Censur, kommentarer och nyliberaler

Jag har alltid haft en helt öppen kommentarsfunktion. Utan krav på ens namn eller e-mail adress. Jag tycker att det är viktigt att alla som vill yttra sig och kommentera mina bloggposter ska få göra det. Den inställningen har jag fortfarande.

Nu har jag blivit anklagad av vissa nyliberala kommentatorer och bloggare för att blockera alla med avvikande åsikter, och för att utestänga kommentatorer på grund av deras argument. Inget kunde vara mer felaktigt. Läser ni kommentarerna på denna blogg kommer ni snart att inse att det inte stämmer.

För ett par dagar sedan testade jag dock en funktion som blockerar alla som inte fyller i namn och e-mail adress. Nyss upptäckte jag att denna funktion av någon anledning även har blockerat flera kommentarer som borde ha godkännts, författade av både nyliberaler och meningsfränder – ingen diskriminering där inte 😉 Alla hade hamnat i spamhögen – en hög som oftast innehåller sexspam.

För att inte detta ska upprepas har jag återigen öppnat för helt fria kommentarer (om tekniken fungerar) . Jag har dock insett att det behövs vissa grundläggande kommentarsregler. Mer om dessa här!

Enbart de som vid upprepade tillfällen har använt sig av personliga påhopp eller kränkande kommentarer har hittills helt blockerats från att kommentera mina bloggposter.

P.S. Av de 242 kommentarerna som tillfälligt fastnade i spamskyddet är nu alla ”riktiga” kommentarer godkända (jag kan givetvis ha missat någon av misstag).

*
Andra bloggar om: , , , , , ,

Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. St Just

     /  september 4, 2007

    Inte ens tio själar (några anonyma och invandrarkritikern Grue) vill kommentera de totalt femton inläggen på den samlade nyliberala Lilla Torg-bloggen som LibeRatio och andra nyliberaler står för.
    Så ointressant är den.
    Inte undra på att de vill hänga på en vänsterblogg där med intressanta ämnen. Lika ointressant och ödslig som deras egen blogg, lika trist och förutsägbar är deras argumentation på ”Ett hjärta rött”.

    ilse-mari, du gör alldeles rätt – det finns väsentligheter att resonera om – från pigavdrag till nästa påhitt; vårdnadsbidrag – och snart kommer nog hemmafrubidrag. Nya kliv baklänges i borgerlighetens kvinnosyn.

  2. Finns inga nyliberala skribenter på Lilla Torg Liberalerna. Fast med tanke på de enorma kunskapsluckor du ständigt visar upp är jag inte förvånad över att du påstår det. Lev du i din lilla värld till dess att verkligheten knackar på 🙂

  3. Hejsan,

    Din uttryckta mening: ”Enbart de som vid upprepade tillfällen har använt sig av personliga påhopp eller kränkande kommentarer har hittills helt blockerats från att kommentera mina bloggposter.” – slut citat.

    Skulle kunna ha sagt detsamma själv ifall jag hade haft det problemet på mina två bloggar. Men där är det öde och tomt på kommentarer – så sådant som Du råkar ut för lyser med sin frånvaro hos mig, än så länge…

    Dina kommentatorsregler upplever jag som mycket enkla – funktionsdugliga – för att inte säga ypperligt bra skrivna…

    Ha det…
    vännen Josef

  4. Tack Josef ! 😀

  5. OK, fortsättning från ‘fel’ sträng där du skrev:

    ”Fransico har precis som D skriver upprepade gånger använt personliga påhopp som teknik. De grövsta är raderade, därför kan du inte läsa dem längre – enkelt!

    Du behöver inte påtala självkarheter för mig, jag har redan förstått att dom inte går att läsa längre.

    Min undran gällde om dom verkligen var så mycket värre än det som går att läsa.

    Och jag köper inte att det bara handlar om ‘personliga påhopp som teknik’. Det finns det fler som har, och i vissa fall har du tom uttalat ditt gillande över kommentarerna (även om det säkert inte vär det du gillade)

    Vem vet du kanske har helt olika standard vad som är ‘teknik av personliga påhopp’ beroende från vem dom kommer.

    Vidare är det många som kommenterar helt annat än blogposten (jag vill nog hävda att det blir så helt naturligt om diskussionerna blir långa). Har du verkligen antytt att du överväger att stänga av någon annan för det!? Alltså inte bara radera!? För hur skulle man annars tolka detta:

    ”Jag förstår också vad du försöker göra. Provocera mig till att stänga av dig. Och egentligen borde jag ju göra det – eftersom du medvetet bryter mot de kommentarsregler jag precis har satt upp. Det du skriver (upprepar) har ingenting med bloggpostämnet att göra.”

    Din premiss är fel i sak. Men jag noterar att jag alltså skall uppfatta ‘hotet’ som latent!?

    Har du nånsin ‘tillrättaviset’ (för att inte tala om hota med avstängning) någon som kansle lutar mer åt vänster för att denne inte håller sig till ämnet?

    För att regeln ‘hålla sig till ämnet’ kan givetvis användas precis hur godtyckligt som helst (vilket också sker).

    Men för att återgå till varför jag frågade ursprungligen:

    Kommer du att använda reglerna, eller raderande eller tom avstängning för att hjälpa den egna sidan i debatten? Finns det en möjlighet att detta blir resultatet? Eller kommer du att kunna hålla huvet kallt även när debattvågorna går höga och kanske tar ut lite för stora svängar?

    Kommer du kunna motstå frestelsen att använda dina ‘regler’ till att hjälpa den ena sidan litegrand?

    Det var väl vad jag var nyfiken på

    (Och skälet jag frågar är för att jag såg att där faktiskt förekom en längre och ganska intressant debatt som pågick. Och att det hade varit intressant om debatterandet fortsätter)

  6. Jag svara dig gärna Johan N.

    Jag bryr mig inte om vilka åsikter de som kommenterar mina bloggposter har. Alla har givetvis rätt att kommentera.

    De personliga påhopp som jag har raderat har varit riktade mot mig personligen – det erkänner jag gärna. När det gäller de ibland hårda ord som fälls i kommentarer mellan debbatanter kan jag inte sätta mig till doms – om inte påhoppen är direkt grova eller kränkande. Känner någon sig kränkt av en kommentar hoppas jag de hör av sig till mig så kan jag radera den aktuella kommentaren.

    Om kommentarerna någon gång halkar en liten bit utanför ämnet tänker jag givetvis inte stänga av alla som är inblandade. Men långa essäer om helt ovidkommande ämnen (som förekommit en hel del av hos mig bland kommentarorerna) tänker jag radera i den mån jag upptäcker dem. Om någon upprepade gånger använder min blogg för sina privata uppsatser kan jag komma att stänga av den personen. Man kan starta en egen blogg.

    Jag inser att reglerna kan tyckas godtyckliga och subjektiva. Så är förmodligen alla kommentarsregler. Men det är min blogg, och att inte ha några regler alls fungerar inte heller – det har jag lärt mig av erfarenhet.

    Att t.ex. få över 200 kommentarer på en bloggpost där 90 % inte har någonting med ämnet att göra och en stor del dessutom är långa uppsatser håller inte i längden.

    Nu tar jag helgledigt – ha det gott!

  7. OK, tack för svar:

    Jag tycker faktiskt du skall försöka se det precis tvärtom. Om du får igång debatter som sträcker sig över flera dagar, och även ämnen bör du glädjas åt det. Din blogg blir helt klart intressantare.

    Och jag tror faktist inte du förlorar på att låta även otrevligheter stå kvar. Om det är uppenbart bara oförskämdheter tror jag nog du får mer sympatier, och den som hoppar på får skämmas för det som han skriver och står kvar.

    Annars kommer denne alltid kunna hävda att du tagit bort dem pga hans skarpa agumentation. Var så säker på att det är det du kommer att få höra … och du kan inte heller värja dig mot sådana anklagelser i längden!

    Mest problematiskt blir det ju om inlägget både inehåller debatt och lite (onödiga) påhopp (vilket ju är det vanligaste). Då kan du aldrig värja dig mot att argument raderas.

    Jag tror du skulle vinna på att göra tvärtom (om det nu handlade om verkliga förlöpningar). Upprepa dem en gång till, i fetstil och påvisa vem dom kom ifrån.

    Men det är förstås din blogg …

    (Men utgå gärna inte från att dom som skriver bara är ute för att jäklas … bara för att du inte delar deras åsikter)

    Trevlig helg själv!

  8. Lucky

     /  september 7, 2007

    Låt bloggvärdinnan själv få bestämma över sin egen block!
    Du har valt att vara här men hon har inte valt dig!

  9. Lucky … gissar att det var mig du tilltalade.
    Läs mitt inlägg istället för att slå in öppna dörrar.

  10. Till Jonas N:

    Jag har faktiskt använt mig av den taktiken du beskriver – upprepat otrevliga kommentarer i en ny bloggpost. Men när det gäller direkta personliga påhopp vill jag helt enkelt inte se sådana saker här mer. Jag har tröttnat på eländet. Som sagt – låt mig få bestämma över min egen blogg 😉

    Tack Lucky!

Kommentera

