bromsmediciner?

    Svar;Patent, profit och marknadsliberal politik.

    Åderlåtning! You are pulling my leg!

  43. Varför finns bromsmediciner öht?
    För att där finns företag som betalat för att ta fram dem!
    Samma sak som varje gång.

    Vill äta upp kakan, men ha den kvar, och dessutom skall någon annan bakat den och betalat för den.

    Som jag sagt många ggr:
    Att försöka bygga ett gott samhälle baserat på innerligt kända önskningar, snarare än kunskap om vad som fungerar fungerar inte.

    Inte nästa gång man försöker heller, St Just.

    Du vet den gången som slutligen ‘verklig socialism’ skall genomföras.

    Det är bara dårar som försöker att göra om samma sak om och om igen, i förhoppningen att nästa gång minsann skall resultatet blir ett helt annat!

  44. Egentligen är det helt hårresande, St Just.
    Du sitter och argumenterar på fullt allvar för ett samhälle där företag inte finns, där valmöjligheter inte finns, där folk inte får försöka få det bättre, där ägande inte får behållas, och där resurser godtyckligt skall få rekvireras för att någon överhet med tillräckliga maktbefogenheter anser att det ju vore bra.

    Men, vet du, sådana samhällen har vi fått se många ggr i historien. Och med alldeles utmärkt repeterbara resultat!

    Men ändå drömmer du om just det, och att det dessutom våre nåt helt annat!

    Makalöst!

  45. St Just

     /  oktober 9, 2007

    En gång till; patent, profit och marknadsliberal politik leder till att människor som behöver medicin dör. Det har liberalerna inget emot då de fått för sig att i dessa nobelprisdagar – marknadsekonmin skapat medicinerna.

    Och, socialism berövar inte någon några rättigheter förutom just rätten att exploatera arbetskraft. Precis den rätten är helig för liberalen – därav de långa upprörda harangerna.

  46. En gång till:
    Marknadsekomomin leder till att läkemedelsföretag och mediciner finns och tillverkas, det kommer också att leda till att dessa blir fler och billigare och mer tillgängliga!

    Ingen påstår att ‘marknadsekomin skapar medicinerna’. Det är hårt arbete, av många inblandade och stora investeringar, dedikerade insatser av människor som har en horisont på många år, flera decennier som kan lyckas skapa nya framgångsrika mediciner.

    Marknadsekonomin är förutsättningen för att det öht skall försöka sådant!

    Angående din socialism, är det den ‘verkliga’ den som ingen någonsin har sett, eller är det den verkliga som har funnits i verklighete, och tyvärr fortfarande finns lite varstans?

  47. St Just

     /  oktober 9, 2007

    Ekonomin i sig skapar inga mediciner – det gör människor (vetenskapare, läkare, sjuksköterskor, arbetare, tjänstemän … oberoende av system). Även egyptiernas slavsamhälle skapade hälsobringande medel, såväl som världen under Djingis Khan.

    Kapitalismen är ingalunda förutsättning för utvecklandet av läkemedel utan har främst privatiserat läkemedelsframställningen och satt den under profitens bojor.

    Jonas N har ju som vi hört mycket bestämda åsikter över andras brist på kunskaper – nåja, lite historiekunskaper är aldrig fel. Världen och förmågan att bota sjukdomar, uppstod inte med Locke och Smith och absolut inte med Friedman, Norberg, Rand och andra nutida liberala husgudar.

  48. Hej ilse-marie!

    Det är skönt att du inte tänker sluta blogga. Fast jag förstår att det kan kännas jobbigt ibland iom att din blogg är så läst och så kommenterad. Man häpnar över vissa kommentarer. Blir förbluffad över att det är så gott om människor vars högsta mål i livet verkar vara – inte att föra en diskussion, utan att täppa igen truten på andra. Med alla tänkbara medel. Märkligt.

    ———-
    Trulle var med mitt i smeten hela helgen. Jag tror att han var rädd för att det var packning jag höll på med och att jag rätt vad det var skulle resa bort. Där jag var, där var Trulle 🙂

    Jag hade en släth foxterrier för många år sen. När jag packade kröp hon alltid ner i väskan och vägrade gå ur. Skulle jag bort, så skulle hon med 😀

    Ha det bra!
    /Kram

  49. St Just

    Försöker du göra intryck med att lite names-dropping?

    OK, det är ju rart. Men min poäng är fortfarande att läkemedel och utvecklingen av sådana blir till i den civila sfären, inte genom statliga dekret eller konfiskationer av andras egendom eller kunskap/avtal/patent. Och så var det nog också

    Och jo, marknadsekonomi är just förutsättningen för att läkemdelsbolag skall satsa mångmiljardbelopp på att utveckla nya läkemedel som de i förväg aldrig vet om de kommer att funka, godkännas, eller säljer så att de kan betala sig.

    Det är först i det allra sista ledet som du kommer in och vill vara generös med andras arbete.

    Om du menade något med vad du sa skulle du sätta dina egna pengar bakom. Du och alla som är så ‘gnererösa’ med resurser som redan finns.

    Sätt igång! Utveckla läkemedel, starta bygg och driv företagen, betala de rättvisa lönerna mm och allt annat ni alltid pratar om.

    Men vet du varför ingen, absolut ingen av er socialister någonsin gör det ni ständigt pratar om? Det som inte på något sätt är förbjudet i liberala samhällen?

    Jag vet …. men vet du?

  50. St Just

     /  oktober 10, 2007

    Jonas N, i marknadsekonomin är det arbetarna som utför arbetet – vår klass håller hela samhället på fötter och ser till så att alla produkter kommer fram från första råvara till sista leverens fram till din dörr. Utan arbetarklassen stannar världen. Det enda som fattas år kontrollen över produktionen som idag är i händerna på spekulanter som producerar för profit och inte för behov.

    Exakt som sjukvårdsdebatten – vad ska styra; vårdbehovet eller möjligheten att tjäna pengar?

    Sedan heter det name dropping 🙂

  51. St Just
    I vilken ekonomi som helst är det arbetarna som utför vissa arbetsuppgifter.

    Om du menar att när läkemedel utvecklas och blir till, så ‘är det arbetarna som utför arbetet’ då är du – för uttrycka det milt – ‘inte så värst insatt’ . Nu är detta inte menat som en förolämpning (som Ilse-Marie tycktes tro) utan bara ett konstaterande.

    Angående kontrollen över produktionen (tänk så 1800-tal det låter) så går det faktiskt att åstadkomma. Man kan nämligen köpa andelar i produktionen, iaf i många av de större ‘anläggningarna’

    Det är bara att sätta igång, och om man är många som menar vad man säger går det fortare.

    Men, och detta är kärnpunkten där nästan all vänsterretorik visar sig vara tomt prat och varmluft:

    Jag har noterat att dnär folk verkligen menar allvar med nåt är dom beredda att sätta sina egna insatser bakom. Och tvärtom, alla de som pratar om andra människors insatser (men inte vill göra samma sak själv) dom pratar bara. Det går tretton på dussinet som kan vara frikostiga med andras tid och resurser.

    Det är nämligen så att med sina egna resurser kommer man att göra mycket bättre och sundare värderingar än om man inte riskerar dem alls. Då visar det sig om man menar vad man säger, om de värderingar man hävdade var viktiga också omsätts i praktisk handling.

    Så länge det är andras handlingar och andras insatser man pratar om är detta bara ord, och sannolikt också egen lättja, snålhet, missunsamhet och habegär.

    Och när det gäller vänsterretoriken så finns ju facit! Det har funnits hela tiden. Det är bara att titta på alla personalägnda företag som dom har startat med rättvisa löner, kontroll över produktionsmedlen, vinsterna till dom anställda osv.

    I alla dessa företag som har startas och drivs av (ombud för) arbetarklassen ser du hur mycket deras retorik är värd när det kommer till kritan.

    Och när det gäller dom stora företagen (som redan finns) gäller samma sak: Om man vill ta kontrollen över dem så går det redan nu, men då måste man sätta lite insatser bakom detta.

  52. ”Det enda som fattas år kontrollen över produktionen som idag är i händerna på spekulanter som producerar för profit och inte för behov.”

    Finns det inget behov av varorna/tjänsterna blir det heller ingen profit. Mycket grundläggande marknadsekonomisk princip.

  53. St Just

     /  oktober 10, 2007

    Marknadsekonomin styrs inte av något förnuft – för att tala med en som är hyfsat insatt; Sigrid Rausing:

    - Att inte göra något, utan bara få kapitalet att föröka sig, det är som en mentalsjukdom, en besatthet.

    Igår kunde man tydligt avläsa hur märkligt denna spekulationsekonomi fungerar. Den datorintresserade känner nog till att helt plötsligt faller priserna på sk DRAM-minnen – varför? Så här beskrivs det av en insatt på idg.se:

    ”Priserna på DRAM har sjunkit kraftigt den senaste tiden. För stora uppköpare ligger priset nu på 1,31 dollar per 512-megabitchip, och priserna förväntas fortsätta neråt.”, ”Orsakerna bakom de fallande priserna sägs vara dels att en kinesisk helgdag som medförde en veckas ledighet för fabriksarbetare och därmed stopp i produktionen, dels överproduktion på grund av mindre efterfrågan än väntat efter Windows Vista-lanseringen.”

    För tillfället kan konsumenten tacka för de kinesiska arbetarnas ledighet och taskig Vista-lansering. Från förr vet vi hur företagen eldade upp allt från skördar till produkter när det blev överproduktion. Det kommer de att göra på nytt. (Ja, såvida de inte startar nya omfördelningskrig likt de två senaste)

    Någon logik och produktion utifrån behov existerar inte. Att föreslå att arbetarna istället för arbetarkontroll, ska vifta med några aktier är löjeväckande. Det fungerar ju precis tvärtom, ju större spridning på aktierna, desto lättare kan finansminoriteten få total kontroll.

    Vilken makt utstrålar inte Telias folkaktie 🙂

  54. Sigrid Rausing är duktig på att göra av med andras pengar, men någon vidare koll på marknadsekonomi har hon inte. Men hon har rätt i att det finns de som blir besatta av pengar. Fast de blir inte långlivade inom affärsvärlden om de inte ”gör något”. Bill Gates och Ingvar Kamprad hade aldrig blivit några av världens rikaste personer, om de bara var intresserade av att öka kapitalet. De brinner för en idé och en vilja att vidareutveckla sina skötebarn. Kapital är medlet, inte målet. Utanför den fria världen, i diktaturerna, finns det däremot många som ser pengar som ett självändamål och som inte bryr sig om vilka lik de måste trampa över för att få kapitalet att föröka sig.

    Att bygga produktionen på prognoser är knappast ologiskt. Svårigheten är att pricka rätt alternativt anpassa sig till ett förändrat behov. Vissa företag, som t.ex. spanska Zara är fenomenala på att gissa sig till vad kunderna kommer att vilja ha den närmaste tiden. Hur ska man annars fastställa behovet?

    Enstaka exempel är långtifrån tillräckligt för att avfärda ett helt ekonomiskt system som gett många miljarder människor förbättrade levnadvillkor

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: